Het liefst houden we de huidige kachel, omdat deze optisch mooi in de schouw past. Als we dan toch een andere kachel moeten kopen dan wordt het een Altech Eclips, maar dit is best een uitgave.
Dus ik ben eigenlijkwel benieuwd of ik mijn huidige kachel niet weer regelijk schoon en meer zuinig kan laten stoken door aanpassingen te doen. Wat beschrijving van de kachel.
- De binnenwanden van de kachel is volledig steen (incl onderkant en deksel)
- Er zitten 2 kamers in de kachel. Een stookkamer en daaroven een ?? kamer.
- Het tussenschot tussen de kamers is gemaakt van staal (althans dat denk ik). Dit is bij het rooster gebarsten.
- Er kunnen normaal gesproken rookgassen tussn de kamers via de bypass schuif en als deze schuif gesloten is via de katalysator (die nu ontbreekt)
- Lucht komt via de deur en via een luchtpijp.
- De deur heeft 2 manieren om te regelen. Namelijk via een draaiknop, waarbij een schuif open en dicht gaat. Op deze knop staat start-to-fire en gebruik ik inderdaad om de kachel op te starten. Daarnaast zitten er luchttoevoer schuifjes.
- Er komt ook lucht in de kachel via een luchtpijp met gaatjes. Wat hier exact het nu van is weet ik niet, maar ik vermoed een secundaire verbranding/glas schoonhouden.
-In de bovenkomer zit eigenlijk niet veel speciaal, want als het rookgas door het bypass rooster of de katalysator is gekomen dan verdwijnt deze in de schoorsteenpijp.
- De bovenkamer heeft een ruimte van 34x50x12cm. De stookkamer identiek, maar dan een hoogte van ruim 40cm ipv 12cm.
Mijn idee is om een het tussenschot uit de binnenruimte te verwijderen en een nieuw binnenwerk te maken in de bestaande ruimte. Ik heb nog best veel vuurvaste stenen waar ik wat mee zou kunnen. Een deel staan er achter de kachel, om extra warmte op de slaan (de heeft altijd goed gefunctioneerd, want de stenen worden altijd goed warm.
Als de kachel weer schoon brandt is het ook een mogelijkheid om aan de achterkant van de kachel een bell te maken om restwarmte op te slaan. De ruimte achter de kachel (dus tot de muur) is 55cm en de kachel zou nog wat naar voren kunnen.
Wat denken jullie? Zinloos project en koop gewoon die Altech Eclips. Of zien jullie mogelijkheden? Voor mij is het handig om te weten voordat ik allerlei ontwerpen gaan maken

Ik heb zoveel mogelijk foto's gemaakt. Mochten er meer vragen zijn, laat het dan even weten.