Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

benthuis schreef: 31 mar 2021, 20:33
dormos schreef: 31 mar 2021, 15:12 En als ik mag kiezen heb ik liever voetbalvelden vol zonnepanelen op 1,5 meter van de grond dan de vele weilanden vol overbemest engels raaigras.

Artikelen gelezen maar is nog iets hoger niet beter? Met iets met tussen ruimte? Kost meer koppelvlak maar behoudt gebruik op de grond...
Combi met extensieve veehouderij zou ook moeten kunnen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 31 mar 2021, 15:14 Ik vraag me wel af wat daar van klopt. We rijden met z'n allen op benzine/diesel. Rendement is 40%. Als je electrisch gaat rijden, even los van alle verliezen in het net, opwek etc (dus thuis van zonnepaneel in auto), gaat het rendement naar 80 a 90%.
De verliezen zullen toch ook opgewekt moeten worden, kun je toch niet zomaar weglaten.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 31 mar 2021, 20:35 Combi met extensieve veehouderij zou ook moeten kunnen?
Iedere koe een pv-paneel op z'n rug meegeven?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 31 mar 2021, 21:57
Ramon schreef: 31 mar 2021, 15:14 Ik vraag me wel af wat daar van klopt. We rijden met z'n allen op benzine/diesel. Rendement is 40%. Als je electrisch gaat rijden, even los van alle verliezen in het net, opwek etc (dus thuis van zonnepaneel in auto), gaat het rendement naar 80 a 90%.
De verliezen zullen toch ook opgewekt moeten worden, kun je toch niet zomaar weglaten.
Ja, maar die brandstof die jij bij de pomp haalt, zit daar ook niet standaard in de grond!

Een gemiddelde auto zet 40% van de stookwaarde van brandstof om in "nuttige" energie. Een electrische 80 tot 90%.

Als je die stroom thuis met je zonnepanelen opwekt, hoeveel verlies (93% je pv omvormer, 90% omvormer naar je accu, 10% verlies in accu???) zou je dan hebben?

Zou dat meer of minder zijn dan bij brandstof?
Olie zoeken, oppompen, raffineren, transporteren over zee, dan over de weg, etc.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

JantjeV8 schreef: 31 mar 2021, 21:58
benthuis schreef: 31 mar 2021, 20:35 Combi met extensieve veehouderij zou ook moeten kunnen?
Iedere koe een pv-paneel op z'n rug meegeven?
Dat zou wel de ultieme oplossing zijn, wel draadloos natuurlijk. Waar moet anders al die koper vandaan komen?

Mooi die cijfers, dan wordt stilletjes aan duidelijk dat we teveel honger hebben.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 31 mar 2021, 22:20
JantjeV8 schreef: 31 mar 2021, 21:57
Ramon schreef: 31 mar 2021, 15:14 Ik vraag me wel af wat daar van klopt. We rijden met z'n allen op benzine/diesel. Rendement is 40%. Als je electrisch gaat rijden, even los van alle verliezen in het net, opwek etc (dus thuis van zonnepaneel in auto), gaat het rendement naar 80 a 90%.
De verliezen zullen toch ook opgewekt moeten worden, kun je toch niet zomaar weglaten.
Ja, maar die brandstof die jij bij de pomp haalt, zit daar ook niet standaard in de grond!

Een gemiddelde auto zet 40% van de stookwaarde van brandstof om in "nuttige" energie. Een electrische 80 tot 90%.

Als je die stroom thuis met je zonnepanelen opwekt, hoeveel verlies (93% je pv omvormer, 90% omvormer naar je accu, 10% verlies in accu???) zou je dan hebben?

Zou dat meer of minder zijn dan bij brandstof?
Olie zoeken, oppompen, raffineren, transporteren over zee, dan over de weg, etc.
PV naar accu:98.5%, verlies in lithium accu: <2%, accu naar ac:97%. Roundtrip efficiency: ~93%
rendement fossielwagen: ~30% volgens de meeste googles
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 31 mar 2021, 22:20 Olie zoeken, oppompen, raffineren, transporteren over zee, dan over de weg, etc.
Hier wordt dat dan : Orienterend bodemonderzoek, inventariseren, saneren, 1 liter olie kost dan 10.000 euro .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

TLS schreef: 01 apr 2021, 09:09 PV naar accu:98.5%, verlies in lithium accu: <2%, accu naar ac:97%. Roundtrip efficiency: ~93%
rendement fossielwagen: ~30% volgens de meeste googles
Ja okee, jij gaat uit van PV naar accu in je auto? Ik van PV naar 230v, van 230v met omvormer naar accu auto...

Klopt, rendement brandstof automotor is gemiddeld idd ongeveer 30%.
Als je uitgaat van maximale, zit je op 40%. Dus rijden op meest gunstigste toerental, meest gunstige snelheid.
Een elektrische auto is ook max 80 a 90%. Overall gemiddeld zal dat ook lager liggen...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

ah ok, naar de wagen inderdaad iets meer verlies. De EV heeft wel nog een belagrijk streepje voor in echt verkeer: hij maakt geen gebruik van frictieremmen(enkel noodstop): vertragen betekent tot 35kW naar de batterij in geval van m'n leaf.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Nu wordt opwekking van de brandstof dan even achterwege gelaten. Maar het topic gaat over opslag van de energie. Dus opslag van stroom versus opslag van een vloeibare brandstof, en dat in rendementen om zetten. Is daar wat van te maken?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Erikvr »

Hier nog een voorbeeld van warmteopslag in 100.000 liter water:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/336 ... huis-wonen
groet,
Erik
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 01 apr 2021, 17:49 Nu wordt opwekking van de brandstof dan even achterwege gelaten. Maar het topic gaat over opslag van de energie. Dus opslag van stroom versus opslag van een vloeibare brandstof, en dat in rendementen om zetten. Is daar wat van te maken?
Zo?
IMG-20210402-WA0004.jpg
Lijkt mij wel wat...
Passief drank orgel!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Sandman79 »

al lang over gedacht :)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Is volgens mij redelijk wat onderzoek geweest en er zijn proeven geweest met passieve alcohol productie. Ik denk dat de krux zit in de vraag waar je de suikers vandaan haalt voor de vergisting.

Ik kom zelf nog wel aan een bak vol bieten oid... maar schaal zal het feestje wel weer bederven...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door ready to burn »

Hier staan de energiecijfers van Nederland
Behalve dan wat de opslag betreft. Dit is nog steeds niet veel meer, dan wat aantekeningen op de achterkant van een bierviltje.
Zonder cijfers en plekken in Nederland waar dit geplaatst kan gaan worden.
Gaat nog een interessante tijd worden de komende 9 jaar.

Infographic 2021: Energie in cijfers


Maarten
Plaats reactie