Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

Beste,
In bovenaards Nederlands wordt dit

Ramon schreef: ↑Wat hij bedoeld

met "dt" geschreven.
Verhoogt de kans op zeer schadelijke convectiestromen doorheen de isolatie.
Is dit ABN?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door kockie »

Nu moet ik het toch even opnemen voor Gargouille (ik had nooit verwacht dat ik dat zou doen), alhoewel hij meer dan capabel is om dat zelf te doen. Gargouille is woonachtig in België en -zo ver ik weet- is dat een normale uitdrukking die in België gebruikt wordt (ik heb een Belgische collega en het heeft even geduurd voordat ik begreep wat de 3e schuif rechts was). Dus in plaats van elkaar af te vallen op taalgebruik lijkt het mij eerlijker en gezelliger om te gaan discussiëren over feiten en deze te staven met referenties.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 14 jul 2020, 07:05 Is dit ABN?
Nee hoor, het is AN .

3e schuif rechts zou ik ook niet weten . Het maakt mij wel curieus .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Ik kan de berichten van Gargouille goed volgen, zowel taalkundig als inhoudelijk. Laten we terugkeren naar de inhoudelijke discussie.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

Gargouille is woonachtig in België en -zo ver ik weet- is dat een normale uitdrukking die in België gebruikt wordt
Geen ABN dus...

Bij ons zeggen ze word, en geen wordt. Het ging toch om taal en spelling?

Hij kan m krijgen zoals hij dat zelf wil... Wie kaatst, moet de bal verwachten.
Of hoe ze dat in België zeggen: Allee manneke... n koekske van eigen deeg.
Begrijp ik goed dat jij daarom suggereert helemaal niet te isoleren in ons geval?
Ik kan de berichten van Gargouille goed volgen, zowel taalkundig als inhoudelijk. 
Je twijfelt zelf in ieder geval wel of je het wel goed begrepen hebt....

Maar goed, laten we terug gaan naar de discussie.

Ik ben het oneens, maar goed. Lekker niet isoleren en een goede zomerse inertie! :lol:

Veel stookplezier!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

Inertie is de traagheid van de opwarming en afkoeling van de ruimte.

Kijken we van buitenaf, zal de inertie toenemen, als je van binnenuit isoleert. Je muur moet namelijk helemaal opwarmen, daarna je isolatie, daarna de ruimte.

Kijken we van binnen vandaan, zal de inertie afnemen. Als je zomers in deze koele ruimte komt, zal je lichaamstemperatuur, de ruimte temperatuur sneller doen laten stijgen, dan wanneer je geen isolatie hebt.

(Mits je lichaamstemperatuur warmer is dan de muur!)

Mijn ervaring in de zomer: warmte komt van buiten, weinig van je lichaam. Dus dat verhaal van inertie is echt onzin.

Je gaat dan de isolatie weglaten, vervolgens warmt de buitenlucht/zonlicht de muur op tot heel heet, maar nee, geen isolatie, want als je je in die ruimte bevind, warmt je lichaam de ruimte te snel op.

Hoe hek t noe? Jaja. En dat moeten we slikken als zoete koek.

Het voordeel van binnenuit isoleren, is dat de ruimte snel opgewarmd is (in de winter)
Het nadeel, dat hij snel weer afgekoeld is.

Aan de buitenkant isoleren, draai je de voordelen en nadelen om.
Je moet namelijk een hoop massa (muur) verwarmen.

Misschien is dit iets duidelijker dan half Belgs.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 14 jul 2020, 12:44
Gargouille is woonachtig in België en -zo ver ik weet- is dat een normale uitdrukking die in België gebruikt wordt
Geen ABN dus...

Bij ons zeggen ze word, en geen wordt. Het ging toch om taal en spelling?

