CV aansluiten op wandverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door fietser »

Wij hebben recentelijk wandverwarming i.c.m. gutex isolatie en leemstuc laten aanbrengen in onze woonkamer. Het leem is momenteel aan het drogen, maar we hebben alvast twee installatiebedrijven langs laten komen voor een offerte voor het aansluiten van de wandverwarming op onze CV ketel. De 4 groepen van de wandverwarming zijn al aangesloten op een verdeler (deze verdeler heeft geen pomp of thermostaat). Verder hebben wij 1 radiator in ons huis die een kleine ruimte incidenteel verwarmt.

Nu heb ik zelf geen kennis van installatietechniek, maar de twee installatiebedrijven die langs zijn geweest hebben beide een andere mening over wat wel en niet kan. Dus ik begin nu te twijfelen wat we moeten doen.

Het ene bedrijf raadt een extra klep op de CV ketel en een thermostaatkraan en extra pomp aan, zodat de radiator op hogere temperatuur verwarmd kan worden - en de wandverwarming op lagere temperatuur. Bij navraag of alles ook op lage temperatuur kan, bevestigt de monteur dat dit ook een optie is - je hebt de extra klep, pomp en thermostaatkraan dan niet nodig en de prijs valt dan zo'n 700 euro lager uit dan de eerste optie die ongeveer 1000 euro kost. Wel wordt de radiator niet zo warm meer dan.

Het andere bedrijf raadt het weglaten van een extra pomp ten zeerste af, omdat dan de CV ketel op hol zou kunnen slaan. De reden zou zijn dat het temperatuurverschil te groot wordt (vanaf 20 graden temperatuur verschil). Dat is het verschil tussen bijv. 45 graden aanvoertemperatuur voor de wandverwarming en bijv. 70 graden voor de warm water temperatuur van de kraan. Dit bedrijf raadt een extra pomp aan, die zou ook weinig energie verbruiken (10 Watt).

Hier een link naar het installatievoorschrift van onze ketel:

https://www.intergas-verwarming.nl/app/ ... kt-HRE.pdf

Op pagina 16 lees ik: "5.1.2 Vloerverwarming
Vloerverwarmingsverdeler met pomp
Indien een vloerverwarmingssysteem niet hydraulisch neutraal is, kan de
vloerverwarmingspomp ongewenste circulatie over het toestel genereren.
Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste
circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit
van een elektrische afsluiter (E)(tweewegklepset) die doorstroming door het toestel
voorkomt als er geen CV-warmtevraag is."

Waaruit ik opmaak, dat een extra pomp niet per se noodzakelijk is, indien men een tweewegklepset installeert. Deze zou ongewenste circulatie in de ketel moeten voorkomen, deze circulatie verstoort kennelijk de warmtapwatervoorziening.

Samengevat is mijn vraag: wie heeft gelijk? En wat is praktisch? Kan alles (wandverarming en evt. de radiator) gewoon door de CV ketel pomp zelf rondgepompt worden, of voeg je liever een extra pomp toe? Of zijn er nog andere opties?
Laatst gewijzigd door fietser op 28 jan 2021, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door Paul Joosten »

Voor de badkamer heb ik onlangs een nieuwe vloerverwarming verdeler met pomp aangesloten. Die verbruikt inderdaad maar een paar Watt, afhankelijk van de instellingen. Om zonering mogelijk te maken heb ik bestuurbare afsluiters op de verschillende groepen gezet. De energie die daardoor uitgespaard wordt compenseert het extra verbruik van een pomp denk ik ruimschoots.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door jgroot »

Gaat het voor het gehele huis om 4 groepen wandverwarming en 1 radiator of zit er nog meer?

Zo niet:

Als de radiator niet heel belangrijk is zou ik alles direct op de ketel aansluiten met een pompeloze verdeler. Dan de ketel op een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden zetten. De radiator loopt dan de hele tijd mee op laagtemperatuur. De radiator voorzien van een onderblok zodat je deze kunt inregelen mocht het nodig zijn.
De pomp in een intergas is voldoende sterk normaal gesproken.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door ready to burn »

Het minimale vermogen van de kleinste ketel is 6,2kW volgens de handleiding.
Dat is best wel veel.
Stel dat je wand 100W/m2 afgeeft, dan zal je waarschijnlijk op zo`n 4/5kW uitkomen.
De ketel zal zijn vermogen niet kwijt kunnen, en zal waarschijnlijk gaan pendelen.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door fietser »

jgroot schreef: 28 jan 2021, 19:21 Gaat het voor het gehele huis om 4 groepen wandverwarming en 1 radiator of zit er nog meer?

Zo niet:

Als de radiator niet heel belangrijk is zou ik alles direct op de ketel aansluiten met een pompeloze verdeler. Dan de ketel op een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden zetten. De radiator loopt dan de hele tijd mee op laagtemperatuur. De radiator voorzien van een onderblok zodat je deze kunt inregelen mocht het nodig zijn.
De pomp in een intergas is voldoende sterk normaal gesproken.
Dank voor je reactie. Wij hebben nu 4 groepen in het hele huis (alle 4 groepen in de woonkamer), maar willen in de toekomst evt. uitbreiden in groepen.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door fietser »

ready to burn schreef: 28 jan 2021, 20:51 Het minimale vermogen van de kleinste ketel is 6,2kW volgens de handleiding.
Dat is best wel veel.
Stel dat je wand 100W/m2 afgeeft, dan zal je waarschijnlijk op zo`n 4/5kW uitkomen.
De ketel zal zijn vermogen niet kwijt kunnen, en zal waarschijnlijk gaan pendelen.
Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met pendelen?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door ready to burn »

Als het toestel zijn warmte niet kwijt kan, dan zal de temp. oplopen, en de ketel schakelt zichzelf uit voor 5 minuten. Dan brand hij weer even, om weer 5 minuten in rust te gaan. Dat is pendelen.

Een veel voorkomend probleem. Een te zware ketel ( voor warmwater) in combinatie te weinig afnamen op minimaal CV-vermogen. (O.A. zoneregelingen)


Weet je het vermogen van de wand en radiator?
Een oplossing zou een buffervatje kunnen zijn, afhankelijk van de situatie.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door Ramon »

ready to burn schreef: 28 jan 2021, 20:51 Het minimale vermogen van de kleinste ketel is 6,2kW volgens de handleiding.
Dat is best wel veel.
Stel dat je wand 100W/m2 afgeeft, dan zal je waarschijnlijk op zo`n 4/5kW uitkomen.
De ketel zal zijn vermogen niet kwijt kunnen, en zal waarschijnlijk gaan pendelen.
Ik vind dit wel een hele voorbarige conclusie...

Mijn vloer heeft ook een warmteafgifte van ongeveer 100 watt/m2. Dat wil niet zeggen dat je er niet meer dan 100 watt in kunt stoppen! Het kan heel goed bufferen...

Plus dat je ook nog radiatoren hebt.

Ik zou NOOIT een buffervat aanschaffen voor die reden...
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: CV aansluiten op wandverwarming

Bericht door ready to burn »

Is ook wat voorbarig.
Ik haal uit het openingstopic, dat er naast de wandverwarming 1 radiator hangt die bijna altijd dicht staat.
Als je 6 kw in de wand kwijt kan, hoeft het allemaal geen probleem te zijn.

Dat buffervatje was een advies van Intergas (helpdesk), dat ik kreeg bij een soort gelijke situatie.
Plaats reactie