isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hallo,

hartelijk dank voor jullie reacties en tips. Nu vraag ik mij nog het volgende af, omdat het isoleren van een 89 mm wand misschien wat overdreven is voor een scheidingsmuur: stel ik houd deze wand hol, ik vul hem niet met isolatie, maar ik timmer hem aan beide zijden af met een houtplaat. Op weerszijden doe ik vervolgens, op de houtplaat, 2 cm Gutex Thermoroom die ik ook kan stuccen. Dan kom ik op 4 cm isolatie wat ook afdoende zal zijn voor onze situatie denk ik. Rest mij nu nog de vraag: heeft het nog voor of nadelen om een scheidingswand hol te maken?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door LeaD »

Dunne spouw werkt, brede niet omdat je dan luchtcirculatie krijgt . Cfr. dubbelglas .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Dank voor je reactie. Is die luchtcirculatie echt een probleem? We willen namelijk de isolatie uit de 2 buitenzijden met Gutexplaat halen?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Keon »

Een wand gevuld met isolatiemateriaal scoort wat beter op vlak van geluidsisolatie.

Voor de rest maakt het niets uit...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door LeaD »

Scheidingswand, ik had er overgelezen, zoals Keon zegt , doet niets behalve visueel scheiden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: isoleren met lichtleem, stro of houtwolvezel

Bericht door Krelis »

fietser schreef: 17 mar 2021, 08:26 Hallo, dan een vraag over praktische toepassing van de houtwolvezelplaten: de houten balken zijn 4x9cm, de wanden worden daarom 9 cm dik. Als ik naar de hardere en zachtere platen van Gutex kijk, zie ik alleen 80 mm en 100 mm. Stel ik kies Gutex Thermoflex (de zachtere plaat), dan twijfel ik of ik deze plaat samen kan drukken van 100 naar 90 mm dik tussen de wand. Ik zou wel 80 mm kunnen plaatsen, maar dan zit er een luchtspleet van 1 cm tussen afgetimmerde wand en isolatie. Is een dergelijke luchtspleet nog voor - of nadelig vraag ik mij af? Het gaat hier dus om een scheidingswand, binnen.
ik bouw nu een houtskelethuisje met Gutex thermoflex. Gutex omdat Pavaflex niet meer leverbaar is/was (Steico is ook een nieuw merk bij de isloatieshop zie ik). Persoonlijk vind ik Gutex te wattig -en naar het lijkt is het vochtgehalte ook hoger dan pava.
Ga ik nog een keer iets bouwen dan wordt het kalkhennep blokken. Vooral nu houtprijzen verdubbeld zijn tov vorig jaar/dit jaar mei.
Plaats reactie