Van het gas af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 20 jan 2021, 21:22 Saldering bedraagt bij ons 50%, dat betekent simpelweg dat er 50% fossiel bespaart is.
Wat is de regeling in NL precies ? Draait je meter half zo hard terug bij injectie van je panelen als je eigen verbruik wat je van het net afhaalt ? Of hoe bedoel je dit ? En waarom zou er 50% fossiel mee bespaard zijn ?

G
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Van het gas af

Bericht door pelletpower »

En met moderne technieken (automaat die een e auto oplaadt alleen als de zon schijnt) kan er ook wel wat positiefs uit komen
Inderdaad, dan ga je letterlijk op de zon rijden. heb ik hier onlangs ook weggezet ipv de standaardlader. Groene ridder wil ik mezelf zeker niet noemen, maar ik denk echt dat we deze richting moeten proberen. Tijd zal leren of techniek ons gaat redden. Elon Musk is hier vaak genoeg afgebrand als zijn leegzuiger en subsidieslurper. Inmiddels rijkste man ter wereld en elke autofabrikant beeft voor deze man. Over transitie gesproken! Hij flikt dat dus.
pelletpower schreef: ↑20 jan 2021, 21:22
Saldering bedraagt bij ons 50%, dat betekent simpelweg dat er 50% fossiel bespaart is.
Wat is de regeling in NL precies ? Draait je meter half zo hard terug bij injectie van je panelen als je eigen verbruik wat je van het net afhaalt ? Of hoe bedoel je dit ? En waarom zou er 50% fossiel mee bespaard zijn ?
Salderingsregeling houdt in dat overschot in de zomer verrekend wordt met winterverbruik. Het net als accu dus. Fantastische regeling, helder, geen misbruik mogelijk. Dat deze niet langer te handhaven is, is dan ook volledig te begrijpen.
Dus, als ik naar onze energierekening kijk, dan zie ik dat ongeveer de helft gesaldeerd wordt. De andere helft is direct gebruikt en derhalve direct fossiel uitgespaard. Over die andere helft kan Dormos scherp uit de hoek komen. Ik zeg DOEN, die PV, of s'avonds met een kaarsje in het donker gaan zitten.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Ik zou willen bestrijden dat geen techniek onmiddellijk verlies van comfort moet betekenen...

Zoals hieronder aangehaald: comfort kost geld en je wordt er dik van..... Ik zou willen stellen dat er onterecht wordt gesteld dat comfort alleen bereikt kan worden middels techniek en dus geld.

(Dit verhaal komt telkens terug trouwens)
Geen was droger kan niet kapot en neemt geen energie. Was ophangen en vouwen heb ik getimed en het scheelt ongeveer 10 minuten per was voor het ophangen vs in de droger stoppen. Vervolgens bespaar ik 5 minuten omdat ik moet hoef te strijkem en opbouwen sneller gaat. Qua kosten hoef ik denk een kwartier minder te werken voor de energie en apparaten die niet kapot gaan leveren mij geestelijk comfort en minder kosten.

Zo berekend is de fiets bijna even snel als de auto.. etc. En blijf je er gezond bij.. (en het bespaard op sportschool kosten)

Als je dit samenpakt en zoekt naar wat werkelijk comfort oplevert in tegenstelling tot compensatie techniek valt het enorm mee!

Dus... is in mijn ogen roepen dat minder energie elkeen kan met inzet van techniek niet altijd waar. Dat de massa dit minder makkelijk ziet snap ik... Het wordt ook structureel mogelijk gemaakt om dit te demonstreren in de praktijk.

Kortom: klein en eenvoudig wonen, minder uitbesteden aan techniek of externen kan volgens mij een zeer comfortabel situatie en levenspatroon opleveren...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Van het gas af

Bericht door remco d »

Op de kosten van de aanschaf van een huis kun je de luxe van een wasdroger en vaatwasser wegstrepen, die zie je niet terug. Het huis moet je betalen dus je ontkomt er niet aan om een tijd veel te werken. Wellicht dat we in de toekomst meer zelf gaan doen maar vooralsnog maken we dankbaar gebruik van dat kwartier wat de droger scheelt. Dat is doordeweeks meer dan 10% van de vrije tijd die in een dag van ons zit.

Mvg Remco
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

remco d schreef: 22 jan 2021, 19:51 Op de kosten van de aanschaf van een huis kun je de luxe van een wasdroger en vaatwasser wegstrepen, die zie je niet terug. Het huis moet je betalen dus je ontkomt er niet aan om een tijd veel te werken. Wellicht dat we in de toekomst meer zelf gaan doen maar vooralsnog maken we dankbaar gebruik van dat kwartier wat de droger scheelt. Dat is doordeweeks meer dan 10% van de vrije tijd die in een dag van ons zit.

Mvg Remco
Ja ook een leuke. Maar zet het dan eens op dezelfde noemer:
hoeveel kost de wasdroger en de vaatwasser in % van je vrije tijd ? Dus hoeveel %werkuur zou dan vrije tijd worden ? Misschien meer dan het uitgespaarde kwartier ?


Japanners hebben de logica nog verder doorgetrokken. Die leven zowat op hun werk. Die investeren zelfs niet in isolatie en verwarming thuis. De weinige tijd dat ze thuis zitten kruipen ze onder een warme deken met een radiator onder de tafel. En de rest van de tijd zitten ze lekker warm op het werk ...
G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Gargouille schreef: 22 jan 2021, 19:58
remco d schreef: 22 jan 2021, 19:51 Op de kosten van de aanschaf van een huis kun je de luxe van een wasdroger en vaatwasser wegstrepen, die zie je niet terug. Het huis moet je betalen dus je ontkomt er niet aan om een tijd veel te werken. Wellicht dat we in de toekomst meer zelf gaan doen maar vooralsnog maken we dankbaar gebruik van dat kwartier wat de droger scheelt. Dat is doordeweeks meer dan 10% van de vrije tijd die in een dag van ons zit.

Mvg Remco
Ja ook een leuke. Maar zet het dan eens op dezelfde noemer:
hoeveel kost de wasdroger en de vaatwasser in % van je vrije tijd ? Dus hoeveel %werkuur zou dan vrije tijd worden ? Misschien meer dan het uitgespaarde kwartier ?


Japanners hebben de logica nog verder doorgetrokken. Die leven zowat op hun werk. Die investeren zelfs niet in isolatie en verwarming thuis. De weinige tijd dat ze thuis zitten kruipen ze onder een warme deken met een radiator onder de tafel. En de rest van de tijd zitten ze lekker warm op het werk ...
G
Remco, je gaat voorbij aan wat ik stelde Remco... Maar G. heeft het prima verwoord in bovenstaande reactie! Volgens mij een perfecte vergelijking tussen de extremen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 22 jan 2021, 19:51 Op de kosten van de aanschaf van een huis kun je de luxe van een wasdroger ....scheelt. Dat is doordeweeks meer dan 10% van de vrije tijd die in een dag van ons zit.

Mvg Remco
10%! Comfort of geen comfort... met 2 en half uur vrije tijd in de week maakt het ook niet meer zoveel uit. :fff
Ik ben m aan het omdraaien en werk gemiddeld nog geen 2,5 uur per dag. Wat niet wil zeggen dat ik niet bezig ben... Maar het is geen met euro's betaalde bezigheid. Ik wordt dagelijks nog blik van het idee dat ik maar weinig moet en een heleboel mag en KAN.

Ik werk ook nog graag veel verder naar mijn ideaal "klein huis, grote schuur, lapje grond" en kan niet helemaal zonder euro's, maar kan iedereen deze beweging aanbevelen. Als je kritisch tegen het licht houdt wat je echt nodig hebt valt er veel af. (D'r steken echt enorm veel armen hun graaiende handjes in je portemonnee). Als je dan helder hebt wat je denkt nodig te hebben kan je daar weer wat dingen bij doen waar je blij van wordt en tadaaaa!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Van het gas af

Bericht door remco d »

Ik bedoelde per dag. Met twee peuters worden hier wat wasjes gedraaid. En met wat ongelukjes met het beddengoed is het ook de keuze tussen meer beddengoed of de droger gebruiken. Begrijp me niet verkeerd ik ga denk ik dezelfde richting op als jullie, dat is wel het doel. Maar voor we zover zijn zal er eerst een hypotheek betaald moeten worden. En in die tijd zit ik nu. Wellicht ben ik ook wat jonger dan jullie, net 33 geworden. En we lossen op het moment één netto jaarinkomen per jaar extra af op de hypotheek dus we maken wel flinke stappen, zijn waarschijnlijk over 3 of 4 jaar schuldvrij. Dan is het doel flink minder werken en meer zelf doen maar tot die tijd kiezen we even voor deze manier. En ik denk dat daar ook weinig mis mee is. Het zal vast op meer manieren kunnen.

Mvg Remco
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

Daar heb je wel een goed punt.
Kan ik wel nog meegeven dat ik in die tijd met dezelfde denkoefening voor het extra beddengoed zou opteren.
Met de redenering dat de afschrijftermijn van het beddengoed enkel bepaald wordt door het gebruik en dat het dubbele beddengoed dus ook dubbel zolang meegaat. In die zin is dubbel beddengoed geen extra kost.

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 22 jan 2021, 21:04 Ik bedoelde per dag. Met twee peuters...

Mvg Remco
Ahhh dat klinkt beter. Dagen zijn idd kort met kids.
Hier zijn de peuters idd volgens de wet volwassen.
Vergeet niet te genieten... Oubollige kreet, maar als ik terugkijk ben ik naast opvoeden met heel veel andere dingen bezig geweest. Zou dat iets relaxter aanpakken als ik het over kom doen.

Super slimme set je hypotheek weg tikken! Daar heb je de rest van je leven plezier van. Effect is in de zelfde trant als mijn betoog voor minderen denk ik. Proberen uit de terugzuigende stroom te zwemmen. Langs de kant zwemt het een stuk aangenamer!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Mijn vrouw en ikzelf wonen in een vrijstaand huis in het buitengebied en hebben een elektriciteitsgebruik van minder dan 1200 kWh per jaar. Maar we hebben dan ook geen afwasmachine, vrieskist, wasdroger of een CV-installatie waarvan de pomp constant draait. We hebben vorig jaar een nieuwe koelkast gekocht en dat gaf meteen een verlaging van het maandelijkse elektriciteitsgebruik. De jaarlijkse elektriciteitskosten zijn zo laag dat ik niet aan zonnepanelen wil beginnen hoewel ik daar plek genoeg voor heb. Ik zou behoorlijk wat terugleveren en als de salderingsregeling vervalt en je dan maar iets van € 0,05 per kWh voor teruggeleverde energie krijgt, dan verdien ik de installatie niet eens terug in de tijd die ik nog te leven heb.

We waren pas op bezoek bij vrienden van ons die ook met zijn tweeën in een vrijstaand huis wonen en die meer dan 5000 kWh per jaar verbruiken en waarvan het verbruik het afgelopen jaar nog is toegenomen omdat ze bij de eindafrekening nog aanzienlijk moesten bijbetalen. We hebben over het verschil zitten praten en ze houden vol dat ze hun best doen want ze hebben overal ledlampen geplaatst. Maar ze hebben wel een afwasmachine, een wasdroger, een grote oude vrieskist, een CV-installatie met drie pompen en laten 's nachts buiten altijd lampen branden. Ze hebben geen idee waarom ze zoveel gebruiken. Ik heb voorgesteld om nu eens te meten waar hun elektriciteit naar toe gaat maar dat komt er niet van. Wij zijn altijd kritisch geweest op het aanschaffen van elektrische apparaten met een hoog continu verbruik en je ziet dat zich dat uitbetaalt.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Van het gas af

Bericht door Woz »

idem hier.

2020: 1400kWh verbruikt. We zijn met 3, zoon 10j (playstation, laptop,...)
2019: 1270kWh.
Meerverbruik in 2020 door corona denk ik.

Grootste maandverbruik in de winter: +/- 150kWh
Grootste maandverbruik in de zomer: +/- 80kWh

Eigen pv-installatie plaatsen is hier dus ook de moeite niet.

Op een dag is de zoon het huis uit en zullen we ook wel eens een keertje de koelkast en de wasmachine moeten vervangen (goede oplossingen/methodes om die helemaal weg te laten zou nog beter zijn, misschien op een dag een collectieve wasplaats en koelruimte in de gemeente?).
Evolueren naar +/- 1000kWh/jaar zou moeten lukken.
We hebben een monofase aansluiting van 40A, als experiment heb ik vorig jaar het ganse huis achter een 20A automaat geplaatst en die is nog geen enkele keer uitgevallen terwijl we nu nergens op letten qua gelijktijdigheid.

Ik ben dagelijks met veel plezier bezig met techniek voor mijn werk. Maar thuis wil ik eenvoud en probeer ik zoveel mogelijk techniek te schrappen :)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

mijn elektrische wagen verbruikt 15kWh/100km, of 3000kWh per jaar voor 20000km. Een equivalente diesel verbruikt 6l/100km=~60kWh/100km.
Zelfs op fossiele stroom wordt er winst geboekt op primair energieverbruik. Ik veronderstel ongeveer 30-40% van de stroom voor m'n wagen dmv autoconsumtie te kunnen laden. 100km elektrisch= 5euro, met diesel is dit ~9euro. Ook veel minder dat kan kapot gaan en verslijt aan een elektrische wagen en onderhoud is 100euro/jaar
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Dat klint idd als een aanmerkelijk verschil.
Mijn Audi A2 verdoet 3l op 100 kom, dus dr zou nog iets te winnen zijn in de fossiele brandstof.
A2 paste het zelfde concept toe als slimme electrische auto's nu hebben. Laag gewicht (800kg), weinig weerstand.
Als ik dit vergelijk met de 1500 kilo van onze VOLVO is het verschil met elektrisch helemaal groot. 1 op 8... Maar ik kan deze nog steeds zelf onderhouden en repareren, dus deze gaat nog niet van het gas (LPG) af zolang hij het blijft doen (650.000)
Voor mezelf kan ik het steeds minder verantwoorden. Een compact elektrisch ondersteund trapding zou me passen.
Puur om mijn iets te corpulente lijf van a naar b te brengen binnen 50km.

Dan in een goed geïsoleerd klein huisje wonen en we zijn een eind.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

TLS schreef: 25 jan 2021, 06:03 mijn elektrische wagen verbruikt 15kWh/100km, of 3000kWh per jaar voor 20000km. Een equivalente diesel verbruikt 6l/100km=~60kWh/100km.
Zelfs op fossiele stroom wordt er winst geboekt op primair energieverbruik. Ik veronderstel ongeveer 30-40% van de stroom voor m'n wagen dmv autoconsumtie te kunnen laden. 100km elektrisch= 5euro, met diesel is dit ~9euro. Ook veel minder dat kan kapot gaan en verslijt aan een elektrische wagen en onderhoud is 100euro/jaar
Ik voel me niet geroepen om een auto op welke brandstof dan ook te promoten.

Maar voor we weer elektrisch rijden gaan promoten misschien toch even de feiten:

Elektrische wagens die 15 kwh/100km kunnen halen (in de juiste omstandigheden) zitten in het A-segment.
Auto's op diesel in het A-segment worden al een tijdje niet meer gemaakt.
Toen ze in het A-segment nog gemaakt werden verbruikten die 3,5 liter diesel voor een vergelijkbaar model.
De 2 besten deden het 20 jaar geleden zelfs met 3 liter. Ben heeft er daar blijkbaar eentje van.
Aan 3,5 liter diesel verbruikten ze dus 35kwh/100km primair.
De E-variant doet het aan een 40% rendement van centrale tot stopcontact slechter met 15/0,4= 37,5kwh/100km primair.

Het is lood om oud ijzer, letterlijk en figuurlijk.
Plaats reactie