Van het gas af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 02 feb 2021, 11:36
TLS schreef: 02 feb 2021, 09:23
pelletpower schreef: 01 feb 2021, 23:08 Exact! De dingen ..
Oef!, toch een beetje bijval. Ik begon al te denken van 'Wat doe ik hier?" :geek:
TLS, ik denk er precies over als jij, maar nog een kleine aanvulling. Techniek wil ik hier zeker niet presenteren als DE oplossing, zeker niet. Dat blijft nog steeds minderen, zonder enige discussie. Ik denk gewoon dat het de oplossing is/moet zijn om de samenleving overeind te houden zoals we die nu hebben.
Links/rechts, wel/niet, groen/grijs, techniek/minderen... In mijn beleving is het zwart/wit denken dat problemen veroorzaakt. Een energetisch verantwoorde technische oplossing inruilen voor iets van "vroeger" is niet slim. Maar rommel maken omdat het lijkt op vooruitgang ook niet...

Ik heb feeling met landbouw en voedselvoorziening. Hier heb je de prachtige constructie bij melkkoeien:
  • koe in stal
  • robot melkt de koe
  • AI zoekt naar optimalisatie
  • boer maait op grote trekker het gras
  • tankwagen haalt alle gekoelde melk
  • fabriek maakt "melk"
  • fabriek maakt kaas van melk
  • kaas beland via supermarkt bij de consument
Voorstel:
Gebruik techniek om het beroep van boer aantrekkelijk te maken, melk de koeien in de wei (onder een dak) of naast de zuivelruimte, melk rechtsreeks in de tank, kaas met goede marge vermarkt door de boer.

Gevolgen voor het milieu zijn beperkt, boer heeft een eerzaam beroep met aandacht voor de omgeving (minder koeien), consument gebruikt gezonde producten....

Laat je hier techniek en "minderen" hand in hand gaan zijn de voordelen volgens mij aan alle kanten te vinden. Natuurlijk ook een hoop andere consequenties: minder export, minder materiaal dat gemaakt en onderhouden moet worden.

Ik wordt een beetje "boos" van de eeuwige opmerkingen over terug naar vroeger. Meerdere samenlevingen hebben zichzelf over de kop gewerkt! Wanneer is het moment dat je herkent dat "vooruitgang" eigenlijk verarming hebt?

Mensen trekken momenteel massaal naar het achtergebleven platteland, op zoek naar rust en ruimte. Wil niet zeggen dat we allemaal op de kop onder een koe moeten gaan hangen, tuurlijk zitten er mooie kanten aan een jachtig leven, veel zien, veel prikkels, veel beleven. Maar of dit dingen zijn die een mens in de basis gelukkig maken durf ik te betwijfelen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 01 feb 2021, 16:54 Technology will and must save us all!
Is deze om te prikkelen?
Op het moment dat er werkelijke oplossingen zijn, kan ik je volgen.
Ook is blijven zoeken geen slechte...
Maar oplossingen die "belooft" worden, zetten nú geen zoden aan de dijk.

Zag deze week op TV (De wereld van de Chinezen) hoe Chinezen de goud en kopermijnen laten braken in Servie.
Is hier ook sprake van vooruitgang door techniek? Het kwam op mij over als terug naar het soort vroeger dat we niet meer moeten willen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

benthuis schreef: 02 feb 2021, 13:57 Is deze om te prikkelen?
Op het moment dat er werkelijke oplossingen zijn, kan ik je volgen.
Ook is blijven zoeken geen slechte...
Maar oplossingen die "belooft" worden, zetten nú geen zoden aan de dijk.

Zag deze week op TV (De wereld van de Chinezen) hoe Chinezen de goud en kopermijnen laten braken in Servie.
Is hier ook sprake van vooruitgang door techniek? Het kwam op mij over als terug naar het soort vroeger dat we niet meer moeten willen.
Laten we over houtkachels praten, dat vinden we tenminste allemaal leuk.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Van het gas af

Bericht door pelletpower »

Dankje Ben. Zo zou het moeten zijn. Techniek waar nodig. En ook een houtkacheltje kan tegenwoordig wat techniek nodig hebben. Hoewel ik me daar ook nog eens in ga verdiepen om het wat minder te maken. Dan maar niet die laatste proc eruit halen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 02 feb 2021, 16:32
benthuis schreef: 02 feb 2021, 13:57 Is deze om te prikkelen? ....

Het kwam op mij over als terug naar het soort vroeger dat we niet meer moeten willen.
Laten we over houtkachels praten, dat vinden we tenminste allemaal leuk.
Tja... Ik vind het wel belangrijk dat het ecologie forum niet verwordt tot het technologie forum. Denk dat dat kan op een manier die ieder die hier komt wat biedt. Pikken we nog wat van elkaar op...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

alefarendsen schreef: 02 feb 2021, 09:27 Tsja, we zouden de wereld natuurlijk onder kunnen verdelen in mensen die WEL in balans met de planeet leven en mensen die dat NIET doen. Maar ik denk dat je om mensen uit die eerste groep te vinden het toch echt buiten de Westerse wereld moet zoeken. En dan nog...
Ja dat denk ik ook dat je die buiten de Westerse wereld moet zoeken. Maar wij twee bewijzen hier nu wel dat je zelf niet buiten de Westerse wereld moet staan om die analyse te kunnen maken. En eenmaal de analyse gemaakt zou je dan ook de logica kunnen verder trekken dat we eens naar de rest van de wereld kunnen kijken om te weten hoe het anders kan, in plaats van steeds maar hetzelfde te doen en er steeds andere resultaten van te verwachten.
Maar je kan ook altijd zeggen dat een ander geen recht van spreken heeft zolang men CO2 uitademt.
Dat is ook een keuze. Het contrast met een 'technologiestandpunt' waar geloofsargumenten al voldoende zijn wordt dan wel heel erg groot ...
alefarendsen schreef: 02 feb 2021, 09:27 Wat mij betreft niet heel nuttig dus, want dan zijn er hier snel uitgepraat.

Een rare redenering. Het suggereert dat je geen juiste analyse zou kunnen maken vanuit een niet 100% zuiver standpunt en dit op basis van een 100% niet zuiver standpunt (Westerse wereld) ....

alefarendsen schreef: 02 feb 2021, 09:27participeren op een online forum en beweren dat je genoeg doet om.in balans met planeet te leven
Vooruitgang als een paar zuinige lampen, energie voor geneeskunde, internet voor communicatie en entertainment, ... ik hoop van harte dat we het op een zuinige manier aan de gang kunnen houden post-fossiel. Ik vrees er voor. De communicatie en entertainment mogen uiteraard als eersten sneuvelen, de twee anderen hoop ik niet te moeten inleveren. Dataverkeer is wat betreft energieverbruik in ieder geval helemaal de verkeerde kant aan het uitgaan.

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

benthuis schreef: 02 feb 2021, 18:11 Ik vind het wel belangrijk dat het ecologie forum niet verwordt tot het technologie forum.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je ecologie en hoe je technologie omschrijft.
Lowtech-oplossingen (oude en nieuwe) kunnen als een vorm van technologie gezien worden. Anderen zullen vooral het nieuwe, het innovatieve aspect als onderscheidend element van 'technologie zien.

Ik denk dat de tegenstelling dan ook eerder zit in het standpunt van degenen die techniek (technologie, maar evengoed ambacht) via het voorzorgsprincipe benaderen( eerst bewijzen dat het een meerwaarde is tov het bestaande én dat het veralgemeenbaar is én dat het een positieve EROI heeft). De kijk op evolutie is in dit standpunt niet per definitie lineair.
De andere benadering is offensief en gaat uit van een bepaald geloof en vertrouwen in de techniek (liefst altijd de nieuwste, die is het meest ontwikkeld) en denkt dat het versnellen van de ontwikkelingen ons automatisch dichter bij de eindoplossing brengt door de schaalvoordelen en de tijdswinst. De kijk op evolutie is in dit standpunt per definitie lineair.

Beide standpunten zijn niet verenigbaar.

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

wat een ge-ouwehoer toch allemaal... I give up.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

Gargouille schreef: 02 feb 2021, 22:33Beide standpunten zijn niet verenigbaar.
TLS schreef: 03 feb 2021, 06:40 wat een ge-ouwehoer toch allemaal
q.e.d.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Van het gas af

Bericht door Gerrie »

Het is héél simpel gas is het schoonst, goedkoopst ook voor de auto.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

In beide gevallen is de overheid dat niet met je eens.
Niet dat dat wat zegt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Van het gas af

Bericht door Gerrie »

Dat is juist het erge van alles er word je iets opgedrongen vanuit de overheid en vergeet franske niet uit brussel, die al deze labiele maatregelen je gaan opleggen. Ze hadden het gewoon netter en dat is nog zacht uitgedrukt met de bewoners van groningen moeten oplossen en een goed plan moeten opstellen om door te kunnen met het gas op te pompen. Duitsland blijft gewoon op het gas en gaat gas importeren vanuit Rusland hier in spanje zijn ze nu ook gasleidingen aan het aanleggen.
Plaats reactie