Mijn eerste bericht op dit forum, na veel nalezen en zoeken. Eind van dit jaar verhuizen wij naar een wat oudere boerderij, vandaar dat ik wat vragen heb die ik tot dusver niet exact heb kunnen vinden op het forum.
Het huis stamt uit de jaren '40, vanwege een V1 bom was de oorspronkelijke woning namelijk verwoest. Isolatie is dus niet of nauwelijks aanwezig. In de loop van de jaren is er wel overal dubbel glas in gekomen. Het dak en de spouw willen we zo snel mogelijk isoleren als we er komen te wonen. Momenteel wordt in het huis een 3000-3500 m3 gas verbruikt, en dat voor slechts 2 personen.
De loods is in de jaren '90 gebouwd, de oude schuur was vanwege blikseminslag afgebrand. De helft is bewaarloods en dus goed geïsoleerd. Hier hoeft echter niet verwarmd te worden in de toekomst, dit blijft bewaarloods.
Het werkplaats/opslag gedeelte van 400 m2 is niet geïsoleerd.
In ons huidige huisje stoken we voornamelijk op afvalhout uit mijn (kleine) zagerij, en van het niet zaaghout. Het liefst wil ik op snippers gaan verwarmen aangezien ik hout, snippers en een snipperaar aan mijn eigen heb. Nou is het mijn vraag of het raadzaam is om voor de woning en de loods aparte vergassers weg te zetten, de beoogde stookruimte in de schuur en het huis staan zo'n 40-50 meter uit elkaar. In de loods komt waarschijnlijk een kantine/kantoor en de werkplaats/opslag wil ik zo goed mogelijk isoleren. Die hoeft niet 'warm' te zijn, 's winters 10-15 graden zal al prima zijn om in te werken.
Als ik met 2 vergassers wil werken heb ik ook 2 bunkers met doseersysteem nodig, 2 boilers en 2 buffers. Lijkt me daarom ook 2 keer zo duur. Mooist zou zijn om een vergasser in de loods te zetten en daarmee het huis ook te verwarmen. Ik heb alleen geen idee hoeveel verlies je op deze afstand gaat hebben en wat nog meer bezwaren zullen zijn. Het liefst zou ik ook het warm water voor het douchen op biomassa verwarmen, maar ik wil absoluut geen kans op legionella en lauw water. Mijn vriendin heeft niet veel eisen, maar warm douchen is daarentegen wel belangrijk

Daarnaast stook ik ook graag stukhout, het geeft sfeer en in ons huidige huis verwarmen we het hele huis er mee. Alleen het toekomstige huis is te groot om met een kachel op 1 plek warm te krijgen.