Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Ramon »

Een cop van 4 bij 10 graden brontemp en verwarming van sww van 10 naar 30.

Een cop van 2 bij 10 graden brontemp en verwarming van sww van 10 naar 55.

Dan zou de cop van 30 naar 55 rond de 1 moeten zitten, om op een gemiddelde te komen van 2.

Zou de laatste graad, dus van 54 naar 55 graden een cop van onder de 1 kunnen hebben in praktijk? Dus dat het meer energie kost dan het opleverd?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Deze getallen begrijp ik niet. Zijn ze ergens op gebaseerd?

Mijn warmtepomp heb ik gewoon aangesloten zo uit de krat en de manual gevolgd. Af fabriek snappen ze dat toch beter dan ik. Ik volg de buffertemp en het verbruik van de pomp. Thermodynamisch grijp ik buiten instellen hysterese en max temp niets in. Qua verliezen is er voorlopig nog een en ander te verbeteren. Mocht het zo zijn dat ik tzt wat meer begrijp van warmtepompen dan zou ik er nog wat aan kunnen gaan sleutelen, maar dat is niet waarschijnlijk. Op andere fora kijk ik niet wat een redelijke cop is. Morgen nog eens kijken hoe het gemiddelde van een week is. Elekt meter zit er nu een week in.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

deze winter ga ik eens niet of zelden bijstoken met de cv. mijn LW-WP doet het nu vrij goed, het duurt vooral enkele dagen vooralleer alles op regime is en de runtimes beginnen afnemen, en het warmtecomfort zéér goed is. Ik zit deze periode aan zo'n 15kWh per dag netto afname voor m'n WP (zonnepanelen doen nog iets) voor 90m² op comfort-temp en nog eens 90m² basistemp, en dat 24/7 (in een nieuwbouw). Per maand verbruik ik nu 300-400 euro (incl EV); dat zijn inderdaad kostelijke maanden. Maar gelukkig verbruik ik 8 maand per jaar zo goed als niks voor zowel wonen als rijden (20K per jaar) dankzij PV, batterij, slimme sturing HVAC en grote verbruikers (EMS).

aanpassingen sturing WP: continue aanpassing (µC)van de setpoints zodat de WP steeds moduleert op 50% nominaal vermogen (1300W elektrisch) met een dT van ~6°C op 't water(vertrek:~32°C, retour:26°C) , enkel voor SWW naar max vermogen. Zo worden héél lange runtimes bekomen zonder de nood voor de-icing. Bij buitentemp <5°C moet wordt de setpoint voor de SWW verlaagd tot 44°C ipv de gebruikelijke 48°C, anders geraakt ze er niet op compressor.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Blijft ingewikkeld, een wp. Al die waardes kun je uitlezen of heb je zelf iets gefabriekt? Hoe kom je aan die kennis?

En werkt dat zo in Belgie? Afrekenen per maand? Salderingsregeling totaal weg? Ik dacht dat er nog iets hersteld was?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

pelletpower schreef: 03 dec 2021, 16:48 Blijft ingewikkeld, een wp. Al die waardes kun je uitlezen of heb je zelf iets gefabriekt? Hoe kom je aan die kennis?

En werkt dat zo in Belgie? Afrekenen per maand? Salderingsregeling totaal weg? Ik dacht dat er nog iets hersteld was?
Mijn WP heeft modbus interface waardoor ik proceswaarden kan opvolgen en instellingen kan sturen afhankelijk van de omstandigheden. In Vlaanderen is het volledig gedaan met salderen. wel hebben veel mensen nog een draaischijfmeter die saldeert maar dat is kwestie van tijd. De afrekening is op jaarbasis maar er is wel detail per maand. In de nabije toekomst zou de stroomprijs zelfs elk uur gaan wijzigen gecombineerd met een maandelijkse netvergoeding gebaseerd op de hoogste (afname)kwartierpiek. Eenvoudiger wordt het niet, het komt wel dichter bij de technische en economische realiteit, en legt een focus op eigenverbruik van zonnestroom. Ik hou me graag en vaak met hernieuwbare technieken bezig en gebruik m'n eigen woning als labo, op den duur ken je overal wel een beetje van :-).
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Aha, einde saldering is meteen grote stimulans om eventueel offgrid te gaan. Dan begrijp ik die keuze tenminste. Op zich niets mis met afschaffen saldering. Dat is subsidie en dus kunstmatig. Alleen even lastig om daaraan te wennen. Wel een beetje vals om iedereen richting wp te drukken en dan zo afrekenen.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Woz »

Hier net een eerste offerteaanvraag opgestuurd om gasketel (15j oud) te vervangen door een warmtepomp.

Verwarming (alles vv, 70m² verwarmde ruimte): ongeveer 300m³ gas per jaar (helft daarvan in de maanden januari en december)
Warm water: aparte boiler 100L gestookt door de gasketel, ongeveer 100m³ gas per jaar.

Jaarlijks elektriciteitsverbruik is nu iets van een 1300kWh maar vanaf volgend jaar, met het capaciteitstarief zal de prijs voor de kleine verbruiker toch wel wat stijgen (vaste kost zal stijgen).
Aardgas zal vanaf nu sneller stijgen in prijs dan elektriciteit denk ik. Op voorwaarde dat je piekverbruik kan vermijden.

Gelukkig is mijn woning/installatie van bij het begin al redelijk voorzien op een vlotte overschakeling naar een l/w warmtepomp. Binnenunit kan in plaats van de gasketel aan de muur, buitenunit kan in de tuin, er ligt al een pvc-buis d150mm om de leidingen door te steken.

Ben nu wel heel benieuwd wat men zal voorstellen als type warmtepomp en vooral voor welke prijs. Want ik ben nu waarschijnlijk niet de enige huiseigenaar die zich begint te roeren.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Gas eruit en over op wp? Dan zou ik een horizontale bodemwisselaar overwegen of iets dergelijks. Vertikaal zou ik niet zitten, ik denk dat op termijn daar meer milieuproblemen van komen. In ieder geval een goed bron, lucht is dat putje winter niet. Wel een net verbruik overigens.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Woz »

Daar zal mijn tuin te klein voor zijn vrees ik (150m²)

Ik kan de buitenunit wel beschut tegen een zuidgerichte muur plaatsen. Ik vermoed dat dat ter hoogte van die muur de gemiddelde buitentemperatuur iets hoger zal zijn, alle beetjes helpen :)

En dan is het kwestie dat de warmtepomp op de meest ideale momenten kan draaien:
- wanneer de buitentemperatuur het hoogst is in de winter.
- piekvermogens afnemen uit het net vermijden (dus bvb niet verwarmen tijdens het koken)
- zo goed mogelijk anticiperen op de actuele energieprijs (al dan niet aanbod groene energie)

Voordeel van vloerverwarming is dat je wel wat warmte kan bufferen in de vloermassa.

Voor een woning in de stad denk ik dat een warmtepomp(je) het beste systeem is. Moest ik op de buiten wonen dan zou ik stoken op hout met een massakachel.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

Woz schreef: 04 dec 2021, 15:47 Hier net een eerste offerteaanvraag opgestuurd om gasketel (15j oud) te vervangen door een warmtepomp.

Verwarming (alles vv, 70m² verwarmde ruimte): ongeveer 300m³ gas per jaar (helft daarvan in de maanden januari en december)
Warm water: aparte boiler 100L gestookt door de gasketel, ongeveer 100m³ gas per jaar.

Jaarlijks elektriciteitsverbruik is nu iets van een 1300kWh maar vanaf volgend jaar, met het capaciteitstarief zal de prijs voor de kleine verbruiker toch wel wat stijgen (vaste kost zal stijgen).
Aardgas zal vanaf nu sneller stijgen in prijs dan elektriciteit denk ik. Op voorwaarde dat je piekverbruik kan vermijden.

Gelukkig is mijn woning/installatie van bij het begin al redelijk voorzien op een vlotte overschakeling naar een l/w warmtepomp. Binnenunit kan in plaats van de gasketel aan de muur, buitenunit kan in de tuin, er ligt al een pvc-buis d150mm om de leidingen door te steken.

Ben nu wel heel benieuwd wat men zal voorstellen als type warmtepomp en vooral voor welke prijs. Want ik ben nu waarschijnlijk niet de enige huiseigenaar die zich begint te roeren.
Ik denk dat dat goed gaat meevallen WOZ. Voor mij zijn er twee basisvereisten om een WP vanuit financieel standpunt te kunnen overwegen:
- vloerverwarming zodat er op lage temperatuur kan worden gewerkt
- een woning die niet té veel warmte vereist,300m²~3000kWh is eigenlijk weinig. Vermoedelijk zal je dit met 1500-2500kWh aan elektriciteit voor een LW-WP kunnen doen. Met flink wat zonnepanelen die uiteraard het meeste opleveren in de zomer zullen in de winter ook nog wat van je WP verbruik afschaven (ook zonder saldering). WP met diepteboring is mooie technologie maar wat mij betreft de investering niet waard, dan beter in zonnepanelen met eventueel een batterij investeren.

Hou er ook wel rekening mee dat een WP niet dat boostvermogen heeft zoals een gasketel. slechts een paar graden stijgen kan makkelijk 24u duren. Dus je verbruik zal ook nog wat stijgen omdat je woning bijna constant op temperatuur zal (moeten) blijven, maar met het extre verbruik stijgt het comfort ook evenredig.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

pelletpower schreef: 04 dec 2021, 19:49 Gas eruit en over op wp? Dan zou ik een horizontale bodemwisselaar overwegen of iets dergelijks. Vertikaal zou ik niet zitten, ik denk dat op termijn daar meer milieuproblemen van komen. In ieder geval een goed bron, lucht is dat putje winter niet. Wel een net verbruik overigens.
De bodem staat inderdaad warmer dan de lucht in de winter. Maar het is ook niet zo dat een LW WP niet om kan met vriestemperaturen. In tegendeel: ze werkt beter bij -5°C dan bij een buitentemp die flirt met de 0°C (verzadigde natte lucht). Als het echt vriest wordt de lucht droger en heb je veel tragere ijs-opbouw op je verdamper waardoor de warmte-uitwisseling goed blijft verlopen zonder veelvuldige de-icing cycli. de COP wordt bepaald door de dT tussen buiten-lucht en temperatuur van je vloerverwarming. een dT van 20-40°C kan standaard compressortechnologie en koelmiddel goed aan zonder dat het rendement keldert.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 03 dec 2021, 19:35 Aha, einde saldering is meteen grote stimulans om eventueel offgrid te gaan. Dan begrijp ik die keuze tenminste. Op zich niets mis met afschaffen saldering. Dat is subsidie en dus kunstmatig. Alleen even lastig om daaraan te wennen. Wel een beetje vals om iedereen richting wp te drukken en dan zo afrekenen.
Warmtepomp en off grid? Mijn buren gaan met de EV naar de laadpaal om de wp werkend te houden. Zelf ben ik er nog niet uit. We beginnen met verbruik minimaliseren…..off grid hangt een prijskaartje aan.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Nee, dat is inderdaad niet reeel. Minder is meer. EV aan de laadpaal vullen is vals spelen. Wel een ev van de nieuwe generatie. Een paar jaar geleden onmogelijk, nu is een omvormer standaard aanwezig.

WP is ook niet mijn ding, maar dat mag ik pas zeggen als ik uit eigen ervaring kan praten. Beter een verwarmingselement in de buffer steken om overtollige pv op te stoken in de zomer. In de winter is het gewoon een blok hout, met de hand gekloofd. De cirkel is gewoon niet rond te krijgen met dit soort oplossingen.
Plaats reactie