Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Beste mensen, mijn eerste vraag hier op dit forum,

Ik wil onze woonkamer voorzien van wandverwarming in combinatie met leemstuc.
Ik kies bewust voor wandverwarming omdat we onze 22 mm dikke massief eiken vloer in de woonkamer niet willen missen.
In onze keuken en badkamer hebben we al vloerverwarming als hoofdverwarming, ook de slaapkamers willen we in de toekomst klaar maken voor lage temperatuurverwarming.
Maar dat is van latere zorg als we over willen stappen naar een warmtepomp.
De wandverwarming zal de eerste tijd nog gewoon gevoed worden door de aanwezige ca 4 jaar oude Atag HR cv ketel die het altijd goed heeft kunnen verwarmen, en de wand verwarming zal in de woonkamer als hoofdverwarming moeten dienen

Het huis:

Ons huis (vrijstaand en van bouwjaar 1953) is sinds 1975 in ons bezit en heeft in die 46 jaar de nodige aan- en verbouwingen ondergaan, er is nog nooit een aannemer of beunhaas bij ons op de dam geweest, we hebben alles zelf uitgevoerd en zo willen we ook deze klus gaan aanpakken.
Alle originele spouwmuren (zijn er niet zoveel meer:-) zijn ca 30 jaar geleden vol geblazen met steenwolvlokken, bij de nodige breekwerkzaamheden door de jaren heen, kwam ik iedere keer een mooie droge en gevulde spouw tegen, niks uitgezakt!
Alle nieuw gebouwde spouwmuren aan het huis heb ik met 80 mm steen/glaswol geïsoleerd, en ik heb nergens in het huis last van vochtige muren.
De bgg vloer en de verdieping vloer zijn van beton.
Alle binnen- en buiten (spouw)muren zijn gepleisterd met Portlandcement mortels en zijn voorzien van de nodige dampdichte stuclagen en latex lagen, dus weinig damp-open vrees ik...
En als ik alle stuclagen eraf zou meppen, dan zal ik niet ver van een echtscheiding afzitten, toch maar niet doen!
De woonkamer is ca 40 m2 en ik wil ca 57 m2 wand gaan uitvoeren met wandverwarming van Warp-Systems, het "Speetile systeem".
Omdat dit ultra vlakke systeem gebruik maakt van 10 mm leidingen en dus een lagere warmte afgifte zal hebben dan bijvoorbeeld de meer gangbare 16 mm leidingen wil ik de wanden van vloer tot plafond voorzien van wandverwarming, en ik leg behoorlijk meer m2 met wandverwarming aan dan misschien zou moeten.
Ik heb graag een beetje overcapaciteit, zodat ik wat flexibeler ben met het plaatsen van een kast o.i.d.
En met die overcapaciteit zal ik in de toekomst met een warmtepomp hopelijk met een zo laag mogelijke temperatuur toe kunnen.

Mijn Plan:

Alle buitenmuren (ca 37 m2) bekleed ik eerst met een 40 mm dikke isolatielaag van 40 Gütex Thermoroom.
Alle binnenmuren (ca 20 m2) bekleed ik eerst met een 20 mm dikke isolatielaag van 20 Gütex Thermoroom.
Allereerst voorzie ik de Gütex wanden met een 6 mm lijmkam/plakspaan eerst van een laag hechtleem.
Als deze gedroogd is, schroef ik de gerecyclede kunststof matten van Het Speetile systeem op de Thermoroom en dan begint het aanbrengen
van de 10 mm Speetube (gewoon erin drukken) .
Ik heb de ijdele hoop dat ik zo de eerste 20 mm leem vrij eenvoudig aan kan brengen, door de kunststof rasters van het speetile systeem en de 10
mm leidingen om de 70 mm gaat de leem hopelijk niet zakken, want ik heb begrepen dat basisleem met maximaal 10 mm per keer aangebracht
kan worden ... :roll:
Vervolgens breng ik de laatste 10 mm Basisleem aan en breng dan de wapeningsmat aan in de toplaag van de verse basisleem.
Als laatste werk ik de wand af met leemfinish, over de leuren zijn we nog niet helemaal uit.

Alle leidingen van de 8 verwarmingslussen gaan door het plafond naar één punt op de bovenverdieping waar ze aangesloten worden op een verdeler met eigen pomp.

Ik heb al veel gelezen over het dauwpunt..., maar begrijp daar eerlijk gezegd weinig van!
Wat ik wel begrijp, dat het dauwpunt bij een koude steens muur ergens anders zal zitten dan bij een spouwmuur die al geïsoleerd is.

Wie kan mij hier duidelijkheid over verschaffen en kan mij aangeven of mijn werkwijze en materiaal keuze wat betreft het dauwpunt de juiste is?
Ik heb van alle materialen een offerte liggen en wil graag gaan bestellen, maar ik kan dus waar nodig nog zaken aanpassen!

Bij voorbaat dank!
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door maarten martens »

hey Teake,
welkom op het forum hier.
mooie werken in het vooruitzicht, post hier je relaas, ga ik zeker volgen.

antwoord op je vragen;
- dauwpunt ; samenspel van relatieve luchtvochtigheid en de luchttemperatuur.
in de grafiek staat links weergegeven waar de lucht condenseert of dauw ontstaat.
vb
RV van 60% (blauwe lijn)
als je luchttemperatuur 20°C is, ligt het dauwpunt op 12°C -> in je stenen muur dus.
RV van 100 % (badkamer douche - zwarte lijn)
als je t dan vb 25°C wordt, ligt het dauwpunt ook op 25 C -> er ontstaat dauw op die positie, meestal in de douchewand, geen probleem, of elders in de buurt ook geen probleem als dat maar tijdelijk blijft.

je gaat de wanden nu verwarmen,
je lucht temperatuur zal stijgen, als je RV gelijk blijft zal ook het dauwpunt lichtjes stijgen.
normaal geen probleem.

isolatie achter je wandverwarming plaatsen,
je zal vooral het warmteverlies naar buitentoe verminderen, de stralingswarmte wil je liefst naar binnen. ok dus.

op www.ubakus.com kan je simuleren wat die wand doet, bij welke temp of isolatie dikte.

- leem ; inderdaad in meerdere lagen aanbrengen.


persoonlijk heb ik wel een probleem met al dat plastiek in je muren ... zelfs als het al recycle is.
waarom werk je niet met gewone U profiel latten ?
daarin passen perfekt 16mm alpex buizen.
of met tackers ?

ook opletten met de lengte van je kringen, max 120m.

mvg
Maarten
Bijlagen
OKELAAR.jpg
WEM_uitwendige constructie-x567.jpg
DAUWPUNT 1280px-Dewpoint-RH.svg.png
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Maarten, dank je wel voor de duidelijke uitleg.
Ik heb de "Ubakus simulator" ingevuld met de constructie die ik in mijn hoofd heb zitten en de bestaande constructie van de spouwmuur.
Als ik het goed heb begrepen, dan zou het dauwpunt op de grens zitten van het buitenblad en de ingeblazen isolatie zitten, heb ik dat goed gezien?
Als dat zo is, dan stemt mij dat wel gerust en zal ik niet bang hoeven zijn dat mijn Gütex houtvezelplaten op den duur weg zullen rotten, dat was mijn grote angst.

Dauwpunt.png

Ja dat plastic in het stuc staat mij ook wel tegen, het is gelukkig plastic wat een tweede leven krijgt en niet ergens in een grote zee rond drijft en het is trouwens ook niet het goedkoopste systeem.
Voor mij toch ook belangrijk; het maakt het stuken (en het installeren!) volgens mij wel een stuk gemakkelijker, ik moet wel ca 57 m2 doen...
En omdat die matten met veel (gipsplaat)schroeven aan het thermoroom vastzitten zal het leemstuc daardoor ook veel beter hechten aan de houtvezelplaat (hoop ik!!).

De lussen worden maximaal 70 meter lang, Warp schrijft een maximum lengte van 80 meter voor, omdat de diameter natuurlijk kleiner is dan de 16 mm leiding.

Het is mijn eerste avontuur met leem, hopelijk met gewenste resultaat, ik ga het meemaken!
Nogmaals dank voor de uitleg.

Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Gargouille »

Stapel op Hout schreef: 14 jan 2021, 23:06 En omdat die matten met veel (gipsplaat)schroeven aan het thermoroom vastzitten zal het leemstuc daardoor ook veel beter hechten aan de houtvezelplaat (hoop ik!!).
Die hechting is niet problematisch, maar al die schroeven moet je ook zien als een hoop koudebruggen en toch zoveel mogelijk beperken.
De profielen die Maarten noemt kunnen ook meteen dienen om de houtwolplaten te fixeren, zodat je geen speciale schotelpluggen moet gebruiken daarvoor.

NB1: Heb je al een idee van de beoogde watertemperatuur en het benodigde vermogen in de ruimte ?
NB2: In de Uwert kan je in de leemlaag ook de wandverwarming simuleren: klik op 1,2,3 en vul vervolgens 4 in.
NB3: is er tussen je buitenblad en je spouwisolatie geen luchtlaag ?
NB4: Wandverwarming zorgt voor extra warmteverliezen aan de (buiten)wand, daarom ga best voldoende dikke isolatie plaatsen, maar net niet te dik (interne condensatie). Kan je makkelijk bekijken op uwert door de dikte van de houtwol te variëren.
uwert.jpg

G
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Gargouille, bedankt voor jouw supersnelle reactie!
De watertemperatuur zal zolang ik een cv ketel heb niet zo'n probleem zijn (35 tot 40 graden?!), maar bij gebruik van een warmtepomp zal dat lager moeten verwacht ik zo, vandaar ook mijn vermeende "overcapaciteit"...
Ik ben niet zo'n ster in berekenen, heb wat technische berekeningen betreft ook nooit geen opleiding gehad, werk veel op mijn gevoel :roll:
Ik heb weer een hoop huiswerk te maken, maar al doende hoop ik tot een goed resultaat te komen!

Groet,
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Gargouille »

Stapel,

Ik ken het systeem/merk niet dat je hier vernoemt (ik vernoem ook liever geen merken), maar zie wel dat ze een hele boel tabellen publiceren waar je de output per m² kan aflezen in functie van de water- en luchttemperatuur. Het aantal m² is bekend.
Bekijk eens wat je vandaag nodig hebt aan verwarming op de koudste dagen. (op basis van je watertemperatuur en je radiatoren-capaciteit bijvoorbeeld) en of dat matched met de cijfers van de muurverwarming.

Algemene aandachtspunten zijn nog:
- hoe langer de kring, des te meer weerstand (pompenergie)
- Vermijdt scherpe bochten, verhoogt de weerstand.
- kleinere leidingdiameter: meer weerstand.
*Veel weerstand kost veel pompenergie.
*Te veel weerstand en je pomp kan de benodigde debieten niet meer leveren.

-Voor muurverwarming raad ik meanderende kringen aan die steeds licht stijgend zijn, zodat een luchtbel steeds automatisch naar het hoogste punt vliedt en daar plaats je een automatische ontluchter. KISS-principe.

