schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Reintje »

Hallo Bert,
Je kan dit best in een dag realiseren hoor, alleen neem je dan vuurvast cement voor de afsluiting tussen schouw en schoorsteen. Dit kan je gerust enkele uren tot 1 dag later weer stoken, en in principe komt de mortel in het geheel niet in contact met de enkelwandige afvoerbuis en wordt dus ook niet loei heet. Wel beter de kachel even uit laten als je het isolatie materiaal van boven in de schoorsteen gooit, anders ben je daarna gerookt, :lol:
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

En neem ook de eerder gemaakte opmerkingen ivm de trekbegrenzer/trekregelaar ter harte. Het is een kleine ingreep die nog meer invloed zal hebben nadat de schoorsteen geïsoleerd is.

G
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

Ik zal eens kijken of ik die hier een kan vinden.
zou de schoorsteen dan beter gaan trekken nadat ik hem geisoleerd heb?

trouwens, nog even wat anders, op dit moment ervaar ik dat er een boel koude lucht uit de schoorsteen die het niet doet uit de kachel stroomt, is dat ook een "normaal" verschijnsel?
Grt, Bert
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door LeaD »

Bert353 schreef: 07 jan 2021, 15:13 Ik zal eens kijken of ik die hier een kan vinden.
zou de schoorsteen dan beter gaan trekken nadat ik hem geisoleerd heb?
Nog beter trekken, en het was al te goed .
Bert353 schreef: 07 jan 2021, 15:13 trouwens, nog even wat anders, op dit moment ervaar ik dat er een boel koude lucht uit de schoorsteen die het niet doet uit de kachel stroomt, is dat ook een "normaal" verschijnsel?
Je zit waarschijnlijk met een warmelucht lekkage, die wordt gecompenseerd door de koudere zware lucht uit de schouw die via de kachel het gebouw binnen valt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

Het enige wat ik mij daarbij kon bedenken is dat het branden van de andere kachel in dezelfde ruimte dit veroorzaakt?
(verbrandingslucht?)
Grt, Bert
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door LeaD »

Bert, je hebt je lek gevonden : 2 schouwpijpen in 1 ruimte, 1 warme en 1 koude .

Kan flink stinken . Ik heb dit tijdens de zomer, dan stop ik de pijp van de kachel dicht met verfrommeld krantenpapier .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

Stinken nee, gelukkig niet, wat jij in de zomer doe doe ik nu, om te voorkomen dat de koude lucht binnenkomt.
komend weekeinde word hier -7 in de nacht voorzien, ben benieuwd hoeveel overdag, in het koudste geval ga ik de kleine kachel erbij stoken.
Grt, Bert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Zoals LeaD ook al zegt: het is niet alleen de verbrande lucht (zuurstof) die aangevuld wordt, maar vooral warme lucht is lichter dan koude lucht.
De warme schoorsteen voert snel veel warme lucht af naar boven, de kamer komt als het ware in onderdruk, maar niet echt natuurlijk in een huis met kieren en gaten, want daar wordt die lucht gewoon terug aangevuld door (koude) buitenlucht.
De lucht neemt hier gewoon de weg van de minste weerstand . Hier is dat de grote opening in de koude schoorsteen. Bovendien ook nog eens geholpen doordat in die lange verticale pijp de koude lucht graag naar onder wil vallen.
In de kamer stroom de koude lucht van de koude schoorsteen naar de warme schoorsteen. Luchtverplaatsing draagt dan nog eens extra bij aan het koudegevoel. Je opstelling zorgt dus ook gewoon voor de permanente afkoeling door luchtverplaatsing (van koude buitenlucht). Vandaar dat ik al zei dat grotere kachels niet gaan helpen. De warrmtestraling zal wel iets toenemen, maar het is gelijktijdig de motor van deze koude luchtstromen en die gaat ook sneller draaien bij meer warmte/vermogen. Dat het niet enkel de verbrandingszuurstof is kan je nu ook wel vaststellen 's nachts: dan ligt de verbranding stil, maar is er nog steeds een warme en koude schoorsteen en gaat de luchtstroom dus gewoon verder. (zij het iets afnemend bij steeds verder dalende binnentemperatuur).

Als je twee kachels gaat stoken zullen de twee schoorstenen warme lucht gaan afvoeren. Wellicht nog meer in volume dus en dat zal dan weer vervangen worden door buitenlucht die door diverse kieren en spleten aangevoerd gaat worden (ramen ,deuren, ...)".
Je moet absoluut iets doen aan de afvoer van warme lucht in de schoorstenen, anders ga je die afkoelende luchtstromen die je in je huis binnentrekt en laat circuleren nooit stoppen, hoeveel warmte je er ook tegenaan gooit.

G
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

Ja, ik snap het plaatje wat je hier tekent.
Enkele jaren geleden zijn mijn ramen en deuren vervangen door dubbelglas en draai kantel ramen, ik geloof niet dat ik daar nog veel kan halen op kieren jacht?

wel op de andere schoorsteen, die opstelling die ik overigens niet voor het kiezen heb, ik ben er ook niet helemaal gelukkig mee, maar ik zie niet hoe ik dat zou kunnen veranderen zonder enorme bouwkundige werken?

Ik heb het idee dat als ik een schoorsteen in het midden had dit qua warmte veel prettiger zou zijn? (maar gezien de indeling word dat moeilijk.)

Waar ik eigenlijk nog aan dacht, stel dat alles 100% kieren vrij is, hoe krijgen de kachels dan verbrandingslucht?
(ik trek het nu even in het belachelijke, maar het heeft geen zin het huis te verwarmen, terwijl de eigenaar blauw, met vissenogen , op de bank ligt?!)
Grt, Bert
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Reintje »

Mooi dat je kozijnen al vernieuw zijn Bert, en dus behoorlijk lucht dicht, als de aansluiting muur/kozijn ook goed is afgewerkt. Maar om de kachel te laten branden heb je dus lucht nodig en dat lijkt dus nu via de niet gebruikte schouw zeer makkelijk naar binnen te stromen, en doordat er in de andere schouw wel een kachel staat te verwarmen die via die open schouw heel veel warme lucht uit de ruimte onttrekt schiet het niet echt op.Pak dit bou eerst aan en maak die schouwen dicht! Als je dit gedaan hebt dan kan je de kachel stoken die je nu ook stookt en zal je zien dat het al veel warmer, lees behaaglijker wordt in de ruimte. Als je ruimte werkelijk goed luchtdicht is dan zal je zien dat er via de buis in de niet gebruikte schouw lucht binnenkomt, maar veeeeel minder dan voorheen. In de praktijk zijn er in een bestaand huis eigelnijk altijd wel genoeg lucht lekken om de kachel van lucht te voorzien. Kieren, ventilators, afzuigkappen spleten onder binnendeuren, niet perfect dichtende kozijnen, door dat de trek in de warme kachelpijp een beetje onderdruk in het huis veroorzaakt zal je zien dat die benodigde lucht vanzelf naar binnen wordt gezogen. Nog wat anders is dat het lijkt dat je bang bent dat er niet genoeg zuurstof in de ruimte is als de kachel brand, maar dat kan dus eigenlijk niet omdat de kachel lucht met daarin een deel zuurstof aanzuigt. In het geval dat je huis perfect lucht dicht zou zijn dan ontstaat er onderdruk net zo lang en groot als de trek in de kachelpijp en dan zal het vuur niet echt meer branden omdat er geen lucht met zuurstof de kachel ingetrokken kan worden. Dus hup aan de gang met die schouwen dicht maken en dan zal je daarna kunnen voelen en zien waar de lucht naar binnen wordt gezogen. Aks dat de afzuigkap zou zijn met als gevolg nare geurtjes in huis dan is het pas tijd om te bedenken waar je verse lucht binnen zou kunnen laten. En hoeveel natuurlijk. Maar dat is echt voor na het dichtmaken van die 2 enorme lucht/warmtelekken.
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

OK.

Merci
Grt, Bert
Plaats reactie