Mijn installatie voor de Houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Frozone
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2015, 18:13

Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Frozone »

Hoi allemaal,

Na een aantal jaren meelezen heb ik net voor de zomer een houtvergasser overgenomen van iemand. Nu mijn schuur bijna klaar is ben ik er aan toe om alles te installeren. Aangezien mijn situatie net even anders is moet ik de installatie iets aanpassen. Hiervoor heb ik onderstaand schema gemaakt.
schema-hout-cv.jpg
Kleine uitleg bij mijn situatie, de vergasser staat in de schuur op zon 30 meter van het huis. Van de schuur naar het huis loopt een voorgeïsoleerde warmteleiding. De leiding komt binnen in mijn "CV-hok" waar de traditionele gas-cv hangt. Daar wordt alles aan elkaar gekoppeld. Voor nu wil ik alleen mijn verwarming laten draaien op de vergasser, na de verbouwing in het huis wil ik de installatie uitbreiden met een SWW-buffer in het CV-hok. Het gedeelte van het schema in de schuur is voor 90% de bestaande installatie die ik heb overgenomen, ik heb er één pompblok met nog twee pompen uit gelaten, dit heb ik in mijn situatie naar mijn idee niet nodig.

Nu zijn er een paar dingen waar ik onzeker over ben;
- Zoals jullie zien in het schema zitten er nogal wat pompen in het systeem, eigenlijk zou ik met minder af willen kunnen. Hebben jullie een idee hoe ik de installatie zo kan aanpassen dat er één of twee pompen kunnen vervallen. Of heb ik die keuze niet?
- In de bestaande installatie zit net voor het pompblok een driewegklep die aangestuurd wordt door een aanlegthermostaat op de aanvoer van het pompblok. Ik kan me niet goed bedenken waarom ze dat zo hebben gemaakt.
- Om het drukverschil tussen de vergasser en het verwarming circuit in huis op te vangen heb ik bedacht met een warmtewisselaar te werken. Ik had gedacht deze in het cv-hok te plaatsen, is dit de meest logische plek of kan ik deze beter dichterbij de vergasser plaatsen?
- Heb ik voor het omschakelen tussen de vergasser en de GAS CV-ketel persé 3-wegkleppen nodig of zou ik ook met "eenrichtingskleppen" kunnen werken?
- In de schuur komt vloerverwarming (buizen liggen al in het beton). Ik zat eraan te denken om het bestaande systeem zo aan te passen dat ik de aanvoer van de vloerverwarming lager uit het buffer pak. Zo kan ik misschien werken met een LTV-verdeler?

Ik weet het best veel vragen maar ik hoop dat jullie mee kunnen helpen. Alvast enorm bedankt!

Groeten Sander
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door LeaD »

Een van de twee rode driewegkranen vervangen door een T , zo voorkom je oplopende drukken door het ontbreken van een expansievat .

Het nut van de warmtewisselaar ontgaat me een beetje . Is de vergasser zo gaar dat deze niet meer op druk mag ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Frozone
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2015, 18:13

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Frozone »

Ik had begrepen dat ze de vergasser op 1 bar hadden draaien, dat was hun geadviseerd door de installateur. Mijn traditionele CV slaat af bij 1 bar, vandaar de platen wisselaar.

Mijn fout, in het bestaande verwarmingssysteem in huis zit natuurlijk ook een buffervat. Dat heb ik alleen niet getekend.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door LeaD »

Frozone schreef: 25 okt 2020, 21:54 Mijn fout, in het bestaande verwarmingssysteem in huis zit natuurlijk ook een buffervat. Dat heb ik alleen niet getekend.
Zelfs dan nog heb je tussen de platenwisselaar en bvb de twee gesloten driewegkranen een toestand waarbij de temperatuur kan veranderen . Daarom 1 driewegkraan vervangen door een Tee . Het zal je maar overkomen dat je één verdraait en de andere vergeet .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door kockie »

Zo heb ik het gedaan:

Afbeelding

Waarvoor wordt de vloerverwarming in de schuur gebruikt? Ik zou overwegen om hem in de retour van de leiding naar huis te plaatsen.

Ipv de 3-wegkleppen kun je prima terugslagkleppen gebruiken, draait hier al best lang.

Ha, ik zie nu een hele grote fout in de tekening. Het huis van m'n ouders, die ik ook warmstook met de installatie is helemaal niet ingetekend. Die zit met een warmtewisselaar in de aanvoer naar mijn huis. Hun "afvalwarmte" is onze warmte. Alleen voor het warmstoken van de boiler moet hun pomp uitgeschakeld zijn. Een kijken of ik de originele tekening nog kan vinden, dan pas is het aan..

Dit is trouwens de hele topic over mijn installatie: viewtopic.php?f=3&t=1640&hilit=houtcv+zonneboiler
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Ramon »

1. Ik neem aan dat er bij de laddomat een pomp hoort.

2. De 3wk is er voor om te zorgen dat je minder verlies in je leidingen hebt, en om de temp af te stellen. Vaak is 60 graden voldoende.

3. Het pompblok zou weg kunnen. Je kan er voor kiezen om de retour door je vloer te laten lopen, of gewoon een (vloer)verwarmingsverdeler aan te sluiten parallel op je leidingen. Elke keer als de pomp naar je huis aanslaat, draait hij mee. Kun je ook op hetzelfde moment laten schakelen.

4. Idd, waarom die plaatwisselaar? Ik zou het ook zonder doen/proberen.

5. Je hoeft bij je cv maar 1 driewegklep. Of inderdaad eenrichtingsventielen. Ben ik meer voorstander van.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Ramon »

20201026_075944.jpg
Ik heb deze foto wat aangepast, dit lijkt mij een mooi schema voor jou. Het Rode onder is dan je buffervat, het rode boven is weggehaald. Zo pak je warmte uit je buffervat, via een bypass naar je vvw/radiatoren, en de cv ketel kan tegelijk functioneren. Werken elkaar mee, niet tegen.

Cv ketel kan alleen werken, buffervat alleen, EN samen.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door LeaD »

Best nog een mengventiel aan het buffervat voorzien . Bij een pas opgeladen buffer stuur je bvb 90°C cv-water naar de radiatoren, en dat is best heet .

Voordeel van de richtingskleppen : je kunt het niet vergeten . Nadeel, je hebt er geen zicht op als deze nog daadwerkelijk afsluiten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Ramon »

Best nog een mengventiel aan het buffervat voorzien . Bij een pas opgeladen buffer stuur je bvb 90°C cv-water naar de radiatoren, en dat is best heet .
Zeker!
Frozone
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2015, 18:13

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Frozone »

kockie schreef: 25 okt 2020, 22:55 Zo heb ik het gedaan:


Waarvoor wordt de vloerverwarming in de schuur gebruikt? Ik zou overwegen om hem in de retour van de leiding naar huis te plaatsen.
In de schuur staan mijn machines en het is mijn werkplaats. Het hoeft daar niet naar de 20 graden hoor maar als het maar constant zo rond de 15 graden is vind ik het prima
Die zit met een warmtewisselaar in de aanvoer naar mijn huis.
Je heb je vergasser dus wel rechtstreeks op je CV-installatie? Mijn idee van de warmtewisselaar in huis kwam deels uit jou topic.
Frozone
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2015, 18:13

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Frozone »

Ramon schreef: 26 okt 2020, 07:46 1. Ik neem aan dat er bij de laddomat een pomp hoort.

....

5. Je hoeft bij je cv maar 1 driewegklep. Of inderdaad eenrichtingsventielen. Ben ik meer voorstander van.
In de laddomat zit ook een pomp ja.

Ik denk dat ik inderdaad het pompblok eruit gooi en de VV op de retour uit het huis aansluit.

Als de 3-wegkleppen bij de CV kunnen vervallen scheelt dat ook weer bedrading trekken vanuit de schuur naar het huis om de driewegkleppen aan te sturen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door kockie »

Frozone schreef: 27 okt 2020, 09:05 Je heb je vergasser dus wel rechtstreeks op je CV-installatie? Mijn idee van de warmtewisselaar in huis kwam deels uit jou topic.
De zonneboiler zit rechtstreeks op de leiding naar de vergasser; in de aanvoer. Door een driewegklep om te zetten wordt de boiler verwarmd vanuit de buffer, de afvoer van de boiler stroomt dan door de warmtewisselaar om het huis te verwarmen. Dus het hele verwarmingssysteem in huis (en dan van het huis naast me) zit achter een (eigen) warmtewisselaar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Frozone
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2015, 18:13

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Frozone »

kockie schreef: 27 okt 2020, 13:02 Dus het hele verwarmingssysteem in huis (en dan van het huis naast me) zit achter een (eigen) warmtewisselaar
Zou je de warmtewisselaar weer toepassen als je het hele systeem opnieuw zou mogen bouwen? Zo ja waarom? Er zijn toch een aantal hier die zeggen dat ik de warmtewisselaar achterwege kan laten. Zou toch weer een pomp schelen in het circuit.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door kockie »

Ja, ik wil de systemen gescheiden houden; oud/nieuw, staal/pex etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Frozone
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2015, 18:13

Re: Mijn installatie voor de Houtvergasser

Bericht door Frozone »

kockie schreef: 27 okt 2020, 21:26 Ja, ik wil de systemen gescheiden houden; oud/nieuw, staal/pex etc.
Daar zit ook zeker wat in ja. Bij mij is de huisinstallatie ook nog deels dikwandig staal al denk ik dat ik met het aansluiten van de hout CV wel het grootste deel van het dikwandig staal eruit haal.
Plaats reactie