Hout cv ketel ombouwen naar olie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Ik vroeg ook om alternatieven totaal geen één gepost helemaal niks alleen maar gefocust op het woord olie. Inderdaad beter om dit topic te sluiten want de alternatieven komen er niet.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Ramon »

Gerrie, ik ben absoluut niet beter als je, voel me niet beter, en wil absoluut niet beter zijn.

Ik kom uit een familie, die allemaal koukleumen zijn. Ik ook. Er werd binnen onze familie opgeschept over hoe warm we het in huis kregen met onze houtkachel. En over hoe koud het wel niet was bij een ander zonder houtkachel...

Totdat...

Totdat je hoort dat het niet goed gaat met het milieu.

Totdat je ziet dat het best een beetje minder kan/mag.

Totdat je leest, dat wij (Nederlanders) per hoofd, voor de meeste vervuiling en opwarming van de aarde zorgen.

Totdat je erop gewezen wordt....

Totdat...

TOTDAT het doordringt, dat een beter milieu ECHT bij jezelf begint. En dat kan IEDEREEN, en zelfs kleine stapjes helpen. En niet naar de buurman kijken en wijzen. Praat erover. Want als iedereen erover praat, gaat het leven.

En ik zal je vertellen, niet om op te scheppen, ik ben ook van de 22,5 graden, langzaam naar beneden gegaan, en zit nu op 20,5.

Laatst zei mijn broer, wat is het koud bij jou, kan je de kachel niet wat harder zetten? Ik zei nee, we moeten met zn allen ook een beetje aan het milieu denken. Hij zei: dat is een druppel op een gloeiende plaat. En dat klopt. Maar ik hoop dat het hem wel aan het nadenken gezet heeft. Het heeft mij ook een keer aan het nadenken gezet. Ik hoop dat het jou/u ook aan het nadenken zet.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door alefarendsen »

Ben ik een paar weken uit de lucht, mis ik zowaar bijna een beetje vuurwerk.

Hier in Frankrijk is vanaf 2022 stookolie verboden voor nieuwe installaties en vervanging.

We hebben bij onze nieuwe hut de installatie er alvast maar uit gehaald, want op olie stoken, dat is echt niet van deze tijd dacht ik zo.

Ik ben net zoals Gargouille ook wel geïnteresseerd in beweegredenen van TS om deze vraag hier op het ecologieforum te stellen.

Kijk, in plaats van met stookolie ga ik delen van mijn huis met elektriciteit verwarmen totdat de verbouwing klaar is. Maar ik ga hier echt niet vragen welke straalkachel nou het beste is.

En ik heb net een hypermoderne veel te dure e-auto gekocht. Maar ik laat het wel uit mijn hoofd om te vragen of ik nou wel of niet een laadpunt moet installeren (maar dat komt misschien ook wel een beetje omdat ik daar zelf ook wel verstand van heb :mrgreen:).

Punt is nou eenmaal Gerrie, dat dit een ecologieforum is en daar stel je vragen die je helpen om beter in balans te leven met wat de planeet je geeft. Olie, elektrische auto's, straalkachels, het hoort er allemaal niet bij.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gargouille »

Laadpaal ?
Heb je al een schandpaal ?

G
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door alefarendsen »

Nog niet, goed idee, zet ik naast de laadpaal, kan ik er iedereen naar kijken als ik de auto in prik.

Zal tegen die tijd foto's sturen.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door hobbes »

Gerrie indien je over 7 jaar naar Nederland wil (terug) verhuizen zou ik voor een set zonnepanelen gaan en gewoon voor zover mogelijk elektrisch verwarmen. Indien de volgende bewoner niks voor de installatie geeft kun je het altijd meenemen. O.T ik stook gewoon op gas. Sinds ruim een jaar wonen we in een nieuwbouwwoning met gas aansluiting. Koken doen we op een inductieplaat (elektrisch) De woning is super geïsoleerd, zelfs de fundering werd standaard geïsoleerd. De gehele beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming, ook de garage waar ik graag bezig ben.
Volgens het bouwbesluit moet je de slaapkamers tot 20 graden kunnen verwarmen maar wij hebben nooit de verwarming op de slaapkamers aan, eerder een raam open voor de frisse lucht :D Alleen de verwarming in de badkamer draait mee.

De techniek van een warmtepomp staat nog aardig in de kinderschoenen en is voor ons nog ver boven budget. De grote zolder ( waar onze oudste dochter een kamer heeft) wordt gekoeld en indien nodig verwarmd door een airco ( split level unit) De benodigde stroom komt van de 5 zonnepanelen die bij de bouw inzaten. Daarnaast zijn we lid van een energie coöperatie ( in de bekende postcoderoos vorm) waar we ook nog 15 panelen hebben.

Zelf zou ik graag nog eens een zonneboiler willen hebben, maar ons budget ( en in deze tijd helemaal) laat dat voorlopig niet toe

Kou is iets wat per mens verschillend is. wat wel heel belangrijk is hoe de ruimte geïsoleerd en vocht vrij is. In onze vorige woning was de betonvloer altijd koud ( de vloer was ook niet na te isoleren)kou trekt op, helemaal als je ook stil zit in die ruimte.
Komt daar nog vocht en of tocht bij dan zit je niet fijn meer in je kamer en ben je eenmaal verkleumd dan duurt het best wel lang voordat je een aangenaam gevoel krijgt.
In de vorige woning zette mijn vrouw regelmatig de kachel hoger, in de huidige woning met vloerverwarming kijkt ze niet eens meer naar de thermostaat...

In plaats van een straal kachel zou je ook eens kunnen kijken of infrarood panelen iets voor je zijn. Ik kan je wel meteen zeggen dat het grote nadeel van deze panelen is dat je er echt onder moet staan / zitten want sta je er naast dan sta je in de kou. Voordat we toch voor de airco gingen hebben we ook serieus naar deze panelen gekeken. prijs technisch zit er niet zo heel veel tussen. Wij waren voor de 3,5 kilowatt airco ongeveer 2000 euro kwijt.

Sluit ik af met het positieve punt dat je nadenkt hoe je in de toekomst wil gaan verwarmen.

groeten
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Bedankt hobbes voor de eerste normale reactie, toevallig afgelopen maandag een nieuwe airco laten installeren de vorige was 15 jaar oud. Nu een inverter laten plaatsen. Het huis is een houten huis geïsoleerd dmv rockwool en dampfolie is ook alweer 20jaar geleden geleden. Alleen mijn fundering is niet geïsoleerd dit is ook de zwakste schakel maar sinds een paar jaar een wollenkleed op de plavuizen dat scheelt een pak. Ongeveer 5jaar geleden het hele huis laten ombouwen met steen en aan de binnenkant alles met gipsplaten afgetimmerd en stuckwerk en er was een nokhoogte van 6meter die heb ik verlaagd naar 2.80 omdat al mijn warmte in de nok bleef hangen.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door jwardenier »

De andere reacties zijn echt wel normaal ,maar tegen jou beleving s beeld .
zo had ik je voorgesteld 1 a 2 ruimtes te gaan verwarmen met 1 kachel heb je een al veel minder houtverbruik ,en als je een dikke stenen kachel neer zet nog minder houtverbruik en 24 uur warmte met 1 of 2 x stoken per 24 uur .Je hebt daar wellicht niet eens naar gekeken gezien je reacties als pure armoede en geitenwollensokken .
Tevens zou je eens kunnen kijken naar passieve zone energie ,blikjes collector kost een paar tientjes ,er zijn ook voorbeelden te vinden als met ijzer golfplaat tegen de buitengevel waarvoor glas geplaatst is .
Op een zonnige dag neemt de aangebouwde serre hier de verwarming over en gaat de kachel op accustand ,tevens goed toeven in het glazen huisje ,we hebben een schuifpui tussen woonkamer en serre waardoor hij af te sluiten is bij triest weer .
Een verbeter punt zou zijn een zwarte tegelvloer waaronder veel massa op isolatie zit ,dit wil ik ooit nog eens gaan maken zodat de vloer warmte opslaat en de serre 24 per dag gebruikt kan worden .
Jezelf wat afharden zodat je wat minder vaak naar de houtketel moet zal voor jou echt de simpelste en goedkoopste oplossing zijn ,en al lijkt jou een trui pure armoede ,het zit best comfortabel, kost je een paar tientjes en als je toch graag op de bank zit ,brei er dan zelf een ,kost hij nog minder .
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

De oliestook is van de baan het worden airco's.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door TLS »

tja, ik vind de vraag over stookolie nu niet zo gek. Volgens véél groene jongens is houtstook ook uit den boze. Ik heb me ooit nog eens laten verleiden om 1300kg steenkool te kopen, was een aangename brandstof die minder hinder voor de buurt veroorzaakte dan de meeste (fout) gestookte houtkachels in de buurt. als ik nu zie hoe m'n warmtepomp moeite heeft om m'n buffer op te stoken terwijl er continu 1-2kWel. fossiele stroom in verdwijnt, dan stel ik me ook vragen of dat zo ecologisch is. Stookolie heeft ook een evolutie doorgemaakt op vlak van zwavelgehalte, de branders zijn ook een pak verbeterd en voor bepaalde situaties nog steeds een geschikte oplossing. Ik zou dan wel niet zelf gaan knutselen en een modern toestel aankopen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Warmtepomp te duur en warmt maar op tot 50gr voor vloerverwarming ok voor radiators een drama. Ben nu voor 1500 klaar heb ik een zware in mijn huiskamer en een lichte in de slaapkamer. Ik ben er klaar mee met het hout maak het laatste nog op en dan is het over. Het is hier toch maar voor 4maanden en in de zomer lekker voor verkoelen.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door jwardenier »

Kijk aan dus je gaat nu lokaal verwarmen ,wat is het verbruik ? en de badkamer hoe verwarm je deze .
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Badkamer gaat via een electrische radiator handdoek droger . Heb ik ook nu met mijn hout cv ketel maar ook die verwarmde niet echt de badkamer. Ben benieuwd hoe een electrische functioneert zal wel niet slechter zijn dan mijn huidige.
Plaats reactie