Huis verwarmen met Airco + IR panelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Neus1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2020, 23:17

Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Neus1987 »

Wij zijn onlangs verhuist, en ben in het kader van verduurzaming / besparing, naast zonnepanelen die over 2 maanden gelegd worden, aan het nadenken over het volgende.

De cv ketel moet waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar vervangen worden. De vraag is, wordt dit weer gas of kan het anders?

Wat info over het huis: jaren 60, dak en spouw na geïsoleerd. Dubbel glas. Vloerverwarming in de eetkamer.
Radiatoren in de rest van het huis niet geschikt voor Lage temperatuur verwarming.

Mijn idee is om 3 airco units op te hangen: eetkamer, woonkamer en 1 boven en deze zwaar genoeg te kiezen dat ze de kamers in de meeste gevallen kunnen warm krijgen. Boven verwarmen we zelden, en zou ik IR panelen (niet erg zuinig, maar zoals gezegd zullen ze zelden gebruikt worden) kunnen hangen.

Mijn plan is de airco’s op te hangen en hopelijk (als de cv ketel het houd) 1 of 2 jaar te zien hoe ver ik er mee kom. Eventueel met IR of andere elektrische ondersteuning voor de koude dagen. Als dit dan lukt, en de cv begeeft het, zou ik kunnen kijken voor een electrische boiler of een kleine water-lucht warmtepomp voor het tapwater.

Zijn de airco’s niet voldoende, vervang ik de cv ketel.

Iemand ervaring met verwarmen met airco?
En andere opmerkingen op mijn gedachten? Ben pas recent begonnen met nadenken/inlezen dus wie weet is het een slecht plan en dan hoor ik dit graag.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Ramon »

Als noodoplossing/backup is het verwarmen met airco's wel okee. Als hoofdverwarming zou ik er persoonlijk nooit voor kiezen. Je creeert altijd een luchtstroom. Dat is met koelen niet erg, met verwarmen vind ik dit persoonlijk niet aantrekkelijk. Ik hou van windstil..
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door TLS »

het rendement van verwarmen met airco is zoals dat van een lucht/lucht warmtepomp; niet zo denderend omdat de binnen-unit behoorlijk warme lucht moet maken om opwarming van de ruimte te bekomen. je bespaart wel aanzienlik als je de aankoop van een nieuwe CV kan voorkomen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door JantjeV8 »

Mijn huis heeft (al ruim 40 jaar) een luchtverwarmingssysteem. Het verwarmt prima, ja als het ding blaast voel je op sommige plekken de luchtstroom, maar kan niet zeggen dat het oncomfortabel is. Deze verwarming wordt door warm water gevoed en die temperatuur moet hoog zijn (hout-cv). Wordt het te laag, dan voel je koudetocht.
Voorts heb ik airco die ook kan verwarmen. Omdat de miss nu thuis werkt, en er dan maar 1 ruimte gebruikt wordt, zet ze wel eens dat ding aan op bijverwarmen. Het verbaasde mij dat je dat ding juist niet voelt noch hoort blazen. Dat ding legt heel stil en heel rustig een warmtegordijn over die ruimte. Wat het verbruikt weet ik niet, maar qua comfort staat het ver boven de ouderwetse luchtverwamer.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door fireblade »

Op de zolderverdieping hebben we op de 2 kleinere slaapkamers 2 binnenunits op 1 buitenunit, 1 aparte voor de hoofdslaapkamer, ook een split inverter unit. In de woonkeuken sinds kort ook ook een split inverter, die we heel vaak gebruiken voor de verwarming, om de eerste kou weg te krijgen als we de houtkachel op gaan stoken. In eerste instantie voor de koeling, maar ben het nu aan het uitproberen als verwarming, en dat gaat goed. Je hebt een prettige kuchtstroom, die je zelf kunt regelen qua sterkte. Temperatuur is per halve graad in te stellen. Voor de slaapkamers is de warmteopbrengst meer dan voldoende. Als hoofdverwarming hebben we in ons huis 3 houtkachels, waarmee we de hele begane grond ruimschoots kunnen verwarmen. In de toekomst komen er dan nog in de woon- en eetkamer nog units bij. Voor de 2 badkamers wil ik in de bestaande cv radiatoren electrische dompelbuizen aanbrengen, maar heb hier nog geen ervaring mee met capaciteit en opwarmduur. Voor het warm water een electrische boiler van 150 liter, met hotfillboilertjes van 10 liter bij de meest ver gelegen en gebruikte tappunten, en dat werkt prima, meteen warm water en geen waterverspilling. In de zomer draait het grotendeels op eigen opwek door de zonnepanelen. Hebben dan ook nauwelijks teruglevering aan het net.
Het is ook van belang als je dit ook wil doen dat je de nodige aanpassingen in de groepenkast moet doen en wellicht is ook een zwaardere netaansluiting nodig. Zeker in de winter als je opbrengst van de zonnepanelen laag is. De vloerverwarming stoken we nu op gas, maar deze zou nog overgezet kunnen worden naar een warmtepomp. De hele cv installatie laten we zitten, ondanks dat we het merendeel van de radiatoren niet meer aan hebben. Wie weet wat voor ontwikkelingen er nog komen in de toekomst, en wil nog alle opties open houden.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gerrie »

Ik heb ze nu een week hangen en vind het tot nu toe top functioneren in het begin heb je soms een koude luchtstroom maar na een tijdje verdwijnt dit. En meteen een WiFi module erop laten monteren vanuit mijn auto laat ik hem een halfuurtje voordat ik thuis ben aanspringen en kom meteen in een warm huis.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door jgroot »

Het rendement is niet super bij koude temperaturen,
Maar nog altijd beter dan een elektrische kacheltje.

Als je voldoende zonnepanelen hebt kan het allemaal best prima functioneren zonder dat de kosten uit de hand lopen voor wat betreft verbruik. Wel is de investering van 3 units een stuk hoger dan enkel een cv ketel terug hangen. En je warmwater voor sanitair is dan een aandachtspunt. Dit zou ik dan met een zonneboiler oplossen ipv met een warmtepomp.
Dus als je alleen naar de kosten kijkt is een cv ketel voorlopig nog wel het voordeligst. Maar op lange termijn niet toekomstbestendig.

Wel krijg je met een airco het comfort van koelen in de zomer. Persoonlijk vind ik dat best een paar euro waard.

In mijn pas verbouwde huis heb ik boven alle kamers voorzien van een eigen airco unit voor verwarmen en koelen. Tot nu toe hebben ze nog niet hoeven draaien. Ik denk ook dat ze voor verwarming nauwelijks aan hoeven. Over het verbruik op jaarbasis kan ik nog niks zeggen omdat we er pas sinds 1 november inzitten. Ik heb een kwh meter laten monteren zodat ik straks precies kan zien wat het verbruik is. In de zomer compenseren de zonnepanelen het verbruik in ieder geval. De badkamers draaien op laag temperatuur radiatoren.
Laatst gewijzigd door jgroot op 26 dec 2020, 18:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gerrie »

Sorry hoe kom je erbij dat het rendement niet super is? Voorlopig zit ik van 15gr naar 20gr in nog geen 2uur. Ga het maar proberen met je warmtepomp of houtketel.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gargouille »

Temperatuur staat tot rendement zoals verkeerd begrepen luxeprobleem tot boomer.

G
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gerrie »

Luxe is echt een no go :))
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gerrie »

Maar in een electrische auto rond rijden van minimaal 30.000euro bv een smart dat is ok. Pffffff.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gargouille »

Vind je ?

Ik zou het eerder inwisselbare luxeproblemen noemen.
Maar ze worden vaker gecumuleerd dan ingewisseld.

G
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door jgroot »

Gerrie schreef: 26 dec 2020, 17:21 Sorry hoe kom je erbij dat het rendement niet super is? Voorlopig zit ik van 15gr naar 20gr in nog geen 2uur. Ga het maar proberen met je warmtepomp of houtketel.
Het rendement van de unit zakt in naarmate het kouder wordt. Dan kost het je meer stroom.
Heeft niets te maken met je temperatuur binnen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door ritsaert snijder »

en dan zijn er ook nog voldoende misverstanden over het begrip boomer.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 26 dec 2020, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Huis verwarmen met Airco + IR panelen

Bericht door Gerrie »

Is met alles het zelfde hoe kouder hoe meer energie zowel met pellets, hout en met je zonnepanelen kan je het helemaal vergeten en dan met je warmtepomp max 50gr is helemaal een crime. Die airco gaat de mist in onder de min10gr.
Plaats reactie