test je noodkoeling!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Paul Joosten »

Mijn open systeem hééft geen noodkoeling. Uiteraard heb ik wel uitvoerig getest voordat ik besloot dit zo te laten. Nadat ik eerst normaal had opgestookt heb ik de prik uitgeschakeld. Na verloop van tijd ging de kachel zoals verwacht aan de kook. Gevolg: via de dikke overstortbuis liep heet water met af en toe een pufje stoom met veel geraas in het open expansievat. Vergelijk het met een ouderwets koffieapparaat waar heet water via een buisje op de koffie valt. Soortgelijk geluid maar dan de basversie vanwege de grotere afmetingen. Voor de zekerheid stookte ik nog een uurtje flink door, driemaal hout bijgevuld. Desondanks lukte het me niet om echt stoomwolken te krijgen laat staan dat de zaak droog stookte. In de praktijk zal dit dus nooit problemen *kunnen* opleveren. De herrie maakt volslagen duidelijk dat de kachel zijn warmte niet meer kwijt kan dus gooien we er dan gewoon geen hout meer bij. In de praktijk gebeurt dit sporadisch, wanneer we al lang gestookt hebben en het 1000L buffervat 'vol' raakt. Geen probleem, we stoppen dan met bijvullen en laten de kachel rustig uitbranden. Ik ben inmiddels overtuigd voorstander van een open systeem, godsonmogelijk om dat op overdruk te krijgen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 13 okt 2020, 17:09 Ik heb hem andersom aangesloten. Je hebt dan geen druk op je koelspiraal, en je leidingwater wordt niet warm, geen legionella vorming, en je eventuele koelwater, bij noodkoelinh, verdampt in een paar x stoken eruit.
Volgens de installatietekening bij de sts20 klopt dat inderdaad.
Maar er zijn twee manieren, afhankelijk van je systeem.
watts-sts20.jpg
Als noodkoeling is de aansluiting op de inlaat van de koelleiding. (B)

Maar ik kan niet zien of checken of mijn koelleiding wel leegloopt na gebruik. Daarom heb ik hem op de uitlaat aangesloten. (Want resterend water zorgt tenslotte voor (punt)roest).

Misschien is dat ook wel de oorzaak van de storing van de klep. En ontstaat er slip in de koelleiding dat vervolgens de klep stoort.
Best mogelijk. Maar dan zou dat eigenlijk bij de manier van aansluiten zoals bij (A) ook moeten gebeuren.

Volgens mij maakt het niet echt uit hoe je hem aansluit, voor de werking van de klep.

Ben wel benieuwd of de klep bij anderen ook wel eens vast zit.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Paul Joosten schreef: 14 okt 2020, 09:45 Ik ben inmiddels overtuigd voorstander van een open systeem
Ik ben er wel van overtuigd dat een open systeem veilig is.
Ben (nog) geen overtuigd tegenstander van een gesloten systeem.
Maar ik besef wel dat er, met gesloten systemen, gevaarlijke situaties kunnen ontstaan in bepaalde gevallen.

Zou daarom zeker iedereen adviseren om het systeem open te houden, als dat mogelijk is.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door TLS »

toptip Albert! Ga ik zeker doen bij de opstart van m'n CV-kachel hopelijk binnen enkele weken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Bij een open systeem wordt het probleem van het oplossen van zuurstof in het water onderschat . Dit is een langetermijnprobleem die wordt onderschat .

Ten tijde van de pexleidingen had men alfa-vernette pe leidingen speciaal bedoeld voor verwarming . De gewone pe-leidingen dienden uitsluitend te worden gebruikt voor sanitair . Nu met alpex leidingen is dit probleem niet meer aan de orde .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door TLS »

bij een open systeem moet je ook nog eens met een extra warmtewisselaar en een extra pomp werken. Zowel wisselaar in kachel als in buffer zijn allemaal staal dus het idee dat daar zuurstof aan komt van een open systeem schrikt me toch af.

Ik ga voor gesloten systeem, je kan toch rekenen op de noodkoeling en in extreem geval de overdrukbeveiliging-3bar? Wat kan er nog fout gaan?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Er zijn landen waar het verwarmingssysteem op vaste brandstof niet gesloten mag zijn uitgevoerd.
Werkt echt prima, ook zonder warmtewisselaar.
Zo'n systeem is nooit drukloos, maar open. De hoogte van de waterkolom zorgt voor een zekere druk in het systeem.

En je hoeft je ook niet echt druk te maken over zuurstof. Wanneer je expansievat van staal is, wordt daar alle zuurstof al uitgevangen.
En je kunt die zuurstofopname in een open expansievat ook prima beperken door het expansiewater af te dekken met bijv. een drijvend stuk tempex.
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Ik heb je stappenplan doorlopen echter gebeurd er met de voeler in de waterkoker niets. Meerdere keren de waterkoker aangehad. Of zou die niet heet genoeg worden?

Als ik de klep handmatig bedien stroomt er wel koelwater. Aan de klep is toch niets in te stellen?
20201022_193432.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Dan is er wel wat fout met je klep denk ik.

Mijn klep is af te stellen. Ik heb een watts sts klep. Ik vond de mijne iets te vroeg koelen, bij ongeveer 93 graden ging hij al zachtjes druppelen, ik heb hem wat uit of in geschroefd...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 22 okt 2020, 19:31 Als ik de klep handmatig bedien stroomt er wel koelwater. Aan de klep is toch niets in te stellen?
Aan de mijne kan ik volgens mij niets aan bijstellen. Maar andere modellen misschien wel.
Hij zou moeten open gaan bij ca. 96 graden C. Daarop zijn ze meestal afgesteld.
Belangrijk is wel dat je voelers beide (bijna) volledig in het water zitten. Dus je moet je waterkoker erg vol maken. Misschien wel hoger dan de max. grens.

Maar mogelijk heb je een sensor die pas bij hoger temperatuur opent?
Daarnaast kan het wel een minuutje duren voordat de klep open gaat. Steeds even het water kort aan het koken brengen (paar seconden). dan 10-15 seconden wachten en weer even koken.
Dan moet de klep tenslotte open gaan (wanneer je een sensor hebt die rond 96 graden C werkt).
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Ik heb de sts20s welke de leverancier geselecteerd heeft bij de kachel. Ik zie ook niet waar ik iets kan instellen dus waarschijnlijk kan dat ook niet. Sensor zat volledig onder water en inderdaad meerdere malen de waterkoker aangezet. Maargoed, ik ga het nog maar eens testen met een andere waterkoker van het weekend.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Gargouille »

Er zijn kleppen die op druk werken ipv op temperatuur.


edit: MMMmm, niet goed gekeken, deze is thermisch.
Laatst gewijzigd door Gargouille op 22 okt 2020, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201022-220649_Samsung Internet.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Hij zat bij mij een klein beetje vast met loctite ofzo, even n rukje, en hij kwam los.

Indraaien gaat hij eerder open (lagere temp), uitdraaien later open
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Aan de mijne valt niets te stellen. Vanavond nogmaals getest met andere waterkoker en thermometer maar geen resultaat. Als ik de waterkoker laat afslaan en ik druk handmatig te klep in blijft ie wel even spuien totdat ik de sensor uit de waterkoker haal.

Klep ook nog open gehaald maar niets aan te ontdekken.

Klopt het wel dat je hard moet duwen op deze handmatig te laten openen?

En zou het met te weinig waterdruk te maken kunnen hebben? Lijkt me wel sterk want ik heb vanuit de meterput 10 meter 16 mm rechtstreeks naar de garage laten leggen
Plaats reactie