Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door remco d »

Je raakt een goed punt, geld gaat op aan luxe. Of aan rente op schuld van eerder genoten luxe. Minder werken en dus minder opmaken is beter voor de wereld. Toch ben ik blij met de uurtjes die doktoren en verpleegkundigen maken. Is wel hypocriet want dood zijn we nog veel milieuvriendelijker dan levend.

Ramon ik weet niet precies wat je met je bijdragen wilt bereiken. Iedereen is hypocriet maar de meesten die hier komen doen hun best om dingen anders aan te pakken. De één door techniek, de ander zonder. Er is maar weinig techniek ontwikkeld waardoor er daadwerkelijk minder energie en grondstoffen gebruikt worden. Ik denk dat je de voorbeelden waar dat wel lukt vooral in de alhier vaak beschimpte conventionele landbouw vindt.

Het zou een mooi onderwerp zijn: van hoeveel euro in de maand leeft hier iedereen?

Mvg Remco
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Hoe meer reacties van Ramon ik lees, hoe minder stimulans ik vind om in elk geval m'n best te doen om er wat minder een puinhoop van te maken.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

ooh, even weg geweest, maar zie dat het hier gezellig is :D
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 27 mar 2021, 11:55 Hoe meer reacties van Ramon ik lees, hoe minder stimulans ik vind om in elk geval m'n best te doen om er wat minder een puinhoop van te maken.
Aaaachhhh.... Ik trek me dit echt ontzettend aan...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Tja... Dit is jou visie. Jij kijkt tegen hun op... Zo wil je ook zijn.
Jouw superheroes...
Opkijken wil ik het niet noemen. Binnen dit forum zijn het zeker voorbeelden, ja.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Ik kijk heel anders naar hun. Gewoon met een neutrale bril. Het zijn gewoon mensen met ook aardig ambitieuze plannen, van wat ik tussen neus en lippen door zie komen... Of heb ik het mis en moet ik in de historie gaan zoeken?
Neutraal wil ik het niet noemen, eerder plaat voor je kop. Je wilt gewoon niet zien dat er mensen zijn die op een andere manier snoepen. Begrijpelijk, we zijn allemaal mensen, en dus benader je iemand anders als jezelf. Nou, bovengenoemde mensen doen het dus echt anders, er zo zijn er nog meer, die niet bij naam genoemd worden. Het pad dat zij volgen, zou gewoon het pad moeten zijn met de huidige stand der techniek. Daar is gewoon geen speld tussen te krijgen. Stap twee is het doen, en das lastig. Deze mensen doen dat, en dragen dat uit. Als je je plaat voor je kop weg zou halen, in gesprek gaan, dan zou je erachter komen dat ze geen verre reizen maken, geen hi tech aanhangen, geen dikke hypotheek hebben, enz enz.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Pietje »

Ramon schreef: 26 mar 2021, 08:34Nou kom maar op zou ik zeggen, ik zit er klaar voor...
https://www.ad.nl/economie/we-kunnen-ro ... ~ad7961e6/

https://www.youtube.com/watch?v=YZMFO0jFz3U

O, en reageer je ook nog even op mijn EROEI opmerkingen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ja daar zal ik NU op reageren!

Ik snap je verhaal, en dat klopt ook!

MAAR....

Ik kijk in de toekomst. Waarom wil men warmte op gaan slaan van de zomer voor de winter, door de zonnepanelen zomers basalt op te gaan warmen tot 500 graden?

JUIST...

Omdat er (in de toekomst) zomers een overschot is of gaat komen. Wil je naar een CO2 neutrale wereld, moet je de energie van de zomer, gaan bewaren voor de winter, of de energie van de dag, op gaan slaan voor de nacht.

Zie jij een wereld voor je met tonnen aan batterijen?
Ik niet. Tuurlijk kun je daar in meerdere of mindere mate intelligent mee omgaan. Door de wasmachine te laten draaien als het hard waait of de zon volop op je panelen schijnt. Maar dat is maar beperkt. Dus zal je MOETEN opslaan...

Waarom denk je dat heel de wereld bezig is met DAAR een oplossing voor te vinden?
En tuurlijk gaat er dan een gedeelte (jij zegt 1/3e) energie "verloren"
Net zoals er energie verloren gaat als je een lamp laat branden (die voor licht bedoeld is) aan warmte.
Net zoals een zonneboiler!!!!!! 2x zoveel wamte creëert, als je er van gaat gebruiken (vooral in de zomer)(misschien ook onderbelicht?!?) En ook enorm bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 28 mar 2021, 10:46 Omdat er (in de toekomst) zomers een overschot is of gaat komen.
Volgens mij schiet je door de rem. Niet meer en niet minder dan: Omdat je het dan kan oogsten.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door ready to burn »

Ramon schreef: 28 mar 2021, 10:46 J
Omdat er (in de toekomst) zomers een overschot is of gaat komen.


Als je dit na rekent is er veel op af te dingen, maar de kern van zijn betoog klopt aardig.


Heb jij er al over nagedacht hoe jij je kinderen gaat uitleggen dat jij de snoeppot leeg hebt gevreten, als ze aan de spruitjes zitten ?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Ik zeg het nog een keer, er geen tekort aan warmte maar aan elektriciteit. Dankje voor het filmpje, wel echt spannend om in die transitie te zitten. Analoog met het internet zou de stroomvoorziening ook zo moeten worden. Enkele knooppunten en vooral ieder voor zich. Dat maakt gewoon duidelijk hoe groot je honger is en motiveert daar iets aan te doen.

Wat er af te dingen is aan het filmpje? Behalve de concentratie op waterstof, niet zo heel veel. Oplossingen zullen en- en zijn , ipv van of-of. Slimme meter met slimme apparatuur kan al veel veranderen. Dat kan zomaar de helft aan windmolens schelen.
Laatst gewijzigd door pelletpower op 28 mar 2021, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 28 mar 2021, 11:26
Ramon schreef: 28 mar 2021, 10:46 Omdat er (in de toekomst) zomers een overschot is of gaat komen.
Volgens mij schiet je door de rem. Niet meer en niet minder dan: Omdat je het dan kan oogsten.
Iedereen weet dat groen(dak) beter is voor de opwarming van de aarde en voor het milieu (omdat er nauwelijks warmte vrij komt en door fotosynthese co2 omgezet wordt in groei en zuurstof) dan een dak vol zonnepanelen of zonnecollectoren die zomers een paar 100 of 1000 liter water warm staat te houden, waar je echt letterlijk niks mee doet. Dus dat oogsten, is wel "goed", ALS JE HET MAAR GEBRUIKT!!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Ramon schreef: 28 mar 2021, 12:40
JantjeV8 schreef: 28 mar 2021, 11:26
Ramon schreef: 28 mar 2021, 10:46 Omdat er (in de toekomst) zomers een overschot is of gaat komen.
Volgens mij schiet je door de rem. Niet meer en niet minder dan: Omdat je het dan kan oogsten.
Iedereen weet dat groen(dak) beter is voor de opwarming van de aarde en voor het milieu (omdat er nauwelijks warmte vrij komt en door fotosynthese co2 omgezet wordt in groei en zuurstof) dan een dak vol zonnepanelen of zonnecollectoren die zomers een paar 100 of 1000 liter water warm staat te houden, waar je echt letterlijk niks mee doet. Dus dat oogsten, is wel "goed", ALS JE HET MAAR GEBRUIKT!!
Klopt, dat is een stukje voortschrijdend inzicht voor me. Liever pv dan een collector. Wel meer hightech dan lowtech.

Mbt groen dak, daar wil ik ook wat mee gaan doen. Vooral voor isolatie in de zomer kan dat wat betekenen.
En een groene muur, maar daar kan ik niets betaalbaars over vinden. Prijzen die nu op mijn buro liggen wordt toch wat te gek. Afgezien van het extra onderhoud ipv minder. Dus als iemand hier nog wat zinnigs over te melden heeft, graag! Kan ik hier zelf iets voor maken? Er is een wand die onderhoud nodig heeft. Garage is onlangs afgewerkt met Douglas (waarvoor dank Kockie). Optie voor de loods is ook dit, maar liever een living wall.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door ready to burn »

pelletpower schreef: 28 mar 2021, 12:37 Wat er af te dingen is aan het filmpje?
De capaciteitfactor van 25% die hij ook voor de windmolens op zee aanhoud.


En alle energietransitiemodellen die nu op tafel liggen gaan uit van flinke besparingen ( 30 tot 50%)

Deze is bijvoorbeeld van Urgenda:
https://pro.energytransitionmodel.com/s ... energy_mix

Hier staat de andere modellen:
https://pro.energytransitionmodel.com
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik moet helaas bekennen... dat de rode draad in het filmpje wel klopt. De cijfers laten wel echt te wensen over. Die 2/3 die verloren gaat, is ECHT achterhaald. En nog wat dingen. De transport van brandstoffen, toch wel significant, hoor ik niks van terug.
Heb jij er al over nagedacht hoe jij je kinderen gaat uitleggen dat jij de snoeppot leeg hebt gevreten, als ze aan de spruitjes zitten ?
Nou je het zegt: ik heb daar weleens over nagedacht. En ik moet eerlijk zeggen, met de hand op m'n hart, dat dat me ook wel droevig stemt.

Misschien reageer ik wel hetzelfde als mn vader die heeft gerookt, en tegen mij zei dat ik niet moest roken, en toen ik zei dat hij zelf ook gerookt heeft:

Toen wisten we nog niet dat het zo slecht voor de gezondheid was...

Een heel slap excuus natuurlijk, want als je de eerste keer een hijs neemt en gelijk moet hoesten en braakneigingen krijg, snap je wel dat je lichaam niet op die rook zit te wachten...

Maar misschien reageer ik zo wel. Misschien wel heel schuldbewust. Misschien reageer ik wel als een ex ss-er: we zweepten elkaar op, en het werd van hogerhand opgelegd, we kregen het verkeerde voorbeeld...

Ik weet het niet.
Plaats reactie