Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
N.van.Dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2020, 14:34

Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door N.van.Dijk »

goedendag iedereen ik ben nieuw op het forum maar lees al een aardige tijd mee en heb nu zelf een vraag.
ik heb thuis een cv houtkachel aangesloten op mijn radiatoren en vloerverwarming en wil nu een boiler van 200 liter installeren.

de boiler is 200 liter met 2 warmte spiralen erin, nu wil ik hem met oog op legionella gaan gebruiken als buffervat van cv water en de spiralen gaan gebruiken om mijn tapwater te verwarmen eerst door de onderste wisselaar en daarna eventueel door de 2e spiraal.
heeft iemand dit al geprobeerd, en wordt het water genoeg verwarmd ?

de snelheid zal natuurlijk verhogen door de smalle spoel heeft dit water de tijd om op te warmen ?

alvast bedankt! :D
zonnepanelen 8x 325 WP op dak van huis oost west opstelling + 8 x 350 WP op zuid op schuur + 3x 200 WP op west gericht, Houtkachel op cv met toekomstig buffervat van 200 liter en elektrische bijverwarming indien nodig Gas meter + cv ketel nog aanwezig indien nodig voor het bij stoken :fff
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door pelletpower »

Sanitairwater gaat door rvs spul. Wat jij wilt is een hygieneboiler. Deze spiraal is dus rvs, maar ook geribbeld om oppervlak te vergroten. Weinig kans dat dit zo is bij je buffer. Het zou kunnen, als je geen probleem hebt met roeststrepen in je bad en een grote delta T over je spiralen.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door pelletpower »

Dit teruglezend, je buffer is waarschijnlijk ook gewoon staal en dus alleen geschikt voor cv.
N.van.Dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2020, 14:34

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door N.van.Dijk »

Bedankt voor je snelle reactie de boiler is volledig van RVS gemaakt en de spiralen erin ook dus qua roest zit ik veilig.

Ik ben ervan op de hoogte dat een hygiëne boiler een groter oppervlakte heeft voor het verwarmen van het sanitair water en ik dus misschien te weinig verblijf/opwarm-tijd heb door de kleinere spiralen.

Helaas had ik een hygiëne boiler op de kop getikt een poos terug zonder isolatie dan wel deze heb ik helaas doorverkocht omdat ik toch een normale boiler wou gebruiken.

Misschien moet ik het maar gewoon testen anders dan weet ik het gelijk maar als het dan toch niet blijkt te werken zit ik met een verontreiniging in mijn boiler.

Dus mijn hoop is gevestigd op iemand die dit al eens heeft geprobeerd ☺️🙏
zonnepanelen 8x 325 WP op dak van huis oost west opstelling + 8 x 350 WP op zuid op schuur + 3x 200 WP op west gericht, Houtkachel op cv met toekomstig buffervat van 200 liter en elektrische bijverwarming indien nodig Gas meter + cv ketel nog aanwezig indien nodig voor het bij stoken :fff
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door Ramon »

Ik heb het niet geprobeerd, maar heb wel tips voor je.

Meestal staat er bij een spiraal een hoeveelheid kW, bij een deltaT
Hier kun je alles mee berekenen.

https://www.boiler-info.nl/rekenen/
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door Ramon »

Misschien moet ik het maar gewoon testen anders dan weet ik het gelijk maar als het dan toch niet blijkt te werken zit ik met een verontreiniging in mijn boiler.
Een beetje standaard boiler heeft een 20 a 30 kW spiraal. Bij 90 graden aanvoertemperatuur.

Lekker douchen kost ongeveer 20 a 25 kW. Je kan dus wel nagaan dat je boiler al 90 graden moet zijn, wil je die 20 a 25 kW halen. Ik zou hem erna door je cv ketel laten lopen, of niet aan beginnen. Waarom warm je hem niet andersom op?

Ik denk dus dat het alleen van korte duur werkt, en je vat heel heet moet zijn. Misschien kan je er zelf aan rekenen. Ik kan het wel maar heb er op dit moment geen zin in/tijd voor
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door GTV6 »

Gewoon gebruiken zoals hij bedoeld is, 200l SWW niks mis mee.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door Ramon »

Toen ik nog een CV houtkachel had, ging de warme van de houtkachel EERST door de boiler spiraal van het SWW heen, alvorens naar de radiatoren/vvw te gaan. Ideaal, vond ik...
N.van.Dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2020, 14:34

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door N.van.Dijk »

Oke als ik het zo lees ga ik niet veel warmte omtrekken met alleen de spiralen en zal mijn CV toch moeten bijspringen dan dit wil ik liever niet dus dan sluit ik hem gewoon aan zoals die hoort

Ik wou dit graag op deze manier om de kans van legionella te voorkomen, maar ik ga hem dan toch gewoon normaal als een boiler aansluiten, en dan maar elke dag goed doorspoelen of eventueel electrische tot 55/60 graden verwarmen.

Dan maar weer mijn ogen open houden voor een hygiëne boiler :lol:
zonnepanelen 8x 325 WP op dak van huis oost west opstelling + 8 x 350 WP op zuid op schuur + 3x 200 WP op west gericht, Houtkachel op cv met toekomstig buffervat van 200 liter en elektrische bijverwarming indien nodig Gas meter + cv ketel nog aanwezig indien nodig voor het bij stoken :fff
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door pelletpower »

Toen ik nog een CV houtkachel had, ging de warme van de houtkachel EERST door de boiler spiraal van het SWW heen, alvorens naar de radiatoren/vvw te gaan. Ideaal, vond ik...

Inderdaad weinig mis mee, scheelt een regeling.
Ik wou dit graag op deze manier om de kans van legionella te voorkomen, maar ik ga hem dan toch gewoon normaal als een boiler aansluiten, en dan maar elke dag goed doorspoelen of eventueel electrische tot 55/60 graden verwarmen.
Qua Legionella hier ook genoeg te vinden. Ik meen dat eens per week goed opwarmen voldoende is. Effe zoeke
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door TLS »

Je kan je boiler als buffer van cv-water gebruiken, ikzelf zou nooit m'n cv-kachel koppelen op het totaal volume van CV want het risico op lekken of scheuren lijkt me toch hoger. Je zou die spiralen kunnen gebruiken als warmtewisselaar voor je CV-haard(gesloten systeem), bij werkt het zo
Ikzelf heb een inox platenwisselaar gebruikt om SWW aan te maken, zonder het ganse legionella-gedoe én je kan copy-paste doen voor regenwater op te warmen voor bad/douche. De bovenste laag Cv water in m'n buffer wordt tussen de 46 en 52 graden gehouden met de warmtepomp, de CV kachel brengt dit nog hoger. Bij deze setup heb ik een wisselaar met 0.6m² oppervlakte, meer dan voldoende om comfortabel te douchen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door LeaD »

Let ook op de maximumtemperatuur van de boiler, als je erboven gaat heb je kans dat de isolatie breekt, dan is het net of er houtworm in uw boiler zit . :D
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
N.van.Dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2020, 14:34

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door N.van.Dijk »

TLS schreef: 30 nov 2020, 23:48 Je zou die spiralen kunnen gebruiken als warmtewisselaar voor je CV-haard(gesloten systeem), bij werkt het zo
Ikzelf heb een inox platenwisselaar gebruikt om SWW aan te maken, zonder het ganse legionella-gedoe én je kan copy-paste doen voor regenwater op te warmen voor bad/douche
thanks voor dit idee ik ga dit maken zo is de kans van legionella weg genomen hoeveel platen zal ik minimaal moeten hebben :D
zonnepanelen 8x 325 WP op dak van huis oost west opstelling + 8 x 350 WP op zuid op schuur + 3x 200 WP op west gericht, Houtkachel op cv met toekomstig buffervat van 200 liter en elektrische bijverwarming indien nodig Gas meter + cv ketel nog aanwezig indien nodig voor het bij stoken :fff
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door TLS »

Ik denk niet dat het aantal platen van belang is omdat er grote en kleine platen zijn, de totale wisselaar-oppervlakte is bepalend.

Ik heb deze: (T20 met 40 platen): https://www.oeg.net/nl/plaatwarmtewisse ... -513000014
met: https://www.oeg.net/nl/pur-islolatie-vo ... -513000072

Hoeveel vermogen heb je waterzijdig op je CV-haard? 200l lijkt me niet zo erg veel, best eens berekenen hoeveel uurtjes je daarvoor kan stoken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
N.van.Dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2020, 14:34

Re: Boiler 200 liter gebruiken als cv opslag buffer

Bericht door N.van.Dijk »

TLS schreef: 01 dec 2020, 11:49

Hoeveel vermogen heb je waterzijdig op je CV-haard? 200l lijkt me niet zo erg veel, best eens berekenen hoeveel uurtjes je daarvoor kan stoken.
cv kant geeft maar 7kw af en als de boiler op temperatuur is gaat die gewoon verder met mijn vloerverwarming verwarmen dus kan een hoopwarmte kwijt.
gisteren nog getest 4 uur goed door gestookt voor de retour tempartuur pas flink gaat oplopen hierna paar radiatoren open gezet en dan koelt de zaak al weer af.
zonnepanelen 8x 325 WP op dak van huis oost west opstelling + 8 x 350 WP op zuid op schuur + 3x 200 WP op west gericht, Houtkachel op cv met toekomstig buffervat van 200 liter en elektrische bijverwarming indien nodig Gas meter + cv ketel nog aanwezig indien nodig voor het bij stoken :fff
Plaats reactie