Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Ramon schreef: 25 mar 2021, 10:52
benthuis schreef: 24 mar 2021, 21:10
Ramon schreef: 24 mar 2021, 09:01 Tja, nu ga ik even cynisch doen...
Waar heb je dat gelezen? Ik heb het maar 1 iemand "horen" beweren...
Je praat in meervoud en neemt hier mee in de zin....

Ik hoop met je mee op technische doorbraken! Tot dan zie ik graag actie op fronten die NU zoden aan de dijken zetten.
Welke actie op welke fronten zetten NU zoden aan de dijk, volgens jou?
  • Vervuiler betaald (rekening rijden, werkelijke kosten voor energie berekenen aan bedrijven en privé)
  • Geen winst maken als ergens anders de rekening betaald wordt
  • Nu landbouw ombouwen richting lokaal gedreven en regeneratief
  • Vliegen tegen wekelijke kosten
  • Producent in ontwerpfase verantwoordelijk maken voor volledige recycling en hiervoor "belonen"
  • heen en weer slepen van goederen en voedsel belasten, zoveel dat lokaal.produceren lonend wordt
  • Stimuleren dat de financiële kant van een organisatie pas aan bod kan komen als de sociale/maatschappelijke/ecologische zijn ingevuld
  • Geen greenwashing (van het gas af, electrisch vervoer, CO2 aflaten, etc)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Vervuiler betaald (rekening rijden, werkelijke kosten voor energie berekenen aan bedrijven en privé)
Gebeurd al (70% van brandstof is belasting), (autos betalen wegenbelasting adhv uitstoot)

Geen winst maken als ergens anders de rekening betaald wordt
Je weet niet wat je daarmee zegt... Daar leunt heel de economie op. Communisme kom je niet ver mee

Nu landbouw ombouwen richting lokaal gedreven en regeneratief
Klinkt leuk, maar jij wilt ook niet heel de winter lokale spruiten, spruitensap eten, sinaasappel is ook wel lekker.

Vliegen tegen wekelijke kosten
We vliegen tegen werkelijke kosten. Er is geen maatschappij failliet gegaan voor de coronacrisis. Aan het milieu belasten, hangt geen prijskaartje... Kerosine is te goedkoop, maarja, de overheid mag geen winst erop maken volgens jou

Producent in ontwerpfase verantwoordelijk maken voor volledige recycling en hiervoor "belonen"
Botst weer met je winst regel. Ik denk juist de "nieuwe" grondstoffen duurder maken, wordt recycling aantrekkelijk. Maar win je daar zoveel mee? Zet dat zoden aan de dijk? Is het delven zoveel meer milieu belastender dan het recyclen? Ik denk juist dat delven minder energie kost, dan recyclen. Waarom kiezen bedrijven anders voor delven, en niet voor recyclen? Bij recyclen moet je heel veel sorteren, door machines, kosten geld, energie, etc

heen en weer slepen van goederen en voedsel belasten, zoveel dat lokaal.produceren lonend wordt
Wat ik al zei: ik lust graag sinaasappels. Tijdens de voc haalden ze al kruiden uit Verweggistan. Ga je krijgen dat de elite alles eet en de gewone burger alleen brood met.... spruiten

Stimuleren dat de financiële kant van een organisatie pas aan bod kan komen als de sociale/maatschappelijke/ecologische zijn ingevuld
Gebeurt tegenwoordig al. Je krijgt punten als bedrijf hoe co2 neutraler je bent, en je kan groeien op die ladder. Daarmee krijg je voorrang op minder "milieubewuste" bedrijven. Je krijgt forse aftrek op de aanneemsom.

Geen greenwashing (van het gas af, electrisch vervoer, CO2 aflaten, etc)
Zet dat zoden aan de dijk? Dat is meer "je niet beter voordoen, dan wie je bent"
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Het probleem van al deze "oplossingen" die jij noemt is:

De elite kan zich dan nog meer gaan onderscheiden van de gewone burger. Je krijgt dan echt weer een VOC tijdperk.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door ready to burn »

Ramon schreef: 25 mar 2021, 13:49
Ik heb nog niet gehoord, dat er een tekort aan water(stof) is...
Om waterstof te produceren, op te slaan en te gebruiken, is er iets meer dan alleen water nodig.

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Ramon schreef: 25 mar 2021, 18:24 Vervuiler betaald (rekening rijden, werkelijke kosten voor energie berekenen aan bedrijven en privé)
Gebeurd al (70% van brandstof is belasting), (autos betalen wegenbelasting adhv uitstoot)

misschien is die prikkel nog niet sterk genoeg? Stel jij voor de benzine prijs te verdubbelen? Extra kilometers maken zou echt een afweging moeten zijn

Geen winst maken als ergens anders de rekening betaald wordt
Je weet niet wat je daarmee zegt... Daar leunt heel de economie op. Communisme kom je niet ver mee

Je praat als een hork!
Geld verdienen aan producten waar elders in het land of de wereld de gevolgen van worden gevoeld zouden gecompenseerd of voorkomen moeten worden


Nu landbouw ombouwen richting gedreven en regeneratief
Klinkt leuk, maar jij wilt ook niet heel de winter lokale spruiten, spruitensap eten, sinaasappel is ook wel lekker.

Vindt je het leuk om serieuze reacties zo af te kraken? Ik stel het niet op prijs!
En ja! Ik stel inderdaad voor om lokaal geproduceerd voedsel te gaan nutigen. En daarnaast kan je natuurlijk best een aantal zaken uitruilen... Met deze transitie is half Nederland al bezig mocht het je ontgaan zijn


tegen wekelijke kosten
We vliegen tegen werkelijke kosten. Er is geen maatschappij failliet gegaan voor de coronacrisis. Aan het milieu belasten, hangt geen prijskaartje... Kerosine is te goedkoop, maarja, de overheid mag geen winst erop maken volgens jou
waar lees je dat de overheid geen winst "erop". mag maken? Schiphol, kerosine en andere kosten zijn NIET de werkelijke kosten...

Producent in ontwerpfase verantwoordelijk maken voor volledige recycling en hiervoor "belonen"
Botst weer met je winst regel. Ik denk juist de "nieuwe" grondstoffen duurder maken, wordt recycling aantrekkelijk. Maar win je daar zoveel mee? Zet dat zoden aan de dijk? Is het delven zoveel meer milieu belastender dan het recyclen? Ik denk juist dat delven minder energie kost, dan recyclen. Waarom kiezen bedrijven anders voor delven, en niet voor recyclen? Bij recyclen moet je heel veel sorteren, door machines, kosten geld, energie, etc

heen en weer slepen van goederen en voedsel belasten, zoveel dat lokaal.produceren lonend wordt
Wat ik al zei: ik lust graag sinaasappels. Tijdens de voc haalden ze al kruiden uit Verweggistan. Ga je krijgen dat de elite alles eet en de gewone burger alleen brood met.... spruiten

HebHeb je iets tegen spruiten?

Stimuleren dat de financiële kant van een organisatie pas aan bod kan komen als de sociale/maatschappelijke/ecologische zijn ingevuld
Gebeurt tegenwoordig al. Je krijgt punten als bedrijf hoe co2 neutraler je bent, en je kan groeien op die ladder. Daarmee krijg je voorrang op minder "milieubewuste" bedrijven. Je krijgt forse aftrek op de aanneemsom.

we beginnen elkaar te begrijpen. Dat is idd een mooi voorbeeld van greenwashing!

Geen greenwashing (van het gas af, electrisch vervoer, CO2 aflaten, etc)
Zet dat zoden aan de dijk? Dat is meer "je niet beter voordoen, dan wie je bent"

Ik denk zeker dat dat helpt. Mensen worden niet graag voorgelogen!
Je vroeg om dingen die NU uitgevoerd kunnen worden. Ik heb geprobeerd er een aantal te benoemen. Prima dat je ze wegzet, maar welke zou jij nu willen invoeren om iets te veranderen?
De nationale en Europese bank hebben van de week ook uitgesproken dat wachten de zaak erger maakt. (Financieel)

Goed, voor mij is dicussieren op deze manier niet aantrekkelijk. Door een ander weg te zetten komen we niet tot een gedragen oplossing. Ik heb dat al vaker aangegeven....

