Warmtepompen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Warmtepompen

Bericht door Ramon »

Na aankomende week, gaan we horen of we allemaal aan de warmtepomp moeten of niet.

Ik verwacht, dat bij zulke temperaturen, die ze nu opgeven, allemaal onvoorziene zaken bij veel mensen naar boven komen drijven, zoals bevriezing, uitval, storing, etc

Of nie?
Adriaan Kragten
Berichten: 664
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Warmtepompen

Bericht door Adriaan Kragten »

Daar komt nog bij dat ze lawaai maken. Daar kun je niet alleen zelf maar ook je buren last van hebben als ze naar de buren gericht zijn. Daar zijn al flinke ruzies over ontstaan maar geluidsproblemen moeten op te lossen zijn. Ik denk dat warmtepompen over enige jaren technisch wel optimaal zullen functioneren, zeker als men gebruik maakt van relatief warm grondwater om de energie aan te onttrekken.

Het grootste probleem blijft dat de elektriciteitsbehoefte 's winters het hoogst is en dat de opbrengst van zonnepanelen 's winters het laagst is. Zo lang je mag salderen geeft dat economisch voor de gebruiker een positief plaatje maar saldering is een vorm van subsidie en dat gaat verdwijnen. Als je 's zomers maar 5 eurocent per kWh voor je elektriciteit terug krijgt en 's winters 25 eurocent per kwh moet betalen dan neemt de terugverdientijd van je zonnepanelen enorm toe. De opbrengst van een windmolen loopt wat dat betreft veel beter in de pas met de behoefte.

Ook is het zeer de vraag of het ons lukt om al die extra elektrische energie die 's winters nodig is duurzaam op te wekken. Straks krijgen we een situatie waarbij in de huishoudens CO2 gereduceerd wordt doordat er geen gas meer verbrand wordt maar waarbij er wel een aantal grote kolencentrales moeten draaien om de zaak 's winters aan de praat te houden. In Wikipedia staat bij warmtepompen een rekenvoorbeeld waaruit zou blijken dat er wel CO2 reductie optreedt als de centrales elektrische energie met gas opwekken maar dat dat niet het geval is als dat met kolen gebeurt. Moeten we de centrales dan met gas gaan stoken dat we invoeren uit Rusland omdat we ons eigen gas niet meer op kunnen pompen vanwege de aardbevingen in Groningen of vanwege protesten van millieubewegingen als we het gas zouden gebruiken dat onder de Waddenzee zit? Of moeten we misschien toch kerncentrales gaan bouwen waar toch ook hele grote nadelen aan zitten?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Warmtepompen

Bericht door TLS »

Beetje vreemde vraag om te stellen op dit ecologieforum waar zowat niemand effectief een warmtepomp heeft.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 664
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Warmtepompen

Bericht door Adriaan Kragten »

Gezien aan het aantal hits zitten er veel meer mensen op dit forum dan degenen die mee doen aan de discussie. Daar kunnen best mensen bij zijn die een warmtepomp hebben of erover denken om er één aan te schaffen. Daarbij vind ik het volstrekt legitiem om je af te vragen waar het in de toekomst voor Nederland naar toegaat ook al wil je zelf niet aan de trend meedoen.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 07 feb 2021, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Warmtepompen

Bericht door Gerrie »

TLS hoe verwarm jij je huis?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Warmtepompen

Bericht door TLS »

Met een warmtepomp, dat werkt heel goed. Grootste probleem is uiteraard het stroomverbruik. Dat kan ook als motivatie gezien worden om je woning beter te isoleren of tochtvrij te maken.. De laatste evolutie in warmtepompen is de stille werking, je hoort ze niet meer draaien. Ik zou zeggen: véél liever een ganse straat met warmtepompen, dan een ganse straat met houtkachels.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Warmtepompen

Bericht door TLS »

Adriaan Kragten schreef: 06 feb 2021, 19:34 Gezien aan het aantal hits zitten er veel meer mensen op dit forum dan degenen die mee doen aan de discussie. Daar kunnen best mensen bij zijn die een warmtepomp hebben of erover denken om er één aan te schaffen. Daarbij vind ik het volstrekt legitiem om je af te vragen waar het in de toekomst voor Nederland naar toegaat ook al wil je zelf niet aan de trend meedoen.
Die hits zullen gegenereerd zijn door het hier uitvoerig afkraken van warmtepompen door personen die er niet eens zelf één hebben.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Warmtepompen

Bericht door Stapel op Hout »

