Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Simpelste kritiek op het ecomodernisme valt samen te vatten in de vaststelling dat waar ze voor staan we precies gehad hebben in de afgelopen 50 jaar en dat de nadelen minstens even groot geworden zijn als de voordelen. Ik denk zelfs dat we in de jaren '90 , ook hier in het Westen, het kantelpunt bereikt hebben en dat de toename van de nadelen nu sneller gaat dan de toename van de voordelen, zelfs gemeten aan de navelstarende kleinmenselijke maatstaven als comfort en financiën.
Simpelste kritiek op techniek door jou, is dat jij er volop gebruik van maakt, en het nog afkraakt ook. Er zijn talloze mensen depressief geworden door de komst van televisie, internet etc.

En zo te horen zit jij in hetzelfde schuitje. Misschien moet je eens wat minder kritisch naar techniek en de keuzes van een ander kijken, en wat kritischer naar hoe je er zelf van "snoept"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Zal dit draadje snel proberen te splitsen in een water/basalt discussie en een over technologie en z'n voors en tegens....

Een stuk dat volgens mij redelijk weergeeft hoe de wereld rondom technologische vooruitgang (deels) in elkaar steekt: Stuk Correspondent

Werkelijke vooruitgang wordt tegengehouden om het belang van een kleine groep te beschermen. Niet het beste product komt naar de markt. Niet de grootste groep krijgt er beschikking over... Snelheid van beschikbaar komen kan beter...

Volgens mij werken bij producten (rondom energie) ook de zelfde krachten...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 26 feb 2021, 18:51 Simpelste kritiek op techniek door jou, is dat jij er volop gebruik van maakt, en het nog afkraakt ook. Er zijn talloze mensen depressief geworden door de komst van televisie, internet etc.
En zo te horen zit jij in hetzelfde schuitje. Misschien moet je eens wat minder kritisch naar techniek en de keuzes van een ander kijken, en wat kritischer naar hoe je er zelf van "snoept"
Ik kijk behoorlijk kritisch naar mijn eigen 'gebruik', maar zoals iedereen zit ik ook in een context.
Die context bepaalt mee je leven en is , helaas, niet individueel op te lossen.
Je kan dan trachten de algemene context via de algemene opinie te veranderen.
Dat idee had ik van dit forum.

Dat dat hier niet goed lukt is tevens een vaststelling. Voor de zoveelste maal. In die zin is mijn -technologisch- gebruik van internet op deze site wellicht helemaal niet verantwoord. "Trekken aan een dood paard" komt dan ook meermaals per discussie in mijn gedachten.

Ik zou wel mijn claim nog even in herinnering willen brengen: https://ecologieforum.eu/viewtopic.php? ... 6&start=30

Hasta la vista !
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Adriaan Kragten »

Gargouille schreef: 26 feb 2021, 18:03
Adriaan Kragten schreef: 26 feb 2021, 16:17 Waar het bij de beoordeling van een bepaald opslagsysteem voor energie over gaat zijn eigenlijk maar twee factoren, het rendement en de investering die gedaan moet worden voor de opslag van een kWh.

Dan zijn we snel klaar: een kunststoffen stookolietank.
Gelet op de context van de discussie, dat we het hebben over hoe we in de zomer het overschot aan duurzaam opgewekte energie op moeten slaan voor gebruik in de winter, slaat dit weer helemaal nergens op. Voor mij is deze discussie hierbij beëindigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik kijk behoorlijk kritisch naar mijn eigen 'gebruik', maar zoals iedereen zit ik ook in een context.
Die context bepaalt mee je leven en is , helaas, niet individueel op te lossen.
Zo'n ontzettend goedkope ***smoes...

Gargouille tegen zoon: Niet roken jongen, dat is heel slecht voor je gezondheid en uiteindelijk ga je er dood aan!
Zoon: Maar u rookt ook?!
Gargouille: Ja, maar voor papa is het te laat. Die is verslaafd. Dat is de schuld van de sigarettenproducent. Die doet er een stofje in bladiebladiebladiebla enz enz enz

Nee, ik kan alleen maar zeggen: arme arme Gargouille.
Dat kleine beetje respect dat ik voor je had, is helemaal weg.
Je zit hier (op het forum) echt alleen maar om te spuien.

Je hebt soms best een heldere kijk op de dingen, maar de negativiteit begint echt de overhand te krijgen op je. En het zou me niet verbazen als je in je volgende reactie iedereen en alles daar de schuld van probeert te geven. Ik kijk er niet meer van op.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Het enige waarvoor ik hier ben is de 'afwikkeling' van deze 'overname'.
Deze claim?

Wie gelooft dat nu nog denk je?
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Woz »

Probleem is dat we (te) veel verwachten van techniek.

De oplossingen voor de klimaatproblemen liggen niet bij de techniek maar bij culturele veranderingen.
Het zijn eigenlijk niet echt oplossingen maar eerder gewoonteveranderingen van de mens om zich aan te passen aan de leefomgeving. Veranderingen die uiteindelijk als een nieuw normaal beschouwd zullen worden (icm nostalgie naar hoe het vroeger was)

Enkele voorbeelden (die sommigen best wel grappig zullen vinden):
- Kinderen zullen niet meer uit het huis van de ouders vertrekken als ze volwassen worden. Men zal dus met meerdere personen op een kleinere oppervlakte wonen.
- Bovenstaande kan eventueel wel gecombineerd worden met een zomer/winter ritme. In de winter leeft men dicht op elkaar en op een rustig tempo zoals een ’winterslaap’. In de zomer leeft men meer buiten. Om te werken al dan niet voor een langere periode van huis weg.
- Mensen die geen eigen woning hebben zullen eerder een nomadisch leven leiden en zullen rondtrekken ifv het klimaat en regio’s waar er werk en tijdelijk onderdak is.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 26 feb 2021, 18:51 En zo te horen zit jij in hetzelfde schuitje. Misschien moet je eens wat minder kritisch naar techniek en de keuzes van een ander kijken, en wat kritischer naar hoe je er zelf van "snoept"
Ik kan niet wennen aan jouw stijl van reageren. Je trekt zelf een conclusie, voegt daar zelf van alles aan toe, maakt daar weer een verhaal van en hopla, voor jou is dat dan direct de waarheid.

Heel apart. Komt wat overspannen over.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Gargouille schreef: 26 feb 2021, 18:03 Dan zijn we snel klaar: een kunststoffen stookolietank.

En anders ook nog:


de impact op de omgeving (giftige stoffen, nadelen bodemleven, landinname, veiligheid, ...),
de duurzaamheid (in een soort afschrijftermijn),
de afvalfase,
de verdedigbaarheid(energie tvv basisvoorziening versus comfortverhoging),
de eerlijkheid (faire share(wereld en naar de toekomst), sociale/buitenlandse uitbuiting, derde-betalersregelingen, ...),
...

G
Nog makkelijker, in mijn ogen ook duurzamer: het stalen afdakje waar m'n houtvoorraad onder ligt te drogen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Ben net begonnen aan het uit elkaar halen van dit draadje. Maar ik ga het niet afmaken.
Een aantal keer worden de fatsoensregels niet gerespecteerd.
We zijn allemaal grote mensen en verantwoordelijk voor onze eigen uitspraken, de "goede" maar ook de "minder goede".
Heb wel een nieuw draadje aangemaakt om de discussie over techniek als oplossing voor de huidige en toekomstige uitdagen verder te bespreken.
Dus succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Zal ik het gekat er uitknippen zodat de draad over bassalt accu schoon word en proberen wat "techniek-ja-nee" knippen en naar een andere draad verplaatsen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 27 feb 2021, 11:21
Ramon schreef: 26 feb 2021, 18:51 En zo te horen zit jij in hetzelfde schuitje. Misschien moet je eens wat minder kritisch naar techniek en de keuzes van een ander kijken, en wat kritischer naar hoe je er zelf van "snoept"
Ik kan niet wennen aan jouw stijl van reageren. Je trekt zelf een conclusie, voegt daar zelf van alles aan toe, maakt daar weer een verhaal van en hopla, voor jou is dat dan direct de waarheid.

Heel apart. Komt wat overspannen over.
Ik voel me niet overspannen, misschien dat ik het wel ben?!?
Ik voel wat oud zeer. 30 m3 houtverbruik...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik zal even wat uitleggen.

Ik ben waarschijnlijk een hork op communicatief vlak.

Kijk naar Trump en kijk naar Biden.

Trump is een hork, communicatief, maar neemt het op voor de zwakken in het land. 50% van het land staat pal achter Trump.

Biden is communicatief beschaafd. Zegt dat hij wil verbinden, maar ondertussen verliezen de armsten hun baan, worden de rijken rijker etc.

Het verschil tussen de een en de ander, is WOORD en DAAD.

Zo is het hier op het forum ook.
Er zijn mensen die heel beschaafd blijven praten, maar met hun daden absoluut niet ecologisch zijn. Die mensen blijven buiten schot. Niemand durft hun de vinger op de zere plek te leggen. Want ze zijn altijd zo beschaafd en netjes.

Andersom kan het ook.
Iemand kan een hork zijn, maar wel heel bewust met ecologie bezig zijn en een ander goed helpen. Vaak hebben "uitgesproken" mensen weinig echte, maar wel ECHTE, vrienden, en veel vijanden, en beschaafde mensen, alleen veel neppe vrienden en geen vijanden.

Wie enkel vrienden heeft is een stakker, want een vijand houdt je wakker...

Ik kan niet wennen aan mensen op het ecologie forum met een buffervat, en een houtverbruik, waar ze een compleet verzorgingstehuis mee op 25 graden kunnen houden :lol:

Ik kan ook niet wennen aan mensen, die op techniek zo afreageren alsof het een erge ziekte is, maar er lekker van snoepen.

Ik kan niet wennen aan mensen, die ... vul maar in.

Ieder mens is uniek. Ieder mens is anders. Je zal nooit iemand tegenkomen die 100% zo denkt en doet wat jij voor ogen hebt.

Wen er maar aan...

Jij mag wat van mij vinden.
Maar ik mag ook wat van jou vinden...
En van Gargouille...

En dat zal ik zeggen ook, en blijven zeggen als het op mn hart/lippen ligt
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 27 feb 2021, 22:23 Ik voel wat oud zeer. 30 m3 houtverbruik...
Dat bedoel, conclusies zonder het complete verhaal. En nee, je mag inderdaad concluderen wat je wilt. Je mag jezelf zelfs zo goed, of nee, nog beter vinden dan Trump. Voor mij geen probleem. Maar wat zo jammer is, is dat je denkwereld niet het vermogen heeft om andermans verhaal, visie, invalshoek te beoordelen. En nee, niet weer met oud zeer aan komen, jouw werkwijze zal de mijne niet doen veranderen, er zijn hier veel inspirerendere personen die dat wel lukken. Je doet dat bij iedereen die hier iets wil presenteren. Je hebt totaal geen oog voor andermans goeie bedoelingen anders dan die van je eigen. In elk geval vind ik het elke keer jammer als je iemands topic volledig af laat dwalen, eigenlijk zelfs verdwalen.
Plaats reactie