enkelwandig staal door het huis als verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jab
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2021, 22:00

enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door jab »

beste forumleden
In mijn (houten) 2 verdiepingen vakantiehuis heb ik een 'houtgestookt fornuis'.
De schoorsteen loopt buitenlangs en is van steen.

Nu heb ik het idee om de schoorsteen te vervangen door een stalen enkelwandige pijp binnenshuis om zo in de bovenliggende vertrekken wat warmteafgifte te creëren.
Ik lees hier weinig over en ben benieuwd naar jullie mening.

Mvg
Jurek
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Paul Joosten »

Dat mag in ieder geval al niet voor de doorvoer door de verdiepingsvloer. Hout direct tegen zo'n hete pijp...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Gerrie »

Je kan door de vloer dubbel wandig nemen en dan weer verder met enkel. Heb ik ook gedaan.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door dormos »

Wel uitkijken dat je rookgassen niet zover afkoelen dat er geen trek meer is.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Gargouille »

Volgens jullie bouwbesluit mag het maar enkelwandig zijn tot de eerste verdiepingsdoorvoer (plafond). Vanaf daar moet het omkokerd en/of dubbelwandig zijn tot boven. Er zijn een paar merken die voldoen als dubbelwandige buis (zie specs: dat hangt af van de dikte van de isolatielaag). Andere dubbelwandige moeten zelfs nog een extra omkokering in een materiaal met voldoende brandweerstand en voldoende vrije ruimte rond het kanaal (7,5 cm).
Enkelwandige voldoen zeker nooit op de verdiepen hoger dan de ruimte waar de kachel staat.
G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door TLS »

Doordat ik enkele maanden geleden m'n CV-haard heb aangesloten heb ik ook wat zitten graven in die normen. Zoals aangehaald mag je geen doorvoeren uitvoeren met enkelwandig. Ik dacht dat enkelwandig staal mocht gebuikt worden alleen wanneer het kanaal 'zichtbaar' is opgesteld. Ik denk dat het ok is om terug een meter of twee enkelwandig (en zichtbaar) te gaan op de verdiepen waar je extra warmte wil recupereren.

Ik heb met kanelen van het nederlandse 'holetherm' gewerkt, in de datasheets staan tabelletje waar je wat mag gebruiken...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Gargouille »

TLS schreef: 25 feb 2021, 07:45 Ik denk dat het ok is om terug een meter of twee enkelwandig (en zichtbaar) te gaan op de verdiepen waar je extra warmte wil recupereren.
De norm denkt dat niet.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 'opstelplaats van het toestel' en de rest van het kanaal.
In de opstelplaats mag een aansluiting gemaakt worden tot aan de schoorsteen in enkelwandig. Dit wordt beschouwd als horende bij het toestel.
Vanaf het moment dat je een woning scheidend element(plafond, muur) doorgaat ben je "buiten de opstelplaats" en hoort het kanaal niet meer bij het toestel, maar bij het gebouw en geldt de strengere norm voor de rest van het kanaal.

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door benthuis »

Maak je er toch een"vide" van... Weliswaar een hele nauwe met maar een opening van 5 cm rondom de buis :D
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Gargouille »

benthuis schreef: 25 feb 2021, 08:38 Maak je er toch een"vide" van... Weliswaar een hele nauwe met maar een opening van 5 cm rondom de buis :D
Ja dat zal niet helpen. De wanden rond de vide zullen dan ook moeten voldoen aan de brandweerstand in het bouwbesluit (minimaal 60 minute dacht ik) en bijgevolg zal de buis omkokerd zijn. 7,5 cm is de afstand die opgegeven wordt om de buis te kunnen blussen/koelen. Die veranderd niet in een vide.

G
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Paul Joosten »

Zou een bell op de verdieping wel volgens de regels zijn?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Gargouille »

Goede vraag.

Ik denk als de bell wordt aangeboden door de fabrikant dat het een tweede toestel betreft dat weer moet voldoen (naast CE- en andere keuringen op toestel-niveau) aan de voorschriften die dus onderscheid maken naar "opstelplaats" en de rest van het traject. Twee toestellen zijn twee aparte opstelplaatsen. Maar er is denk ik ook nog een regelgeving voor het aansluiten van meerdere toestellen op hetzelfde rookkanaal. Dat zou nagekeken moeten worden.

Een bell als zelfbouw denk ik dat bekeken kan worden zoals Ben het doet. De wanden zullen dan minimaal de brandweerstand van in het bouwbesluit moeten halen.

G
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door JantjeV8 »

Gargouille schreef: 25 feb 2021, 09:04
benthuis schreef: 25 feb 2021, 08:38 Maak je er toch een"vide" van... Weliswaar een hele nauwe met maar een opening van 5 cm rondom de buis :D
Ja dat zal niet helpen. De wanden rond de vide zullen dan ook moeten voldoen aan de brandweerstand in het bouwbesluit (minimaal 60 minute dacht ik) en bijgevolg zal de buis omkokerd zijn. 7,5 cm is de afstand die opgegeven wordt om de buis te kunnen blussen/koelen. Die veranderd niet in een vide.

G
Dat is ook niet helemaal waar. Dat hangt van iedere situatie apart af. Brand door- en overslag wordt door allerhande zaken bepaald. Met name de compartimentering va het gebouw, de ligging van de buurgebouwen, de aard van de materialen waaruit dat compartiment bestaat. Het gaat er om dat er voor een afzienbare tijd een vluchtweg vrij blijft.
Ook het gebruik van rookmelders maakt dat signalering en vluchten in acceptabele tijden kan plaats vinden. Daardoor zijn brandscheidingen weer minder van belang. De doorvoer door een wand/vloer zal inderdaad een (geïsoleerde) scheiding vergen. Maar dat is vooral om nabij gelegen materialen niet te heet te laten worden waardoor die in brand kunnen geraken.
Wat ook niet voorgeschreven staat in die schoorsteen normen, is de mate van isolatie. Daar hangt geen prestatie plicht aan, anders dan dat het veilig uitlegbaar (geen extreme verhitting van omliggende materialen, geen verbrandingsgevaar voor mens & dier etc) moet zijn. Dus daar kun je ook wat mee.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: enkelwandig staal door het huis als verwarming

Bericht door Gargouille »

JantjeV8 schreef: 25 feb 2021, 11:17 Wat ook niet voorgeschreven staat in die schoorsteen normen, is de mate van isolatie. Daar hangt geen prestatie plicht aan, anders dan dat het veilig uitlegbaar (geen extreme verhitting van omliggende materialen, geen verbrandingsgevaar voor mens & dier etc) moet zijn. Dus daar kun je ook wat mee.
Je hebt regels op toestelniveau (bijvoorbeeld rond de vereisten bij de opstelplaats van een verbrandingstoestel) en regels op gebouwniveau (aantal vluchtwegen enz). Die regels zijn niet inwisselbaar maar er moet allemaal aan voldaan worden.

De regelgeving ivm met rookkanalen staat in NEN-EN 1856-1 en geeft aan dat een kanaal max 75°C mag worden.
Hoe die temperatuur bepaald wordt vind je in de Europese CE 1856-1 testmethode.
Met de max temperatuur en de lambda van het isolatiemateriaal kan je dan eenvoudig de dikte van de isolatie gaan bepalen. Voor de meeste dubbelwandige uitvoeringen voldoet die niet by the way. Je moet er zelf op letten dat hij voldoet en anders moet je nog bijkomend omkokeren.

Per gebruikt isolatiemateriaal kan de dikte nog een beetje varieëren, maar de prestatie is wel degelijk vastgelegd in de norm.
Idem dito voor het onderscheid tussen opstelplaats van het verbrandingstoestel en daarbuiten. Die is ook strikt omschreven in het bouwbesluit.

G
Plaats reactie