Ik ben nog lang niet zover, maar zit wel te bedenken hoe wij ooit een warmtepomp kunnen instaleren...
Geluidsoverlast is een van de grootste ergernissen van een L-W warmtepomp lees ik overal, ook al lees ik dat er stille(re) systemen zijn.
Dat willen we voor ons zelf, maar zeker ook voor onze buren niet.
Ons huis is vrijstaand en we hebben een goed toegankelijke kruipruimte met een dikke geïsoleerde betonnen vloer erboven
Zou het een idee zijn om het buiten unit van zo'n L-W warmtepomp in de kruipruimte te plaatsen?
Natuurlijk wel met aan- en afvoer kokers om de koude lucht af te voeren, om te voorkomen dat de kruipruimte verandert in een grote diepvries, en we vervolgens een hele koude vloer krijgen.
Met aan- en afvoerkokers van pvc, uitgevoerd als een soort grote bromfiets uitlaat hoeft het systeem volgens mij in huis en daar buiten dan niet hoorbaar te zijn.
Zou zo'n opstelling een kans van slagen hebben, of is dit "lucht(water)fietserij"?
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Warmtepompen

Bericht door pelletpower »

TLS schreef: 07 feb 2021, 11:27
Adriaan Kragten schreef: 06 feb 2021, 19:34 Gezien aan het aantal hits zitten er veel meer mensen op dit forum dan degenen die mee doen aan de discussie. Daar kunnen best mensen bij zijn die een warmtepomp hebben of erover denken om er één aan te schaffen. Daarbij vind ik het volstrekt legitiem om je af te vragen waar het in de toekomst voor Nederland naar toegaat ook al wil je zelf niet aan de trend meedoen.
Die hits zullen gegenereerd zijn door het hier uitvoerig afkraken van warmtepompen door personen die er niet eens zelf één hebben.
Ik heb er ook een, nog niet aangesloten, maar goed. Zolang de salderingsregeling er is , financieel prima. Ecologisch? Koudemiddel is eigenlijk nog frut. In de winter? Blijft een houtkacheltje. Maar om ze echt als een ecologische oplossing te promoten gaat me net te ver. Ik zie het ding als luie verwarming in de periodes dat er PV overschot is. Daar ga ik zeker iets mee doen om gedeelte opgewekt en verbruik beter op elkaar af te stemmen. Al met al is ons verwarmingssysteem een hele fabriek aan het worden, zeker met die wp erbij. Ach, je kunt maar een hobby hebben. En dat is dus zeker niet weggelegd voor de gemiddelde burger. Minderen is dan makkelijker.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Warmtepompen

Bericht door TLS »

Stapel op Hout schreef: 07 feb 2021, 13:41 Ik ben nog lang niet zover, maar zit wel te bedenken hoe wij ooit een warmtepomp kunnen instaleren...
Geluidsoverlast is een van de grootste ergernissen van een L-W warmtepomp lees ik overal, ook al lees ik dat er stille(re) systemen zijn.
Dat willen we voor ons zelf, maar zeker ook voor onze buren niet.
Ons huis is vrijstaand en we hebben een goed toegankelijke kruipruimte met een dikke geïsoleerde betonnen vloer erboven
Zou het een idee zijn om het buiten unit van zo'n L-W warmtepomp in de kruipruimte te plaatsen?
Natuurlijk wel met aan- en afvoer kokers om de koude lucht af te voeren, om te voorkomen dat de kruipruimte verandert in een grote diepvries, en we vervolgens een hele koude vloer krijgen.
Met aan- en afvoerkokers van pvc, uitgevoerd als een soort grote bromfiets uitlaat hoeft het systeem volgens mij in huis en daar buiten dan niet hoorbaar te zijn.
Zou zo'n opstelling een kans van slagen hebben, of is dit "lucht(water)fietserij"?
Teake
Je hoeft dat niet zelf uit te vinden, dat bestaat gewoon. Denk Vaillant.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Warmtepompen

Bericht door Stapel op Hout »

Dank.
Ik ga op zoek
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Warmtepompen

Bericht door TLS »

pelletpower schreef: 07 feb 2021, 14:41 Ik heb er ook een, nog niet aangesloten, maar goed. Zolang de salderingsregeling er is , financieel prima. Ecologisch? Koudemiddel is eigenlijk nog frut. In de winter? Blijft een houtkacheltje. Maar om ze echt als een ecologische oplossing te promoten gaat me net te ver. Ik zie het ding als luie verwarming in de periodes dat er PV overschot is. Daar ga ik zeker iets mee doen om gedeelte opgewekt en verbruik beter op elkaar af te stemmen. Al met al is ons verwarmingssysteem een hele fabriek aan het worden, zeker met die wp erbij. Ach, je kunt maar een hobby hebben. En dat is dus zeker niet weggelegd voor de gemiddelde burger. Minderen is dan makkelijker.
Indien u bekommerd bent om het koudemiddel moet u ook uw koelkast, diepvries, én vooral de airco van uw wagen eruit gooien. Verlies van koelmiddel is heel zeldzaam bij warmtepompen; dit moet al door een externe mechanische oorzaak gaan zijn. Bij wagens daarintegen wordt vrij gewoontjes gedaan over een zogenaamde 'airco hervulling', en is verlies van koudemiddel schering en inslag.
Er wordt al enige tijd ingezet op ozon-vriendelijke alternatieven zoals de R32 en R410, en nu zelfs vrij recent op ook op broeikas-effect. Zo worden alle koudemiddelen die een verhoogde GWP hebben verboden tegen 2025, en wordt er gegrepen naar neutrale middelen als propaan, ammoniak, CO2,...

Niks mis met een hybride verwarmings-oplossingen zoals (WP + gas/hout/pellet), ik denk zelfs dat dit de toekomst is.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 664
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Warmtepompen

Bericht door Adriaan Kragten »

TLS schreef: 07 feb 2021, 11:27
Adriaan Kragten schreef: 06 feb 2021, 19:34 Gezien aan het aantal hits zitten er veel meer mensen op dit forum dan degenen die mee doen aan de discussie. Daar kunnen best mensen bij zijn die een warmtepomp hebben of erover denken om er één aan te schaffen. Daarbij vind ik het volstrekt legitiem om je af te vragen waar het in de toekomst voor Nederland naar toegaat ook al wil je zelf niet aan de trend meedoen.
Die hits zullen gegenereerd zijn door het hier uitvoerig afkraken van warmtepompen door personen die er niet eens zelf één hebben.
Ik kraak warmtepompen helemaal niet af. Ik vind het een prachtige uitvinding en veel beter dan bijvoorbeeld infraroodlampen. Maar ik ben kritisch op de enorme toename van het elektriciteitsgebruik in de winter samen met dat als gevolg van elektrische auto's als iedereen daar op over zou gaan. Als hits veroorzaakt worden door mensen die niet meedoen aan de discussie dan kunnen ze ook warmtepompen niet uitvoerig afgekraakt hebben.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Warmtepompen

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 05 feb 2021, 23:10 Na aankomende week, gaan we horen of we allemaal aan de warmtepomp moeten of niet.

Ik verwacht, dat bij zulke temperaturen, die ze nu opgeven, allemaal onvoorziene zaken bij veel mensen naar boven komen drijven, zoals bevriezing, uitval, storing, etc

Of nie?
ik denk dat het allemaal wel meevalt. En hoop het eerlijk gezegd ook. Er is nog veel niet doorontwikkeld maar de techniek van vele merken is echt wel goed. Het geluid van de LW warmtepompen wordt ook steeds beter. Je moet gewoon elke situatie goed bekijken. En daarop je oplossing baseren.
Hout stoken is goed mogelijk in de buitengebieden, in de wijken vind ik dit eigenlijk gewoon geen (goede) oplossing.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Warmtepompen

Bericht door TLS »

Een warmtepomp is wat mij betreft geen nieuwe technologie, het is gewoon een variatie op de uitvinding van de koelkast uit de jaren '60.

Met deze vriestemperaturen werkt mijn warmtepomp eigenlijk beter bij -3°C dan bij +3°C, veel heeft te maken met vochtigheid in de lucht. Bij continu vriezen gebeurt de ijs-opbouw op de verdamper trager dan bij licht-positieve temperaturen waardoor minder tijd en energie verloren gaat aan ontdooi-cycli.

Ik heb een puur-compressor lucht-water WP, zonder elektrische of gas-boost voor SWW. Dus de maximaal haalbare temperatuur is schuift mee met de buiten-temperatuur. Voor vloerverwarming is de dT klein genoeg om een aanvaarbare efficientie te bekomen. SWW of verwarming met radiatoren gaat met lucht-water WP volgens mij aan een rendement nauwelijks hoger dan weerstandsverwarming.

Ik gebruik m'n warmtepomp bij temperaturen >6°C, onder 6°C geeft ze lichte support aan de vloertemp ifv comfort, maar levert m'n CV-kachel de warmte en alle SWW.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie