Van het gas af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Wat ook telt in de afweging tussen elektrisch en fossiel is de hoeveelheid energie die nodig is om de auto te maken. Ik heb ooit eens gelezen dat er meer energie gaat zitten in het maken van de auto en in het winnen van de grondstoffen die daarvoor nodig zijn dan de auto in zijn hele leven aan fossiele brandstof gebruikt. De natuur levert alle grondstoffen gratis maar het kost alleen energie om ze te winnen. Het is daarom belangrijk om de auto degelijk te maken en hem goed te onderhouden zodat hij lang meegaat. Ik denk dan ook dat als je grote en kleine autos die beiden in grote aantallen gemaakt wordt met elkaar vergelijkt dat in een auto van nieuw € 60000 gewoon vijf keer zo veel energie gaat zitten om hem te maken dan in een auto van nieuw € 12000. Als ik dan mijn Opel Agila Eco van nieuw € 12000 vergelijk met een dikke Tesla van meer dan € 60000 dan zit ik op dit punt al een factor vijf gunstiger. Als ik naast iemand in zo'n Tesla voor het stoplicht sta en dat springt op groen dan is hij mij al na een paar seconden ver vooruit. Versnellen kost de meeste energie en een elektrische auto nodigt uit om hem eens flink op zijn staart te trappen omdat je niet hoeft te schakelen. Dit is waar veel Tesla rijders op kikken. Ik rijd met mijn Opel 1 : 19 in de zomer en 1 : 18 in de winter en natuurlijk draag ik bij aan het verbruik van fossiele brandstof en de uitstoot die daarbij hoort maar ik denk dat mijn CO2 uitstoot per afgelegde km toch veel minder is dan die van iemand in een dikke Tesla, zeker zolang de elektrische energie die daarvoor nodig is nog voor het grootste deel fossiel wordt opgewekt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Van het gas af

Bericht door Ramon »

Ik heb ooit eens gelezen dat er meer energie gaat zitten in het maken van de auto en in het winnen van de grondstoffen die daarvoor nodig zijn dan de auto in zijn hele leven aan fossiele brandstof gebruikt.
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... dacht.html
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... dacht.html

Fantastisch hoe dat werkt toch die verkooplobby.
In dat NOS-artikel staan uitspraken die niet eens in het onderzoek staan dat ze vermelden.
En dat onderzoek dat ze vermelden, daar staat op van alles kritiek, maar ze komen zelf niet met data en bronnen.
Wel met vage conclusies over de fouten van andere onderzoeken en aannames van wat als de energie in de toekomst schoner opgewekt wordt ....
De auteur van het "onderzoek" werkt aan de TUE, maar zijn stoel wordt gefinancierd door stichting Elaad c.q. Netbeheerder Alliander. (https://www.aukehoekstra.nl/about/)

Lekker die energietransitie.
Lijkt meer op nog een rondje nieuwe zakken verkopen voor de oude wijn.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Van het gas af

Bericht door alefarendsen »

In mijn tijd bij NewMotion hadden we vanaf het allereerste moment te maken met deze discussie. Het is een lastige discussie. Ten eerste omdat je auto's op fossiele brandstoffen en EVs op veel verschillende vlakken kan vergelijken. CO2, fijnstof, grondstoffengebruik, opwekking van elektriciteit. De manier van gebruik maakt ook uit, zoals Adriaan hierboven al aangeeft.

Dan wordt de discussie nog lastiger omdat er altijd de ene technologie niet zover doorontwikkeld is als de andere. EVs werden (en worden) niet in dezelfde geproduceerd als ICE (internal combustion engine) auto's. Dat levert andere schaalvoordelen op en dat verandert in de tijd. Dus wat nu in de vergelijking gunstig uitpakt voor de EV of juist voor de ICE, kan over 5 jaar anders zijn.

Dan spelen er ontzettend veel belangen. Zoveel, dat van beide kanten (zowel ICE als EV) een actieve lobby en grote verspreiding (mis)informatie aanwezig die de vergelijking de ene of de andere kant doet uitgaan.

Zonder eerst af te spreken waarop je gaat vergelijken is het onmogelijk om een goede vergelijking te maken en gaat elke verder oordeel over EV of ICE dus in zekere mate mank.

Het feit dat ten eerste het bij EVs in ieder geval mogelijk is om op duurzaam opgewekte elektriciteit te rijden en ten tweede de doorontwikkeling van EVs pas net begonnen is, terwijl de ontwikkeling van ICEs wel ongeveer afgelopen is heeft mij recent doen besluiten dat ik toch maar weer een EV ben gaan rijden toen we een andere auto nodig hadden. Of ik daarmee het juiste doe, tsja, dat is dus gezien bovenstaande heel lastig te zeggen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Van het gas af

Bericht door alefarendsen »

Gargouille schreef: 29 jan 2021, 17:14 De auteur van het "onderzoek" werkt aan de TUE, maar zijn stoel wordt gefinancierd door stichting Elaad c.q. Netbeheerder Alliander. (https://www.aukehoekstra.nl/about/)

Lekker die energietransitie.
Lijkt meer op nog een rondje nieuwe zakken verkopen voor de oude wijn.
Mooi dat je Auke aanhaalt. Ken ik goed uit mijn tijd bij NewMotion. Die haalde inmiddels menig onderzoek onderuit wat gefinancierd / geschreven / gebracht werd door de ICE-lobby uit onder andere Dld. Als ik moet kiezen, dan baseer ik mijn besluiten liever op zijn onderzoeken en argumenten, dan op dat van 'de andere kant'. Dat neemt niet weg dat hij zoals je zegt ook niet onafhankelijk is. Hij rijdt (of reed, ik weet het niet) in ieder geval zelf ook een EV.

Lastig... Het is dus (gezien onder andere mijn argumenten van hierboven) best moeilijk zo niet onmogelijk een goede vergelijking te maken tussen EVs en ICEs tenzij je een heleboel aannames doet c.q. zaken weglaat. Maar ja, betekent dat dat je bij het oude moet blijven?

Natuurlijk is het altijd beter minder te rijden, dat realiseer ik me ook...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

alefarendsen schreef: 29 jan 2021, 17:32 Mooi dat je Auke aanhaalt. Ken ik goed uit mijn tijd bij NewMotion. Die haalde inmiddels menig onderzoek onderuit wat gefinancierd / geschreven / gebracht werd door de ICE-lobby uit onder andere Dld. Als ik moet kiezen, dan baseer ik mijn besluiten liever op zijn onderzoeken en argumenten, dan op dat van 'de andere kant'. Dat neemt niet weg dat hij zoals je zegt ook niet onafhankelijk is. Hij rijdt (of reed, ik weet het niet) in ieder geval zelf ook een EV.
Het is niet omdat hij met een EV rijdt dat het gekleurd zou zijn, maar owv de inhoud. Misschien zijn in dit artikel de kritieken op de ICE-lobby wel terecht, maar hij levert geen eigen data aan (in dit artikel) die zijn eigen case onderbouwen. Vanaf p19 gaat het over het verbuik van wagens, eerst de fossiele en hoe die oneerlijk wordt geteld, vervolgens verwacht je de data van de EV dan, maar dan begint hij over paardenmestproblemen in het verleden ... tja ...
En de NOS concludeert vervolgens dat het nu wel allemaal bewezen is .... (???)

Lastig... Het is dus (gezien onder andere mijn argumenten van hierboven) best moeilijk zo niet onmogelijk een goede vergelijking te maken tussen EVs en ICEs tenzij je een heleboel aannames doet c.q. zaken weglaat. Maar ja, betekent dat dat je bij het oude moet blijven?
Als het nieuwe niet beter is dan het oude zijn ze allebei even slecht en heeft niemand een onderbouwd argument.
Toch heeft de verkooplobby altijd dit "argument-uit-het-ongerijmde" om dan maar nieuw te promoten.

Probleem daarbij bij dit concreet (energie) probleem is dat we daardoor (door het verkoopargument) nu weer veel aan het elektrificeren zijn (de huidige investeringen van mensen) waar dan achteraf weer beleid op gaat gevoerd worden owv de gedane investeringen ipv gebaseerd op een onderbouwd en solide argument. Met dat geld kan ook ander beleid gevoerd worden. Ik zeg maar wat: een woon/werkorganisatie waarbij mensen veel minder rond moeten rijden bijvoorbeeld.

