Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door LeaD »

Zonnepanelen zijn elektrisch en doen weinig aan het hydraulisch schema .

Door deze set up wordt nu wel het warmste bufferwater onttrokken bovenaan de buffer om aan de vloerverwarming/radiatoren toe te voeren . Door het gebruik van de friswaterspiraal is het nu geen vereiste meer om 60°C te halen .

Als u de buffer toch naar 60°C wil opstoken zal het mengventiel van de kachel ook op 60°C moeten zetten , anders gaat deze altijd terugkoelen naar die 55°C ( 50°C) .

Isoleren van de buizen zal zeker een must zijn ( waarschijnlijk nog te doen ), ik had vroeger ook een cv-kachel en kon er nog geen boiler van 100 L mee warm krijgen door het verlies in de ongeïsoleerde leidingen .

PS. pomp dient zo te staan vanwege de lagering en ontluchting . Beter nog is om de aansluitingen verticaal te plaatsen, heb je nog een beter ontluchting .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Een mengventiel achter de kachel werkt niet zoals beschreven; het pomp circuit door de kachel blijft minimaal 60 graden. Bij hogere temperaturen zal hij een beetje koud water inlaten. De afgifte van heet water naar de buffer zal dus minimaal 60 graden zijn. Koelen van de buffer is dus uitgesloten door een laadautomaat behorende bij een kachel. Mits deze juist is aangesloten.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door LeaD »

De starter heeft aangeven dat het mengventiel opengaat bij 50-55 ° .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door GTV6 »

Wellicht iets niet goed aangesloten, maar ik denk meer dat er domweg een probleem is met het vermogen.
Het gaat om een kachel met cv functie, het waterzijdig vermogen zal wel niet hetgeen zijn wat is opgegeven.
En dan moet die kachel ook nog radiatoren en v.v.w. voeden. Wellicht gaat er een 3 kW naar de buffer als je geluk hebt. Dat gaat wat uren duren voordat die 300l warm is.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Is 11.2 KW
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door kockie »

Dat is bij vol vermogen, dan komt er ook iets van 5kW de kamer in. Dat is wel heel erg veel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

ja kan kloppen want kamer word ook veel te warm, moet ik watertemperatuur terug zetten met als gevolg dat de buffer nog langzamer opwarmt
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door kockie »

Dat betekent simpelweg dat je de verkeerde kachel voor een goede werking hebt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door kockie »

Topic verplaatst naar de juiste rubriek, stond in forum mededelingen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

gergeurtjens schreef: 16 jul 2020, 17:17 ja kan kloppen want kamer word ook veel te warm, moet ik watertemperatuur terug zetten met als gevolg dat de buffer nog langzamer opwarmt
En als je nou eens niet je CV of vloerverwarming tegelijk aan doet met het draaien van je pelletpomp? Dat gebeurt nu wel toch?
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

CV staat altijd al uit, maar pomp vvw kan ik uit zetten
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Je vloerverwarming is niet geschikt voor hoge temperaturen hè
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door swake »

Beetje vreemd dat die pelletkachel 16kW kan leveren want die heeft maar een schoorsteenaansluiting van 80mm. Weet niet wat de norm zegt maar dat is toch heel klein voor 16kW. Er zit misschien een ventilator in voor geforceerde uitlaat, mag het dan?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Goed punt. Ik denk inderdaad dat het de ventilator moet zijn. Een CV ketel van 35 kw stookt ook door zo'n dun pijpje, en dat is met ventilator.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Omdat alles tegelijk gaat lopen en open gaat, zou het misschien ook nog kunnen dat je warmte ongemerkt naar buiten verdwijnd ?
De wisselaar van die ketel is 24 kW , mooie schoorsteen erop voor de thermische trek, om de warmte snel af te voeren.


Afbeelding

Gezien je cv-regeling redelijk basic is, weet ik ook niet of dat elektrische verwarmingselement nog wordt geschakeld/geregeld, maar als dan niet zo is, heb je kans dat je nu je huis elektrisch aan het verwarmen bent.

Heb je wel een expansievat?
Laatst gewijzigd door ready to burn op 16 jul 2020, 23:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie