1 of 2 vergassers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 10 jan 2021, 13:12 Maar de zo klein mogelijke leidingdiameter, moet WEL toereikend zijn op een koude dag.
Kleinere diameters geven een grotere stromingsweerstand, hogere stromingssnelheid vraagt een hoger vermogen van de pomp , grotere pomp kost meer in aankoop en verbruikt ook meer . Het debiet is bepaald door de energievraag en is een vast gegeven .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Koens_90 »

remco d schreef: 06 jan 2021, 19:12 Als je nu alles met stukhout lekker warm kunt krijgen en je toekomstige woning niet, zou ik zo gauw mogelijk proberen om te verwarmen ruimtes zo klein te maken en/of zo goed te isoleren dat dat wel weer gaat. Anders doe je eigenlijk een stap terug. mits je nu niet met tegenzin stukhout stookt.

Alle andere vormen van verwarmen op hout zijn wat mij betreft een stapje terug: Meer techniek, meer verlies, meer kans op problemen, meer onderhoud en meer kosten. Ik denk alles bij elkaar ook meer werk (versnipperen, opslag, beluchten van snippers en dat monitoren) en het neemt veel meer plaats in.

werkplaats houtkachel houdt de werkplaats opgeruimd! zo doe ik het ten minste... (mijn vader ook maar die neemt allesbrander wel heel letterlijk)

mvg Remco
Ja ik stook ons huidige huisje nu met veel plezier warm met stukhout. De benedenverdieping is in principe één ruimte, en naast de woonkamer waar de haard staat is de deur naar boven. Als het beneden warm genoeg is zetten we de deur naar boven open en verwarmen we de bovenverdieping. Het huis straks is echter een stuk groter, en de haard staat te ver van het trapgat vandaan. Het hele huis verwarmen met de haard is dus lastig. Bovendien ben ik vaak van huis, en zou het makkelijk zijn als er een automatische voeding zou zijn zodat mijn vrouw niet elke keer met hout hoeft te slepen om de boel warm te houden. Een houtvergasser op stukhout zou ook wel een optie zijn, als ik die 1 keer per dag vol gooi moet het ook wel lukken denk ik. Vooral met wat hardhout er bij gemengd.
De isolatie van de leidingen moet ik dus nog even verder naar zoeken. In ieder geval bedankt voor de tips zo ver!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Ramon »

Klopt aardig lead,

Maar vergeet niet dat dikkere leidingdiameters, ook inhoud, dat een grotere hoeveelheid water, naar de omgevingstemperatuur afkoelt... Vaak

En vergeet ook niet dat het debiet NIET vast staat.
De deltaT veranderd namelijk. Of blijft bij jou je buffervat altijd op 90 graden? :wink:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door LeaD »

Als de buffer goed gelaagd is zou dit zomaar van warm naar koud moeten overgaan . Ik gaf aan dat het debiet niet in functie staat van de diameter van de leiding , maximaal toelaatbaar debiet wel natuurlijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Koens_90 »

Misschien dat ik toch overweeg om het systeem van de loods en het woonhuis apart te houden. Een cv houtkachel voor binnen zou dan wel een optie zijn, aangezien ik de sfeer binnen ook belangrijk vind.
In de loods wil ik dan wel een houtsnipper ketel weg zetten. Eventueel zou ik altijd nog een leiding naar de woning kunnen leggen vanuit de schuur mocht dit nodig zijn. Mijn voorkeur is snippers aangezien we ook bezig zijn met een project om (licht) vervuilde grond te reinigen met een wilgenplantage. Hier komt de komende jaren voldoende snippers vanaf verwacht ik.
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Koens_90 »

Kleine update over dit onderwerp. Komende winter gaan we pas over naar de boerderij, dus 1 of meerdere vergassers komen pas volgende winter van pas. Ik ben can plan on een bijgebouw te zetten in de tuin, met dubbele functie als kantine en een soort buitenverblijf met overkapping. De locatie waar ik dit zou willen zetten is eigenlijk precies tussen de schuur en het huis in. Ik dacht nu dus om toch 1 vergasser op snippers te plaatsen in dit gebouw, aangezien ik toch met de shovel vanaf het erf bij de bunker kan om te vullen. Voor het drogen van mijn zaaghout in een droogkamer wil ik ook gebruik maken van de warmte. Ik zit enkel nog te kijken wat voor capaciteit ketel ik zou moeten hebben, en wat voor buffervaten. Het huis is 15 meter van de stook locatie en heeft een inhoud van zo’n 500 m3 denk ik. In de schuur hoef ik niet veel te verwarmen, het gaat dus vooral om de droogkamer, bijgebouw van 100 m3 en het woonhuis. Zelf schat ik rond de 100 kw, maar kan er net zo goed flink naast zitten.
Ook heb ik geen idee wat voor leidingen en appendages gebruikt moeten worden en waar deze te vinden zijn en wat ze kosten . Heb al wel wat interessante schema’s gevonden op dit forum, maar weet ook slecht wat alle onderdelen kosten. Zijn er ergens goede sites met een soort webshop zodat ik enigszins de kosten in kan schatten?
Plaats reactie