Infraroodpanelen energiezuinig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door Adriaan Kragten »

In het weekblad van Sint-Oedenrode, De Mooi Rooi Krant, van 27 januari 2021 staat een artikel waarin beweerd wordt dan infraroodpanelen een energiezuinig alternatief zouden zijn voor het gebruik van gas. Ik ben het daar niet mee eens en ik heb een stukje met mijn kommentaar geschreven dat opgenomen is onder het Lezerspodium in De Mooi Rooi Krant van vandaag 3 februari 2021. Het lijkt me goed als over dit onderwerp op dit forum gediscussieerd wordt en daarom heb ik mijn stukje hieronder opgenomen.

Infraroodpanelen

In De Mooi Rooi Krant van woensdag 27 januari staat het artikel "Je moet niet naar het terugverdienen kijken maar naar het geheel". In dit artikel beschrijft de familie Meijers de ervaringen met het gebruik van infraroodpanelen en er wordt sterk gesuggereerd dat dit een energiezuinig alternatief zou zijn voor het gebruik van gas. Maar dat is het natuurlijk helemaal niet. Bij een infraroodlamp krijg je niet meer warmte dan je er aan elektrische energie in stopt. Bij een warmtepomp krijg je ongeveer vier keer zoveel warmte als er aan elektrische energie ingestopt wordt en die optie is daarom veel energiezuiniger.

Nu kan het best zo zijn dat de stralingswarmte die van een infraroodlamp afkomt als prettiger ervaren wordt dan de warmte die van de vloerverwarming afkomt die bij het gebruik van een warmtepomp hoort en dat je daardoor wat minder warmte nodig hebt. Ook heb je bij een infraroodlamp 's nachts minder warmteverlies omdat je die 's nachts uitzet maar een factor vier zul je nooit goedmaken.

Als mensen bij een bestaand huis van het gas af willen of af moeten dan gaan ze afwegen wat de handigste oplossing is. Vloerverwarming vereist dat de vloer opengebroken wordt en het ophangen van infraroodlampen is misschien een minder ingrijpende operatie. Maar als je voor infraroodlampen kiest dan krijg je een veel hoger elektriciteitsverbruik. Als je met je zonnepanelen veel elektriciteit opwekt dan kun je dit niet erg vinden maar zodra de salderingsregeling opgeheven wordt dan ga je 's winters een enorme elektriciteitsrekening krijgen. Als veel mensen voor infraroodlampen zouden kiezen dan gaat het verbruik van elektrische energie onnodig sterk omhoog.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door Paul Joosten »

Het is niet allemaal zo zwart-wit Adriaan. Als hoofdverwarming heb je m.i. wel gelijk maar daar zijn die panelen ook niet voor bedoeld.

Wanneer je op bepaalde plaatsen doorgaans kort aanwezig bent maar daar toch comfort wenst kan een infraroodpaneel een heel goede oplossing zijn. Ik heb er nu een in de badkamer. Die wordt door vloerverwarming op 18° gehouden, ruim voldoende als je even naar het toilet gaat of je tanden moet poetsen. Wanneer je wilt douchen heb je tijdelijk op een kleine plek toch graag wat meer warmtegevoel en daarvoor is infrarood ideaal. Je voelt de warmte op je huid en daardoor is een hogere ruimtetemperatuur overbodig. Bescherming tegen 'vergeten' is simpel met een bewegingsmelder. Idem dito voor de hobbyruimte in de schuur. Die houd ik minimaal op 10° (tegen condensvorming op mijn apparatuur) maar wanneer ik daar aan de slag ga is infrarood prima in staat mij daar toch behaaglijk te laten verblijven. Voor dergelijke tijdelijke extra warmte is een warmtepomp niet geschikt. De ruimten continue op kamertemperatuur houden kost aanzienlijk meer energie denk ik dus per saldo zijn die panelen in dit geval toch energiezuinig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door Stapel op Hout »

Hi Adraan, ik ben het grotendeels met je eens!
Ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen.
Wij hebben achter in onze tuin twee goed geisoleerde B&B blokhutten en die stoken we in de winter (nu dus ook!) warm met infrarood panelen.
Als je eronder zit geven ze een heerlijke warme straling of je in het zonnetje zit, maar wat je al aangaf..., 1 kwh stroom geeft 1 kwh warmte.
We hebben 9600 WP aan panelen op ons dak, dus zolang we nog kunnen salderen loopt het wel los.
Maar na 2023 zal het tarief van de B&B in de winter echt omhoog moeten...
Elke blokhut heeft 1200 w aan panelen (drie stuks per blokhut) en die moeten flink aan de bak om de blokhutten comfortabel te verwarmen.
De sterke kant van deze panelen zit hem in plaatselijk (bij)verwarmen, of een warmere (werk)plek creeëren in een koele ruimte.
Andere sterke kant is het simpele installeren, een paar schroeven en een wandcontactdoos is alles wat je nodig hebt.
Ik heb ze uitgevoerd met een centrale thermostaat waarmee ik ze radiografisch kan aansturen.
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door jgroot »

Stapel op Hout schreef: 03 feb 2021, 21:28 Hi Adraan, ik ben het grotendeels met je eens!
Ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen.
Wij hebben achter in onze tuin twee goed geisoleerde B&B blokhutten en die stoken we in de winter (nu dus ook!) warm met infrarood panelen.
Als je eronder zit geven ze een heerlijke warme straling of je in het zonnetje zit, maar wat je al aangaf..., 1 kwh stroom geeft 1 kwh warmte.
We hebben 9600 WP aan panelen op ons dak, dus zolang we nog kunnen salderen loopt het wel los.
Maar na 2023 zal het tarief van de B&B in de winter echt omhoog moeten...
Elke blokhut heeft 1200 w aan panelen (drie stuks per blokhut) en die moeten flink aan de bak om de blokhutten comfortabel te verwarmen.
De sterke kant van deze panelen zit hem in plaatselijk (bij)verwarmen, of een warmere (werk)plek creeëren in een koele ruimte.
Andere sterke kant is het simpele installeren, een paar schroeven en een wandcontactdoos is alles wat je nodig hebt.
Ik heb ze uitgevoerd met een centrale thermostaat waarmee ik ze radiografisch kan aansturen.
Teake
Zolang er maar gesaldeerd kan worden is het inderdaad wel te doen.
Uit interesse he; wat is het verbruik ongeveer bij een dagje met temperaturen rond de 0 graden. Staan ze dan veel aan om een ruimte behaaglijk te houden?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door dormos »

De denkfout zit hem in het willen verwarmen van spullen (of een ruimte met spullen erin) met infrarood. Infrarood is daarvoor niet geschikt, maar wel voor het verwarmen van mensen.
Als je niet je hele kamer warm hoeft te stoken maar alleen een paneel ophangt op de plek waar je altijd zit dan bespaar je wel degelijk energie.

Daztzelfde geldt voor wand- en vloerverwarming of een massakachel. Wil je het met radiatoren comfortabel hebben dan wordt de ruimtettemperatuur gauw 21-22 graden. Met vloerverwarming is de luchttemperatuur bij mij maximaal 19.5 graad, maar kan ik 's winters in m'n t-shirt lopen en heb nooit koude voeten. De lagere luchttemperatuur resulteert wel in 1.5 -2.5 graad minder Delta T met buiten, en daar zit 'm de energiebesparing in.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door Adriaan Kragten »

Paul Joosten schreef: 03 feb 2021, 21:03 Het is niet allemaal zo zwart-wit Adriaan. Als hoofdverwarming heb je m.i. wel gelijk maar daar zijn die panelen ook niet voor bedoeld.
In het artikel waar ik naar verwijs, worden de infraroodpanelen wel als hoofdverwarming gebruikt voor de hoofdvertrekken. De bestaande CV-installatie op gas werd afgebroken en er werden zonnepanelen geplaatst. De totale kosten waren ongeveer € 15.000 wat meevalt. Ik denk wel dat zonnepanelen, een warmtepomp en vloerverwarming aanmerkelijk duurder is zelfs als je die alleen op de benedenverdieping zou aanleggen. Als je niet al te veel te besteden hebt dan kan het toch een belangriijk argument zijn om voor infraroodpanelen te kiezen maar op de langere termijn ben je veel duurder uit. Er werd niet aangegeven of het huis nog extra geïsoleerd werd.

Ik heb zelf ook een infraroodlamp in de badkamer en daar niet eens andere verwarming en dat gaat prima. Omdat de lamp maar ongeveer 7 minuten aan staat met twee van de drie spiralen tijdens een douche, is het maandverbruik van deze lamp maar beperkt t.o.v. de andere verbruikers. De investering die ik zou moeten maken om de badkamer op gas te verwarmen weegt daar niet tegenop. Maar het gebruiken van infraroodpanelen als hoofdverwarming voor het gehele huis is een heel ander verhaal.

Op Wikipedia staat een goed stuk over warmtepompen en er wordt ook een rekenvoorbeeld gegeven waarbij een warmtepomp vergeleken wordt met een CV op gas. Een warmtepomp is iets goedkoper voor de in het rekenvoorbeeld aangenomen tarieven. Eén m^3 gas bevat ongeveer tien maal zoveel energie als 1 kwh electriciteit. Als de CV-installatie een redement heeft van 90 % dan bevat 1 m^3 gas dus ongeveer negen maal zo veel nuttige warmte. Maar 1 m^3 gas is ongeveer drie keer zo duur. Dit geeft aan dat elektrisch verwarmen zonder warmtepomp ongeveer drie keer zo duur is als verwarmen met gas als de warmtebehoefte gelijk is.

Ik denk dat er aan infraroodlampen nog een ander nadeel zit als je het vooral van de stralingswarmte wilt hebben en dat is dat de ontvangen stralingswarmte afneemt met het kwadraat van de afstand. Als de infraroodlampen in het plafond zitten, zoals bij de mensen uit het artikel, dan ontvang je dus veel meer stralingswarmte als je staat dan wannneer je zit. Je wilt je hoofd niet verbranden als je staat en daarom mogen ze niet al te heet zijn en moeten ze toch een groot oppervlak hebben. Voor hoofdverwarming zal het daarom toch vooral om de luchttemperatuur gaan en dan gaat het dus toch om de totale hoeveelheid warmte die afgegeven is.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 04 feb 2021, 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door remco d »

Ik denk dat het ook comfortabeler warm is met fris hoofd en warme voeten dan met een heet hoofd en koude voeten.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door Adriaan Kragten »

remco d schreef: 04 feb 2021, 12:45 Ik denk dat het ook comfortabeler warm is met fris hoofd en warme voeten dan met een heet hoofd en koude voeten.
De mensen die ik ken die vloerverwarming hebben zijn daar erg tevreden over en het feit dat je daarmee geen koude voeten hebt is een sterk voordeel. Het zou prettig kunnen zijn dat de stralingswarmte van een infraroodpaneel van boven komt maar zodra de lucht opgewarmd is, heeft hij toch de neiging om op te stijgen. Ik vrees dat de vloeren zelfs na enige uren toch tamelijk koud zullen blijven ook al vangen ze een deel op van de directe straling.

Ik heb een kantoor met daarin een klein gasgevelkacheltje maar dat ding moet minstens een uur aan staan voordat het een beetje warm wordt. In de tussentijd heb ik dan vaak koude voeten gekregen. Ik los dat op met een elektrische voetenzak die op de laagste stand maar een paar Watt gebruikt. Als je warme voeten hebt dan is het al snel warm genoeg.

Ik ken daarover nog een leuke anecdote over een beroemde natuurgenezer. De beste man was overleden en hij liet een dik boek na waarin de belangrijkste kennis zou staan die hij in zijn leven opgedaan had. Dat boek werd bij opbod onder zijn trouwe aanhangers verkocht en het bracht heel wat op. Toen degene die het boek verkregen had het opende bleek het helemaal leeg te zijn, alleen stond op de laatste pagina één zinnetje: "Houd het hoofd koel en de voeten warm en stop niet te vol de darm".
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door jwardenier »

Hoe zit het dan met infrarood vloerverwarming ,ik las in een advertentie dat deze de vloer verwarmt en slechts de eerste cm ers boven de vloer die dan weer de ruimte verwarmt .er zijn varianten die je ook als wand verwarming kan gebruiken .
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Infraroodpanelen energiezuinig?

Bericht door Stapel op Hout »

Zolang er maar gesaldeerd kan worden is het inderdaad wel te doen.
Uit interesse he; wat is het verbruik ongeveer bij een dagje met temperaturen rond de 0 graden. Staan ze dan veel aan om een ruimte behaaglijk te houden?


Het verbruik van zo'n paneel om een ruimte te verwarmen moet je natuurlijk altijd zien in verhouding met de grootte-, het gebruikte materiaal-, maar ook qua isolatie van de ruimte.
Wat Dormos ook al aangeeft; Infraroodpanelen zijn hoofdzakelijk bedoeld om "objecten" te verwarmen en daaronder versta ik ook de persoon die in het stralingsgebied zit/staat.
De panelen die ik heb zijn niet te vergelijken met de welbekende infrarood verwarming in een badkamer welke snel en intensief straalt, bij die laatste moet je inderdaad niet te dichtbij staan en die vragen ook al snel zo'n 2000 w.
De panelen die ik heb zijn 400 w en starten maar langzaam op, waarna ze een comfortabele warmte straling geven, ook als je er dichtbij staat/zit, terwijl de rest van de ruimte er omheen duidelijk kouder kan blijven, dus je gaat in eerste instantie niet de hele ruimte warm stoken met zulke panelen.
Ga er vanuit als je een ruimte 1 : 1 elektrisch wilt verwarmen (zonder warmtepomp), dat dit duidelijk duurder is dan met gas en dat geld ook voor elektrische vloer- of wandverwarming!
Dan heb ik het alleen over energieverbruik en niet over de aanschaf van de installatie.
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Plaats reactie