Hoge relatieve luchtvochtigheid verlagen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Hoge relatieve luchtvochtigheid verlagen

Bericht door fietser »

Hallo,

ik bezit een oud huis wat wij momenteel aan het renoveren zijn. De woonkamer is bijna gereed. Deze is nu geisoleerd icm wandverwarming en leem. Tot die tijd wonen wij vooral in een kleine tijdelijke woonkamer.

Nou zit er bij dit pand ook een grote ruimte van 9x10 meter oppervlak. Deze ruimte is ongeisoleerd en wordt niet verwarmd. Ik heb hier veel spullen opgeslagen maar ontdekte corrosie vorming op enkele metalen objecten. Meting van relatieve luchtvochtigheid wijst uit dat deze momenteel tussen de 75 en 80% zit (bij 9 graden temperatuur) , best hoog wat mij betreft. Voor zover ik het goed heb opgezocht zou corrosie door vochtige lucht vanaf 80% RV kunnen optreden.

Nou lijkt het mij beter dat de RV niet (langdurig) boven de 70% uitkomt om spullen te behouden en schimmels minder kans te geven (?). Rest nu de vraag: hoe doen wij dit het best? Stoken kan, maar omdat wij weinig in deze ruimtes bezig zijn (enkele uren per week), lijkt het mij verspilde energie om deze hele ruimte te verwarmen. (er staan nu nog oude gaskachels in) We willen, zodra de woonkamer af is, deze ruimte isoleren en opdelen in meerdere vertrekken en van wandverwarming voorzien. Maar tot die tijd (dat gaat minstens 1 jaar duren schat ik in) wil ik de ruimte wel kunnen blijven gebruiken voor bijv. opslag van spullen.

Een andere optie zou, denk ik, een luchtontvochtiger kunnen zijn. Ik weet niet, hoe veel zo'n apparaat (de versie die op basis van adsorptie werkt lijkt mij het meest geschikt omdat deze ook bij lagere temperaturen (< 15 graden C)) goed werkt.

Een derde optie is om alles luchtdicht te verpakken maar dat vind ik onpraktisch.

Hebben jullie hier nog ideeen over?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hoge relatieve luchtvochtigheid verlagen

Bericht door Gargouille »

Kijken waar het vocht vandaan komt. Misschien van de verwarmde ruimtes waar het leem droog gestookt wordt ?

De onverwamde ruimte permanent verluchten dan. En de verwarmde ruimte met warme vochtige lucht niet naar andere (onverwarmde) binnenruimtes laten opdrogen, want daar slaat het vocht neer.

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Hoge relatieve luchtvochtigheid verlagen

Bericht door fietser »

Hoi G,

dank voor je reactie. Ik weet 1 plek waar vocht vandaan komt, hopelijk nu vandaan kwam. Eerste vraag: dergelijk hoge RV percentages (80%) binnenshuis, komt dat niet vooral omdat de buitenlucht ook soortgelijke getallen laat zien? Of is het zo, dat als je alles volledig waterdicht zou maken, dat de RV dan daalt? Ik zou denken, dat door ventileren met buitenlucht de RV hoog blijft: die is hier nu buiten 86% bij 7,5 graden Celsius. Omdat ik (nog) niet verwarm, blijft die RV binnen toch ongeveer 86% en daarmee te hoog?

Verder verwacht ik dat de ruimte waar de leem is aangebracht weinig vocht meer in de muren heeft omdat ik daar een RV meet van 55% bij zo'n 15 graden Celsius. Het is momenteel een van de drogere ruimten in huis. (wandverwarming staat daar op lage stand ingeschakeld)

Ik begrijp het verluchtingsverhaal dus nog niet goed, omdat ik zou denken dat afgezien dat frisse lucht ongetwijfeld een goede zaak is, de RV hier niet door stijgt zolang je deze lucht niet verwarmt?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hoge relatieve luchtvochtigheid verlagen

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 19 feb 2021, 20:10 Hoi G,

dank voor je reactie. Ik weet 1 plek waar vocht vandaan komt, hopelijk nu vandaan kwam. Eerste vraag: dergelijk hoge RV percentages (80%) binnenshuis, komt dat niet vooral omdat de buitenlucht ook soortgelijke getallen laat zien? Of is het zo, dat als je alles volledig waterdicht zou maken, dat de RV dan daalt? Ik zou denken, dat door ventileren met buitenlucht de RV hoog blijft: die is hier nu buiten 86% bij 7,5 graden Celsius. Omdat ik (nog) niet verwarm, blijft die RV binnen toch ongeveer 86% en daarmee te hoog?
In een onverwarmde ruimte, naast een verwarmde ruimte ?
Ik ga er dan gemakshalve van uit dat er toch enige warmteverlies van de verwarmde ruimte naar de onverwarmde ruimte is.
En dat in het stookseizoen de verwarmde ruimte warmer is dan de onverwarmde ruimte en die laatste een beetje warmer is dan de buitentemperatuur.

Als je de onverwarmde ruimte verlucht wordt met buitenlucht wordt de buitenlucht dus een beetje opgewarmd.
Als je de onverwarmde ruimte verlucht wordt met lucht uit de warme ruimte wordt die lucht afgekoeld.

Als je lucht afkoelt, stijgt de RV. Dus verluchten (in de onverwarmde ruimte) met lucht uit de verwarmde ruimte gaat de RV hoger doen stijgen dan de RV in de warme ruimte.
Als je lucht opwarmt, daalt de RV. Dus verluchten(in de onverwarmde ruimte) met buitenlucht maakt de ruimte doorgaans droger (lagere RV dan buiten in ieder geval)


Verder verwacht ik dat de ruimte waar de leem is aangebracht weinig vocht meer in de muren heeft omdat ik daar een RV meet van 55% bij zo'n 15 graden Celsius. Het is momenteel een van de drogere ruimten in huis. (wandverwarming staat daar op lage stand ingeschakeld)
Ik begrijp het verluchtingsverhaal dus nog niet goed, omdat ik zou denken dat afgezien dat frisse lucht ongetwijfeld een goede zaak is, de RV hier niet door stijgt zolang je deze lucht niet verwarmt?
Voor zover die getallen kloppen:
Als lucht van 15°C en 55%RV naar de onverwarmde ruimte gebracht wordt van 9°C (???), dan zal hij automatisch een RV van 80% krijgen.
Als je daarentegen de buitenlucht binnebrengt (7,5°C en 86%RV) binnebrengt (9°C ???) zal in deze lucht de RV dalen naar 78.4%RV.
Het scheelt bij deze aannames niet zoveel, maar het toont wel aan dat je er niet zomaar van uit moet gaan dat je met je 'droge warme' binnenlucht zomaar moet ventileren.

De precieze getallen van je eigen situatie kan je invullen op bijvoorbeeld: https://www.lenntech.nl/calculatoren/vo ... igheid.htm. Voor 'buiten' neem je dan waar de lucht vandaan komt. En 'binnen' de ruimtetemperatuur waar de lucht naar toe gebracht wordt.

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Hoge relatieve luchtvochtigheid verlagen

Bericht door fietser »

Hallo G,

dank voor je heldere uitleg!
Plaats reactie