G
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Geertje »

Wat de hechting van leem op houtvezelplaat betreft, dat is echt geen probleem. Ik heb onze hele werkplaats met leem gestuukt, ging prima. Ik heb er toen wel een commerciële primer bij gebruikt. Ook heb ik toen wapeningsgaas gebruikt omdat er werd gewaarschuwd dat de platen iets ten opzichte van elkaar zouden kunnen gaan werken wat tot barsten in de stuc zou kunnen leiden. Maar dat is bij jou geen probleem omdat de platen op een stijve muur worden bevestigd (onze werkplaats is houtskeletbouw).
(Er zijn geen barsten in gekomen dus blijkbaar heeft het gewerkt ... of het was niet nodig ;-) . "Je had één muur zonder gaas moeten doen", zegt echtgenoot :roll: )
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Hi Geertje bedankt voor jouw bericht!
Door de wandverwarming zal er temperatuurverschillen misschien meer kans zijn op scheurtjes vorming in de leemstuc dan zonder verwarming en misschien dat de hechting tussen de houtvezelplaat en de leem daardoor misschien ook wel meer te verduren krijgt.
Onze leemleverancier raadt het in ieder geval beide aan.
Ik zit tot diep in de nacht youtube filmpjes te bekijken over verwarming in combinatie met leemstuc en daar zie ik toch ook dat ze meestal een wapeningsmat van glasvezel in de toplaag van de laatste laag basisleem (tussen het basisleem en de leemfinish) aanbrengen.
Ik heb er (nog!) geen ervaring mee, maar ga straks voor een aardig kapitaal verwarming en leemstuc op de wanden aanbrengen, die rol wapening en en 57 m2 hechtleem aanbrengen maken de kosten dan ook niet meer, ik neem toch maarhet zekere voor het onzekere.

Ik heb waarschijnlijk nog even de tijd, want ik heb de planning sowieso een maand vooruitgeschoven omdat we door de aanhoudende lockdown, en wie weet welke narigheid nog meer, doordeweeks op een paar van onze kleinkinderen passen.
Zodat de ouders hun grotere kinderen les kunnen geven en er ook nog even thuis bij moeten werken :( .
Leemstuc aanbrengen en kruipende kindertjes door de kamer lijkt me niet ideaal, ook al heeft de leem zo ongeveer de kleur van de inhoud van hun luiers... :D
Heb jij schroeven met losse schotels gebruikt om die houtvezelplaten te bevestigen, of gewoon schroeven met een platte bredere kop zoals deze: https://www.toolstation.nl/woodies-hout ... kop/p81653

Groet,

Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Teake,

zoek eens op isolatieklem of isolatieplug. Er zijn er zonder slagpin, dus volledig in kunststof, die werkte bij mij uitstekend.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Hallo Wouter, bedankt voor jouw bericht.
Ik ben gelijk aan het zoeken gegaan en heb de nodige varianten gevonden, met inslagspijker en ook geheel van kunststof.
Dit lijken mij pluggen om isolatie mee op harde ondergronden te bevestigen, en dat zullen meestal lichtgewicht pur of pir platen zijn.
Ik verwacht dat die pluggen ook nog wel de houtvezelplaten kunnen hebben, maar er komt natuurlijk ook nog een kleine 30 mm leem en wandverwarming aan de platen te hangen, dat zal ruw geschat tussen de 40 en 50 kilo per m2 zijn.
Voor dat laatste ben ik best wel bang en daarom wil ik de platen met deze https://www.toolstation.nl/woodies-hout ... kop/p81653 schroeven goed vast zetten op het binnenblad van de spouwmuur.
Voor de gewone binnenwanden, waar ik de 20 mm thermoroom als ondergrond gebruik, mag de warmte wat mij betreft via de bevestigingsschroeven wel een beetje weglekken c.q. doorstralen naar de andere binnenruimtes (bijkeuken, hal, toilet).
Voor de buitenmuren (met reeds geïsoleerde spouw) gebruik ik als isolatie en ondergrond de 40 mm Thermoroomplaten, daar wil ik diezelfde bevestigingsschroeven gebruiken en deze met een speedboor 15 mm verzinken in de plaat.
Vervolgens ga ik die verzonken schroeven voor het aanbrengen van de hechtleem eerst afdichten met een schijfje pur of pir o.i.d. zodat de schroeven niet in aanraking komen met de verwarmde leemstuc.
Ik verwacht dat de warmtebrug van de warme leemstuc naar de buitenmuur dan maar minimaal zal zijn.

Groet,
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door wim1953 »

Hoi Stapel op hout,
Er is al e.e.a. gezegd over je "aanleg wandverwarming". Het programma van U-wert is zeker aan te bevelen. Wij hebben in onze ecowoning wandverwarming en zijn er erg blij mee. De opbouw is wel wat anders als bij jou. t.w. houtskelet aan de buitenzijde bekleed met een 3,5 cm dikke plaat houtvezel, binnen het houtskelet 24 cm flexibele houtvezel, daarop aan de binnenzijde een eco constructieve plaat van 15 mm, daarop een installatieplaat van 4 cm houtvezel. ( alles bij elkaar ruim 30 cm isolatie )
De installatieplaat hebben wij wel geschroefd met schotelschroeven. Ook geribbeld. Reken maar uit wat het gewicht wordt voor die wanden. Ook de leem inbedden in een stucnet is zeer belangrijk.
Op de installatieplaat de rasters geschroefd voor de leiding van de wandverwarming. De leiding die wij gebruikt hebben is een ribbelige buis van variotherm. Dat is een goede keuze voor de doe het zelver omdat de leemstuc daar beter op hecht. Om die buis strak tegen de rasters te schroeven is ook nog wel een dingetje omdat de buis in de bochten geneigd is naar buiten te buigen. Daar schroef je het beste ijzeren electrabuiszadels op om de buis strakker tegen de wand te krijgen. Ook het buigen van de leidingen, die hart op hart 10 cm uit elkaar gemonteerd worden, is een dingetje. De buis moet niet knikken. Maak voldoende foto's van de leidingen, met maatvoeringen, voor je straks iets op wil hangen. Wij hebben de leemstuc laten spuiten en daarna zelf de finish aangebracht. We hebben dat als een creatief proces ervaren.

Eerst twee cm stuc, laten aandrogen dan nog 1 cm stuc. Ik begrijp dat jullie na de basisleem willen afwerken met een finish. Realiseer je dat leemstuc met stro erdoorheen niet later gefinished kan worden, dat kan alleen bij basisleem zonder stro. Wel heeft Claytec een basisleem met stro op kleur, dat biedt je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de laatste cm in een kleurafwerking te finishen. Met de hand alles opbrengen kan maar houdt er rekening mee dat je hemden gaan scheuren bij de bovenarmen :D.
Nog een dingetje. leem reguleert maar vraagt wel om een goed geventileerde woning want vol is vol.

Wij zijn erg tevreden. Om 20.00 uur gaat de verwarming in de nachtstand en de wanden blijven nog enkele uren warmte afgeven.


