Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orlanski
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2009, 12:28

Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Orlanski »

Hallo

Ik heb sinds 2 weken een houtvergasser type Orlan 25 Kw.
Ik heb een 1200 liter buffervat en de kachel is aangesloten op de boiler van de cv, de aansluiting is zo gerealiseerd dat alle warmte eerst het huis doorgaat voor het naar het buffervat instroomt. Ik krijg dus het buffervat amper op temperatuur.
Heb verder ook geen ervaring met een houtvergasser maar vraag me af of ik niet beter eerst het buffervat kan verwarmen om vervolgens daar de warmte voor het huis weer uit te halen.
Mijn volgende probleem is dat ik de houtvergasser momenteel niet op temperatuur krijg, het duurt uren voor ik de 50 graden heb bereikt, ik stook eikenhout wat volgens de normen voldoende droog moet zijn. Zelf denk ik dat er ergens lucht moet zitten maar ik krijg het niet ontlucht. Mocht er nog iemand zijn met een nederlandstalige gebruikershandleiding? Ik hou me aanbevolen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Dutch John »

Ik kan je niet helpen, maar welkom in de grillige wereld van houtgas! Je zou bijna denken dat houtgas vrouwelijk is. Als je denkt het door te hebben, is het toch net weer anders....... Geeft niks; het houdt je scherp!!
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pier
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2009, 14:48

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door pier »

naar aanleiding van je verhaal is het waarschijnlijk geen lucht maar eerder iets met de temperatuur regeling van de ketel
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door bonkelaar »

Hallo Orlanski,

Normale aansluiting van een houtketel is direct op de buffer. Van boven er in, van onder er uit.
De huis/installatie op dezelfde buffer, van boven er uit, van onder de retour. of evt. met een warmtewisselaar, deze kan ook in de buffer zitten.

Heb je wel een retourwater mengventiel gemonteerd? Dit ventiel achter de ketel zorgt er voor dat eerst je ketel op temperatuur wordt gebracht, minimaal op 60 graden, voordat de ketel warmte gaat afgeven aan de installatie. Dit is belangrijk voor de levensduur van de ketel, om condensvorming in de ketel te voorkomen.

Als je goed Duits verstaat kun je een kijken op http://www.atmos-forum.de/atmos_forum.htm

Hier staat veel over het stoken met een houtvergasser.

mfg. Jos
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Bufferboost »

Orlanski,
aanvullend op de op- en aanmerkingen van de anderen en er vanuit gaande dat je wel een mengventiel hebt gemonteerd of hebt laten doen, kan het heel goed zijn dat je toch een doorstroomprobleem hebt omdat er ergens in je systeem lucht opgesloten zit. Daarnaast moet de aanvoer vanaf de kachel (naar de buffer en mengventiel) uitgevoerd zijn in een buisdiameter van minimaal 2 inch (Orlan 25 kW). Om luchtophoping te voorkomen is het niet onverstandig om het gedeelte dat naar de buffer gaat (wellicht naar boven?), ná de aftakking naar het mengventiel (naar beneden), in een kleinere diameter uit te voeren. Op deze manier ben je er zeker van dat lucht nauwelijks of niet omlaag gaat en dus in de ketel komt. In de grotere buis omlaag stroomt het water namelijk relatief langzamer dan in het stuk omhoog dat dus de luchtbelletjes transporteert. De ontluchting van je buffervat gechiedt als het goed is via je expansievat?

Ik vind het trouwens ook vreemd om éérst je CV-systeem te voorzien en daarna pas de buffer? Sowieo eerst naar de buffer, lijkt mij ook veiliger.

Als je twijfelt aan de werking van de regelateur zou je toch de ketelwatertemperatuur moeten nameten.

Weet je trouwens zéker dat de gasklep naar de schoorsteen (die open hebt wanneer je de ketel aanmaakt) hermetisch afgesloten is?

Met vriendelijke groet,
Hans
Orlanski
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2009, 12:28

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Orlanski »

Allereerst hartelijk dank voor de reactie's, ergens dacht ik zelf al dat het buffervat eerst warm moest maar ik twijfelde hieraan en liet me lijden door iemand die zelf een soortgelijke kachel heeft.
Nog even ter verduidelijking - ik heb een driewegklep(retourventiel) gemonteerd en een laddomat.
Mijn buffervat bevind zich in de kelder, dus onder de kachel.
De ontluchting van het vat gaat via een ontluchtingspijp omhoog met automatische ontluchter. Op het expansievat kan ik het systeem ook ontluchten maar is het raadzaam om daar een langere ontluchtingspijp op te zetten zodat de lucht boven de kachel kan komen?

Mijn kachel haalt water onder uit het vat, verwarmt het, voert het door het huis en brengt het terug boven in het vat.
Moet dus telkens steenkoud water verwarmen wat zeer moeizaam gaat en er dus voor zorgt dat ik moeizaam boven de 60 graden uitkom, als het lukt loopt ie zo naar 85 tot 90 graden maar het buffervat krijg ik niet op temperatuur vandaar dat ik dit dus volgens jullie advies zal moeten veranderen.
Mijn gasklep sluit inderdaad hermetisch af maar als ik hem hermetisch sluit gaat mijn kachel uit dus laat ik hem een heel klein eindje openstaan.
Ik kan allerlei code's veranderen in de kachel maar in welke waarden??
HI staat nu op 8
PO = RP 65 Graden
Dt =10
R7= 10
Kan iemand mij vertellen waar deze waarden precies voor staan?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank

Roelof, oftewel Orlanski ( want die beheerst mijn leven op dit moment) pfff
Laatst gewijzigd door Orlanski op 20 jan 2009, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Bufferboost »

Orlanski,

zo even uit de losse pols een paar zaken. Voor mij gevoel staat je Laddomat te hoog (...?) omdat je buffervat onder de houtvergasser staat, het is te doen gebruikelijk deze zo laag mogelijk te plaatsen.
Dat niet geheel sluiten van je schoorsteenklep is ronduit gevaarlijk omdat de houtvergasser dan een eigen leven kan gaan leiden waarbij de verbranding onbeheersbaar wordt. Het i dus echt niet de bedoeling dat deze iets open staat. Duidelijk is dat je aanvoerwater te koud is hetgeen slecht is voor de levensduur van je ketel.

De codes betekenen het volgende:
- HI is de instelling van hysteris, oftewel de verschil temperatuur op waarbij de ventilator wordt ingeschakeld. Deze moet bij jou zeker naar 2 gezet worden.
- de Po instelling bepaalt de temperatuurrange waarin de Ladomatpomp wordt ingechakeld. Deze ligt tussen de 35-70 graden.
- dt is de differentietemperatuur (instelbaar tussen de 10 en 30 graden). Het beste is deze rond de 10 graden te houden. Wanneer de keteltemperatuurinstelling bijvoorbeeld op 70 graden wordt afgesteld, en dt staat op 10, dan zal de ketel willen branden wanneer de temperatuur onder de 60 graden zakt.
- jouw "R10" is feitelijk een "R" zonder zijpootje en buikje (omgekeerde L :-)? en geeft de maximum capaciteit van de ventilator aan. Instelbaar van 3:30% tot 10:100%. Een en ander heeft te maken met de dimensionering van je schoorsteenkanaal. In jou geval zou ik hem op maximum laten staan.

Je moet zeker de ontluchting van je expansievat (van de buffer tank he!?) hoger zetten dan het hoogste punt van je systeem.


Nou, ik hoop je weer wat verder op weg geholpen te hebben,
mvg Hans
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Atlas »

Misschien heb je iets aan deze handleiding:
http://www.mbf.ie/orlan_manual_en.pdf
op pag. 15 een schema met hoe te werken met buffer.
ook vele andere wetenswaardigheden. Had je de handleiding niet bij de ketel of was het een 2e handse?

succes
Atlas
Orlanski
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2009, 12:28

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door Orlanski »

Hoi

Ik heb wel een nieuwe kachel gekocht maar mijn duits en engels beperkt zich tot de dagelijkse zaken en niet het technische engelse of duits vandaar dat ik ontzettend ben geholpen door de antwoorden en tips die zijn gegeven.
Ik ga hier zeker iets mee doen.
Ben nu nog even bezig met de planning daarvan.
Maar ik ga er mee aan de slag en hoop dan hier terug te komen met minder problemen.
Voor nu bedankt en alle tips en hulp is van harte welkom!!!!!

Vriendelijke groeten en hartelijke dank
Roelof
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door nck »

Wanneer je "luchtproblemen" blijft houden is het interessant om een Spirovent te monteren op het heetste punt dus direkt achter de ketel.
Werkt perfect. Voor meer Info over de werking van deze ontluchter http://www.spirotech.nl.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door eelcovanheerde »

Ik zie veel oplossingsrichting in het watercircuit, maar brandt de kachel wel goed? Ik heb er ook één en ook problemen. Soms werkt hij goed en soms doet hij eigenlijk niets. Dat wil zeggen, wel enorm veel rook produceren. Als je het onderste deurtje opent, dan is het een rookbom. Dan verwarmt hij dus ook geen water. Ik heb voor mijn kachel nog geen duidelijke oorzaak gevonden. Als hij goed brandt zie je geen rook uit de schoorsteen komen en als je dan het onderste deurtje opent, zie je brullend vuur.
Of zijn je problemen al opgelost? Dan ben ik ook benieuwd natuurlijk. Ik neem aan dat de pomp temperatuur op 90 graden hebt en en de instellingen voor het aanslaan van de fan op 2.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door dormos »

Ik weet niet hoe jou ketel exact in elkaar zit, maar bij mij (Pyroburn Burnit 50kW) zitten er aan de achterkant twee kleppen voor de zuurstof die je kunt regelen. De bovenste is voor de lucht die bij het hout gemengd wordt dat in de voorraadruimte/stookruimte ligt, de onderste mengt lucht bij in de onderste kamer waar het houtgas verbrand.
Het probleem dat jij beschrijft had ik ook. De oplossing was om de bovenste klep een behoorlijk stuk open te zetten, waarna het hout prima ging vergassen. Dit gaat dan echter erg hard, en de rookgastemperatuur (verlies) wordt hoger.
Wat je daarna doet is bij elke stookbeurt de klep een halve tot een hele milimeter verder dicht zetten, net zo lang tot je het probleem krijgt dat jij beschrijft. Daarna zet je de klep een mm verder open, en dan zou de kachel het een stuk beter moeten doen.
Bij mij vergats de ketel nu altijd, en blijft m'n rookgastemperatuur zo rond de 150 graden. Het duurt een stuk langer voordat de ketel leeggebrand is, maar ik heb ook minder hout nodig dan wanneer de klep verder open zou staan.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Problemen met Orlan 25 Kw houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, dat klinkt alsof de kachel door een rietje moet ademen. Er van uitgaande dat je er droog goed in kiepert, en fatsoenlijke afmetingen er in schuift.
Plaats reactie