Hij kan m krijgen zoals hij dat zelf wil... Wie kaatst, moet de bal verwachten.
Of hoe ze dat in België zeggen: Allee manneke... n koekske van eigen deeg.
Neen. De uitdrukking die hier bij past is :"hij heeft zich weer in eigen voet geschoten".
Het eerste citaat was van Kockie en die beheerst zijn taal: "gebruikt wordt" is juist.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 14 jul 2020, 12:54 Inertie is de traagheid van de opwarming en afkoeling van de ruimte.

Kijken we van buitenaf, zal de inertie toenemen, als je van binnenuit isoleert. Je muur moet namelijk helemaal opwarmen, daarna je isolatie, daarna de ruimte.

Kijken we van binnen vandaan, zal de inertie afnemen. Als je zomers in deze koele ruimte komt, zal je lichaamstemperatuur, de ruimte temperatuur sneller doen laten stijgen, dan wanneer je geen isolatie hebt.

(Mits je lichaamstemperatuur warmer is dan de muur!)

Mijn ervaring in de zomer: warmte komt van buiten, weinig van je lichaam. Dus dat verhaal van inertie is echt onzin.
Je aanname is onzin, bijgevolg ook je conclusie.
Het (oudere) huis warmt in de zomer niet op van de lichaamstemperatuur, maar van:
1. zoninstraling via ramen (veruit de grootste factor)
2. warmtedoorslag vanuit het dak (afhankelijk van dakopbouw en dakisolatiegraad)
3. interne warmtelasten (apparaten)

Volle muren zorgen op meerdere manieren voor 'inertie':
1)De muren hebben zelf weinig last van warmtedoorslag omdat er al veel (zonnewarmte) naar gestraald moet worden voordat ze een graad opwarmen. Het verschil dat 'massa' maakt tussen 'temperatuur' en 'vermogen'.
2) De muren middelen ook de nacht- en dagtemperatuur.
3) De warmtestroom keert op zeer hete zomerdagen om in de muur en daarmee ook de dampdiffusiestroom. In het begin van de hittegolf gaan de muren naar de binnenzijde uitdrogen. Die verdamping aan het binnenoppervlak heeft een extra koelend effect (verdamping ontrekt warmte).

Volle muren blijven dus merkelijk koeler dan de omgevingslucht.
Ten eerste koelen die muren actief de binnenlucht. Ten tweede is de gevoelstemperatuur het gemiddelde tussen de luchttemperatuur en de stralingswarmte van de omgevende vlakken (muren en vloeren).
Daardoor dragen die koele muren bij aan een aangenamer binnenklimaat tijdens hete dagen.

Binnenisolatie zal deze (koel)effecten verminderen.
Dat zal het slechts in de mate van de isolatiegraad doen. Niet zo extreem dus bij die capillair actieve variant.
En het is ook niet zo dat ik dat verlies aan inertie heb voorgesteld als het allergrootste te vermijden verlies. Als de binnenisolatie in het stookseizoen enorme besparingen zou opleveren was het volatiele klimaat in de zomer er misschien wel bij te nemen. Maar in de context van de relatieve kleine winterwinsten vind ik die bijkomende (zomer)nadelen wel relevant in de afweging.

G
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door dormos »

Ramon,

Misschien kun je beter niet reageren op zaken waar je geen verstand van hebt, zoals isolatie, vochttransport en dt's...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

schuif= lade
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

Het (oudere) huis warmt in de zomer niet op van de lichaamstemperatuur
100% oneens. Vertel mij maar eens waarom dat niet zo is, met een bron of formule.
Het (oudere) huis warmt in de zomer niet op van de lichaamstemperatuur, maar van:
1. zoninstraling via ramen (veruit de grootste factor)
Juist! Waar ik het dus ook over had. Van buiten af. De zon staat bij ons, buiten het huis. Als het bij ons warm is, gaan de rolluiken dicht, om de warmtebron (zon) tegen te houden.

Stralingswarmte is niet de grootste bron. Geleidingswarmte is de grootste.

Via de muur of via het rolluik. Als je over isolatie gaat praten, en je laat de deur open staan, kan je net zo goed geen isolatie gebruiken. Ga je over thermische inertie in de zomer praten voor een beter leefcomfort praten, met veel ramen zonder rolluiken, lach ik je alleen maar uit. :lol:

Maar goed... Ik heb er geen verstand van. Lekker niet isoleren, helpt echt niks, sterker nog, het worDT!!!!!! alleen maar slechter. En rolluiken open houden anders werkt het verdampen van het water in je muur niet. Wel af en toe nat sprayen, die muur. :lol:
Het eerste citaat was van Kockie en die beheerst zijn taal: "gebruikt wordt" is juist.
Daar had ik het niet over. Jij berispt mij van een dt misser, maar jouw hele zinsopbouw klopt niet. Toen zei kockie: dat is Belgs.
Toen reageerde ik weer, door te zeggen dat Belgs geen ABN is.

Gesnopen? Of moet ik het in bovenaards Nederlands uitleggen?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Erg duidelijk zo.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

B.a.n.:

Ik had een rectificatie, d had dt moeten wezen, ik acht het niet van significant belang, ik heb het gecomplementeerd, het was in mijn ogen niet desastreus, maar er werd nogal denigrerend over gedaan, nu is het een beetje geëscaleerd, ik vond het op zich wel intrigerend, maar wel markant, dat er ongegeneerd, over je eigen misser, hautain langs gelezen wordt. Met dt.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Kijk als je je best doet lukt het wel.
En er werd pas niet meer langs je missers gelezen nadat je zelf lessen dacht te moeten geven.

Nu de interpunctie nog en we zijn er.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Ramon schreef: 14 jul 2020, 12:54
Het voordeel van binnenuit isoleren, is dat de ruimte snel opgewarmd is (in de winter)
Het nadeel, dat hij snel weer afgekoeld is.

Aan de buitenkant isoleren, draai je de voordelen en nadelen om.
Je moet namelijk een hoop massa (muur) verwarmen.
Massa tempert de temperatuurwisselingen (stijging/daling).
  • Met isolatie aan de binnenzijde ga je met de massa van uw muren de wisseling van de buitentemperaturen temperen.
  • Met isolatie aan de buitenzijde ga je met die massa de wisseling van de binnentemperatuur temperen.
Nadeel van buitenisolatie is dat uw buitenmuren (buitenmassa's) zich niet kunnen opwarmen aan een winterzonnetje. Een Finse studie heeft aangetoond dat dit opwarmen een verschil geeft van ca. 23% t.o.v. de theoretische u-waarde en dit gemeten over 4 Finse winters.

Nadeel van binnenisolatie is dat het in de zomer sneller (te) warm wordt binnen (zoals reeds gezegd).

Een manier om de nadelen van binnenisolatie tegen te gaan, is wandverwarming (water-systeem) toepassen zodat je in de zomer met hetzelfde systeem kan koelen.

In de winter kan je met wandverwarming ook de mogelijke condensproblemen tegengaan en de bakstenen muren op een minimale temperatuur houden opdat die nog kunnen blijven uitdampen. Op die manier krijg je geheel damp-open muren zonder condensproblemen (zie ook Het Polderhuis).
Ideaal daarvoor is dat de isolatiewaarde van de binnenisolatie ongeveer gelijk is aan die van de volle bakstenen muur. Bij wandverwarming op ca. 26 à 28°C krijg je zo ca. 13 à 14°C aan het overgangsvlak isolatie/bakstenen muur (als het buiten 0°C). Dit is voldoende om daar condensvorming te vermijden.

Zeker ter hoogte van de eventuele houten balken is het nuttig om wandverwarming te hebben. Daar zou je zelfs kunnen opteren op wat verwarming achter te isolatie te steken bij wijze van "Balkenkopftemperierung".
Laatst gewijzigd door Keon op 15 jul 2020, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie