Bestaande Brink luchtverwarming vervangen door Pelletbrander?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Berco
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2020, 12:26

Bestaande Brink luchtverwarming vervangen door Pelletbrander?

Bericht door Berco »

Goedemiddag!

Nieuw op dit Forum en ben niet erg technisch en kluswerk kan- en doe ik nooit.

Wij zijn bezig een bungalow te kopen waar nu een oude, maar wel goed werkende Brink installatie zit. Brink: "Zo goed worden ze niet meer gemaakt, niets aan doen en niet vervangen." Ik denk dat het zelfs nog de originele is van 1980 met jaarlijkse service. Geen idee van het gebruik.
Daarnaast een standaard (bad)geiser voor warm water. Ombouwen naar vloerverwarming is geen optie.
Huidig energielabel is C, bouwjaar 1980. Wel recent nieuwe kozijnen en dubbel glas, een nieuw plat dak met isolatie en geïsoleerde spouwmuren en vloer. (Wat moet je dan nog meer doen voor een B of A label....maar dat terzijde...)
Brink biedt apparaten aan die aan te sluiten zijn op een warmtepomp maar dan moet het pand wel heel goed geïsoleerd zijn.... Geen idee of dat het geval is. In de living staat een gewone openhaard.
Oppervlakte bungalow is circa 230 m2. Circa 825 m3
Wij hadden ooit een huis van soortgelijke grootte en ook met Brink luchtverwarming en zaten toen al ruim boven de 4000 m3 gas en ruim 6000KW stroom.
Volgens mij loont het om daar iets aan te doen want met dat verbruik (idem in ons huidige pand) zit je al gauw richting de € 450 gas en stroom per maand.
Is het een optie om de Brink te vervangen voor een pelletkachel? Veel gesjouw met zakken pellets:(? of kan het dat automatisch uit een bulkvoorraad.
Koken op inductie. Warm water nog via de badgeiser?
Alvast dank voor enige tips. Niet al technisch;) Het zal toch door een vakman moet worden geïnstalleerd.

Vriendelijke groet
Berco
Plaats reactie