G
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Van het gas af

Bericht door alefarendsen »

Gargouille schreef: 29 jan 2021, 18:12
alefarendsen schreef: 29 jan 2021, 17:32 Mooi dat je Auke aanhaalt. Ken ik goed uit mijn tijd bij NewMotion. Die haalde inmiddels menig onderzoek onderuit wat gefinancierd / geschreven / gebracht werd door de ICE-lobby uit onder andere Dld. Als ik moet kiezen, dan baseer ik mijn besluiten liever op zijn onderzoeken en argumenten, dan op dat van 'de andere kant'. Dat neemt niet weg dat hij zoals je zegt ook niet onafhankelijk is. Hij rijdt (of reed, ik weet het niet) in ieder geval zelf ook een EV.
Het is niet omdat hij met een EV rijdt dat het gekleurd zou zijn, maar owv de inhoud.
Sorry, artikel niet gelezen. Had duidelijker moeten zijn. In het verleden heb ik de studies van Auke altijd kunnen waarderen, de studies en replieken waarin hij wel met data kwam. Nu niet voorhanden overigens hoor, maar check anders z'n blog. Genoeg te vinden vlgs mij.
Gargouille schreef: 29 jan 2021, 18:12 Met dat geld kan ook ander beleid gevoerd worden. Ik zeg maar wat: een woon/werkorganisatie waarbij mensen veel minder rond moeten rijden bijv..
Eens, en daar zit de crux natuurlijk. Feitelijk is er in de politiek nooit daadwerkelijk gekozen voor EVs als oplossing van een probleem. En zo is er ook niet gekozen voor een andere woon/werkorganisatie die resultaat in minder KMs. Werd er maar eens op die manier beleid gemaakt... Maar goed, hierover klagen heeft geen zin, ook ik ben uiteindelijk gewoon ondernemer geworden terwijl ik met bovenstaande in het achterhoofd, mss beter de publieke sector in had kunnen duiken...
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Van het gas af

Bericht door alefarendsen »

Gargouille schreef: 29 jan 2021, 18:12
Lastig... Het is dus (gezien onder andere mijn argumenten van hierboven) best moeilijk zo niet onmogelijk een goede vergelijking te maken tussen EVs en ICEs tenzij je een heleboel aannames doet c.q. zaken weglaat. Maar ja, betekent dat dat je bij het oude moet blijven?
Als het nieuwe niet beter is dan het oude zijn ze allebei even slecht en heeft niemand een onderbouwd argument.
Toch heeft de verkooplobby altijd dit "argument-uit-het-ongerijmde" om dan maar nieuw te promoten.
Je hoor me niet zeggen dat het nieuwe niet beter (of slechter) is dan het oude. Dat hangt af van hoe je vergelijkt. Het kan een keuze zijn bepaalde zaken achterwege te laten (kinderarbeid in kobalt-mijnen, vervuiling door olie in Nigeria, schaalvoordelen of -nadelen door verschillen in productieaantallen tussen EV en ICE) om de vergelijking wel mogelijk te maken. Dan zou je alsnog kunnen zeggen ICE is beter of EV.

Maar dat vereist dus dat iemand (in de politiek) een besluit neemt en zegt: zo vergelijken we de alternatieven en daarom kiezen voor ICE, EV of waterstof of iets anders. Dat is nooit gebeurd. Maar goed, jij en ik weten ook wel dat dat nooit gaat gebeuren, want de rekensom gaat in geen geval uitkomen...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

alefarendsen schreef: 29 jan 2021, 18:26 Werd er maar eens op die manier beleid gemaakt... Maar goed, hierover klagen heeft geen zin, ook ik ben uiteindelijk gewoon ondernemer geworden terwijl ik met bovenstaande in het achterhoofd, mss beter de publieke sector in had kunnen duiken...
Neen zou ook verloren moeite zijn vrees ik. Ook politiek werkt tegenwoordig volgens de logica van de marketing.
D.w.z. : Je moet herkozen worden, dus je zet steeds meer communicatie en big data in om de boodschap te bepalen. Dwz je verstuurt als politicus een boodschap en je studiedienst meet de effecten. Populair of juist niet? Vervolgens de boodschap lichtjes bijsturen en weer de effecten meten.
Worden ze steeds beter in. Steeds meer tools en data ook. Totale Bullshitters als Trump komen bij dit systeem bovendrijven omdat ze geen enkele innerlijke begrenzing (principes)hebben ivm de inhoud van de boodschap omdat deze mensen in het geheel niet bekommerd zijn om de waarheid.
Deze types gaan we daarom ook steeds meer aan de top krijgen.

Maar de richting van het beleid wordt dus gestuurd door (permanent gemeten) polsslag van de massa.

En door wat wordt de massa gestuurd ?
Door de verschillende lobby-machines vrees ik.

Ooit heb ik ook nog eens de illusie gehad dat een forum zoals dit een kleine invloed zou kunnen hebben op de massa en alzo indirect op het beleid.

G
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Het zal duidelijk zijn, de beste auto is geen auto. Maar dan ben je afhankelijk van de fiets of het openbaar vervoer. Het openbaar treinvervoer is prima voor grote afstanden maar over het openbaar busvervoer in het buitengebied heb ik mijn twijfels omdat het op vaste tijden rijdt. Bijna altijd als ik een bus zie rijden die van Eindhoven of Veghel komt dan zitten er geen tot hooguit een paar mensen in. Voor wat dat opbrengt daar kan je zo'n zware dieselmotor toch niet voor laten draaien. Wij hebben gedurende de eerste vijftig jaar van ons leven geen auto gehad en alles met de fiets (of de motor) gedaan en soms met de buurtbus maar die kwam maar een paar keer per dag in het gehucht waar ik woon. Op een gegeven moment kreeg mijn vrouw een baan die zo ver weg lag dat dat niet te fietsen was en toen hebben we onze eerste auto gekocht (een oude VW-Golf type 2 waar we tien jaar mee gereden hebben). Maar als je eenmaal één keer een auto hebt gehad dan merk je hoe gemakkelijk dat is. Motor rijden is niet leuk in de winter en je bent ook een tijd bezig met aan- en uitkleden. Daarbij durft mijn vrouw niet meer achterop. Ik heb er nog wel één (een BMWR80RT) maar ik maak nog maar zo'n twee ritjes per jaar. Toen de Volkswagen op was moest er daarom toch een andere auto komen en toen heb ik gekozen voor de in mijn ogen minst schadelijke optie en dat is een lichte, zuinige benzineauto waar je ook maar minimaal belasting voor hoeft te betalen. We hebben hem al weer zo'n zeven jaar en zeven jaar geleden waren elektrische auto's voor ons nog volledig onbetaalbaar. Nu zou ik er gemakkelijk één kunnen kopen maar ik geloof de opgeklopte verhalen over de CO2 reductie gewoon niet. Dat het leuke auto's zijn om mee te rijden dat geloof ik wel en dat aspect komt ook steeds meer naar voren om mensen over te halen om er één aan te schaffen.

Toen de accucapaciteit van elektrische auto's nog klein was moest je er alles aan doen om nog thuis te komen. Dit maakte dat je niet snel optrok en niet hard reed. De accucapaciteit is zeer sterk verbeterd en voor de meeste ritten heb je nu genoeg aan de energie die je er thuis in stopt en die maar € 0,20 per kWh kost. De stimulans om het rustig aan te doen is daardoor nu verdwenen en daarom zie je heel veel Tesla rijders fors optrekken en hard rijden (mensen met elektrische auto's van andere merken zullen dat ook wel doen maar die herken ik niet zo maar). Alleen als je met je elektrische auto op vakantie naar Italië gaat dan wordt er weer zo zuinig mogelijk gereden want snelladen op de autobaan kost tegenwoordig misschien wel € 0,50 per kWh. In de € 0,20 per kWh die we thuis moeten betalen zit ook al een behoorlijk aandeel belasting maar nog lang zo veel als in benzine. Je kan er gif op innemen dat als het elektrisch rijden verder doorzet en de belastinginkomsten uit de fossiele brandstoffen daardoor minder worden, dat de overheid dan wel weer een manier zal vinden om dat te compenseren. Nu is de aanschaf hoog maar het rijden zelf redelijk goedkoop vooral voor zakelijk rijden maar straks zal het rijden zelf ook duurder worden.

Er is niet één goede oplossing om uit de problemen te komen. Het kan zelfs zo zijn dat we er nooit meer uitkomen en dat de rampen steeds groter worden totdat de maatschappij instort en de grote chaos die dat geeft is dan de wal die het schip doet keren. Er zijn plaatsen waar het al zo ver is. Als de oogst elk jaar verdroogt of als je dorp of stad een paar keer weggevaagd is door een tornado of een modderstroom dan houdt het op en kun je alleen nog vluchten naar een plaats waar het nog leefbaar is. Ik heb waardering voor mensen die nog hoop hebben en zich inzetten om er wat aan te doen maar de negatieve krachten die misbruik maken van de situatie om zichzelf te verrijken zijn ongekend groot.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Van het gas af

Bericht door alefarendsen »

Gargouille schreef: 29 jan 2021, 19:19
alefarendsen schreef: 29 jan 2021, 18:26 Werd er maar eens op die manier beleid gemaakt... Maar goed, hierover klagen heeft geen zin, ook ik ben uiteindelijk gewoon ondernemer geworden terwijl ik met bovenstaande in het achterhoofd, mss beter de publieke sector in had kunnen duiken...
Neen zou ook verloren moeite zijn vrees ik. Ook politiek werkt tegenwoordig volgens de logica van de marketing.
Of vlgs de wet van behoud van ellende. Want zo langzamerhand lijkt het wel alsof niets, zelfs een pandemie de machine van destructie meer kan stoppen, of het nou om ecologie of ongelijkheid of wat dan ook gaat.
Gargouille schreef: 29 jan 2021, 19:19 Ooit heb ik ook nog eens de illusie gehad dat een forum zoals dit een kleine invloed zou kunnen hebben op de massa en alzo indirect op het beleid.
Was ook mijn illusie, maar dan met een ideëel gestuurde onderneming. Was natuurlijk naïef :? :D

Terug de inhoud in dan maar...
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Van het gas af

Bericht door alefarendsen »

Adriaan Kragten schreef: 29 jan 2021, 20:14 Nu zou ik er gemakkelijk één kunnen kopen maar ik geloof de opgeklopte verhalen over de CO2 reductie gewoon niet.
Theoretisch klopt ie voor mij nog steeds wel en praktisch - qua CO2 - hier in Frankrijk overigens ook wel denk ik, gegeven het feit dat we hier de facto op atoomstroom rijden.

Maar ik ben het met je eens, de theorie en de praktijk liggen i.v.m. greenwashing en bijv. het gedoe rondom biomassa niet echt dicht bij elkaar vrees ik.
Adriaan Kragten schreef: 29 jan 2021, 20:14 Dat het leuke auto's zijn om mee te rijden dat geloof ik wel en dat aspect komt ook steeds meer naar voren om mensen over te halen om er één aan te schaffen.

Toen de accucapaciteit van elektrische auto's nog klein was moest je er alles aan doen om nog thuis te komen. Dit maakte dat je niet snel optrok en niet hard reed.

De accucapaciteit is zeer sterk verbeterd en voor de meeste ritten heb je nu genoeg aan de energie die je er thuis in stopt en die maar € 0,20 per kWh kost. De stimulans om het rustig aan te doen is daardoor nu verdwenen en daarom zie je heel veel Tesla rijders fors optrekken en hard rijden (mensen met elektrische auto's van andere merken zullen dat ook wel doen maar die herken ik niet zo maar).
Ik rij vanaf 2009 elektrisch, met een tussenpauze van een paar jaar en herken dit gedeeltelijk. Ook ik reed in het begin (in een Tesla Roadster) de stenen uit de straat. Maar dat hield snel op moet ik zeggen. De gevoelsmatige link met wat je gebruik was en is nog steeds groter als bij benzine, net als met kraanwater versus regenwater voor het beregenen van je tuin. Het feit dat het wat langer duurt om op te laden (thuis dan wel onderweg) zorgt ervoor dat je er net iets meer over nadenkt. Dat wordt minder, naarmate de laadsnelheden toenemen. Groter wordende accupakketten hebben daar ook invloed op, maar wel minder, want het duurt dan ook langer voor dat pakket weer opgeladen is. En dat voel je toch...

Dus ja, het harder optrekken, dat doe ik ook af en toe nog, maar eigenlijk maar heel weinig. Ik rij 110, op de adaptieve cruisecontrole, dat is verreweg het zuinigst.
Adriaan Kragten schreef: 29 jan 2021, 20:14 Alleen als je met je elektrische auto op vakantie naar Italië gaat dan wordt er weer zo zuinig mogelijk gereden want snelladen op de autobaan kost tegenwoordig misschien wel € 0,50 per kWh.
Tsja, afhankelijk van hoe je het zelf regelt nog wel meer. Tot €0,59 per kWh bij Fastned en tot €0,79 per kWh.
Adriaan Kragten schreef: 29 jan 2021, 20:14 Het kan zelfs zo zijn dat we er nooit meer uitkomen en dat de rampen steeds groter worden totdat de maatschappij instort en de grote chaos die dat geeft is dan de wal die het schip doet keren.
Dat is van een andere orde natuurlijk, maar ik kan dit wel volledig onderschrijven. Het enige wat we nog kunnen doen is zorgen dat de donkerder tijden die komen gaan voor onze kinderen en kleinkinderen een klein beetje minder donker worden. Bijv. door ze te leren dat het ook met de fiets kan, of met het paard en wagen. Dat lukt bij ons (zelfs hier in het heuvel-achtige Normandië) aardig goed.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Van het gas af

Bericht door remco d »

Gargouille schreef: 29 jan 2021, 19:19
Ooit heb ik ook nog eens de illusie gehad dat een forum zoals dit een kleine invloed zou kunnen hebben op de massa en alzo indirect op het beleid.

G
Mede door dit forum ben ik van "veel verdienen veel werken groot huis dure vakanties mooie spullen" aan het switchen richting consuminderen, weinig spullen weinig zorgen. En mijn omgeving inspireer ik daar langzaam aan ook weer mee, in mijn vriendengroep worden de auto's ieder jaar kleiner en ouder. Nu komt dat zeker niet alleen op conto van dit forum maar kleine sneeuwballetjes moet het toch mee beginnen!

Mvg Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Grappig hè!
remco d schreef: 30 jan 2021, 13:19 En mijn omgeving inspireer

ik daar langzaam aan ook weer mee, in mijn vriendengroep worden de auto's ieder jaar kleiner en ouder.
Ik vertel graag het parabel van de wasdroger (of andere variant)
of die van de sportschool VS handwerk... Ben er nog lang niet en wordt vaak glazig aangekeken. Volgens mij gaat het lampje pas branden als je toe wilt geven dat het geen positieve spiraal is waarin "men" meedraait. Werken, moe, ongelukkig, vakantie nodig of spullen kopen om te compenseren, werken om.dit te bekostigen en zo door... (Om er op een gegeven moment achter te komen dat spullen geen geluk brengen.)

In het licht van deze discussie ben ik steeds minder gelukkig met de ruim 10 kuub hout die we nog nodig hebben. Teveel op energie arme manier aan te slepen. Het hutje moet kleiner, de isolatie beter. Nog minder aanslepen en enkele met eenvoudige middelen te realiseren. Rest van energie verbruik maar minimaal.
Geen druk = brengt geluk...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Er staan op YouTube diverse filmpjes van fabrikanten die bezig zijn met de ontwikkeling van extreem snelle elektrische sportwagens die snelheden kunnen halen tot zo'n 400 km/uur en in twee seconden optrekken van nul tot honderd. Technisch enorm fassinerend maar maatschappelijk van geen enkele waarde. Als toch alle energie die er besteed wordt om dergelijke racemonsters te ontwikkelen eens besteed zou worden aan de ontwikkeling van een elektrische gezinsauto die vergelijkbaar is met een lichte benzineauto dan waren ze nuttig bezig. Maar niet alleen bij elektrische auto's zie je de ontwikkeling naar auto's met een enorm vermogen. Er zijn op Discovery diverse programa's over het verbouwen van auto's zodanig dat je de eerste honderd meter die je optrekt het rubber van de banden over het asfalt kunt uitsmeren. Ik kijk daar wel eens naar want technisch zijn het ware kunstenaars. Maar zelfs Wheeler Dealers gaat steeds meer op de opvoertoer. Het enige programma waar opvoeren niet primair het doel is, is Flipping Bangers maar daar heeft men dan ook niet veel te investeren. Een programma waarbij het er om gaat om nu juist zo millieuvriendelijk te rijden bestaat gewoon niet. Blijkbaar vindt het merendeel van de kijkers dat niet interessant. Dit pushen van een auto met een zware motor heeft ook een enorme opleving van 4-wheeldrives gegeven. Als je zo'n auto eenmaal hebt dan moet je hem natuurlijk ook wel eens uitproberen op onze bospaden. Wij wandelen erg veel en vanwege de regen van de laatste weken zijn veel bospaden in komplete modderpoelen veranderd doordat men daar zo nodig met zo'n auto overeen moest rijden.
Plaats reactie