Waar te beginnen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nrijkers
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:26

Waar te beginnen

Bericht door nrijkers »

Ik heb wat last van "Door de bomen het bos niet meer zien"

Wij zijn van plan om dit jaar grondig te gaan verbouwen.
We wonen in een jaren 30 huis, waar door de jaren heen, stukjes aan zijn gebouwd. Wat heeft geresulteerd in allerlei kleine hokjes (keuken, bijkeuken, opslag etc)
Achter aan die hokjes staat staat onze woonkamer. Deze is van midden jaren 70, en is nogal ruim opgezet.
De afmeting van de woonkamer is 9 x 6 mtr, en heeft een franse kap, er is dus geen plafond en wij kijken tegen de balklaag aan, die op zo'n 5 a 6 mtr hoog zit.

In de winter is het niet heel aangenaam, en stoken we voor de mussen.
Tijd voor een grondige verbouwing.

Wat we willen aanpakken:
Om de kleine hokjes goed aan te pakken moet eigenlijk alles gedaan worden..dus het plan is...alles plat en opnieuw opbouwen.
spouwmuur-isolatie volgens huidige norm,
nieuwe ramen en deuren, alles dubbelglas,
vloerisolatie volgens huidige norm,
vloerverwarming
nieuw dak (combinatiedak of plaatvloer) met isolatie volgens huidige norm,

In de woonkamer willen we sowieso de vloer eruit, deze isoleren en vloerverwarming plaatsen.
Ook komen hier nieuwe kozijnen en dubbelglas. Mocht er nog geld overzijn pakken we ook het dak aan, maar dat zal wellicht pas over 2 jaar zijn als we weer gespaard hebben.

Tot nu is het plan wel duidelijk...maar hoe gaan we verwarmen?
Kopen we nieuwe "ouderwetse" CV-ketel of gaan we voor een Hybride versie?
Ook zit ik te twijfelen om een houtkachel aan te sluiten op CV. Iets van een houtvergasser van WallTherm bijvoorbeeld.
Maar ik ben er een beetje bang om een foute keuze te maken wat resulteerd in een koude woning.

Wat zijn de voors en tegens, waar moet ik allemaal aan denken?

Waar kan ik goed advies in winnen?
Waar moet ik beginnen met afwegingen maken?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Waar te beginnen

Bericht door Paul Joosten »

Welkom op het forum. Je hebt kennelijk al door dat isoleren belangrijk is. Heel goed, zowel voor het resultaat, je portemonnee als het milieu!

Je schrijft helaas niet hoe en waar je woont. Het maakt wel wat uit of je midden in de stad zit of ergens in the middle of nowhere. In de stad is hout of pellets stoken waarschijnlijk geen goed idee maar woon je 'buiten' kan dat wel een goede manier zijn om van fossiele brandstof af te gaan. Is het een vrijstaande woning of niet, is er een VVE of niet, zijn er andere beperkingen als monument of beschermd stadsgezicht? Wat voor kruipruimte heb je? Wat is het gebruikte materiaal voor de vloeren, hout of al beton? Is er al wat gedaan, bijvoorbeeld zonnepanelen plaatsen, zo nee zijn er wel mogelijkheden voor? Wat is je huidige energieverbruik op jaarbasis? Heb je een energielabel? Heeft je gemeente al plannen om jouw wijk aan te gaan pakken? etc etc.
Maak eens een zo volledig mogelijke beschrijving van de huidige situatie en de gewenste eindsituatie.

Zelf heb ik eigenhandig een vrijstaande woning uit 1905 op het Veenkoloniale platteland van het gas af gehaald en energie-plus gemaakt. Tot mijn niet geringe verbazing en vreugde heb ik de hele investering binnen zes jaar dubbel en dwars terugverdiend! Klik op de link hieronder voor meer info. Zie je daar maatregelen die mogelijk ook voor jou interessant zijn stuur me gerust een PB voor een (virtuele) afspraak.

Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie