olie en steenkool verboden?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Ramon »

20201230_235050.jpg
Houtverbruik wel flink gezakt door al dat compartimenteren en isoleren. De winters werden wel steeds strenger natuurlijk
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Ramon »

Ik ben ook met 4 man thuis, geen aansluiting en verbruik 6 m3 hout per jaar en 0 stroom.

En ik kan nog op heel veel dingen besparen, dus klop mezelf niet op borst...

Maar nu snap je mijn punt..... hopelijk
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door remco d »

Ik gebruik ook een hoop indirecte olie. Ja dat is vast hypocriet. Maar is het dan raar om iemand die naar olie om te stoken vraagt, te wijzen op alternatieven?

En als het ecologische aspect hier vooral door de portemonnee gedreven wordt, is dat slecht? Het is wellicht wat kort door de bocht maar hoe minder geld je uitgeeft, hoe minder je hoeft te werken, hoe milieuvriendelijker je over het algemeen bezig bent. En als je minder hoeft te werken heb je weer meer tijd om lokaal boodschappen te doen, hoe minder auto kilometers enz. Enz.

Dat is voor mij de hoofdreden geweest om te isoleren, en voor zonnepanelen. En voor de houtkachel. Geld besparen. Ja en het geeft me ook echt wel een positief gevoel om te zien dat er nu minder gas gebruiken dan een paar jaar geleden terwijl er nu wel 2 jonge kindjes rondrennen hier. We wonen in een groot is huis dus dat is zeker niet optimaal. Het was ons dan ook te doen om de grote tuin en daar een nieuw passief huis of iets dergelijks op zetten of iets dergelijks was voor ons als twintigers niet te bekostigen. Nu nog niet trouwens. Langzaam komen wij in de situatie dat we veel minder kunnen werken en meer thuis kunnen gaan leven, meer in de tuin doen waar de fruitbomen ook in productie beginnen te komen. Meer creatief bezig zijn en minder in de huidige ratrace zitten. Dat is mijn doel en of dat dan ecologie heet of niet maakt me niet uit. Dat waren ook de onderwerpen die mij maar dit forum trokken.

Mvg Remco
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 30 dec 2020, 23:35 4000 m3 gas, is 8000 kg hout. 600-800 kg per m3 = ongeveer 12 m3 houtverbruik.

Ondertussen nog geïsoleerd, gecompartimenteerd, en nog wat dure woorden....

Dus je zou zeggen, die 12 M3 is flink gezakt...

20201230_233018.jpg

Maar je verbruikte toen 30 m3 per jaar
Wilg, populier, sloophout, pallethout.
Ramon schreef: 30 dec 2020, 23:35 Je heb dus de verwarming wel een tandje hoger gezet toen je op hout overging
Twee (2), zeker wel.
Ramon schreef: 29 dec 2020, 17:36 Dit is dus een typische ecologieforumganger...
Dan zit ik in elk geval op het goeie forum.
Ramon schreef: 29 dec 2020, 17:36 Ik spreek/val je niet persoonlijk aan,
Die indruk blijft toch hangen, geen idee hoe dat komt.
Ramon schreef: 29 dec 2020, 17:36 Het is meer een: bespaar geld op een naar mijn idee best wel redelijk milieubewuste manier.
Als je dat zo wil zien is dat voor jou jouw waarheid. Ook prima. Al heb je geen idee waar je het over hebt. Willekeurig conclusies trekken en daar zo wild mogelijk mee om je heen slaan. Berekeningen maken die nergens op slaan, en dan van je eigen uitkomsten maar weer een smeuïg verhaal proberen te maken. Goed bezig jij. Trouwens complimenten voor je lage verbruik. Jammer dat je dat in het spuien van gebral compenseert OP een Ecologieforum.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Gerrie »

Ik zal die v8 ook maar achter je naam verwijderen.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door remco d »

Appels en peren vergelijken. En om terug te komen op het topic: nee olie en steenkool verbieden is onzin. Of je nu olie steenkool hout gas of stroom verbrandt maakt feitelijk niets uit. De kunst is wel om er zo min mogelijk van te gebruiken. Ideaal gezien schuiven we alle bebouwing in Nederland even plat en zetten we er goed geïsoleerde kleine woningen voor terug die met een waxinelichtje warm gehouden kunnen worden. Gaat natuurlijk niet gebeuren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met "op olie stoken" in gedachten had dat dat ouderwetse techniek was Gerrie, maar daar is schijnbaar ook ontwikkeling in. Dus dat was wellicht kortzichtig van mij.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door benthuis »

Wat een heerlijke positieve wind zeg!
Er komen voor mij nog genoeg discussies voorbij die er toe doen!
(En ook die me gestolen kunnen worden, echter probeer ik in m'n hele leven geen aandacht aan al het negatieve te geven. Alleen daadwerkelijk dingen doen (en lezen) die iets bijdragen. Bevalt goed!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Gargouille »

Ik vraag me dan wel af wat er als positief of negatief beschouwd kan worden ?
Met 'iedere het zijne' en "je neemt er zelf uit wat je past"- filosofie, lijken me het geen bruikbare begrippen meer.
Als alles relatief is, verdwijnt volgens mij de notie 'positief' en 'negatief'.

Wat niet wil zeggen dat ik dat laatste vind, maar ik ben dan ook geen aanhanger van dat relatieve uitgangspunt.

G
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Stan1979 »

remco d schreef: 31 dec 2020, 13:26 Of je nu olie steenkool hout gas of stroom verbrandt maakt feitelijk niets uit. De kunst is wel om er zo min mogelijk van te gebruiken.
Eerste punt is wel wat kortzichtig, fossiele brandstoffen brengen alleen maar slechte dingen in de wereld.
Natuurlijk zijn de technieken verbeterd en zuiniger dan ooit tevoren, maar feit blijft dat het niet goed is.
Een goede houtstook is co2 neutraal. Maar het vervoer en dergelijk niet.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Gerrie »

Sorry stan maar sla je niet een beetje door met je vervoer? Dus thuis zit je in een lege woning en eten en kleding hoe doe je dat? Gaat allemaal met vervoer, op vakantie ga je ook niet en je doet alles met de fiets.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Ramon »

Een goede houtstook is co2 neutraal. Maar het vervoer en dergelijk niet.
Dat hangt er weer vanaf hoe het vervoer gebeurt. Het kan ook electrisch, opgewekt met zonne energie en windenergie.
Maar ga je hout van je stukje land, naar je huis 100m verderop met een oude tractor vervoeren, of van Groningen naar Zeeland brengen met co2 neutraal vervoer, dan blijft het toch verkwisting.

En dat is mijn punt. 4000 m3 gas of 30 m3 hout, is appels met peren vergelijken.

4000 m3 gas is 36000 kWh
30 m3 hout is 88000 kWh.

Het is co2 neutraal, klopt, maar het is verkwisting. Als de temp bij gas op 20 stond, staat hij nu op 22/23. Dat kan niet anders. En dat merk ik hier op het forum. Mensen met 2000 tot 5000 liter buffer, die (bijna) elke dag moeten stoken.

Dat
Is
Mijn
Punt
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Ramon »

Ben je nu beter door 5 m3 hout in een simpel 70% rendementkacheltje te stoken of 15 m3 hout in een 90% rendement vergasser?

500 liter stookolie?
5000 m3 gas?
20 m3 hout?

Kwaliteit alleen zegt niks, kwantiteit bepaalt ook n hoop.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 31 dec 2020, 18:39 Ben je nu beter door 5 m3 hout in een simpel 70% rendementkacheltje te stoken of 15 m3 hout in een 90% rendement vergasser?

500 liter stookolie?
5000 m3 gas?
20 m3 hout?

Kwaliteit alleen zegt niks, kwantiteit bepaalt ook n hoop.
Inderdaad.
Trek het nog wat verder open: kwaliteit van de brandstof ? Hernieuwbaar of niet ? En hernieuwbaarwil ook zeggen hernieuwd ???
Pellets komen vaak uit kaalgekapte bossen. Niks cyclus, ook niet CO2 neutraal in dat geval.
30 m3 hout per jaar is volgens mij 6ha duurzaam bosbeheer per jaar. Dat is een pens werk aan jonge aanplant, hakhoutbeheer, waterbeheer enz... Omzagen,afvoeren en opstoken is maar een fractie van het werk. Waarom horen we zo weinig over de rest ?
En als dat low-tech gebeurt (bijl, handzaag en kruiwagen), wie heeft dan nog tijd om in dat warme huis te zitten ? En als dat niet low-tech gebeurt moeten de investeringen en de werkuren in de warme kantoren waarmee ze betaald werden dan ook weer als energie-input geteld worden ? Zo schiet het niet op.

Kwaliteit van de kachel of van de totale installatie of van de gehele woning (isolatie, compactheid) ? Je kan een moderne oliebrander met behoorlijk rendement in een totaal ongeschikte warmtewisselaar hangen en dit geheel 20 meter van je woning plaatsen met een plons aan energieverliezen. Het water vervolgens verdelen met een hooggestookte radiatoren en een veiligheid die inhoudt dat je je overschot af en toe dumpt in het zwembad van 40.000 liter van je buren. Heeft het dan zin om met de goede rendementen van de brander staan te zwaaien ? Hoe meet je kwaliteit ? Ieder het zijne ?

Kwantiteit ? Hoe gaan we het meten? Wat is je eerlijke deel ? Per persoon ? Per m2 woonoppervlak ? Per geïnvesteerde euro ? Per gesubsidieerde euro ?
A rato van hoeveel je al verspilt hebt in je voorgaande leven ?

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Ramon »

Je snapt mijn punt volledig, Gargouille.
Kwantiteit ? Hoe gaan we het meten? Wat is je eerlijke deel ? Per persoon ? Per m2 woonoppervlak ? Per geïnvesteerde euro ? Per gesubsidieerde euro ?
A rato van hoeveel je al verspilt hebt in je voorgaande leven ?
Een energielabel per persoon zou moeilijk/niet te hanteren zijn, maar zou wel een uitkomst zijn...
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: olie en steenkool verboden?

Bericht door Stan1979 »

Gerrie schreef: 31 dec 2020, 18:24 Sorry stan maar sla je niet een beetje door met je vervoer? Dus thuis zit je in een lege woning en eten en kleding hoe doe je dat? Gaat allemaal met vervoer, op vakantie ga je ook niet en je doet alles met de fiets.
Nee het vervoer van het hout bedoel ik niet het gewone dagelijkse vervoer.

Maar als je dat ook elektrisch zou doen dan zou het best co2 neutraal kunnen.
Ramon schreef: 31 dec 2020, 18:26
Een goede houtstook is co2 neutraal. Maar het vervoer en dergelijk niet.
Dat hangt er weer vanaf hoe het vervoer gebeurt. Het kan ook electrisch, opgewekt met zonne energie en windenergie.
Maar ga je hout van je stukje land, naar je huis 100m verderop met een oude tractor vervoeren, of van Groningen naar Zeeland brengen met co2 neutraal vervoer, dan blijft het toch verkwisting.

En dat is mijn punt. 4000 m3 gas of 30 m3 hout, is appels met peren vergelijken.

4000 m3 gas is 36000 kWh
30 m3 hout is 88000 kWh.

Het is co2 neutraal, klopt, maar het is verkwisting. Als de temp bij gas op 20 stond, staat hij nu op 22/23. Dat kan niet anders. En dat merk ik hier op het forum. Mensen met 2000 tot 5000 liter buffer, die (bijna) elke dag moeten stoken.

Dat
Is
Mijn
Punt
Klopt wel wat je zegt, vroeger stookte we op gas tot 21 graden, nu komt het niet onder de 21 graden.
Huis is wel dusdanig verbouwd/geïsoleerd dat de warmte nu in huis blijft zo veel mogelijk.
Alle beetjes helpen toch? Het 'afvalhout' op mijn werk wordt afgevoerd met een vrachtwagen en ergens verwerkt.
Of ik neem het mee naar huis in een volle kar wat mij een meerverbruik aangeeft van 1-2 liter per 100km omdat ik met de aanhanger rijd. Afstand heen-retour 44km.
Dan denk ik dat ik wel weet wat de beste ecologische keuze is.
Plaats reactie