Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door willem »

Door teveel te lezen kan je ook beren gaan zien.

https://www.vocht.be/doorslaand-vocht/wat/
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Dank voor alle reacties tot nu toe. Uiteindelijk is het moeilijk een keus te maken. Ik heb inmiddels ook de website van Konrad Fischer ontdekt op:

http://www.konrad-fischer-info.de/sitemap1.htm

Ik lees verschillende meningen over dit, zoals het lijkt, omstreden persoon. O.a. dat zijn meningen onjuist zouden zijn. Hebben jullie daar nog een mening over? Ik wil zijn website nog door gaan nemen - maar het is erg veel informatie.

Ik lees (elders) o.a. dat woningen van begin 1900 in Noord Duitsland (al) spouwmuren hadden zodat het binnenblad voor regenvocht beschermd werd. Begrijp ik het goed dat ik dan ongunstig zit met mijn enkele steens muur (ruwweg 21 cm dik)?

Isoleren van de wanden lijkt een dubieuze operatie vanwege condensvocht vorming. Echter las ik in dit topic dat de bijdrage van regenwater een factor 1000 groter is dan condensvocht. In dit geval zou die vorming van condens toch veel minder relevant zijn en zou de focus vooral op het regenwater probleem moeten liggen? Ik lees ook dat oude woningen (en ik weet niet of mijn huis daar ook precies onder valt) gebouwd zijn om te kunnen "ademen", dus damp-open met gaten en kieren waarbij de muren via verwarming en zon? weer de gelegenheid krijgen om te drogen. Betekent dit, als ik het goed begrijp, dat het wellicht het meest voor de hand liggend is niet - of minimaal - te isoleren?

En hoe zou het zijn om een spouwmuur te simuleren door een houten binnenmuur te maken met luchtspouw - zodat de binnenmuur niet nat wordt door regenwater? En dan wat dikker hout te nemen zodat het toch een beetje isoleert en evt. warmte op kan nemen om weer uit te stralen - in combinatie met bijvoorbeeld plintverwarming of een tegelkachel? Dan zou er nog wel condensatie op de buitenmuur kunnen plaatsvinden, maar zou dit nadeel op kunnen wegen tegen het voordeel van een iets grotere isolatiewaarde en de energie die minder gebruikt wordt om het regenwater in de buitenmuur te verdampen - als je toch nooit de buitenmuur droog kunt stoken en dit vooral energie kost - dan maar wat minder deze muur verwarmen. Of is dit geen handig en logisch idee?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 02 aug 2020, 17:43 Ik lees verschillende meningen over dit, zoals het lijkt, omstreden persoon. O.a. dat zijn meningen onjuist zouden zijn. Hebben jullie daar nog een mening over? Ik wil zijn website nog door gaan nemen - maar het is erg veel informatie.
Hij was inderdaad omstreden. Maar voornamelijk omdat hij de isolatie-industrie zwaar op de korrel nam.
Bovendien gebruikte hij dezelfde techniek als de reclame-jongens 'pro-isolatie' om z'n kritiek(contra-isolatie) te spuien: veel tam tam, veel cliché's, weinig nuance.
Maar dat was vooral om de aandacht te krijgen. In z'n werk (monumentenzorg) ging hij wel genuanceerder te werk.
Ook op z'n site ga je niet veel detail-info vinden. Daar kon je z'n bureau wel voor inschakelen, maar dat was dan te betalen.
Hij is inmiddels overleden.

Ik lees (elders) o.a. dat woningen van begin 1900 in Noord Duitsland (al) spouwmuren hadden zodat het binnenblad voor regenvocht beschermd werd. Begrijp ik het goed dat ik dan ongunstig zit met mijn enkele steens muur (ruwweg 21 cm dik)?
Inderdaad, dat zijn verschillen die er toe doen. Halfsteens en steensmuren zijn zeker aan de regenzijde zeer verdacht voor problemen.
Als ze nu geen problemen opleveren, dan zou ik er toch niet van uitgaan dat er nog veel marge op zit en dus zeker niets ondernemen dat de vochtbalans negatief beïnvloedt. Ga ook zeker de huidige toestand van de balkkoppen na in de west- en zuidmuren.
Isoleren van de wanden lijkt een dubieuze operatie vanwege condensvocht vorming. Echter las ik in dit topic dat de bijdrage van regenwater een factor 1000 groter is dan condensvocht. In dit geval zou die vorming van condens toch veel minder relevant zijn en zou de focus vooral op het regenwater probleem moeten liggen?
1/1000 is vooral voor regenzijdes een goede maatstaf. Condensatie gaat in grammen per dag. Regen in liters per dag. Binnenisolatie mag het probleem niet verergeren.

Ik lees ook dat oude woningen (en ik weet niet of mijn huis daar ook precies onder valt) gebouwd zijn om te kunnen "ademen", dus damp-open met gaten en kieren waarbij de muren via verwarming en zon? weer de gelegenheid krijgen om te drogen. Betekent dit, als ik het goed begrijp, dat het wellicht het meest voor de hand liggend is niet - of minimaal - te isoleren?
Het is al een hele prestatie als je een genuanceerd beeld krijgt van de bestaande problemen en de verschuivende evenwichten bij ingrepen. Steensmuren zijn aan de regenzijdes geen evidentie. Mijn insteek is best aan de buitenkant de regen tegenhouden (houten gevelbekleding of leien met geventileerde luchtspouw zijn ideaal; kalkpleisters een tweede optie, grote overstekken, klimop, leibomen kunnen helpen maar zullen niet onder alle omstandigheden ideaal zijn. Een aanbouw, carport, serre enz kunnen van een ongunstige muur ook een gunstige muur maken) als je aan de binnenzijde ingrepen wil doen die het droogpotentieel negatief beïnvloeden. Of deze muren vermijden in je leefruimte. In onverwarmde ruimtes met een goede ventilatie en zonder binnenisolatie zijn deze ruimtes wellicht nog voor heel wat andere zaken bruikbaar. Beschouw het bestaande huis als een permacultuur-concept= Gebruik de indeling om het energiegebruik en materiaalgebruik te optimaliseren en maak gebruik van gunstige en ongunstige eigenschappen/bestaande toestanden.



En hoe zou het zijn om een spouwmuur te simuleren door een houten binnenmuur te maken met luchtspouw - zodat de binnenmuur niet nat wordt door regenwater? En dan wat dikker hout te nemen zodat het toch een beetje isoleert en evt. warmte op kan nemen om weer uit te stralen - in combinatie met bijvoorbeeld plintverwarming of een tegelkachel? Dan zou er nog wel condensatie op de buitenmuur kunnen plaatsvinden, maar zou dit nadeel op kunnen wegen tegen het voordeel van een iets grotere isolatiewaarde en de energie die minder gebruikt wordt om het regenwater in de buitenmuur te verdampen - als je toch nooit de buitenmuur droog kunt stoken en dit vooral energie kost - dan maar wat minder deze muur verwarmen. Of is dit geen handig en logisch idee?
Ik denk dat de bestaande balken dan nog steeds in de buitenmuur liggen en minder warmte krijgen en dus een klein negatief effect krijgen tov de huidige situatie. Het is dan hopen en bidden dat dit niet nefast wordt voor de balken. (NB balkopleggen zijn meestal maar een 8 cm langs de binnenkant en hoog tegen het plafond. Een plaats die in de huidige toestand wel een gunstig droogpotentieel heeft door de "klassieke" warmteverliezen met een "klassieke" verwarmingssysteem)
In de "spouw" kan een goed klimaat ontsaan voor schimmelgroei. Die kan door kieren en spleten ook sporen afgeven aan de binnenruimte. Wat ongezond is voor de bewoners. Problemen worden lang uit het zicht gehouden.

