Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

? Wat wil je doen met die warmtepomp en buffer?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Buffer is centrale warmteverdeler in huis. Ik heb geen zin om nu nog met hout te gaan slepen met een zonnestroom overschot. Heeft nog wel finetuning nodig. Ongeveer een cop van 2 nu. Misschien toch eens anders aansluiten op de centrale buffer, vandaar wordt huis en hyg buffertje verwarmd. Een paar graden lagere watertemp geeft wel gelijk cop winst. Doet het verder goed, maar zoals gezegd cop valt tegen. Misschien een wamtepomboiler op de ventilatie aansluiten.....Interesante dingetjes die warmtepompen. En ik blijf liever naar een co2 pomp kijken, maar das een lastige.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door JantjeV8 »

Het stookseizoen houdt in elk geval lang aan deze ronde. Het is allemaal net wel-net niet al een paar weken op rij.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Raar weer inderdaad, pompje weer uitgezet en kachel aangestoken. Gaat weer een bakkie hout doorheen volgende week.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

ik denk dat je sowieso een slimme sturing nodig hebt die de WP de sporen geeft wanneer er zonnestroom op overschot is. Of mag je nog salderen? Dan maakt het allemaal niet uit maar is 't ook niet future-proof en draait de WP op greenwash.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Salderen kunnen we nog. Greenwash gedeeltelijk inderdaad. Maar ik vraag me toch af hoe dat in de winter moet met al die WP s. Een cop van 2 gaat dan niet gehaald worden, terwijl de advertenties anders laten voorkomen.

En onze wp is eenMeeting 30 D. Simpel, geen fratsen. Ik zit te denken een freq reg er tussen te zetten met een koppeling naar stroomoverschot. Maar voorlopige focus is rerouten van het leidingwerk. De pomp is snel op temp, dus driekwart van de centrale buffer is overbodig. Evenals het mengventiel naar huis toe. Deze mengt toch altijd bij. Niet erg als buffer 80 gr is, wel als ie krap 50 is. Eenpaar graden lager doet veel met de cop. Exacte cijfers heb ik nog niet omdat kWh meter ontbreekt. Schatten via Domoticz.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Kleine update. kWh meter en warmtemeter zijn geplaatst en het ziet ernaar uit dat de cop voor sanitair water nauwelijks boven 2 uitlomt. Valt me met dit weer toch wat tegen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Ramon »

Allemaal copzorgen
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Ramon »

Hoe bereken je het?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

kWh meter en warmtemeter geplaatst. kWh warmte/kWh elektrisch = COP. Klopt niet helemaal maar is wel hoe ik het zie. Er gaat elektriciteit in en er komt warmte uit. COP is nu iets van 2,2 en kan nog wat beter. Maar valt me eigenlijk gewoon tegen. Het is een lucht water monoblock, temp staat afgesteld op 54 of 55 graden. Lager wordt lastig ivm sturing hyg boiler in huis. WP houdt nu een buffer van 2,2 m3 op 50+ graden in de werkplaats/stookhok. Dat is ook onnodig natuurlijk. Dit ga ik nog veranderen naar een liter of 500. Mengventielen omleiden. Deze mengen toch altijd bij. Scheelt ook weer 5 graden. Je moet maar een hobby hebben. Ik denk dat ik aan het eind van dit verhaal zeg, steek er maar een verwarmingselement in.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

dat verwondert me niet. zo'n grote dT tussen verdamper en water geeft typisch een COP van rond de twee. Voor ruimteverwarming -vloerverwarming- kan je met lucht water naar een 3 toe gaan. In de winter als het buiten <6°C zal je waarschijnlijk niet of zeer moeilijk aan je 55°C geraken, dan is boosten met weerstanden beter dan de WP uren te laten draaien.

Een COP van twee is toch nog altijd dubbel zo goed als weerstandsverwarming?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door daniel »

Wat zijn dan de waarden en cop waar mee gerekend wordt? 20c buiten temp en 54 water temp vind ik toch mooie makkelijke waarden voor een warmtepomp. Cop van 5 moet dan wel haalbaar zijn.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Pfoe, dan sluit ik me eerder aan bij TLS. Waarom denk je dat dat haalbaar zou zijn? Als iets te mooi is om waar te zijn.......
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

daniel schreef: 17 jun 2021, 18:58 Wat zijn dan de waarden en cop waar mee gerekend wordt? 20c buiten temp en 54 water temp vind ik toch mooie makkelijke waarden voor een warmtepomp. Cop van 5 moet dan wel haalbaar zijn.
Ik denk dat je het dan over ruimteverwarming hebt. T van 30 graden en bron van 12 of zo? COP van 4 zou ik dolgelukkig zijn, 5 klinkt als sprookje.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Ramon »

Idd... voor sww holt het rendement achteruit
Plaats reactie