schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Maar zelfs als we uitgaan van de norm-omstandigheden wil dit niet zeggen dat er ook niet met minder hout even efficiënt(verbrandingsrendement) kan gestookt worden.
Wat je hiermee eigenlijk wil zeggen, is dat je in een huis waar een 4 kW kachel prima is, gerust een 8 kW kachel kunt kopen, en er gewoon wat minder hout in moet gooien, zodat hij maar 4 kW afgeeft.
Of, laten we het even overdrijven, dat je in zo'n situtie gewoon een 16 kW kachel koopt. Je gooit er gewoon wat minder hout in.

Je snapt toch zelf wel dat dit niet efficient is?

Jij denkt echt, dat een 16 kW kachel, op 4 kW net zo efficient brandt als op 16 kW? Dat is eigenlijk wat je heel de tijd zegt...
En dat dan de vlamtemperatuur exact hetzelfde blijft...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Deze wordt gemeten bij gelijke druk, perfecte menging van zuurstof en brandstof, en bij een perfect geïsoleerde vlam die geen warmte kwijtraakt aan zijn omgeving.
Dat laatste klinkt bijna onmogelijk om te bereiken,
Dat IS onmogelijk om te bereiken (hier op aarde zonder vacuum)

Daarom is dit ook theorie
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 22 okt 2020, 20:45 Wat je hiermee eigenlijk wil zeggen, is dat
Als je iets citeert moet je er ook de naam bij zetten aub, dan is tenminste duidelijk van wie het citaat is en aan wie de vraag gesteld wordt.

En op citaten die vervolgens herschreven worden tot een eigen verhaal ga ik na deze post niet meer ingaan.

Een metalen bak van 4, 8 of 16 kw (of een ander vermogen) zou ik sowieso niemand aanraden.

Maar ook met hun typisch belabberd stook- en kachelrendement kan je daar inderdaad evengoed de helft van het vermogen laten uitkomen door de helft van het hout er in te gooien. Goed worden ze nooit, maar de output kan je wel regelen met het hout. Dat gaat zelfs bij een open haard.
Ramon schreef: 22 okt 2020, 20:45 Je snapt toch zelf wel dat dit niet efficient is?
Een grotere metalen sierbak neemt meer plaats in en is duurder in aankoop. Zal niet snel gebeuren dus. Noem je dat niet efficiënt ?
Ik vind ze dus sowieso niet efficiënt, maar dan heb ik het over het stook- en kachelrendement van die dingen.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Maar ook met hun typisch belabberd stook- en kachelrendement kan je daar inderdaad evengoed de helft van het vermogen laten uitkomen door de helft van het hout er in te gooien. Goed worden ze nooit, maar de output kan je wel regelen met het hout. Dat gaat zelfs bij een open haard.
Tuurlijk kan je ze op half of kwart vermogen laten uitkomen...

Maar dat is juist wat ik bedoel, dan wil je niet je buurman zijn.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 22 okt 2020, 23:09 Tuurlijk kan je ze op half of kwart vermogen laten uitkomen...
Maar dat is juist wat ik bedoel, dan wil je niet je buurman zijn.
Dat is niet wat ik zeg.


G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 22 okt 2020, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Wat zeg je dan?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 22 okt 2020, 23:30Wat zeg je dan?
Die kachels hebben hetzelfde belabberde rendement zowel op vol, half als kwart vermogen.
In geen geval wil je de buurman zijn.

Jij lijkt me intussen op een standpunt te komen dat je een metalen kachel promoot die 4 kw levert en die je enkel gaat stoken -als goede buur- als er in huis een warmtevraag is van precies 4kw.
De warmtevraag varieert door de dag en doorheen de seizoenen. Dus jij hebt dan tientallen kachels staan voor elk mogelijk vermogen om precies die kachel aan te steken die op dat moment gepast is ? Of hoe moet ik dat van jouw kant bekijken ?

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jPfUbqFX38
Screenshot_20201023-000306_Drive.jpg
Stan, kun je deze link bekijken. Hier staat dat de adiabatische vlamtemperatuur van de scheikundige reactie van hout met zuurstof, kan veranderen, naar mate er andere stoffen worden gevormd. Als de temperatuur namelijk hoger wordt, wordt er co2 en water geproduceerd. Naarmate de temperatuur zakt, (door teveel afkoeling) worden er andere stoffen zoals roet en co gevormd. Daarmee zakt OOK de adiabatische temperatuur!

En heel drastisch. Het is voor mij toch een bewijs dat ik goed zit. Kun je nog even hierop ingaan/doorgaan?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Gargouille schreef: 22 okt 2020, 23:35
Ramon schreef: 22 okt 2020, 23:30Wat zeg je dan?
Die kachels hebben hetzelfde belabberde rendement zowel op vol, half als kwart vermogen.
In geen geval wil je de buurman zijn.

Jij lijkt me intussen op een standpunt te komen dat je een metalen kachel promoot die 4 kw levert en die je enkel gaat stoken -als goede buur- als er in huis een warmtevraag is van precies 4kw.
De warmtevraag varieert door de dag en doorheen de seizoenen. Dus jij hebt dan tientallen kachels staan voor elk mogelijk vermogen om precies die kachel aan te steken die op dat moment gepast is ? Of hoe moet ik dat van jouw kant bekijken ?

G
Hahaha, eindelijk komt hier de praktijk bij jou om de hoek kijken!!!!
Dat ik dit nog mag meemaken....

Nee, de praktijk is heel anders, ik weet het. Maar jij ben zo verschrikkelijk over de theorie aan het miemelen geweest, en iedereen hier!!!!

Ik heb heel de tijd gezegd! ALS ENIGE!

INSTALLEREN DIE KACHEL!

Ik heb je eindelijk zover
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 23 okt 2020, 00:14 Stan, kun je deze link bekijken. Hier staat dat de adiabatische vlamtemperatuur van de scheikundige reactie van hout met zuurstof, kan veranderen, naar mate er andere stoffen worden gevormd. Als de temperatuur namelijk hoger wordt, wordt er co2 en water geproduceerd. Naarmate de temperatuur zakt, (door teveel afkoeling) worden er andere stoffen zoals roet en co gevormd. Daarmee zakt OOK de adiabatische temperatuur!

En heel drastisch. Het is voor mij toch een bewijs dat ik goed zit. Kun je nog even hierop ingaan/doorgaan?

Tjonge jonge, dan geef je de link erbij en dan ga je nog iets anders beweren dan dat er staat ?

Er staat dat de chemische reactie tussen brandstof en zuurstof uiteenvalt in verschillende deelreacties. Die deelreacties hebben elk hun eigen typische temperatuur (wat logisch is, het is stofafhankelijk). De adiabatische vlamtemperatuur is bij definitie de resultante van al deze reacties.
En hout als brandstof wordt zelfs niet vernoemd, enkel in een vraag als oefening, maar daar wordt geen uitspraak over gedaan.

Ga jij ook nog een antwoord geven op de inmiddels tig openstaande vragen ?
Of trek jij hier enkel voor iedereen de besluiten en de wijze lessen ?

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 23 okt 2020, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Wat dormos je dan zou adviseren is een buffervat te gebruiken. Zo kun je de kachel toch op nominaal (beste) vermogen stoken, korter, en de resterende warmte opslaan.

En hij heeft nog gelijk ook. Alleen tja...

Tis vaak weer een theorie praktijk verhaal...

Heb je geld voor een buffervat, ruimte, zin, tijd... enz
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 23 okt 2020, 00:36 Wat dormos je dan zou adviseren is een buffervat te gebruiken. Zo kun je de kachel toch op nominaal (beste) vermogen stoken, korter, en de resterende warmte opslaan.

En hij heeft nog gelijk ook. Alleen tja...

Tis vaak weer een theorie praktijk verhaal...

Heb je geld voor een buffervat, ruimte, zin, tijd... enz
Mag ik je eraan herinneren dat je na het debacle met de lucifers de discussie wou reduceren tot de metalen kachel van x KW ?

Nou ?

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Gargouille schreef: 23 okt 2020, 00:35
Ramon schreef: 23 okt 2020, 00:14 Stan, kun je deze link bekijken. Hier staat dat de adiabatische vlamtemperatuur van de scheikundige reactie van hout met zuurstof, kan veranderen, naar mate er andere stoffen worden gevormd. Als de temperatuur namelijk hoger wordt, wordt er co2 en water geproduceerd. Naarmate de temperatuur zakt, (door teveel afkoeling) worden er andere stoffen zoals roet en co gevormd. Daarmee zakt OOK de adiabatische temperatuur!

En heel drastisch. Het is voor mij toch een bewijs dat ik goed zit. Kun je nog even hierop ingaan/doorgaan?

Tjonge jonge, dan geef je de link erbij en dan ga je nog iets anders beweren dan dat er staat ?

Er staat dat de chemische reactie tussen brandstof en zuurstof uiteenvalt in verschillende deelreacties. Die deelreacties hebben elk hun eigen typische temperatuur (wat logisch is, het is stofafhankelijk). De adiabatische vlamtemperatuur is bij definitie de resultante van al deze reacties.
En hout als brandstof wordt zelfs niet vernoemd, enkel in een vraag als oefening, maar daar wordt geen uitspraak over gedaan.

Ga jij ook nog een antwoord geven op de inmiddels tig openstaande vragen ?
Of trek jij hier enkel voor iedereen de besluiten en de wijze lessen ?

G
Haha ik weet precies hoe jij je nu voelt... precies hetzelfde als ik 20 berichten terug. Gefrustreerd. :lol:
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Gargouille schreef: 23 okt 2020, 00:39
Ramon schreef: 23 okt 2020, 00:36 Wat dormos je dan zou adviseren is een buffervat te gebruiken. Zo kun je de kachel toch op nominaal (beste) vermogen stoken, korter, en de resterende warmte opslaan.

En hij heeft nog gelijk ook. Alleen tja...

Tis vaak weer een theorie praktijk verhaal...

Heb je geld voor een buffervat, ruimte, zin, tijd... enz
Mag ik je eraan herinneren dat je na het debacle met de lucifers de discussie wou reduceren tot de metalen kachel van x KW ?

Nou ?

G
:lol: :lol: :lol:
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Tjonge jonge, dan geef je de link erbij en dan ga je nog iets anders beweren dan dat er staat ?
Nee
Er staat dat de chemische reactie tussen brandstof en zuurstof uiteenvalt in verschillende deelreacties. Die deelreacties hebben elk hun eigen typische temperatuur (wat logisch is, het is stofafhankelijk). De adiabatische vlamtemperatuur is bij definitie de resultante van al deze reacties.
Klopt!
Plaats reactie