Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ernest Dubois »

Ja dat zijn steensmuren en steensmuren die voorheen te kampen hadden met vochtdoorslag, (regenslag en dak lek) maar dat is opgelost en nu blijven ze droog en is er geen belasting nog aan behang nog draagstructuur. Ook belangrijk is nergens komt behang tot aan de vloer aan de buitenmuren. Onder aan is een lambrisering.
Over digitaal vakboeken kan ik weinig zeggen die mijn zijn echt.
Gargouille, ken jij dat series boeken van het Nationaal Restauratie Centrum?
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Ernest Dubois schreef: 17 aug 2020, 23:16 Ja dat zijn steensmuren en steensmuren die voorheen te kampen hadden met vochtdoorslag, (regenslag en dak lek) maar dat is opgelost en nu blijven ze droog en is er geen belasting nog aan behang nog draagstructuur. Ook belangrijk is nergens komt behang tot aan de vloer aan de buitenmuren. Onder aan is een lambrisering.
OK, maar die lambrisering is toch ook op bepaalde punten in contact met de buitenmuur ?
En als ik me goed herinner had jij de muren langs buiten ook aangepakt met een kalkpleister ?
Ernest Dubois schreef: 17 aug 2020, 23:16 Over digitaal vakboeken kan ik weinig zeggen die mijn zijn echt.
Gargouille, ken jij dat series boeken van het Nationaal Restauratie Centrum?
Ik ken het wel, maar heb er momenteel geen boeken van.
Op hun site staat wel een interessante voor fietser digitaal beschikbaar: https://www.restauratiecentrum.nl/studieboeken/linnen/

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ernest Dubois »

Er is een geventileerde spouw tussen muur en lambrisering met een vergelijkbaar draagconstructie als bevestiging die is wel in contact met de buitenmuren natuurlijk.

Ja dat aanpak is de sleutel dwz cement pleister afgebikt en puur kalk (ik ben geen stukador dus heb ik het laten doen maar de stukador wil cement door de kalk strooien - goed in de gaat houden die stukadoors, als je om de hoek lopen gooien ze het nog steeds der in- maar dat had ik kunnen zien te voorkomen gzd) pleister der op.
Werken, das leuk.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Dank voor jullie bijdragen en de link naar het artikel, dat ziet er interessant uit, ik ga dit binnenkort rustig doorlezen.

Het huidige plan is om toch met houten vloerdelen (vuren) af te timmeren. Dus een voorzetwand voor de steens muur met een luchtspouw. Rest nu nog de vraag hoe deze ruimte te verwarmen. Ik heb twee opties voor ogen:

* #1:, de gemakkelijkste optie: een aanwezige gaskachel gebruiken.
* #2: een houtkachel (vind ik gezelliger, maar wel meer werk, gedoe) aangevuld met een plintverwarming.

Ik vraag mij af welke optie het beste zou werken om de ruimte op te warmen? Ga ik bij de plintverwarming veel energie verliezen omdat ik dan de natte buitenmuren droog ga stoken, of valt dit mee door de houten voorzetwanden? En gaat het hout ernstig wekren, of zou het deze warmte wel kunnen verdragen?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door willem »

Ik weet niet wat je tegen isoleren hebt maar heb je je al eens verdiept in EPS isolatie platen
of zeg ik nu wat smerigs.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

willem schreef: 20 aug 2020, 14:59 Ik weet niet wat je tegen isoleren hebt maar heb je je al eens verdiept in EPS isolatie platen
of zeg ik nu wat smerigs.
Hallo,

ik heb niet per se iets tegen isoleren, maar wel tegen isoleren van mijn huis uit 1925 met steens muur in een beschermd dorpsgezicht. Ik ben bang voor vocht (en schimmel) problemen door isolatie en evt. ook voor vorstschade door isolatie. En voor extra kans op rotten van de houten vloerbalken in deze muur door isolatie. Daarom heb ik besloten helemaal af te zien van isolatie van de woonkamerwanden.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Iemand nog een idee of plintverwarming goed gaat functioneren in een woning met steensmuur, geringe luchtspouw (3-5 cm) en (vuren gg-delen) houten voorzetwand?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hallo,

is er wellicht nog iemand die iets kan vertellen over of de combinatie houten voorzetwand met luchtspouw en plintverwarming? Zou de plintverwarming goed functioneren indien deze voor een (vuren) houten voorzetwant staat? Ik begrijp dat het idee is dat de plintverwarming er voor zorgt dat convectiewarmte opstijgt langs de muur en dat de muur hierdoor opwarmt en vervolgens in de vorm van stralingswarmte deze warmte uitstraalt de ruimte in.

Ik vraag mij af of dit ook zou kunnen werken indien je de plintverwarming niet direct tegen de buitenmuur (steens muur in ons geval) plaatst, maar tegen de houten voorzetwand? (waarbij er een luchtspouw is tussen voorzetwand en buitenmuur)

Of zou ik beter de oude gaskachel opnieuw kunnen aansluiten in deze opstelling met voorzetwanden?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Krelis »

fietser schreef: 03 sep 2020, 19:11 Hallo,

is er wellicht nog iemand die iets kan vertellen over of de combinatie houten voorzetwand met luchtspouw en plintverwarming? Zou de plintverwarming goed functioneren indien deze voor een (vuren) houten voorzetwant staat? Ik begrijp dat het idee is dat de plintverwarming er voor zorgt dat convectiewarmte opstijgt langs de muur en dat de muur hierdoor opwarmt en vervolgens in de vorm van stralingswarmte deze warmte uitstraalt de ruimte in.

Ik vraag mij af of dit ook zou kunnen werken indien je de plintverwarming niet direct tegen de buitenmuur (steens muur in ons geval) plaatst, maar tegen de houten voorzetwand? (waarbij er een luchtspouw is tussen voorzetwand en buitenmuur)

Of zou ik beter de oude gaskachel opnieuw kunnen aansluiten in deze opstelling met voorzetwanden?
wat is goedkoper? Het gaat er op lijken dat de oplossing een nieuw probleem oproept.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Krelis »

willem schreef: 20 aug 2020, 14:59 Ik weet niet wat je tegen isoleren hebt maar heb je je al eens verdiept in EPS isolatie platen
of zeg ik nu wat smerigs.
of resol. 🚲Google eens op kingspan
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi allemaal,

na een lange afwezigheid wil ik nog melden dat we inmiddels de woonkamer hebben laten isoleren met 10 cm harde houtvezelisoaltieplaten, afgewerkt met leemstuc en wandverwarming. Ik heb later ook nog een grote werkplaats van 60 m2 zelf geïsoleerd met 8 cm houtvezelisolatie (ook harde platen) en van leemstuc en wandverwarming voorzien. Er moeten nog steeds vrij veel ruimtes verbouwd worden. Ik realiseer mij, dat dit vrij dikke platen zijn waardoor er een groter risico op vocht in de muren is.

Ik weet niet of ik tevreden ben. De wandverwarming werkt prima en bevalt goed. Maar ik blijf mijn vraagtekens bij de houtvezelisolatie houden. Ik heb mij drie jaar terug over laten halen door de leemstuccadoor, ondanks uitgebreide informatie van o.a. Gargouille. Ik ga eerlijk gezegd steeds meer twijfelen of isolatie wel zo handig is in het geval van een oud huis met steensmuren en vooral veel regen maar ook hoog grondwater en oppervlaktewater.

Ik heb niet een duidelijke voor / na meting, maar gevoelsmatig houd ik het idee dat de warmte niet erg lang vastgehouden wordt. Als het buiten zo'n 4 graden is, is het na een avond stoken de volgende dat nog zo'n 12 tot 14 graden in de woonkamer, waarbij 's nachts de verwarming niet aan gestaan heeft.

Ik blijf ook mijn vraagtekens houden bij hoe de houtvezelisolatie m.b.t. vocht is: wordt deze niet vochtig in de muren door regen? Je kunt dat ook niet meer zien, het is verborgen. Dat staat me toch niet echt aan.

