Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

Bericht door Atlas »

Dag,

Vanmiddag heeft zoonlief voor het eerst dit jaar de hout-cv-kachel weer aangehad.
Hiervoor heeft hij nog even de pomp apart laten lopen door hem rechtstreeks met een stekker aan te sluiten.
Alles werkte naar behoren.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij bij het weer aansluiten echter toen kortsluiting gemaakt. Dus niet op het systeem als geheel zat spanning

Wel spanning had de pomp op de kachel, die immers ook nog tevens gevoed wordt door een noodstroom-UPS. Deze was echter na een halfuurtje ook leeg en dan, ja...dan komt zelfs de meest beveiligde kachel op stoom.
Bij dit aan de kook komen is de Veiligheidsklep van Caleffi in werking getreden en heeft gezorgd voor afkoeling van de kachel.
https://www.verwarming-shop-online.be/C ... Brandstof-
caleffiKlep.jpg
Na alle toeters en bellen gecontroleerd te hebben (alles werkt naar behoren) blijkt mij dat het systeem op een druk blijft van 3 atmosfeer.
Hieruit concludeer ik dat het Caleffiklep/ventiel open blijft staan en de volle waterleidingdruk op het systeem houdt.

Zoals ik het kan beoordelen gaat deze niet in zijn oorspronkelijke -dichte- stand terug.
De voeler van de klep werkt met een vloeistof wat tot gas omvormt als de kachel op stoom komt. Zodoende geeft hij een signaal en opent de klep .

Echter nu vraag ik mij af waarom de klep nu niet werkt
-Duurt het zolang totdat het gas weer in vloeistof is veranderd?
-Reset hij zichzelf niet?
-istie na een keer in werking te zijn geweest kapot?

Groet,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

Bericht door JantjeV8 »

Atlas, ik heb ook zo'n klep op m'n hout-cv, merk is mij onbekend maar het ziet er precies hetzelfde uit.

Echter die klep zit in een ringleiding die enerzijds de kachel ingaat, door de kachel heen en anderzijds weer uit de kachel komt en in een syphon loost. Die klep zit niet op een ingaande leiding van het cv-systeem an-sich. Maak je geen denk foutje?

En eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik toch best een enkele keer per jaar de kachel aan steek, dan weg loop omdat er elders belangrijkere :x bezigheden zijn, vooraleer de kacheldeur gesloten wordt. Dat ventiel zorgt dan voor aanvulling van mijn laksheid :lol:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas schreef: 03 sep 2020, 19:30 Echter nu vraag ik mij af waarom de klep nu niet werkt
-Duurt het zolang totdat het gas weer in vloeistof is veranderd?
-Reset hij zichzelf niet?
-istie na een keer in werking te zijn geweest kapot?
Volgens mij wordt de vloeistof in de voelers van de thermische veiligheidsklep niet niet in gas omgezet, maar zet de vloeistof uit bij verwarming (hetzelfde idee als bij een thermometer) en drukt dan de klep open.
In feite sluit de klep weer omdat de vloeistof in de voeler mee afkoelt met het afkoelende water in de kachel.
In deze thermische veiligheidsklep zitten meestal twee ook voelers. Eén extra voor extra veiligheid mocht één van de voelers bijv. lek zijn geraakt.
De werking berust dus gewoon op een natuurkundig principe. Als het systeem in werking is geweest, gaat er niks aan kapot. Het enige wat kan zijn is dat je klep is vast gaan zitten door langdurige stilstand. En nu dus niet meer sluit.

Maar het hele apparaat is gewoon uit elkaar te schroeven. Dus als je hem demonteert, kun je het gewoon zien.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Veiligheidsventiel van Caleffi stuk? Cv gedeelte nu verwijderen?

Bericht door Atlas »

Dag,

Heb lang niet van mij laten horen aangaande dit onderwerp.
Dat komt o.a omdat er nog een kachel in een aangrenzende andere kamer staat die alles aan verwarming nog kan doen.
Zoonlief en gezin zijn erg geschrokken van het in werking treden van de noodkoeling en zijn er niet meer gerust op.
Ondanks het aanbieden alles werkend te maken en goed het testen (zoals Albert dat aangaf) van de noodkoeling met een waterkoker; ze zijn er niet gerust op.
Kan ik me wel iets bij voorstellen eigenlijk zeker als je niet precies kunt bevatten hoe de techniek in elkaar zit.
Besloten is om het watergedeelte er komende zomer (vanwege geen tijd nu en geen warmtebehoefte dan) uit te gaan halen en deze om te gaan bouwen naar een normaal brandende houtkachel.
Op zich is dit te doen aangezien de kachel verhandeld wordt in zowel hout-cv en als houtkachel en de onderdelen los te koop zijn.

Graag willen ze komende winter wel met deze kachel gaan verwarmen. Mijn voorstel naar hun zou dan zijn om al het pijpwerk eraf te halen met een open verbinding naar buiten zodat er niet op druk kan komen.
DSC06651.jpg
Mijn vraag is nu: houd die "boiler" die er als een soort van "helm" (zie de rode gedeeltes in de foto) rondom het vuur zit dit uit?
Het is staal/ijzer van 3 mm dikte. Van welke kwaliteit? al sla je me dood, ik weet dat niet.
De boiler is overal dubbelwandig en kreeg nooit meer op zijn kop dan ca 80C. : Dat wordt straks wel anders met die 3-400c.; geeft dat geen rare treksterktes waardoor die zo krom kan trekken dat we hem er later niet meer uit kunnen krijgen?
Kan ik de binnenwanden keer inslijpen zodat er een open opening ontstaat met het vuur en zodoende er geen trekspanningen meer kunnen ontstaan?
Heeft iemand dit eerder gedaan en zijn er ervaringen?

Gegroet allen
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

Bericht door Albert van WdJ »

Kan je de kachel niet inruilen voor een model zonder boiler?
Want ik denk dat die boiler ook iets doet met de richting van de gasstromen in de kachel.

Beetje jammer om hem kapot te slijpen. En vervolgens moet je dus wel zorgen dat de aan- en afvoerpijp van het watervoerend deel goed zijn afgesloten.Ander krijg je rookgaslekkage of valse trek.
Maar compleet verwijderen kan niet zomaar, denk ik. Tenzij je dan een vlamkeerplaat monteert.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

Bericht door TLS »

die caleffi gaat open bij overtemp en zal de leidingdruk in je cv kring komen. Dit is beperkt tot 3bar via een veiligheidsventiel.

Nadat die caleffi terug sluit blijft er dus 3 bar op je systeem staan, lijkt me normaal. Ik denk dat je gewoon wat druk moet aflaten, als dat lukt is de caleffi dicht.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Veiligheidsventiel van Caleffi stuk na inwerkingtreding?

Bericht door Atlas »

Nadat die caleffi terug sluit blijft er dus 3 bar op je systeem staan, lijkt me normaal. Ik denk dat je gewoon wat druk moet aflaten, als dat lukt is de caleffi dicht.
Klopt TLS. Zou de kachel van mij zijn dan zou ik de klep even controleren met een waterkoker zoals Albert hier op het forum vertelde. Maar..... de installatie is niet meer van mij maar van zoonlief en zijn gezin. Ze zijn erg geschrokken en willen het water er liever af.
Ik kan hun bijna niet meer overtuigen van het feit dat het een veilig systeem is.
Een open systeem (het meest veilig en ondervangt alle drukproblemen) zou nog kunnen maar heb ik destijds niet toe kunnen passen omdat daarvoor de woning niet hoog genoeg is en er te weinig ruimte was.
Kan je de kachel niet inruilen voor een model zonder boiler?
Want ik denk dat die boiler ook iets doet met de richting van de gasstromen in de kachel.
Albert, dit heb ik overwogen. De aanpassing kost echter een grote hoeveelheid aan nieuwe onderdelen. Los van het werk nog; het kost bijna een nieuwe kachel.
Daarom zou ik de gasstromen ook blijvend kunnen laten sturen door de boiler-vleugel/vlamkeerplaat die erin zit. Die zie je op de foto. In hetzelfde model zonder boiler zit deze er ook in maar dan als een dikke stalen plaat werkend als remplaat/vlamkeerplaat.
De bedoeling is de gehele "boilerhelm" rondom het vuur te gaan gebruiken in de plaats van de vuurvaste stenen die normaal op die plek aan de zijkanten en achterkant zit.
Beetje jammer om hem kapot te slijpen.
Vertel mij wat! voor mezelf zou ik er niet over prakkiseren om deze, toch 13 jaar goed werkende Waterford te verminken. (Destijds nog zelf in Ierland op een vrachtwagen gezet richting Nederland).
Vraag bij het geheel is voor mij vooral: gaan er geen rare spanningen werken met het verhitten van het boilergedeelte waardoor er scheurvorming op gaat treden, de kachel dus rookgas gaat lekken en zodoende niet meer te gebruiken is?
Plaats reactie