Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leembetuwe
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2020, 14:14

Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Leembetuwe »

Hallo allemaal, al een tijdje mee gekeken hier en nu ook eens aangemeld. We wonen in Eck en Wiel, in de betuwe, vlak onder Utrecht. 2,5 jaar geleden de stap gemaakt van de binnenstad Utrecht naar het platteland. Vrijstaand, grote tuin, ruimte, rust...heerlijk.
Heel recent heeft de eetkamer/keuken een leemkachel gekregen. We moeten nog afwerken, maar we zijn er over uit dat dit heerlijk is. De eetkamer heeft een leemkachel gekregen omdat we die het meeste gebruiken. Dus hopelijk twee keer stoken per etmaal. De eetkamer wordt dan continu verwarmd.

De woonkamer heeft ook een houtkachel. Daar zitten we wat minder vaak uiteraard. Toch, soms in avond, vanaf 17.00. Nou zou ik daar ook graag een meer efficiëntere hout kachel verwarming willen hebben. Maar een oplossing zoals een leemkachel hoeft daar niet. Ik zou liever iets hebben wat circa 5 uur warmte afgeeft en daardoor ook iets sneller warm is. De houtkachel die er nu is, heeft de ruimte redelijk warm in een half uur na aansteken.
Daarnaast, de leemkachel was een aardige aanschaf en dat hoeft niet herhaald te worden in de woonkamer :).

Ik zat te denken aan Lotus M1 of M3. Tweedehands zie je ze vrij veel. Lijkt mij een mooie oplossing. Zoals je kan zien, hebben we een schouw. Hij kan mooi op de plek van de oude kachel. Is iets groter, maar is nog redelijk compact. Ik zat ook te kijken naar een tweedehands Tulikivi. Die zijn vaak zwaarder, maar zijn iets te hoog waardoor de schouw een beetje wegvalt.
De Lotus kan je ook stoken zoals een massakachel: eenmalig een lading hout, flink stoken, bij gloeien de klep dicht en warme afgeven aan de stenen.

Ik zag al iemand hier op het forum met een Lotus M1. Die was vrij enthousiast, dacht ik. Zie ik iets over het hoofd? Andere ideeën? Hoor het graag :)
Bijlagen
IMG_2821.JPG
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Gargouille »

De beste oplossing in mijn ogen hiervoor heeft opaboven ooit aangereikt: een roquetinho.
Kreeg hij indertijd eigenaardig genoeg geen enkele reactie op.

viewtopic.php?f=3&t=7051&p=105149#p105149

http://www.roquetinho.eu/en/Welcome.html

G
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Wouter Gillis »

Je kan een Bell in de bestaande schoorsteenmantel metsen en de kachel daarop aansluiten. Dat werkt goed op voorwaarde dat de kachel zuiver brandt. Droog hout, luchttoevoer voluit, liefst chamotteplaat oid vanbinnen...
Kost niets en geeft toch veel effect. Snelle warmte én stralingswarmte warmte tegelijk.
Groet
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door wbe »

wij hebben in de woonkamer al jaren een Altech Eclips.
mede omdat deze kachel zijn warmte door het speksteen rustig afgeeft bevalt het prima. daarvoor hadden we een Barbas kachel maar dat vonden wij niet aangenaam qua stoken en warmte afgifte.

qua kwaliteit en rendement vind ik het prima kachels.

Groet Watze
Leembetuwe
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2020, 14:14

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Leembetuwe »

Gargouille schreef: 09 okt 2020, 16:04 De beste oplossing in mijn ogen hiervoor heeft opaboven ooit aangereikt: een roquetinho.
Kreeg hij indertijd eigenaardig genoeg geen enkele reactie op.

viewtopic.php?f=3&t=7051&p=105149#p105149

http://www.roquetinho.eu/en/Welcome.html

G
Dank je wel. Ziet er fantastisch uit! Maar dit is toch teveel een zelf bouw oplossing en ik zoek naar iets wat ik niet zelf hoef te maken.
Leembetuwe
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2020, 14:14

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Leembetuwe »

Wouter Gillis schreef: 10 okt 2020, 14:24 Je kan een Bell in de bestaande schoorsteenmantel metsen en de kachel daarop aansluiten. Dat werkt goed op voorwaarde dat de kachel zuiver brandt. Droog hout, luchttoevoer voluit, liefst chamotteplaat oid vanbinnen...
Kost niets en geeft toch veel effect. Snelle warmte én stralingswarmte warmte tegelijk.
Groet
Dat klinkt goed! Echter, ik ben niet handig genoeg om dit zelf te fabriceren. Dus tenzij er iemand is die dit wil doen bij ons, is dit ook geen optie helaas.
Leembetuwe
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2020, 14:14

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Leembetuwe »

wbe schreef: 11 okt 2020, 17:21 wij hebben in de woonkamer al jaren een Altech Eclips.
mede omdat deze kachel zijn warmte door het speksteen rustig afgeeft bevalt het prima. daarvoor hadden we een Barbas kachel maar dat vonden wij niet aangenaam qua stoken en warmte afgifte.

qua kwaliteit en rendement vind ik het prima kachels.

Groet Watze
Bedankt. Heb je wat info over het stoken en de ruimte? Hoe lang heb je warmte van de Eclips? Hoe groot is de ruimte? Hoe veel hout?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Kachel oplossing voor 5 uur warmte afgifte

Bericht door Ramon »

De altech eclips is een meer dan prima houtkachel, 1 nadeel, kleine blokken ivm kleine branderruimte (kloven, zagen, bijvullen)
Plaats reactie