Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Albert van WdJ »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen met warmtepompen in afgelopen week.
Kan de warmtepomp ook in deze lage temperaturen voldoende warmte produceren om alles binnen warm te houden?
En wat geeft de elektriciteitsmeter aan qua verbruik na zo'n week?

Kloppen de berekeningen, waarvan men is uitgegaan bij installatie etc.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

hier is nog maar een topic over geweest 'warmtepompen'.

Voor vloerverwarming heeft m'n lucht-water WP geen enkel probleem, de verdamper staat op -10 terwijl de omgevingstemp -6°C is. Dit betekent dat de WP er nog steeds in slaagt om warmte aan de vrieslucht te onttrekken. de dT op m'n CV water(retour 23°C, vertrek 31°C) ziet er normaal uit. Uiteraard moet de compressor harder werken.

De verdamper vriest ook minder snel dicht dan bij temperaturen rond de nul graden waar het meestal ook vochtiger is.

een lucht-water WP met radiatoren zou deze periode wel een tang op een varken zijn.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Ja, daar zit wel t knelpunt. WP is een, goed inregelen is twee. Die tang en dat varken hebben we hier allebei vrees ik.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je pas echt kunt beschouwen wanneer de jaarafrekening hebt gehad. Dan kunnen de m³'s en de kWh's beter naast elkaar gezet worden.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door jgroot »

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door kockie »

Ik vind het verhaal een hoog ""Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend gehalte hebben. Een collega wist vandaag te vertellen dat een klant die zij cv-ketel ingeruild heeft voor een warmtepomp het niet warmer dan 17 graden in huis kreeg. Ik heb daar geen verdere gegevens over (isolatiegraad ed).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door jgroot »

Het artikel is misschien wat gekleurd. Maar toch kan ik je wel zeggen dat de meeste installaties probleemloos de afgelopen week zijn doorgekomen. En tuurlijk is het stroomverbruik flink toegenomen in deze week, maar het is gelukkig ook geen weken zo koud :D.

En die enkeling na dan; tja dan kan zoveel oorzaken hebben. Waarschijnlijk ligt het niet aan de wp zelf, maar aan een gebrekkig ontwerp.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

klopt, mijn WP had ook geen probleem met de vriestemperaturen, de aanvoertemp kon zelfs tot 45°C worden gebracht, terwijl m'n vloer maar een aanvoer van 33°C nodig heeft. Verbruik elektriciteit is gestegen, maar andere verwarmingsbronnen hebben deze periode ook meer verbruikt.

warmtepompen leveren alle warmte die je nodig hebt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door jwardenier »

Bij ons heeft de kachel juist wat minder verbruikt ,overdag tenminste ,we hebben met de zonnige dagen de kachel op accu stand gezet .
De aanbouw serre heeft onze hut verwarmt ,savonds ging er weer een blok hout in de kachel om de boel snachts dooi te houden ,ik sta redelijk vroeg op om te melken en stookte ik het vuurtje dan nogmaals op ,rond 11 uur was de zon sterk genoeg .
Omdat we ook glas op het zuiden hebben dus veel gebruik kunnen maken van passieve zone energie ,de grijze dagen dan verbruiken we wel meer .
vraag me wel eens af of er met een blikjes collector zuid oost gericht 2 m2of 4 m2 voor de ochtenden voldoende warmte gewonnen kan worden ,heb er een op de zone droger zitten zuid gericht en deze geeft op zonnige dagen al best veel warmte .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef: 16 feb 2021, 09:32 Bij ons heeft de kachel juist wat minder verbruikt ,overdag tenminste ,we hebben met de zonnige dagen de kachel op accu stand gezet .
De aanbouw serre heeft onze hut verwarmt ,savonds ging er weer een blok hout in de kachel om de boel snachts dooi te houden ,ik sta redelijk vroeg op om te melken en stookte ik het vuurtje dan nogmaals op ,rond 11 uur was de zon sterk genoeg .
Omdat we ook glas op het zuiden hebben dus veel gebruik kunnen maken van passieve zone energie ,de grijze dagen dan verbruiken we wel meer .
vraag me wel eens af of er met een blikjes collector zuid oost gericht 2 m2of 4 m2 voor de ochtenden voldoende warmte gewonnen kan worden ,heb er een op de zone droger zitten zuid gericht en deze geeft op zonnige dagen al best veel warmte .
heb je enkel- dubbel- of tripleglas in de serre?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door jwardenier »

sorry dat ik wat later reageer ,computer storing .
in de serre heb ik enkel en dubbel glas , enkel glas beslaat snel ,maar laat ook snel warmte door .
het is recub materiaal ,alleen het dak is nieuw ,geïsoleerd ,het werd in de zomer erg heet , had er voorheen plexiglas platen op liggen .
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door JantjeV8 »

Nu is er geen vrieskou, maar de buitentemperatuur blijft navenant wel laag. Qua sww doet de zonneboiler goede zaken. In heel de maand april is slechts 1x (afgelopen donderdag) bij verwarmd. In april ben ik dus een paar kWh aan stroom besteed voor ons SWW, voor de rest heeft de zonneboiler autonoom gedraaid.
De verwarming van de woning moet af en toe ook even met wat hout bij gewerkt worden. De opwarming door de zon is net niet voldoende om het lekker in huis te hebben.

Hoe gaat dat met de warmtepomp?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Dik voor mekaar Jantje, Hier is het om de dag of elke drie dagen stoken en dan hebben we SWW nog niet aangesloten. Ik ga er vanuit dat met een wp de zaak compleet zal draaien. Eens de tijd vinden aan te sluiten.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door TLS »

warm water en warmte in overvloed: 1500l buffer staat heet, EV volledig geladen, batterij vol nu al enkele weken.
Het geeft veel voeldoening om met eigen opgewekte zonnestroom te werken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe presteren de warmtepompen in de huidige vrieskou

Bericht door pelletpower »

Vandaag warmtepomp aangesloten. Eens zien of ie de nacht een beetje doorkomt. Buffer van 2 m3 is bijna koud, ongeveer 50 gr, en vannacht komt het ook niet boven 10 gr. Warmtemeter ertussen gezet, kWh meter nog niet, kastje is vol. Voor de winter zal het niets zijn, voor sanitairwater en klein stukje verwarming hoop ik dat het iets is.
Plaats reactie