Als ik jou was zou ik een deskundige een berekening laten maken van de benodigde meters leiding per wand. Wij hebben alleen de buitenwanden voorzien en niet tot helemaal boven. Een transmissieberekening van de woning is daarbij een noodzakelijk hulpmiddel.
Als je wat foto's wilt zien van hoe de leidingen bij ons op de wand zitten opgebouwd kan ik je die wel toesturen.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Nog geen foto's van glibberige toestanden :shock: het grote werk moet nog beginnen.
Heb me de afgelopen dagen helemaal suf gelezen op het forum en vind daar veel nuttige informatie over leem, leemstuc en de combinatie van wandverwarming en leemstuc en nog veel meer!
Ik ben eerst nog op hele kleine schaal bezig om me de grondbeginselen van leemstuc eigen te maken en dat gaat best lekker.
Ik lees allemaal berichten over zelf leem samenstellen, maar daar waag ik mij nog niet aan, eerst maar beginnen met een kant en klaar uitgewerkt recept.
Gelukkig kon ik bij mij in de buurt een restant Claytec basisleem met stro kopen en daar ben ik nu lekker mee aan het "modderen" op een plaat underlayment met een 30 mm lijst erom heen.
Ik heb de plaat rechtop op de werkbank gemonteerd en met een knappend houtvuurtje achter mij in mijn werkplaatskachel ben ik bezig om de nodige lagen leem van ca 10 mm per keer aan te brengen, tussen iedere laag wacht ik tot de vorige laag is gedroogd. (Is dat de juiste Werkwijze?)
Mijn doel is een laag van 30 mm, dat zal voor de wandverwarming ook nodig zijn om de leidingen lekker vol in de leem te krijgen.
Voor het mengen van de leem heb ik een mixer aangeschaft, want ik zie me straks geen twee big bags leem met de hand aanmaken, dat mixen gaat geweldig.
Helemaal mooi dat je de aangemaakte leem gewoon een paar dagen kunt laten staan of tussendoor lekker rustig kunt koffie drinken, ik heb zelfs gelezen dat het zelfs beter is en dat hij dan zelfs nog smeuïger wordt, het lijkt wel pindakaas met stukjes. :)
Ik heb ook gelezen dat de beginlagen voor het drogen altijd een beetje ruw gelaten moeten worden, zodat de volgende laag er beter op hecht, maar voor de oefening werk ik op het "proefbord" elke laag mooi strak af, want ik wil straks mooie strakke wanden als eindresultaat hebben, zo kan ik alvast mooi oefenen.
Nadat de leem is aangebracht wacht ik tot ze is aangesteven en schuur ze dan op met een kunststof schuurbord, daarbij sproei ik het indien nodig iets vochtig met een bloemenspuit en strijk hem daarna glad met een afstrijkspaan, en vervolgens laten drogen, dat duurt zo een paar dagen.

Bij het echte werk met het aanbrengen van het leem op de wanden ga ik eerst om de meter conisch gezaagde rijlatten vertikaal op de wand plaatsen, die ik na het uitvlakken van de laatste laag leem dan eenvoudig kan verwijderen zonder de leem los te trekken en vervolgens vul ik de achtergebleven sleuven op met leem, zo deed ik het ook altijd met stuc op cement en kalkbasis.
Nadat ik de laatste laag leem heb aangebracht werk ik gelijk het wapeningsnet met de plakspaan net onder het oppervlak van de verse laag leemstuc met een overlap van ca 10 cm.
Graag hoor ik van de echte leemstucers of mijn manier van werken de juiste is en graag hoor ik ook als er betere technieken zijn!
Ook graag advies over de afwerking van de basisleem..., moet ik voor een strak resultaat nog werken met leemfinish of raden jullie mij aan om de basisleem af te werken met leemverf?
Er loopt hier namelijk nog iemand rond met de nodige noten op haar zang betreffende de kleurstelling..., mijn gevoel zegt me dat er met leemverf meer kleuren zijn te kiezen dan met leemfinish.
Ook lijkt het mij dat eventuele beschadigingen eenvoudiger te herstellen zijn als de gerepareerde plek met dezelfde verf afgewerkt wordt , het lijkt me dat dat herstel met leemfinish altijd zichtbaar zal blijven..., maar ik verruil mijn mening graag met een betere!
Groet, Teake

20210212_152408.jpg
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Geertje »

Dag Teake, bij het stuken van onze werkplaats heb ik ook het systeem met rijlatten gebruikt. Maar dat was maar 1 cm dikte, dus dat was nog nat als ik de latten weer verwijderde. Als het eenmaal droog is krijg je ze niet meer zonder schade weg (en kan je ook de sleuven niet meer onzichtbaar opvullen). Dat is wel iets om rekening mee te houden als je 3 cm in 3 lagen van een cm wilt opzetten.
Maar... als je wandverwarming ín de leem komt te zitten, dan lijkt mij dat je een dikkere laag dan 1 cm tegelijk zal moeten aanbrengen. En is dan je bedoeling om de lussen van de wandverwarming tussen de rijlatten aan te brengen?
Ik bracht (op advies van de leemshop) het wapeningsnet halverwege aan; eerst met een getande (lijm)spaan leem aanbrengen. De tanden waren 1 cm diep dus dan krijg je overal 1 cm dikke strepen leem. Daar wapeningsnet tegenaan, met de hand goed gelijkbatig verdelen en dan de volgende laag leem erop.
Ik heb de basisleem alleen met leemverf geschilderd. Maar dan blijft het nog best wel ruw. En zodra je er maar het kleinste krasje in maakt is dat bruin. In het huis wil ik het daarom ook afwerken met leemfinish.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door maarten martens »

Hallo Teake,

uit mijn ervaring : basisleem met stro (als wapening in de leem) + een leemfinish (in alle kleuren voor de misses :mrgreen: ) vb van yosima.
het resultaat is echt goed !
in Brussel verkoopt BC architects (bc materials) plaatselijk uitgegraven leem, een kleine kringloop voor een circulaire economie.

ps : ik heb nog een aantal U profiellatten te koop : 0,5 € per lat

https://www.2dehands.be/plaats/m1632942 ... mympSeller

ik volg je draadje, goed bezig man !
Bijlagen
OKELAAR.jpg
OKELAAR.jpg (27.95 KiB) 4031 keer bekeken
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Hi Geertje, ik begrijp wat je bedoelt!
Wat jij al eerder aangaf..., ik ga proberen de laag leem iets dunner aan te houden (25mm), dat moet met het Warp systeem gaan lukken, de volgende stappen heb ik bedacht...

Ik monteer eerst de Gütex houtvezelplaten en breng de hechtleem aan met een 6 mm lijmspaan.
Dan de wandverwarming op de wand, daarna ga ik de rijlatten maken en monteren.
Dat worden conische latten van 10 mm dik en 2o mm breed, op de plaatsen waar ik de latten tussen de leidingen op de wand wil schroeven stop ik een houten vulblokjes onder de lat en op die plek schroef ik de lat in de achterwand vast, de lat ligt dan strak op de verwarmingsleidingen en kan niet doorbuigen.
De eerste stuclaag van 15 mm ligt dan tussen de latten, tot de wandverwarming net bedekt is, de latten zitten dan nog niet in de leem vast, alleen die blokjes zitten na droging vast in die eerste stuclaag van 15 mm.
Nadat de eerste laag (die ik zo ruw mogelijk hou) is gedroogd, zet ik de tweede laag van 10 mm er overheen en rij die strak af op de latten.
Vervolgens verwijder ik de latten uit de natte leem (wat door de schuine zijkanten hopelijk goed gaat) en laat ik de vulblokjes gewoon zitten.
Dan vul ik de gleuven van de latten op en vervolgens werk ik de wapeningmat met de spaan in de toplaag, Geert gaf mij aan dat de wapeningmat zo dicht mogelijk aan de buitenkant van de leemstuc moet zitten, want daar zit de meeste spanning.
Daarna de leem zo strak mogelijk afwerken met een natte spaam en Spachtmes
Als de tweede laag goed gedroogd is ga ik de knoop doorhakken over verven of leemfinish, het snelle beschadigen van een dun verflaagje zet me wel aan het denken...

Hi Maarten, bedankt voor je aanbod!
Ik kies toch voor het Warp Systeem, heb het vandaag net besteld, 800 meter leiding :shock:
Ik verwacht dat ik door het rasterwerk veel gemak heb met het aanbrengen van de eerste 15 mm dikke laag leem en dat het rasterwerk ook de nodige wapening geeft aan het geheel.
Als mijn proefstuk klaar is, dan ga ik samen met mijn misses experimenteren met Yosima leemfinish :wink:
We gaan het mee maken!
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Plaats reactie