Schoorsteenvegen doe ik het goed of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jeva
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2020, 21:18

Schoorsteenvegen doe ik het goed of niet?

Bericht door jeva »

Sinds 2 jaar veeg ik nu zelf mijn schoorsteen met een schoorsteenset van onderuit. Reden dat ik het zelf wilde doen is gevoel krijgen bij ons stookgedrag maar ook zeker weten dat alles goed schoon is.

Voorheen liet ik het doen bij een schoorsteenveger, die kwam op zijn advies eens in de 2 jaar omdat de aanslag heel weinig was.

Nu heb ik de schoorsteen weer zelf geveegd en het creosoot zelf opgevangen in een zak en het is inderdaad heel weinig. Het is ongeveer een maatbeker van 1 liter vol als het al niet minder is. Als ik ook in de schoorsteen kijk is hij uiteraard zwart maar ik zie geen grote stukken creosoot.

Maar nu het volgende, als ik de kachel na het vegen opstook vallen er af en toe hele kleine stukjes creosoot (speldenknopjes) vanuit de schoorsteen naar beneden. Dit gebeurd vrij snel na het opstoken (5 minuten), en blijft dan eigenlijk doorgaan. Ook overdag als het waait valt er ook zo af en toe kleine stukjes naar beneden.

Uiteindelijk wordt het minder en stopt het na een paar keer stoken. Het lijkt erop dat door het opwarmen van de buis kleine stukjes afknappen en naar beneden vallen. Vermoedelijk stukjes in de richels van de flexibele buis die je met de borstel lastig weg krijgt.

Mijn vraag is dit normaal, of is de schoorsteen simpelweg niet schoon genoeg? Ik kan mij niet herinneren dat ik dit met de schoorsteenveger ook had, al kwam deze vaak wel als ik al een paar keer gestookt had.

Qua stoken stoken we netjes, de kachel smoren we niet. Ruitje en kachel blijven schoon en weinig as.

Hierbij nog wat informatie;
De kachel is een Westfire Uniq 17
In de schoorsteen zit een dubbelwandige flexibele buis met daarom isolatiekorrels
Schoorsteen is ongeveer 5 a 6 meter
Ik gebruik een schoorsteenveegset met een nylonborstel als deze
We stoken voornamelijk beuken van ongeveer 2 jaar oud.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Schoorsteenvegen doe ik het goed of niet?

Bericht door LeaD »

Roet kan je er gemakkelijk afborstelen . Creosoot is meer teerachtig en gaat er niet simpel af, zeker niet met een nylonborstel .

Heeft u het vochtgehalte van de twee jaar gedroogde beuk gemeten ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Schoorsteenvegen doe ik het goed of niet?

Bericht door Albert van WdJ »

Welkom op het forum Jeva!

Ik veeg mijn dubbelwandige flexibele rvs-schoorsteen ook al vele jaren zelf. Met dit verschil dat ik van bovenaf veeg.
Als het goed is heeft een dubbelwandige flexibele buis binnenin eigenlijk geen echte richels waarachter roet blijft hangen.
Wanneer je met een nylon borstel veegt krijg je roet prima van een rvs-buis af.

Ik denk ook dat je mogelijk die twee termen "roet" en "creosoot" door elkaar haalt en dat je roet bedoeld.
Creosoot is heel wat anders. Die veeg je niet zomaar weg. Ik heb echter nog nooit creosoot in m'n schoorsteen gehad.
(Ik check met een zaklamp, na het vegen, vanaf het dak en van binnenuit het huis).

Je moet wel de tijd nemen voor het vegen. Ik denk dat ik de borstel minimaal 20x op en neer beweeg in de pijp (per stuk van 1 meter, met overlapping). Vervolgens moet je om de 3-4 keer vegen ook de borstel iets draaien. anders houd je kleine spoortjes roet over.

Verder zal je ook wel een regenkap hebben op de schoorsteen. En die maak je niet schoon van onderaf, maar die heeft ook vaak behoorlijk roetaanslag.
Zou zomaar kunnen dat deze regenkap de oorzaak is van de losse dwarrelende deeltjes.
Of je draait de borstel niet in het schoorsteenkanaal. Dan wordt het kanaal niet helemaal schoon.
Change, before you have to.
Plaats reactie