Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Niets testen. Je kan de druk niet kwijt. Heren aub goed de draad volgen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door willem »

Ruuben schreef: 24 jul 2020, 10:07 Niets testen. Je kan de druk niet kwijt. Heren aub goed de draad volgen.
Ik zit dit natuurlijk ook te volgen, maar hier was ik al bang voor, wou al eerder waarschuwen, maarrrr.....
Kunnen jullie met z'n 3-ën niet de koppen bij elkaar steken en samen tot een goed en veilig systeem komen,
daar heeft Ger het meeste baat bij.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Ger, ik ben bang je je teveel blind staart op een nieuwe schema, maar daarmee zijn niet in 1x al je problemen opgelost.

Misschien dat door de grote hoeveelheid informatie in zeer korte tijd niet alles goed is door gedrongen, en het verstandig is alles punt voor punt te behandelen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je gelijk met je gereedschapkist klaar moet staan, denk dat het belangrijkste is dat je het in eerste instantie begrijpt wat er fout gaat, en daarna wat eventueel oplossingen zijn. Je hebt nog even voor het stookseisoen weer begint.

PUNT 1 De woonkamer wordt te warm ! ( Daar gaat geen schema iets aan gaat veranderen)

Kockie zei het al:
kockie schreef: 16 jul 2020, 17:03 Dat is bij vol vermogen, dan komt er ook iets van 5kW de kamer in. Dat is wel heel erg veel.
+
Dat betekent simpelweg dat je de verkeerde kachel voor een goede werking hebt.

Wat te doen om dat te voorkomen/verhelpen?
1. Andere kachel ? (zal wel niet)
2. Andere opstellingsruimte ? (Zal wel niet)
3. Tijdens het stoken de ventilator van de ruimteverwarming UIT zetten.
4. De enkelwandige schoorsteen in de woonkamer van isolatie voorzien, ( vervangen door een geïsoleerde versie.) Of direct achter de kachel naar buiten.
5. Leidingwerk achter de kachel isoleren.
6. Indien mogelijk de kachel zelf isoleren. (Zodat de verhouding: 2kW ruimtezijdig en 14kW waterzijdig wordt.o.i.d.) (Wat eigenlijk een slecht advies is, omdat de kachel daar niet is op ontworpen.)
7. Deuren naar andere ruimte open om de warmte door de woning te verspreiden.
8. Pompstand van de kachel controleren/aanpassen/verhogen.
9. Controleren of de "anti condensklep ESBE VTC500" wel goed is gemonteerd.
10. Vloerverwarming en radiatoren op de BG UITZETTEN.
11. ??? (Alle andere ideeën zijn welkom.)
Laatst gewijzigd door ready to burn op 24 jul 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Punt 2: Het vat in combinatie met elektrisch verwarmingselement

Zoals je nu het element gebruikt is het geen zonneboiler.
Bij elk beetje warmwater gebruik zal het element direct aangaan. Het meeste warmwater gebruik vind (waarschijnlijk) plaats als de zon niet schijnt.
Je heb dus feitelijk een gewone elektrische boiler.
Bij een verbruik van 3a4 kWh/dag, is dat per jaar:
365*3*0.25Euro= 275,- euro per jaar
Over de gehele levensduur van je installatie is dat 20x 275= 5.500 Euro aan stroom voor alleen warmwater !! minus een beetje als de zon wel schijnt als je warmwater afneemt.

Ik weet dat er schakelingen bestaan om dit wel slim te regelen( mits je een slimme meter met een P1 aansluiting hebt.) Maar ik ben niet zo thuis als electroloog.
Nadelen zijn dan nog steeds:
1. dat je dan nog steeds maar een rendement 25% hebt, t.o.v. een collector.
2. geen verwarmingsondersteuning (Alleen de bovenkant van je vat wordt verwarmd)
3. Zoals al eerder gezegd; Als je warmte voor je huisverwarming, uit het vat haalt BOVEN je element, ben je je huis elektrisch aan het verwarmen. (dus zoals het nu is aangesloten)

Oplossingen:
1. Durf ik (nog) niet te zeggen. ( maar een collector en een passend vat, kost na aftrek van subsidie waarschijnlijk stukken minder dan de stroomkosten over 20 jaar)[
2. ???

Maar ik hoop dat er iemand is die dit alles hierboven afbrand en wel met een goed plan komt.

Nog even over energiekosten.
Om iets te verwarmen is elektriciteit de DUURSTE methode.
Met gas verwarmen kost nog maar de helft.
En met pellets verwarmen kost nog maar een kwart.
En zon? Die schijnt gratis en voor niks. Maar niet constant en ook niet altijd even krachtig. Dus als de zon schijnt wil je hier zoveel mogelijk energie van opslaan/bufferen om dit op een later tijdstip (maar dan wanneer het jouw uitkomt) gebruiken.
Laatst gewijzigd door ready to burn op 24 jul 2020, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

En nog even een belangrijke vraag.
2 eigenlijk...


Ben je wel op de hoogte van de gelaagdheid van het water in zo`n vat?



En dat zo`n vat daarom in verschillende zones is opgedeeld?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Ger, hoe loopt het heet sanitair water nu je huis in? |Niet via je cv toch? Schakel je ergens iets met de hand als je buffer te koud is?

En waar is die VC4013 klep voor? Je zet bij een foto dat het een gasklep is; maar de gasleiding loopt links met gele knop en dit is zeker geen gasklep. Dus met welke doel zit dat ding daar? Misschien heb ik iets niet begrepen. Maar hij lijkt op de koude cv retour van de ketel te zitten. Een kostbaar exemplaar. Ik heb hem ook nergens in een schema van je gezien. Wie heeft die gemonteerd? Waar loopt de electrische kabel heen die er aan vast zit?

EDIT:
Ik vermoed dat deze klap dicht gaat bij het inschakelen van je pelletkachel omdat er anders flow over de cv ontstaat door de extra pomp aan de buffer. Deze kan je er dus tussen uit halen en verkopen, deze brengt geld op, kijk maar op MP. Maar als je geen zin hebt laat je hem zitten; je kan hem ook handmatig open zetten.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 25 jul 2020, 07:43, 6 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Kleiner foto.jpg
Wat is er nieuw:


kranen weg als passage langs magneetkleppen
bypass ventiel circuit weg
pomp aan buffer weg
drinkwater aan hete kant heeft nu mengventiel; let op dat ie geschikt is voor 95 graden; veelal aangeduid als 'solar'
in en uitgangen cv circut hebben stromingskleppen.
cv water heet van buffer naar cv installatie heeft nu mengventiel
magneetkleppen uit pelletkachel circuit
nieuw extra expansievat, bereken zelf de druk
2 thermostaten, in dompelbuis of in insteekhuls in buffer
Je sanitair water gaat na je buffer altijd door je cv ketel; nooit meer omkijken of zorgen om warm water; je ketel is geschikt voor aansluiting van heet water.

Wat ontbreekt: je zonnepanelen electra spiraal; laten zoals het is; niet meer met 230v electra backup aansluiten, voor gemak niet getekend.

Je vloerverwarmingspompen zijn nu ongeregeld; je hebt er een stekker aan zitten.... liefst heb je dat ze gaan draaien als je cv 'aan' gaat. Een manier is om een aanlegthermostaat op een hete cv buis te plakken waar je de stekker van je cv pomp in steekt. De hete leiding moet dan wel heet water transporteren; dus zo ver mogelijk richting je cv op de buis monteren. (google pompschakelaar, of vloerverwarmingsthermostaat)
Voordeel van sommige van deze apparaten is dat ze elke dag even aan gaan om te voorkomen dat je pomp na een tijd stilgestaan te hebben (zomer) vast te gaan zitten. En denk even als een luchtbel als je naar je rode vloerverwaringsaansluitingen kijkt.


Met deze opzet kun je je buffer laden met je pelletkachel zonder dat je cv en of vloerverwarming gaat draaien, en je huiskamer uitgezweet wordt.
Het ombouwen is vooral rond je buffer georganiseerd en lijkt me heel overzichtelijk.

Je magneetkleppen ga je schakelen als driewegklep; dus de flow gaat of naar de buffer of naar je cv ketel. Je cv ketel pomp kan alle flow genereren die nodig is, de huidige extra pomp kan naar marktplaats.
Deze horen eigenlijk met een verschilschakelaar aangestuurd te worden maar het kan prima met een analoge aanlegthermostaat; kies er een met een wisselschakelaar zodat in beide standen 1 van de twee kleppen geactiveerd is. Misschien moeten we dat apart behandelen als je het niet begrijpt.
Hier een goede video:
https://youtu.be/RoGSSarDf7U

Gebruik deze variant om de sensor in je bestaande voelbuis te schuiven. https://www.ebay.de/itm/Salus-Rohr-Anle ... SwNIpc1I00
csm_wpr90gc-4_4541621764.jpg
Ik zou hem op je bovenste bestaande temperatuur sensor huls zetten. Stel je zet hem op 40 graden: zodra je buffer daar onder de 40 graden zakt schakelt de thermostaat: het cv water gaat nu niet meer retour door je buffer: het heet water is dus op gebruikt in je buffer. Het kleine rest heetwater is handig voor sanitar water.

Dezelfde thermostaat onderin zou ik aanleggen om te buffer bij maximale opwarming te gaan koelen; of automatisch je huis te gaan verwarmen en je dus tijdens een gezellig stookavondje op de bank om je buffer temperatuur hoeft te bekommeren. Ik zou hem op 65 graden instellen; je buffer bovenin zal veel heter zijn. Kwestie van uitproberen. Hou er rekening mee dat vanaf 70 graden er significante kalkafzetting gaat plaastvinden.

Het maakcontact zou ik op je cv thermostaat aansluiting op je cv aansluiten; soms is er speciale aansluiting voor vorstbeveiliging, die kan je ook gebruiken; de functie daarvan is dat de cv pomp gaat lopen als dat contact gemaakt wordt als antivries beveiliging zonder dat je cv gaat branden.
Ik zag het niet zo snel in de gebruiksaanwijzing van je ketel staan, maar laat ik aan jou over. Ik heb ook een digitale remeha thermostaat die alleen error zegt als dit contact gesloten is; maar blijft werken en uit storing komt zodra het contact niet meer gemaakt is. Op de tekening staat 230v erheen; dat klopt dus niet.

Niet in de tekening:
Een tweede temperatuur beveiliging zou je ook nog kunnen inbouwen aan je drinkwaterkant als 2e beveiliging; dan dus heetwater naar het riool weg laten lopen met een magneetventiel als je buffer 92 graden bereikt bijvoorbeeld. Het opgegeven OEG maximum is 95 graden.

Wat ook niet in de tekening staat is een automatische cv vuilafscheider, google, naar wens aan te brengen.

De aansluitingen bovenop je buffer: ik zou een heel betaalbare eenheid aanraden waar de drie beschreven functies inzitten in een mooie isolatie box. Google op Kesselsicherheitsgruppe. of https://2-improve.com/winkel/toebehoren ... eidsgroep/
De ontluchter die je over houd kan achter je pelletkachel op de messing u-bocht.
De loze leiding met kraan die ik bovenop je buffer heb getekend heeft 2 functies: bij vullen van je ketel vlotte ontluchting; maar vooral drijvend vuil en sediment in eerste instantie eruit spoelen.

Verder hebben we het al gehad over een ontluchtingpunt op je messing u-bocht achter je kachel, in de vorm van een 90 graden knie met ontluchter aansluitschroefdraad; zodoende geen constructieve verdere aanpassingen nodig.
https://www.ebay.de/itm/Klemmringversch ... SwRWZcFSPK
t stuck met schroefaansluiting.jpg
Dus oude knie koppelingen u-bocht losmaken, op top van de u bocht waar flow naar beneden stroomt zou ik deze plaatsen.

En je wasmachinekraan vervangen voor een vulkraan; ik ben hem vergeten in te tekenen, maar moet natuurlijk in rechtstreekse verbinding staan met je buffer zonder stromingsklep ertussen. Kan in de leiding naar je extra expansievat.

Je installatie is zo veilig en functioneel veel beter, eindelijk een warm te stoken buffer met je pelletkachel, geen omkijken naar.
Zet je watertemperatuur van je pelletkachel dus hoger dan 60 graden, anders werkt het opladen van je buffer niet door je laadventiel achter je kachel die pas een beetje open gaat bij 55 graden. Leidingen daar isoleren. Ik denk dat de pompstand van je pelletkachel niet veel uit zal maken, zet hem zeker niet op de hoogste stand, dat maakt alleen maar meer herrie.

Vullen en ontluchten vd installatie met de stroningsventielen zal wat langer duren en meer borrelen, en tijdens een keer flink opstoken zal je veel lucht en dus druk verliezen, dan kun je het beste op je buffer bijvullen. Je moet trouwens ook een vulpunt voor je pelletkachel maken; dus een rechtstreeks verbinding met je pelletkachel omdat hij niet meer vanuit je buffer gevuld zal worden. Doe het voor de heetwater keerklep aansluiting op je buffer. Onder je cv zie ik ook een vulkraan, daar vul je de cv installatie; de magneetklep naar de rest van de koude kant van je installatie staat nu open want de buffer is koud.

Ik ben benieuwd naar je eerste succesvolle glimlach.
Wist je dat je ook een zuinigere stand hebt op je haard met veel lagere vermogens afgifte?
Bijlagen
ketelgroep.jpg
ketelgroep.jpg
Laatst gewijzigd door Ruuben op 25 jul 2020, 07:29, 36 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

:?:
Laatst gewijzigd door Ruuben op 25 jul 2020, 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

CV op deze manier aansluiten tov van buffer en kleppen. Paste niet meer op vorige tekening
Bijlagen
1595643998948792134396.jpg
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

THANKS, ga dit eens allemaal verwerken in mijn brein en kom dan terug met ongetwijfeld vragen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

als je besluit deze opstelling toe te passen dan zou mijn cv water temperatuur op 30 graden instellen, en drinkkwater op 40. Dat scheelt aanslaan van de cv. In de zomer zal je toch alleen maar wllen koelen. Op gegeven moment merk je vanzelf dat je het te koud krijgt en kan je hem eerst eens op 40 zetten en kijken wat dat doet icm met je pellethaard. En in de zomer is je water sanitair water warm genoeg begrijp ik, legionella is geen issue met je bufferspiraal mits je alle warmwater tappunten genoeg gebruikt.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

de klep VC4013 zit op het water wat terug gaat in de CV,
Kabel gaat ergens in waar ook thermostaat kabel ingaat.
Mijn thermostaat is via TOON
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

oke.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Ruuben alvast een paar vragen

Bovenste sensor schakelt magneetklep 1 en 2?
sensor onder waarop aansluiten
Wat is maakcontact?

zuinige stand kachel

groet ger
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

gergeurtjens schreef: 25 jul 2020, 11:27 Ruuben alvast een paar vragen

Bovenste sensor schakelt magneetklep 1 en 2?
sensor onder waarop aansluiten
Wat is maakcontact?

zuinige stand kachel

groet ger
Ja
Onderste is ook een zelfde thermostaat als bovenste alleen laat je hem contact maken met de thermostaat aansluiting van je CV. Ik verwacht dat je CV dan gewoon aan gaat; als een schakelaar, dus op dezelfde contacten waar je toon op zit.kweestie van proberen.

Maak contact is als in rust het electrische contact open is en als de thermostaat (onderste op je buffer) schakelt dan maakt hij contact= sluiten.

In de gebruiksaanwijzing van je pelletkachel staat dat er 2 standen mogelijk zijn. Een hoog en 1 laag vermogen.
Plaats reactie