Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joannes
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mei 2014, 17:36

Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Joannes »

Mijn huis, honderd jaar oud heeft geen centrale verwarming. Ik verwarm met CE gekeurde kachels, een in de woonkamer en een in de keuken. Beiden hebben een capaciteit van maximaal 7 Kw met een rendement van 86% volgens de fabrikant. Die in de woonkamer brandt dag en nacht, zeven maanden lang. Die in de keuken wordt aangemaakt als het echt koud wordt. Bij de keukenkachel gaat de afvoerpijp circa 2 meter naar boven alwaar deze overgaat in een gemetselde schouw die een totale hoogte heeft van 11 meter.
De kachelpijp in de keuken wil ik een warmtewisselaar tussen plaatsen. Daarbij vraag ik mij af of het rendement daarvan nog wel rendabel is omdat de afvoergassen direct nadat die de kachel verlaten zelden de 80 graden overschrijden.
Bovendien zit ik met een aansluitprobleem. De warmtewisselaar heeft een diameter van 120 terwijl de diameter van mijn kachelpijp 110 is. Hoe los ik deze royale speling op want voor deze afwijkende maat vind ik nergens op internet de juiste verloopstukken?

Afbeelding
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door benthuis »

Met 80 graden de pijp IN?
Dan heb je een zeer efficiënte kachel lijkt me en zo dicht bij condensatie dat er weinig trek meer zal zijn.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Dat haalt mijn pelletkachel niet met 90+%.

Zal wel gemeten zijn met infrarood ding?
Joannes
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mei 2014, 17:36

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Joannes »

benthuis schreef: 12 okt 2020, 21:31 Met 80 graden de pijp IN?
Dan heb je een zeer efficiënte kachel lijkt me en zo dicht bij condensatie dat er weinig trek meer zal zijn.
Deze kachel is inderdaad erg efficiënt omdat de warmte goed vastgehouden en optimaal gebruikt wordt. De opstijgende hitte in de brandkamer kan niet weg door de afvoer omdat boven in de kachel geen afvoer zit. De warmte circuleert van boven weer terug naar beneden waar aan weerszijden van het rooster een gat zit die de warmte aanzuigt. Deze warmte wordt door een labyrint in de dikke gietijzeren wanden gevoerd die nog eens extra verwarmd worden voordat ze via een omweg sterk afgekoeld de uitlaat bereiken. Vandaar dan ook de relatief lage uitlaat temperatuur. Toch is deze temperatuur nog heet genoeg om de forse massief gemetselde schoorsteen, de onderste twee meter op een temperatuur van 35 graden te brengen.

Verder vermoed ik dat mijn manier van stoken ook bijdraagt aan het rendement. Als het stookseizoen begint stook ik de kachel flink op, op stand 3 van de in totaal 8 standen. De stralingswarmte is dan enorm zonder dat het echt heet wordt in de woonkamer. Deze warmte gaat echter niet verloren doch wordt opgeslagen in de vloer en in de muren. Als deze na een kleine week een temperatuur bereikt hebben van 21 graden zet ik de stand op 1,5. Dit zeer bescheiden onderhoudsvuur is voldoende om de temperatuur constant te houden. De kachel blijft vervolgens op de schoonmaakbeurten na dan ook een maand of zeven 24 uur per dag branden.
pelletpower schreef: 12 okt 2020, 21:42 Inderdaad. Dat haalt mijn pelletkachel niet met 90+%.

Zal wel gemeten zijn met infrarood ding?
Ja, is inderdaad met infrarood gemeten. De echte temperatuur bij de uitlaat zal dan ook enkele graden hoger liggen.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Gargouille »

Joannes schreef: 16 okt 2020, 02:30 zet ik de stand op 1,5
Het staat nergens geschreven, dus vraag ik het maar liever: wat voor kachels ? Welke brandstof ?
Joannes schreef: 16 okt 2020, 02:30 inderdaad met infrarood gemeten
Waar gemeten ? Op welk oppervlak ? RVS ?

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door benthuis »

Gargouille schreef: 19 okt 2020, 23:00
Joannes schreef: 16 okt 2020, 02:30 zet ik de stand op 1,5
Het staat nergens geschreven, dus vraag ik het maar liever: wat voor kachels ? Welke brandstof ?
Joannes schreef: 16 okt 2020, 02:30 inderdaad met infrarood gemeten
Waar gemeten ? Op welk oppervlak ? RVS ?

G
Dank Gargouille, assumption is the mother...! Het klint bijna te mooi om waar te zijn, dus...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Gargouille »

dus het zijn gaskachels... dacht ik ook.

Maar gaskachels wil je niet verder afkoelen zonder condensafvoer.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door pelletpower »

Niet alleen gaskachels. Dat geldt voor elke kachel waar koolwaterstoffen verbrand worden.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Gargouille »

ja ook waar. Maar het is wel veel meer condensaat bij gas en ook de wisselaar blijft redelijk schoon en dus ook lang optimaal condenseren.
Joannes
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mei 2014, 17:36

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Joannes »

Gargouille schreef: 19 okt 2020, 23:00
Joannes schreef: 16 okt 2020, 02:30 zet ik de stand op 1,5
Het staat nergens geschreven, dus vraag ik het maar liever: wat voor kachels ? Welke brandstof ?
Joannes schreef: 16 okt 2020, 02:30 inderdaad met infrarood gemeten
Waar gemeten ? Op welk oppervlak ? RVS ?

G
Sorry, ik lees het nu pas. Het gaat om kolenkachels, gestookt met antraciet Ibbenburen, nootje 3. Ook wel caliber 20/30 genoemd. De meting vond plaats op geblauwde pijp.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Warmtewisselaar op rookafvoer plaatsen

Bericht door Gargouille »

Ik ken niets van kolenkachels, dus kan niets zeggen over je vermeende rendementen.
Ze lijken me wel hoog en je afgastemperatuur erg laag.

Met een IR-thermometer mag je geen metalen oppervlaktes meten, tenzij je de precieze emissiviteit van het (metalen)oppervlak kent en de emissiviteit aan te passen is in je toestel.
Bij een standaard IR-meter staat de emissiviteit op 0,9 à 0,95 en dus niet geschikt voor metaal (die veel lager zitten).
Steen, pleister, verf enz zit meestal rond de 0,9 en kan wel met een IR-meter gemeten worden.

G
Plaats reactie