De Groene Stoker

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

De Groene Stoker

Bericht door sprokkelhout »

Kijk eens op www.degroenestoker.nl

Dit is een website voor de gepassioneerde stokers in Nederland.

Je kunt daar een petitie ondertekenen voor het behoud van houtvuur in de toekomst. De steunpetitie voor houtvuur, met duizenden handtekeningen, zal naar de Tweede Kamer in Den Haag gebracht worden. Zo kan je te kennen geven dat liefhebbers van houtstook echt werk maken van goed en verantwoord stoken!
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: De Groene Stoker

Bericht door Adriaan Kragten »

Leuke site met nuttige info. Ik zal ook eens proberen om mijn kachel van boven naar beneden aan te steken.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: De Groene Stoker

Bericht door TLS »

Houtstokers (waarvan ikzelf er ook een ben) hebben een te oudbollig en vervuilend imago en ik zie bijna geen enkel initiatief vanuit de sector om te moderniseren, er wordt enkel gestreefd naar een status-quo en dat is niet voldoende de dag van vandaag.

Zou het geen goed idee zijn om de installatie van een nieuwe kachel onderhevig te maken aan een keuring, en te koppelen aan voorwaarden qua insrtallatie en isolatie van de woning?

De achilles hiel van houtstook is dat fijnstof, wordt daar niet op gewerkt zoals de dieselmotor dat (te laat) heeft gedaan?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: De Groene Stoker

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 11 feb 2021, 05:40
Zou het geen goed idee zijn om de installatie van een nieuwe kachel onderhevig te maken aan een keuring, en te koppelen aan voorwaarden qua insrtallatie en isolatie van de woning?
Dit is in Duitsland iig al de praktijk. Hier is Herr Schornsteinmeister "de baas". Bij verkeerd gebruik of ondeugdelijke installatie keurt hij je spul af...
Omgekeerd stoken is in meerdere landen verplicht.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De Groene Stoker

Bericht door jwardenier »

Hout stook zou slechts voor 3,7% veroorzaker zijn van fijnstof / uitstoot , en daarvan komt 90% van door verouderde kachels of rookpotten die je bij een bouwmarkt koopt ,Er was een opkoopregeling bedacht om deze oude kachels van de markt te halen maar deze is door de bekende factor niet van de grond gekomen .
Rookpoten met smoorklep ,openhaarden en bouwmarkt prullen ,maar ook vuurkorven ,buitenkachels ,en bbq ,dragen bij aan een slecht imago van de hout stoker .
Maar bied maar een goed alternatief voor hout stook .
Overigens zijn nieuwe installaties erg schoon ,zou je wat willen dan zouden bestaande installaties gekeurd moeten worden .
De wal zal ook dit schip keren ,hout wordt steeds schaarser en dus duur ,de fun stoker zal als eerste afhaken .
Ik woon in een zeer bosrijke omgeving ,maar ook hier kun je moeilijk aan hout komen ,veel gaat naar pellet industrie ,gemeenten en andere overheden leveren hun hout aan een bio centrale .
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: De Groene Stoker

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb gelukkig zelf een overschot aan hout omdat wij 40 jaar geleden veel bomen gepland hebben en er intussen ook heel wat bomen uit zichzelf opgekomen zijn (vooral eiken en hazelaars). Mijn houthok ligt vol en vorige maand heb ik een aantal bomen moeten laten omzagen omdat ze dreigden op het naburige voetbalveld te vallen. Ik heb laten weten dat iedereen gratis mag komen zagen. Daar kwam al snel belangstelling voor wat ook al aangeeft dat hout schaars wordt. Vroeger had een dorp een speciaal stuk grond dat bestemd was voor hakhout maar dat is bijna nergens meer zo. Iedereen die hout wil stoken zou eigenlijk een deel van zijn tuin moeten besteden voor hakhout. Ik heb een rij elzen die snel groeien en toch redelijk brandhout opleveren en die nu al aan de derde zaagbeurt toe zijn.
Plaats reactie