Bestaande kachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

In een ander topic heb ik aangegeven dat mijn huidige kachel (Altech Fireview) niet meer goed functioneert. In het binnenwerk is het een en ander kapot (zoals de katalysator en de bypass schuif). Sinds dit kapot is heb ik veel last van creosoot (de vonkenvanger in mijn schoorsteen regelmatig dichtzitten met roetdeeltjes).
Het liefst houden we de huidige kachel, omdat deze optisch mooi in de schouw past. Als we dan toch een andere kachel moeten kopen dan wordt het een Altech Eclips, maar dit is best een uitgave.

Dus ik ben eigenlijkwel benieuwd of ik mijn huidige kachel niet weer regelijk schoon en meer zuinig kan laten stoken door aanpassingen te doen. Wat beschrijving van de kachel.
- De binnenwanden van de kachel is volledig steen (incl onderkant en deksel)
- Er zitten 2 kamers in de kachel. Een stookkamer en daaroven een ?? kamer.
- Het tussenschot tussen de kamers is gemaakt van staal (althans dat denk ik). Dit is bij het rooster gebarsten.
- Er kunnen normaal gesproken rookgassen tussn de kamers via de bypass schuif en als deze schuif gesloten is via de katalysator (die nu ontbreekt)
- Lucht komt via de deur en via een luchtpijp.
- De deur heeft 2 manieren om te regelen. Namelijk via een draaiknop, waarbij een schuif open en dicht gaat. Op deze knop staat start-to-fire en gebruik ik inderdaad om de kachel op te starten. Daarnaast zitten er luchttoevoer schuifjes.
- Er komt ook lucht in de kachel via een luchtpijp met gaatjes. Wat hier exact het nu van is weet ik niet, maar ik vermoed een secundaire verbranding/glas schoonhouden.
-In de bovenkomer zit eigenlijk niet veel speciaal, want als het rookgas door het bypass rooster of de katalysator is gekomen dan verdwijnt deze in de schoorsteenpijp.
- De bovenkamer heeft een ruimte van 34x50x12cm. De stookkamer identiek, maar dan een hoogte van ruim 40cm ipv 12cm.

Mijn idee is om een het tussenschot uit de binnenruimte te verwijderen en een nieuw binnenwerk te maken in de bestaande ruimte. Ik heb nog best veel vuurvaste stenen waar ik wat mee zou kunnen. Een deel staan er achter de kachel, om extra warmte op de slaan (de heeft altijd goed gefunctioneerd, want de stenen worden altijd goed warm.
Als de kachel weer schoon brandt is het ook een mogelijkheid om aan de achterkant van de kachel een bell te maken om restwarmte op te slaan. De ruimte achter de kachel (dus tot de muur) is 55cm en de kachel zou nog wat naar voren kunnen.

Wat denken jullie? Zinloos project en koop gewoon die Altech Eclips. Of zien jullie mogelijkheden? Voor mij is het handig om te weten voordat ik allerlei ontwerpen gaan maken :fff .
Ik heb zoveel mogelijk foto's gemaakt. Mochten er meer vragen zijn, laat het dan even weten.

Kachel + schouw voorkant
Kachel + schouw voorkant
Kachel
Kachel
kacheldeur buiten
kacheldeur buiten
kacheldeur binnen
kacheldeur binnen
bovendeksel open
bovendeksel open
bovenkamer
bovenkamer
bovenkamer 2
bovenkamer 2
bovenkamer 3
bovenkamer 3
bovenkamer 4
bovenkamer 4
bovenkamer 5
bovenkamer 5
Laatst gewijzigd door tobsie op 25 dec 2020, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

Bypass schuif + gat luchtbuis in kachel
Bypass schuif + gat luchtbuis in kachel
zijkant deur
zijkant deur
zijkant deur 2
zijkant deur 2
kacheldeur
kacheldeur
luchtbuis in kachel achterkant
luchtbuis in kachel achterkant
luchtbuis in kachel voorkant (dus zicht vanuit de deur)
luchtbuis in kachel voorkant (dus zicht vanuit de deur)
luchtbuis in kachel voorkant (dus zicht vanuit de deur)
luchtbuis in kachel voorkant (dus zicht vanuit de deur)
vuurkamer
vuurkamer
vuurkamer 2
vuurkamer 2
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door ritsaert snijder »

Je kan ook het deurtje en de tegels hergebruiken en er een RBB 177 inzetten met een bell. Misschien wat meer werk maar dan boek je tenminste ook echt vooruitgang.
Bijlagen
rocket tobsie.png
groet!

Ritsaert
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

Vandaag eens bezig geweest met meer over de kachel uitzoeken.
Het blijkt dus helemaal geen kachel van Altech te zijn. Waarschijnlijk is Altech alleen de distributeur geweest.

Het is een kachel van het merk Woodstock Soapstone (https://www.woodstove.com). Een authentiek amerikaanse kachelbouwer. Het type dat ik heb is een fireview type 201. Het type is tot 1996 gefabriceerd, dus de kachel is al minimaal 24 jaar oud.

Ondertussen ben ik al een stuk verder met de reden waarom de kachel zoveel meer creosoot uitstoot dan in de eerste jaren dat ik de kachel gebruikte (de kachel stond al in het dit huis wat ik in 2003 heb gekocht). In de eerste jaren dat ik de kachel heb gestookt begon ik het stookseizoen met een lege kachel en haalde aan het eind van het stookseizoen het as uit de kachel (tussendoor dus niet!). Er was dus toen bijna geen as. Destijds stookte ik wel 90% eik. Ook de schoorsteen veger die jaarlijks kwam zei dat er bijna niets geen roet etc in de schoorsteen zat. Vonkenvanger was ook jaarlijks brandschoon.
Nadat ik de katalysator heb verwijderd (deze was echt kapot) is het bergafwaarts gegaan. Tegenwoordig moet ik elke 1 a2 week de as verwijderen. Toegegeven stook ik nu ook veel meer zachthout (~80% populier, naald, els). En zit de vonkenvanger om de zoveel tijd vol.

Na veel forumberichten lezen verbrand juist die katalysator alle roetdeeltjes, dus dat is de reden waarom de vonkenvanger steeds vol zit.
De bypasklep en het tussendeel tussen boven en onderkamer (in de VS noemen ze dit een baffle) is kapot gegaan, omdat ik te heet heb gestookt. Ik liet de kachel over het algemeen voluit branden, omdat ik dacht dat dit slim was (veel op het ecologieforum gelezen dat dit de schoonste verbranding geeft). Dit was achteraf dus niet slim.
Voor wie het interessant vindt om wat meer te lezen over de catalysator zie deze link https://www.woodstove.com/images/editor ... ticman.pdf

Dus in de basis lijkt de kachel nog steeds wel een goede kachel, ook al is deze minimaal 24 jaar oud. Ik kan zelfs de onderdelen nog nabestellen in de VS.
- Nieuwe katalysator $140
- Nieuw binnenwerk (baffle) $225 (incl kacheldraad en cement)
- Nieuwe plaat voor bypass (Pivot plate) $25

Dus een totaalkostenplaatje van $390 excl verzendkosten en momenteel niet op voorraad. Maar de vraag is of ze het naar NL verzenden.
Daarnaast is het binnenwerk bij 2 stangen afgebroken, dus wellicht kan ik dit bij het demonteren nog wel lassen. Dus dan zou alleen een bypass plaat en katalystor nodig zijn. Maar het blijft een kachel met een gebruiksaanwijzing om hem goed te laten branden en mijn vermoeden is dat mijn betere helft hier minder aandacht aan besteed (wat weer resulteert in kapotte onderdelen :mrgreen: )

Nadeel is dat ik waarschijnlijk wel een paar maand verder ben voordat ik het thuis heb. En stoken op de huidige manier geeft dus veel creosoot. Heeft iemand nog ideen of is het slimmer om gewoon zsm een andere kachel te kopen (de Altech eclips staat nog wel regelmatig op marktplaats).
Laatst gewijzigd door tobsie op 25 dec 2020, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

ritsaert snijder schreef: 25 dec 2020, 20:43 Je kan ook het deurtje en de tegels hergebruiken en er een RBB 177 inzetten met een bell. Misschien wat meer werk maar dan boek je tenminste ook echt vooruitgang.
Mooi bedacht Ritsaert, maar ik heb alle mogelijk RBB configuratie al doorgenomen met mijn vrouw :cry:. Ze wil perse een gewone kachel in de schouw. Mijn laatste hoop was nog gevestigd op de laatste ontwikkeling van Peter de DSR2. Deze is mooi laag (moet lukken om het geheel op max 80cm hoogte te houden), maar het gaat me qua zelfbouw gewoon niet lukken om er een kachel met een mooie uistraling van te maken. Wellicht wel een mooi project als ik over 26 jaar met pensioen ben :evil: (ga uit van een pensioen leeftijd van 70 jaar).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door ritsaert snijder »

mmm...je moet je vrouw geen plaatjes laten zien maar meenemen naar iemand met een massakachel. In 3 minuten zijn ze om....zeker als ze op een warmtebankje gaan zitten!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef: 25 dec 2020, 21:21 3 minuten zijn ze om
Mijn ervaring is 15 seconden, en dan nog zonder warmtebank....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

Ok, bedankt voor de reacties. Om eerlijk te zijn had ik dit al verwacht dat er weer verwezen zou worden naar de heilige graal. Klinkt misschien raar, maar niet iedereen wil een dergelijk bouwwerk in de woonkamer. Het oog wil ook wat.
En ja, ik begrijp dat dit de meest efficiente en mileuvriedelijkste oplossing is, maar dit gaat hem gewoon niet worden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door kockie »

"Wij van wc-**nd adviseren wc-**nd"

** gedaan ivm vervelende moderators die reclame verwijderen :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

:lol:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door ritsaert snijder »

Jammer ik dacht dat ik een mooie en milieuvriendelijke Tobsie graal voor je had ontworpen. Deurtje van je huidige kachel en tegels uit het eigen assortiment. Het ontwerp van Peter kan je naar eigen smaak maken. Lijkt me beter passen dan de Eclips. Maar over smaak valt niet te twisten.

Het verbeteren van je huidige kachel is ingewikkeld en je hebt het risico dat je hem te heet stookt en dat de kachel scheurt. Winst is haalbaar door het maken van een extra warmtewisselaar (bell of iets anders) waarmee je nog warmte uit de rookgassen haalt. Geen eenvoudig klusje.
groet!

Ritsaert
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

Dag Ritsaert,

Excuus voor mijn reactie. Ik stel je voorstel zeker wel op prijs en bij voorkeur sloop ik de hele schouw er uit en zet er een simpele rechthoekige massakachel voor in de plaats. Maar dit gaat hem niet worden. Mijn buurman heeft ook zelf een rbb gebouwd dus het idee is duidelijk.

Dat met de bell had ik ook al gelezen in diverse topics, dus ik heb al diverse schetsjes gemaakt. Feit is dat hierdoor mijn kachel niet schoner gaat branden.
Als ik de kachel reviseer met oa een nieuwe katalysator, dan creer ik een kachel die heel lang brand door de katalysator (volgens de bouwer 8-10 uur op 1 lading hout). Maar ik denk ook dat de afgifte van warmte in kw dan ook een stuk lager is, maar wel langer duurt.
Het principe van de katalystator heeft me wel aan het denken gezet, want het is een totaal ander principe dan finnoven/rbb.
Het probleem is dat het allemaal wel veel handmatig geregel is.

Denk nog wel even na over mogelijke opties.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door tobsie »

Uiteindelijk vorig weekend nog een nieuwe tussenplaat van staal gemaakt. Gaf wel iets verbetering, maar nog steeds veel zwarte rook uit de schoorsteen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een nieuwe houtkachel gekocht. Een heta scanline 1000. Mooie kachel.
mbu745
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2009, 22:28

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door mbu745 »

Beste,
hoe doe je het om een foto toe te voegen aan je bericht? Bij mij lukt het niet.
Ik heb een Heta houtkachel, maar door omstandigheden zijn er onderdelen weg, raar maar waar.
Nu wil ik foto bijvoegen, zodat mensen op het forum de kachel zien, maar dat gaat niet.
Groeten.
Willy
Bijlagen
Kent iemand dit type Heta aub?
Kent iemand dit type Heta aub?
Laatst gewijzigd door mbu745 op 09 jan 2022, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bestaande kachel verbeteren

Bericht door kockie »

Je kunt in je eerste post geen foto's toevoegen. Nu als het goed is wel. Zie hier de handleiding: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... =30#p97985
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie