Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Hoewel dat toch een lastig onderwerp blijft in bestaande bouw.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

daar hik ik zelf ook tegenaan. Heb een hele installatie opgetuigd om het warm te krijgen in huis en continu blijft DJ in m'n achterhoofd zitten: "je stookt teveel".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Ach, troost je met de gedachte dat dit altijd beter is dan, je stinkt teveel 😀. Inkoppertje Kockie. Als je zelf voor je hout zorgt, so what? Extra werk. Dat is alles. Gratis energie bestaat niet, hoezeer iedereen daar ook naar op zoek is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Dat stinken is dan weer gemakkelijker om te verhelpen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Bijna Kerstmis…..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Moet dan werken, sla dus over.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Huh? Pasen duurt nog lang. Als DJ zich maar niet gaat verspreken
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Sandman79 »

Ik hou dit toch een beetje in het oog. De verbouwing van mn woning nadert nu zn laatste stappen, en het energieverbruik is al deftig teruggedrongen.
In stoken van een 30000 kWh op jaarbasis naar nu (ruim geschat) een 20000 kWh. (eerder een 16000 denk ik , maar beetje voorzichtig inschatten kan geen kwaad)
Met nog de laatste aanpassingen hoop ik ergens rond de 10000kWh uit te komen. (uitbouw nog afisoleren/vloerisoleren/ betere afregeling vloerverwarming)
Ik hoop hiervan in de periode November-Maart een 1000kWh te oogsten met mijn zonnecollectoren.
Dus nog een 9000 kWh via andere warmtebronnen aan te leveren. 5 tal steres eik of 8 tal gestapelde steres den. Dat gaat makkelijk afkomen van de woodmizer. Als ik het nu verkoop als brandhout levert het me makkelijk 360 euro op.

9000 kWh in electriciteit kost me 450 euro om te produceren via mijn zonnepanelen. (afschrijving materiaal en installatie) ik krijg er, als ik het verkoop een 1800 euro voor.

-> Ik volg momenteel zeker nog op economisch vlak Pelletpowers visie. Brandhout levert me weinig op als ik het verkoop, en kost relatief veel tijd, ik kan mijn stroom beter verkopen, en mijn eigen woning wel met mijn resthout / brandhout verwarmen. Ik moet enkel restafvalhout op maat zetten... Mijn overschot aan stroom kan ik voorlopig beter verkopen dan opslaan als warmte voor de winter.

Maar situaties kunnen veranderen natuurlijk, aan brandhout blijf je werk hebben, met het dynamisch uurtarief zijn er momenten waarop je betaald wordt om stroom af te nemen omdat er een overproductie is,...

@Kockie, buitenschil langs buiten extra isoleren niet meer mogelijk? :)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Sandman79 schreef: 06 dec 2022, 09:11 @Kockie, buitenschil langs buiten extra isoleren niet meer mogelijk? :)
Daar zit ik wel op te broeden...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie