Temperatuur van verschillende soorten vlammen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Temperatuur van verschillende soorten vlammen

Bericht door Ramon »

De reden dat met kleine houtjes de afgastemperatuur hoger is wordt veroorzaakt door het feit dat er heel veel houtoppervlak is dat tegelijk brandt. De kachel kan dat niet snel genoeg afstaan en dus verdwijnt het naar de mussen. 
Juist! Helemaal goed gezegd!

Maar je zit met een feit, dat hoe hoger de temperatuur in de kachel is/wordt, des te beter geschiedt de verbranding... Toch???

Het is dus een eeuwig dilemma. Ga ik harder stoken waardoor er een betere verbranding geschied en meer warmte naar de mussen verdwijnt, of ga ik zachter stoken waardoor de verbranding minder heet wordt, maar er minder warmte door de schoorsteen verdwijnt... Daarom heeft iedere kachel ook een optimale verbrandingstemperatuur. Zo hoog mogelijk, maar net weer niet te hoog dat er teveel door de schoorsteen verdwijnt.

DAAROM zijn de beste kachels, ja dat ben ik met je eens, een kachel die je NOOIT hoeft te knijpen, waar je onbeperkt (klein) hout op kunt gooien, en die hun warmte na volledige verbranding zoveel mogelijk afvangen.

Waar ik het niet mee eens bent, is dat je die dan maar iemand moet laten aanschaffen, of als vervuiler bestempelen. Dan moet je dat ook tegen je buurman zeggen die een q7 rijdt.

Maak iemand bewust op de dingen waar hij wel (makkelijk) invloed op kan hebben...

We zitten echt niet zo ver bij elkaar vandaan qua lijn, als dat je misschien denkt...
Plaats reactie