Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ries van Herwaarden »

Hallo,

Laatst bij het onderhouden van de CV-ketel raadde de monteur een CO-melder aan.
Nu hebben wij ook twee houtkachels in gebruik; één in de woonkamer en één in een houten blokhut/tuinhuis. Ik vraag me af of in die twee ruimtes ook een CO-melder nodig is.
Het zijn moderne kachels in goede staat, de schoorsteen trekt goed en wordt jaarlijks geveegd, we stoken alleen goed gedroogd hout zonder rommel. Dan kan er weinig mis gaan, zou ik denken toch?
In huis is er genoeg ventilatie, in de blokhut weet ik niet of het voldoende is, daar is helaas geen ventilatierooster.

Zoeken op internet levert niet veel over de zin of onzin. Ik begrijp dat 'better safe than sorry' de eerste reactie van veel mensen is, maar ik benader dit liever rationeel.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door LeaD »

CO = reukloos en kleurloos .
Maar ook giftig en dodelijk .

Mijn buurman heeft nu wel een rook en CO melder in zijn caravan . Vroeger in zijn huis was dat niet nodig ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door dormos »

Volgens mij bij een houtkachel niet echt nodig. Een gastoestel kan verbrandingsgassen lekken zonder dat je het merkt omdat ze nagenoeg reukloos zijn. Als een houtkachel rookgassen lekt dan ruik je dat eerder dan dat de CO gevaarlijk wordt of je hele kamer ziet blauw van de rook.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Paul Joosten »

Een paar tientjes als eenmalige verzekeringspremie weegt voor mij ruimschoots op tegen een zelfs heel kleine kans op mogelijk heel nare gevolgen. Kruidvat heeft ze momenteel voor nog geen €15. Hoeveel méér plezier kan je voor dat bedrag krijgen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ramon »

Ik zou m ook bij de cv ketel hangen en niet bij de houtkachel. Net wat dormos zegt: houtkachel ruik je echt wel, want een houtkachel kan in mijn optiek nooit CO alleen lekken, er zit altijd wel een ander luchtje bij...
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ries van Herwaarden »

dormos schreef: 14 dec 2020, 09:56 Volgens mij bij een houtkachel niet echt nodig. Een gastoestel kan verbrandingsgassen lekken zonder dat je het merkt omdat ze nagenoeg reukloos zijn. Als een houtkachel rookgassen lekt dan ruik je dat eerder dan dat de CO gevaarlijk wordt of je hele kamer ziet blauw van de rook.
Dit is precies die logica die ik ook bedacht, maar ik wilde het zeker weten. Je ruikt het toch direct als een houtkachel uitlaatgassen lekt?
Paul Joosten schreef: 14 dec 2020, 11:07 Een paar tientjes als eenmalige verzekeringspremie weegt voor mij ruimschoots op tegen een zelfs heel kleine kans op mogelijk heel nare gevolgen. Kruidvat heeft ze momenteel voor nog geen €15. Hoeveel méér plezier kan je voor dat bedrag krijgen?
De CV-monteur raadde wel aan om een ding van 40 tot 50 euro te halen en niet zo'n goedkoop ding. Twee houtkachels betekent dus €100,- voor twee melders. Ik wil zo'n ding niet neerhangen uit angst maar vanuit rationele feiten en kansrekening. Ik lees over gemiddeld 7 doden per jaar door koolmonoxidevergiftiging in Nederland. In het verkeer ongeveer 700 doden. De kans om in het verkeer om te komen is dus 100x zo groot dan door een koolmonoxidevergiftiging. In die zin vind ik het bijvoorbeeld goed verdedigbaar om dat geld uit te geven aan een extra reflecterende jas voor op de fiets in plaats van aan een CO-melder.

Dit even als voorbeeld van een afweging die gemaakt kan worden. Om de risico's goed in te schatten wil ik gewoon graag weten of het feitelijk zin of onzin is om zo'n melder bij een houtkachel te gebruiken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Paul Joosten »

Die duurdere verkocht hij (of zijn bedrijf) zelf? Wanneer ze niet aan de eisen voldoen mogen dergelijke melders niet in Nederlandse winkels verkocht worden. Ook die goedkopere zullen dus moeten doen wat ze beloven!

Houtrook ruik je vrijwel altijd, het is met de meeste kachels immers onmogelijk hout bij te gooien zonder een deurtje open te doen. Je raakt daar ook aan gewend, je neus zal je dus echt niet helpen om de aan- of afwezigheid van CO te bemerken.

Een reflecterende jas kopen is waarschijnlijk ook een goede investering maar het is toch niet of/of? Je kunt het een doen en het ander niet laten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Albert van WdJ »

Het is maar de vraag of je CO uit een houtkachel altijd merkt.
Op het einde van de stook ('s avonds laat), met veel houtskool in de kachel is er weinig sprake meer van houtgeur, maar is er wel een hele hoge CO productie,
Meestal is dat ook het tijdstip dat je gaat slapen.
Dan merk je geen CO op. Het lekken van CO is natuurlijk een calamiteit. Maar de mogelijkheid bestaat wel.

Ik heb CO melders hangen op de begane grond en één op de overloop. Die hang je best +/- op zithoogte. Want dat is het niveau waarop je je hoofdzakelijk bevindt en dus inademt.
Ik meen dat ze tezamen €70,- kosten.
Ze gaan 7 jaren mee.
Dat is €10,- per jaar.
Duur?
What the heck are you talking about?
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door LeaD »

Je kan ook een kanariepietje in huis nemen, zijn ook nogal gevoelig aan gassen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ramon »

Ik heb CO melders hangen op de begane grond en één op de overloop. Die hang je best +/- op zithoogte. Want dat is het niveau waarop je je hoofdzakelijk bevindt en dus inademt.
Ik meen dat ze tezamen €70,- kosten.
Ze gaan 7 jaren mee.
Dat is €10,- per jaar.
Duur?
What the heck are you talking about?
Ik doe het absoluut niet voor het geld, maar wel voor precies het feit waar ries het over hebt. Er zijn in het leven TALLOZE dingen waar je geen vat op heb.

Alle potentieel gevaarlijke dingen heten risico's.
Bij risico's heb je 2 factoren. Kans en effect.

Ik heb voor mezelf deze stelregel: 1 van die 2 moet (erg) klein zijn, dan zit je safe.

De kans dat er een ufo op mijn huis valt is erg klein. Effect is groot. Risico 1-10: 1

De kans dat er een gloeiend houtblokje of sintel uit mijn kachel op de tegels valt bij openen deur is best groot. Effect: klein. Risico: 1

Kans dat er vonken uit schoorsteen komen is best groot. Effect bij rieten dak: groot. risico? 8 . Onmiddellijke actie vereist. Vonkenvanger oid.

Enz enz

Ik zal een co melder nooit afraden. Maar een hesje op de fiets is in mijn beleving noodzakelijker! Ik zie talloze dingen die ik net als ries veel gevaarlijker vind, en wat we met zn allen heel normaal vinden. Ik zou m eerder bij de cv ketel hangen. (Heb ik ook nooit gehad)

En: je kan toch niet moeilijk gaan lopen doen voor die paar tientjes? Vind ik een niet terechte opmerking.

Je kan door heel veel zaken, zoals rookmelders en piepers ook nonchalant worden! Zoals ook die riooleurs die voor rioolgas een pieper op zak hadden, die het niet deed door lege accu of defect. En het bijna fout afliep, want ze roken iets, maarja, zal wel niks ergs zijn want de pieper geeft geen seintje.

Vandaag de dag moet alles veilig. Kinderen tot hun 18e bot mes geven, want scherp is zo gevaarlijk... vervolgens hebben ze kracht, krijgen op hun 18e scherp mes en zijn bot gewend en snijden in 1 ruk alle vingertoppen eraf. Dat is symbolisch de maatschappij van tegenwoordig...

Ik denk persoonlijk:

Maak mensen bewust van gevaar, dat is beter als het wegnemen.
Je kan zout strooien en winterbanden verkopen... veiligheid ligt in de hand van de bestuurder. Niet in het zout en de winterbanden
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ries van Herwaarden »

Ah kijk, dat is nou precies waarom ik zo kritisch wil zijn. Ook mij gaat het niet perse om het geld, maar om het principe. Prettig dat er nog iemand precies dezelfde gedachte over risico's en kansenrekening heeft!

Er is een risico (dood door koolmonoxidevergiftiging) er is een kans dat dit gebeurt (iets mis met de kachel of afvoer) en ik wil graag beiden goed inschatten om een vervolgactie af te wegen (al dan niet ophangen van CO-melders). En als ik niet in staat ben om het goed in te schatten zal ik altijd aan de veilige kant zitten.

Mijn simpele eerste gedachte was ook: als een houtkachel uitlaatgassen lekt ga je dat vanzelf wel ruiken. Dat lees ik hier ook in reacties.

Dit vind ik danweer wel een erg goed argument:
Albert van WdJ schreef: 14 dec 2020, 14:56 Het is maar de vraag of je CO uit een houtkachel altijd merkt.
Op het einde van de stook ('s avonds laat), met veel houtskool in de kachel is er weinig sprake meer van houtgeur, maar is er wel een hele hoge CO productie,
Meestal is dat ook het tijdstip dat je gaat slapen.
Dan merk je geen CO op. Het lekken van CO is natuurlijk een calamiteit. Maar de mogelijkheid bestaat wel.
Goed punt. Als je kachelsysteem wel goed voor elkaar is (alles in goede staat, jaarlijks geveegd, goede kwaliteit stookhout, etc.), op welke manier kan hij dan tijdens de gloeiperiode gaan lekken? Als er bijvoorbeeld een schoorsteenpijp los-schuift of iets dergelijks?
Tijdens de gloeiperiode is de schoorsteen wel op temperatuur, dus je hebt goede trek. Als hij dan in de woonruimte lekt zal hij daar toch eerder lucht aanzuigen dan rookgassen de woonruimte in blazen?


Voor de mensen die nu denken: "doe niet zo moeilijk, koop gewoon zo'n ding": ik snap dat goed, maar negeer dit topic maar verder. Ik wil uit persoonlijke interesse gewoon meer van koolmonoxiderisico's weten.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door LeaD »

Je hoeft er niet van te sterven, je kan ook nog eindigen als een plant . ( hersendood ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Gargouille »

Bij een risico-analyse ga je vooral niet de risico's wegstrepen omdat je er andere belangrijker inschat.
Rationeel bekijk je elk risico op zich en geef je het een score.
Dan ga je ze op basis van de score rangschikken.
Dan ga je ze in volgorde van de score aanpakken.
Waar je dan stopt hangt meestal af van de beschikbare middelen.

De zeer kleine risico's met de grote gevolgen zijn het moeilijkst in te schatten en zullen het meest van de expertise van de analist afhangen.
De risico's die je niet kan bedenken, kan je ook niet correct inschatten.
Ries schreef:Als je kachelsysteem wel goed voor elkaar is (alles in goede staat, jaarlijks geveegd, goede kwaliteit stookhout, etc.), op welke manier kan hij dan tijdens de gloeiperiode gaan lekken? Als er bijvoorbeeld een schoorsteenpijp los-schuift of iets dergelijks?
Tijdens de gloeiperiode is de schoorsteen wel op temperatuur, dus je hebt goede trek. Als hij dan in de woonruimte lekt zal hij daar toch eerder lucht aanzuigen dan rookgassen de woonruimte in blazen?
Om voorbeelden uit de praktijk te kennen kan je beter contact nemen met ervaringsdeskundigen zoals de brandweer.
Wat ik als niet-deskundige zo al kan bedenken zijn potentiële voorvallen als:
- interne schoorsteen mankementen (stuk dat in de schoorsteen op een bepaald moment barst en afbreekt)
- vogels/insecten/... die op een bepaald moment stommelings de ingang blokkeren.
Statistisch zijn de gevallen van de kleine risico's die dan toch gebeuren vaak terug te voeren op een menselijke fout/vergissing.
- Kinderen/kleinkinderen/ ondeskundigen die op een bepaald moment (goedbedoeld) besluiten de schoorsteenklep vroegtijdig af te sluiten.
(misschien omdat de deskundige niet thuis was, ziek was, ....)

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Gargouille »

Je kan zout strooien en winterbanden verkopen... veiligheid ligt in de hand van de bestuurder. Niet in het zout en de winterbanden
Dan woon je niet in een sneeuwgebied.
Op zware winterwegen is het (levens)gevaar niet het rijden, maar het geremd geraken in een afdaling, ook bij lage snelheden.
En daar helpt de hand van de bestuurder niet, enkel de winterbanden en het zout/zand.

Vele Nederlanders geraken met deze mentaliteit 's avonds zelfs niet meer van de parking af in de winter na een dagje langlaufen.
Een jaarlijks weerkerend fenomeen.

G
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Albert van WdJ »

Wel een logisch verhaal, dat risico inschatten en dan indelen op schaal.
Het blijft natuurlijk subjectief. Ieder maakt dan toch een iets andere schaalverdeling.

Daarnaast vind ik risico inschatten van een calamiteit voor je zelf toch wat anders dan eigenhandig risico inschatten voor meerdere mensen, die ook de gevolgen zullen ondervinden van een calamiteit.
Zoals je medebewoners bij een CO vergiftiging. Minimaal overleg je dan met je medebewoners.
Dat kan wel eens een heel andere uitkomst geven.
Change, before you have to.
Plaats reactie