Niettemin functioneert de verwarming wel goed. Maar er blijft twijfel over of de tamelijk dure houtvezelisolatieplaten wel veel verschil maken. De werkplaats a 60 m2 voelt wel veel prettiger aan na de verbouwing, ondanks dat hij op maar 12 graden wordt verwarmd. En het gasverbruik is daar, samen met de keuken en badkamer die automatisch mee-verwarmd worden, ongeveer 0,2 kuub per uur op een dag als vandaag. Ik heb geen idee of dat hoog of laag is, voor mijn gevoel is dat nog een vrij stevig verbruik, maar de ruimte heeft een ongeisoleerde vloer, ongeisoleerd plafond en grote werkplaatsdeuren die ook niet volledig winddicht zijn.

De interesse in temperierung blijft, dus enkele buizen in de muur zonder isolatie. Ik bedenk mij opeens dat ik dat relatief eenvoudig in een nog af te werken ruimte kan aanbrengen en enkele weken / maanden testen deze winter. Het gaat om een ruimte aan de noord zijde, waar de vloer beneden maaiveld ligt waardoor de onderste +/- 30 cm vochtiger zijn dan de rest van de muur.

Samengevat blijft het voor mij een moeilijke materie, maar ik denk dat de houtvezelisolatie beperkt nut heeft, en als grote nadeel heeft dat je niet meer ziet wat er in de muur gebeurt.

Ook kan ik de ervaringen van Ernest Dubois bevestigen, ik heb enkele bouwlui aan het werk gehad, maar regelmatig gebruiken ze andere materialen dan afgesproken, en blijven dat ook gewoon doen met smoesjes. Best ingewikkeld dus als je volgens bepaalde principes die afwijken van de norm wilt verbouwen.
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door wim1953 »

Hoi Fietser,

Als je wilt nagaan of zich vocht ophoopt in je wanden kun je eenvoudig een berekening maken met het programma U-wert van Ubakus. Je voert nauwkeurig je wandopbouw in en kunt aflezen of het dauwpunt ergens in je wanden zit. verder als je wandverwarming hebt, wat overigens een goede keuze is dan verdampt eventueel vocht wat zich ophoopt in je wanden in ieder geval tijdens de stookperiode. Dat kan gebeuren als de luchtvochtigheid in huis altijd aan de hoge kant is. Een graadmeter of de wanden te vochtig worden , als je leem hebt gebruikt , is als er zichtbaar schimmel op komt. Heb je wel of geen dampremmende laag tussen de steensmuur en de houtvezelisolatie zitten om te voorkomen dat er vocht door de steensmuur naar binnen kan doorwerken. Is de houtvezelisolatie koud op de wand gemonteerd of zit er afstand tussen de steensmuur en de platen. Over vocht door grondwater kan ik je geen tips geven. Zijn overigens de houtvezelplaten tot op de betonvloer gemonteerd of is er nog enige afstand tot de vloer. Als je twijfelt kun je op enkele plekken in de wand een klein gaatje boren en een vochtmeting doen. Er zijn ook vochtmeters in de handel waarmee je niet alleen de oppervlakte van de wand kunt meten maar ook tot op een bepaalde diepte in de wand met infrarood. Misschien kan deze info je enigszins geruststellen.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi Wim, vriendelijk bedankt voor je uitgebreide reactie!

Gelukkig ben jij wat positiever over de isolatie die ikzelf in mijn huis hem aangebracht. Ik hoop, dat ik te pessimistisch ben, wat wel vaker het geval is...

Ik vermoed dat het rekenprogramma onvoldoende / geen rekening houdt met damp-open materialen zoals houtvezelisolatie? Toch bedankt voor de tip!

Er zit nog denk ik ruwweg 2 cm, misschien zelfs meer, leem tussen de gemetselde muren en de (hardere type) houtvezelisolatieplaat. Want ik weet nog dat mijn leemstuccadoor er een aardige laag op spoot. Dat zal vast zo'n 2 cm zijn. Daarna komt dus 10 cm isolatieplaat, wat mij als gewaagd / veel lijkt, vandaar dat ikzelf 8 cm heb aangehouden voor de werkplaats die ikzelf heb gedaan. Anderen schrijven dat 6 cm toch wel de bovengrens is, als je de boel niet uitrekent.

Waar ik dus een beetje angst voor heb, is dat evt. schimmels in de muur of isolatie komen, niet zozeer aan het zichtbare oppervlak van de stuclaag die in het zicht is. De stuclaag die je ziet is volledig droog, optisch in ieder geval, en ziet er heel fraai uit.

Ik heb vandaag maar eens de houtkachel uit gelaten, want het is waarschijnlijk ook vrij onlogisch om ook nog een houtkachel te stoken als je wantverwarming hebt, en vandaag dus vooral de wandverwarming aan gehad. Dat was toch wel heel aangenaam.

Ik overweeg toch om experimenteel temperierung zonder isolatie op de noordgevel te testen: ik leg 2 lussen aan die ik met leem dichtstuc. Ze liggen op de muur. Dit zou, als ik het goed begrijp, voldoende moeten zijn voor een temerierung. Zo kan ik deze winter temperierung uitproberen in een nog te verbouwen ruimte waarvan de muren het vochtigst zijn. Ik ben mij bewust dat alles verre van optimaal is hier, en dat de keuzes ook verre van optimaal zijn, want vermoedelijk is de woonkamer die reeds geisoleerd is en op de zuid / west zijde ligt,juist het meest logisch voor temperierung. Samengevat heb ik dus denk ik wel wat geleerd hier, maar niet goed toegepast. Ik ga desondanks toch verder met experimenteren, want ik voel mij nu wat onafhankelijker van een leemstuccadoor en verwarmingsinallateur nu ik alles zelf kan. Doordat ik in het begin het idee had dat ik geen handige klusser was ben ik toen mee gegaan in de ideeen van de leemstuccadoor. Ik zal niet zeggen dat die ideeen per definitie helemaal fout zijn, maar ik heb helaas wel enige twijfels. Vandaar het nieuwe teperierungs experiment.
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door wim1953 »

Beste fietser,

De tekening ( bijlage ) is een uitwerking van de gegevens uit je eerste bericht. Als je alles hebt gedaan wat je toen schreef valt het wel mee. Dus ook de stoorvoegen openkappen om buitenlucht door de 2 centimeterspouw te krijgen. Ook kun je in deze berekening zien dat de tien cm houtvezell het binnenkomen van warmte van buiten naar binnen met 8 uur vertraagd. Ik heb in mijn woning damopen gebouwd en meer dan 30 cm houtvezel in de wanden. Vind het soms ook wel spannend als het veel regent en waait maar heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat. In Duitsland overigens doen aannemers op verschillende plekken sensoren aanleggen in de wanden om het vochtpercentage te kunnen meten.

Met leemstuc werken kan iedereen met wat oefening. In combinatie met wandverwarming krijg je wel flinke spierballen omdat je minimaal 3 cm basisleem moet opbrengen. Die heb ik ook laten spuiten. Daarna ben ik alles zelf gaan doen. Omdat je open tijd zo lang is kun je blijven corrigeren. Verdichting is belangrijk nadat je hebt opgebracht. Een als je goed hebt opgebracht dan is het eindresultaat ook mooi strak. Hecht je minder waarde aan vochtregulatie maar wil je alleen een natuurproduct met een fraaie uitstraling dan is het werken met hechtleem aan te bevelen. Dat is uiteindelijk sterker dan basisleem en je kunt het overal overheen stucen. Ik stuc rechtstreeks op gipsplaat of ESB contsructieplaat noem maar op. Wel een stucnetje er onder en de hoeken goed doorzetten met het stucnet. ( even vastzetten met nietjes dat blijft het goed zitten ) Fraai gestuct hoef je niet eens af te werken.
Fietser.png
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door wim1953 »

En hier een voorbeeld van een vochtmeter met dieptewerking tot 180 mm
Bijlagen
gann hydromette BL compact.jpg
gann hydromette BL compact.jpg (15.36 KiB) 306 keer bekeken
Plaats reactie