Radiatoren als voorloper voor VVW.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Radiatoren als voorloper voor VVW.

Bericht door Pigion »

Wij hebben al een kleine 10 jaar vloerverwarming met als bron de registers in de Massakachel. Alternatief kan de CV ketel worden ingezet. Werkt goed zo lang je stookt......Dat stoken wordt een tandje lager, althans streven naar minder houtverbruik. Ik ben geen 25 jaar meer..... Daarom worden de registers gekortwiekt.
De nieuwe modus wordt hoofdverwarming door warmtepomp en massakachel voor de heerlijke straling. Het streven is een volledig zelfregelende vloerverwarming. Ruimtethermostaat wordt aan- / uit knop. Om dat goed te laten functioneren moet de temperatuur van het afgifte oppervlak dicht bij de ruimte-temperatuur liggen. Ik streef er naar met water van 30 C dat te kunnen bereiken. Dat is echter wat te laag voor de wandverwarming in de"achterkamer" en de vloer (bij) verwarming studdy en keuken. Die zouden met 35 C beter af zijn en nog steeds acceptabel voor een WP om een goede COP te krijgen. Daarom wil ik 4 of 5 radiatoren "voorschakelen" voor de actieve verdeler van de vloerverwarming. De verdeler krijgt dus zijn voeding uit de retour van de radiatoren voor de living.
Vraag 1: Hoeveel zal het water in deze radiatoren dalen in temperatuur?
Vraag 2: Hoe reageert de CV ketel besturing op de actieve verdeler, dus met externe pomp in het circuit. CV ketel wordt gecastreerd, max. vermogen gaat van 30 naar 15 kW om pendelen te voorkomen.
Pigion
Plaats reactie