Ik ga m'n spruiten uit de weckpot halen! Groetjes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Ramon schreef: 25 mar 2021, 18:35 Het probleem van al deze "oplossingen" die jij noemt is:

De elite kan zich dan nog meer gaan onderscheiden van de gewone burger. Je krijgt dan echt weer een VOC tijdperk.
Je noemt dit hieronder ook. Waarom iets wat je niet ziet zitten afzetten als terug-in-de-tijd? Bovendien, niet alles was slecht "vroegah". Dat de elite zich onderscheid van het pleps is toch nu ook erg duidelijk?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik vind het een mooi voorbeeld.

Alleen vraag ik me af bij hoeveel druk er in de tanks zit. 1 zon tank vloeibare waterstof zou ruim moeten volstaan volgens mij.

Maar ik denk dat hij zoveel tanks heeft, om daar op te besparen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Vindt je het leuk om serieuze reacties zo af te kraken? Ik stel het niet op prijs!
Prachtig! Mooie beloftes. Nu feitelijk 100g per dag!

Mag ik even cynisch doen:

Ik heb onderzoek gedaan en heb een machine ontworpen die voor 0,10 cent per liter een plantaardige brandstof maakt. Op dit moment functioneert het alleen als ik er op de kop naast ga staan en sinterklaasliedjes zing. Er komt dan 1 druppel uit per 24 uur. Maar ik beloof dat ik over 20 jaar zonder te zingen 1000 liter per dag kan produceren. Het is nog even wachten op de miljoenen investeerders om de next step in drze technologische doorbraak te maken!
Tja...

Ik kan alleen maar zeggen: wie kaatst...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik zal je wat proberen te verduidelijken.

We leven met z'n allen in een consumptiemaatschappij.
Als ik vandaag iets begerenswaardigs zie, wil ik het morgen in m'n bezit hebben. (Okee, jij/jullie op dit forum niet)

Ons land wordt geregeerd door de coalitie. Zelf gekozen leiders.

Nu heb ik thuis 3 kinderen. Ik ben de baas. Het liefst eten ze heel de dag alleen maar snoep. Maar dat mag niet van mij/ons.
He wat een vervelende vader ben ik toch. Het is maar goed dat hun ZELF niet mogen kiezen, want dan kozen ze OPA als vader, want daar krijgen ze altijd snoepjes van.

Stel dat ze opa zouden kiezen, en die zou wel snoepjes geven, maar ze mogen maar 1 uurtje per dag achter de tablet, dan kozen ze morgen OMA, want bij haar mag het 2 uur. Enz

Zo is het nu in onze maatschappij. Wij zijn ALLEMAAL kleine kinderen die geen genoeg van de snoeppot van de wereld krijgen. En we kiezen dan een bestuur (coalitie) van mensen, die ook zelf heel de dag hartstochtelijk snoepen.



Je snapt wel... een onhoudbare situatie. Hoe moet je dit nu oplossen?

Jij zegt: gewoon de snoeppot afpakken en wegzetten, en er spruiten voor in de plaats zetten.

Ik zeg: ontwikkel iets (technisch) waardoor mensen kunnen blijven snoepen maar waardoor het niet meer schadelijk is. Bijvoorbeeld een anti suikerpil, laatje in je buik zodat het je darmen niet bereikt, kunstgebit, etc etc.


Mensen willen blijven SNOEPEN!!!!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Mijn ervaring met de volgens jouw "domme" kinderen:
Ze leren! Een keer de buik vol gevreten wordt het minder.
Ook gaan ze op den duur de "strenge" edoch rechtvaardige vader waarderen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Pietje »

Sorry, Ramon, niet alle mensen zijn kinderen die willen blijven snoepen. Ik zou dus voor een derde oplossing gaan (en jou adviseren dat te doen), namelijk je er in verdiepen waarom de ene mens wel wil blijven snoepen en een paar enkelingen niet. Die paar enkelingen hebben 'iets' waarmee de door jou voorgestelde oplossing niet meer nodig is.

Ik kom nog even terug op je eroei-commentaar. Eroei gaat over 'hoeveel energie moet ik investeren om een zekere hoeveelheid energie te oogsten'. Met het voorbeeld van je lithium-batterij laat je zien dat je er verkeerd naar kijkt. En daarmee kijk je ook verkeerd naar windmolens en al helemaal naar een tank vol vloeibare waterstof. Weet je hoeveel energie het kost om een tank waterstof vloeibaar te maken? Ongeveer 1/3 van de stookwaarde. En duurzame energie is niet oneindig. Je moet er de energie van af halen die je nodig had om uberhaupt 'duurzame' energie te oogsten en dat zet meteen een rem op de duurzaamheid. Nog los van het feit dat die investerings-energie altijd fossiel is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Sorry, Ramon, niet alle mensen zijn kinderen die willen blijven snoepen.
Nee klopt, 0,0001% niet. Maar die zitten hier niet op het forum.

Als jullie mij even allemaal vertellen, waar je woont, hoe je woont, wat je rijdt, wat je eet, wat je doet in je vrije tijd, wat je werk is...

Zal ik haarfijn bij iedereen aanwijzen hoe ze "snoepen"

Moet ik trouwens het nog even hebben over de mensen die een goede vergasser hadden, maar toen er subsidie op kwam toch maar even een nieuwe aanschafte???

Natuurlijk wel voor het geval die oude kapot ging, en hij was al niet best, de levensduur was op, nieuwe is zuiniger.... blabla bla

Nou kom maar op zou ik zeggen, ik zit er klaar voor...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik ben alleen bang dat ik nu iets gaat horen over "azijn en stroop"

En over "je moet niet kijken naar HOEVEEL mensen snoepen, maar hoeveel ze al MINDER zijn gaan snoepen.

Iets in die trend...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Ramon, niet te ver doordraven. Een veganist verwijten dat hij leren schoenen draagt, gaat me te ver.
Er zijn er hier genoeg die boter op hun hoofd hebben. Daar reken ik mezelf trouwens ook bij.

Er zijn er ook een aantal die het niet alleen anders willen, maar ook doen. Ben is daar een goed voorbeeld van. Het roer compleet omgooien vereist toch het nodige lef.
En natuurlijk zijn daar Pietje en DJ. Laatste hoeft geen uitleg. Waar Pietje straks uitkomt als zijn project klaar is, is toch ook wel spannend. Maar recht van spreken heeft ie zeker.

En snoepen? Tja, we weten allemaal dat het slecht is. Dan maar suikervervangers, nog slechter. Maar indrdaad, de meeste mensen willen blijven snoepen. En de insteek hier is eigenlijk om je daar los van te maken. Lastig, dat wel.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Er zijn er ook een aantal die het niet alleen anders willen, maar ook doen. Ben is daar een goed voorbeeld van. Het roer compleet omgooien vereist toch het nodige lef.
En natuurlijk zijn daar Pietje en DJ. Laatste hoeft geen uitleg. Waar Pietje straks uitkomt als zijn project klaar is, is toch ook wel spannend. Maar recht van spreken heeft ie zeker.
Tja... Dit is jou visie. Jij kijkt tegen hun op... Zo wil je ook zijn.
Jouw superheroes...

Ik kijk heel anders naar hun. Gewoon met een neutrale bril. Het zijn gewoon mensen met ook aardig ambitieuze plannen, van wat ik tussen neus en lippen door zie komen... Of heb ik het mis en moet ik in de historie gaan zoeken?

Misschien als ik echt alles weet van hun, dus grootte huis, bouwjaar, verbruik, auto merk, km/jaar, vakanties, hoeveel geld er inkomt, hoeveel er uit gaat, en waar alles aan opgemaakt wordt...

Dat ik dan ook "u" tegen Ben, Pietje en DJ gaat zeggen...

Maar tot die tijd... Nee, ook gewoon snoepers. Misschien wel op n vlak waar jij en ik geen weet van hebben... (grote auto, veel vakanties, vrouw die vreselijk veel kleding koopt, kinderen die ...., )
Ga maar ieder voor zich na (ik hoef het niet te weten) waar je geld allemaal heengaat.... Echt alleen maar naar brood en onderdak???
Dan heb je aan 500 euro per maand genoeg...
De rest gaat op in luxe, en daarmee in uitstoot.

Iedereen snoept ander snoep, op een andere manier, op een ander tijdstip, soms ongezien...
Daarom zou er per persoon een energielabel moeten komen.
Plaats reactie