Ik wens u veel wijsheid. Een simpele oplossing bestaat niet voor dit probleem.

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Dank voor je uitgebreide reactie Gargouille. Ik denk, dat oorspronkelijk de woonkamermuren met hout betimmerd waren: vrij dicht op de bakstenen muren, dus slechts een beperte "luchtspouw", waar net de metalen buizen voor elektra in pasten. Op dat hout zaten jute, kranten en behang.

Ik begrijp dat er een risico op schimmelvorming bestaat indien wij een luchtspouw gaan maken met houten voorzetwand. Zou de enige oplossing zijn om deze wand weg te laten, en de steens muur aan de binnenzijde te bepleisteren met bijvoorbeeld kalk, of ervoor te zorgen dat warme lucht in deze spouw terecht komt zodat evt. vocht kan verdampen?

Ik vind het idee om begroeiing te plaatsen bij de voorgevel wel interessant, maar ik lees ook dat oud voegwerk (m.n. kalkhoudend - en ik vermoed dat het wit gekleurde voegwerk bij ons kalk kan bevatten) aangetast kan worden door klimop. Een oplossing zou zijn om een rooster voor de gevel te plaatsen waar de plant op kan groeien. Een alternatief zou de wilde wingerd zijn, die zou geen kalk uit de muur (voegen) onttrekken. Wel lees ik dat klimop behalve regenbescherming ook het drogen van metselwerk kan belemmeren. (?) Ik ga mij er nog wat beter in verdiepen, want als het voor regenbescherming, iets extra isolatie (?) en bescherming tegen zon in de zomer zou zorgen en ook een plek biedt voor insecten, dan klinkt dat nog niet zo gek. Alleen wel extra onderhoud.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door willem »

Géén Klimop - Hedra of welke klimmer dan ook tegen of bij een muur van woning - schuur ed plaatsen.
Het vreet zich vast aan steen en sloopt de voeg, er komt geen vogel in te nestelen ( te dicht bij bewoning) maar trekt wel ongedierte aan, denk aan muizen die zo makkelijker omhoog kunnen en onder de pannen kunnen komen, spinnen en ander getriefel. Het spul groeit zeer snel en zit zomaar onder de pannen en tussen het dak-beschot.
Zelf noem je het op; als de muur nat is droogt ie zeer slecht.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door willem »

fietser schreef: 31 jul 2020, 08:08 Wij kunnen de muur niet zichtbaar bewerken, want het gaat om een beschermd dorpsgezicht.
Dan snap ik je keuze voor Klimop oid niet, d'r blijft weinig zichtsbaar over.

Overigens lijken onze muren m.i. in goede staat, voor zover ik dat als ondeskundige kan zien.
Laat een deskundige hier naar kijken en stel hem gelijk de vragen en vertel hem jouw Klimop idee.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

De essentie bij volle muren is inderdaad dat ze nat worden en weer opdrogen.
Bij een ingreep moet je altijd kijken wat er gebeurt zowel met de impact op het 'nat worden' als het 'drogen'

Monumentenzorg betwist bijvoorbeeld niet dat een hydrofobering de totale hoeveelheid (regen)water kan decimeren die de muur intrekt. Het stelt gewoon (op middellange) termijn vaak vast dat de droogcapaciteit er nog harder door achteruit ging. Dat maakt dat het evenwicht ongunstig wordt beïnvloedt.
Het is dan aanvankelijk minder water in de muur, maar langzaam aan wel cumulerend. Dan heb je in het begin een gunstig effect, maar met de tijd wordt het steeds slechter. Op termijn mogelijk zelfs slechter dan voor de ingreep.

Ik ben geen klimop-ervaringsdeskundige. Maar ben het wel met Willem eens dat je ook bij deze ingreep naar de twee zijden van de medaille moet kijken. Ook hier kan het zijn dat klimop veel regenwater tegenhoudt, maar van het water dat erdoor geraakt gaat misschien nog veel minder weer verdampen door de afsluiting van wind en zon. Dat moet je bij elke ingreep nagaan. Telkens het evenwicht in totaal bekijken.
Idem voor leibomen. Wat houden ze aan water tegen versus wat houden ze aan droogcapaciteit tegen (zon, wind).
Binnenisolatie met dampscherm: wat houdt het tegen aan condensatie versus wat sluit het af aan droogcapaciteit.
Enz


G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 04 aug 2020, 00:05 Ik denk, dat oorspronkelijk de woonkamermuren met hout betimmerd waren: vrij dicht op de bakstenen muren, dus slechts een beperte "luchtspouw", waar net de metalen buizen voor elektra in pasten. Op dat hout zaten jute, kranten en behang.
Ok. Nu begrijp ik het al beter. Je zit momenteel dus met nogal ruwe onafgewerkte muren waar sowieso iets tegen moet als afwerking.

Persoonlijk zou ik dan voor kalkhennep gaan in een glijbekisting of verloren bekisting.
Dikte aanpassen aan de eerder gemaakte opmerkingen en er thermisch geen wonderen van verwachten.
Ik zou ook met deze oplossing nog steeds kijken naar een optimale(re) huisindeling.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

Monumentenzorg betwist bijvoorbeeld niet dat een hydrofobering de totale hoeveelheid (regen)water kan decimeren die de muur intrekt. Het stelt gewoon (op middellange) termijn vaak vast dat de droogcapaciteit er nog harder door achteruit ging. Dat maakt dat het evenwicht ongunstig wordt beïnvloedt.
Als er minder vocht in de muur trekt, hoeft er ook minder vocht uit.
Waar monumentenzorg vooral op doelt, is dat bij het impregneren je geen extreme scheuren of gaten in je muur mag hebben. Hierdoor kan je muur vollopen, en dan droogt hij minder. Een haarscheurtje in de steen maakt niets uit, die vult zich wel met impregneren.

Gewoon de gevel met hoge druk afspuiten (als het niet teveel beschadigd), voegen herstellen, impregneren en isoleren.

In mijn optiek de beste optie.
Bij 5% van de mensen met kanker, verergerd de situatie door het bestralen.
Niet meer bestralen dan maar?

Zo is het met impregneren ook. Ik zou me niet laten tegenhouden door een rapport van de monumentenzorg. Wel de aandacht eraan besteden!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Gargouille schreef: 05 aug 2020, 00:40
fietser schreef: 04 aug 2020, 00:05 Ik denk, dat oorspronkelijk de woonkamermuren met hout betimmerd waren: vrij dicht op de bakstenen muren, dus slechts een beperte "luchtspouw", waar net de metalen buizen voor elektra in pasten. Op dat hout zaten jute, kranten en behang.
Ok. Nu begrijp ik het al beter. Je zit momenteel dus met nogal ruwe onafgewerkte muren waar sowieso iets tegen moet als afwerking.

Persoonlijk zou ik dan voor kalkhennep gaan in een glijbekisting of verloren bekisting.
Dikte aanpassen aan de eerder gemaakte opmerkingen en er thermisch geen wonderen van verwachten.
Ik zou ook met deze oplossing nog steeds kijken naar een optimale(re) huisindeling.

G
Waarom zou je voor kalkhennep kiezen? (en niet voor de luchtspouw met houten binnenwand) Vanwege het vochtregulerende vermogen?

En hoe zou ik deze kalkhennep kunnen afwerken: met kalkpleister, of zou dit ook met (dampopen) behang of hout kunnen?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 05 aug 2020, 10:28 Waarom zou je voor kalkhennep kiezen? (en niet voor de luchtspouw met houten binnenwand) Vanwege het vochtregulerende vermogen?
Kalkhennep is als een dikke binnenpleisterlaag. Dus de volle muur blijft als één geheel werken. Voorzetwanden met hout enz geven veel convectiestromen in de spouw. Dit geeft ongezonde toestanden met schimmel én isolatieverlies. Het brengt zelfs extra veel (oppervlakte)condensatie te weeg als het niet allemaal perfect dampdicht is uitgevoerd.
Kalkhennep is goedkoper en geeft een betere hechting aan de bestaande muur. Het is ook één uniforme laag en geen lasagna waar de verschillende laagjes nog eens van elkaar los kunnen komen.
Het isolerend effect is maar matig en als er veel vocht gereguleerd moet worden nog minder. Maar dat is wel het optimum volgens mij als je dat vocht niet op een andere wijze kan vermijden. Problemen worden vrij snel zichtbaar in de vorm van kleurverschillen (donkerder/lichter)
fietser schreef: 05 aug 2020, 10:28En hoe zou ik deze kalkhennep kunnen afwerken: met kalkpleister, of zou dit ook met (dampopen) behang of hout kunnen?
Mensen met glijbekisting laten vaak de kalkhennep in het zicht omdat ze dat mooi vinden. Je moet in dat geval wel voor een witte (licht hydraulische) kalk kiezen. Afwerking kan met kalkpleister, kalkverf of ook met leempleister. Voor behang zal je natuurlijk wel eerst een gladde kalkpleister moeten voorzien.
Leempleister als afwerking is makkelijker voor een doehetzelver dan kalkpleister omdat je leem kan blijven bewerken tot het glad genoeg is.
Mensen die met leem afwerken plaatsen de kalkhennep vaak achter rietmatten, na droging (harding eigenlijk, het mag niet te snel drogen daarom) kunnen de rietmatten met leem bepleisterd worden.
Kalk(pleister) is wel harder en duurzamer, maar vereist wat meer geduld en vakmanschap. Het is ook erg agressief om mee te werken voor huid en ogen. In vergelijking met gipspleister heb je wel aanzienlijk meer tijd voor afwerking met kalk.
Laatst gewijzigd door Gargouille op 05 aug 2020, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Ramon schreef: 05 aug 2020, 09:10
Monumentenzorg betwist bijvoorbeeld niet dat een hydrofobering de totale hoeveelheid (regen)water kan decimeren die de muur intrekt. Het stelt gewoon (op middellange) termijn vaak vast dat de droogcapaciteit er nog harder door achteruit ging. Dat maakt dat het evenwicht ongunstig wordt beïnvloedt.
Als er minder vocht in de muur trekt, hoeft er ook minder vocht uit.
Waar monumentenzorg vooral op doelt, is dat bij het impregneren je geen extreme scheuren of gaten in je muur mag hebben. Hierdoor kan je muur vollopen, en dan droogt hij minder. Een haarscheurtje in de steen maakt niets uit, die vult zich wel met impregneren.

Gewoon de gevel met hoge druk afspuiten (als het niet teveel beschadigd), voegen herstellen, impregneren en isoleren.

In mijn optiek de beste optie.
Bij 5% van de mensen met kanker, verergerd de situatie door het bestralen.
Niet meer bestralen dan maar?

Zo is het met impregneren ook. Ik zou me niet laten tegenhouden door een rapport van de monumentenzorg. Wel de aandacht eraan besteden!
Hoi, dank voor je reactie. Ik twijfel toch te veel aan de positieve bijdrage van een gevel impregnering, ook naar aanleiding van een rapport van Noors onderzoek waaruit bleek dat een geïmpregneerde gevel alleen de eerste minuten het regenwater tegenhield. Ook vind ik het idee dat deze gevel al 95 jaar goed functioneert (optisch ziet het voegwerk en de baksteen er m.i. goed uit) een reden om er niet te veel aan te gaan veranderen heb ik bedacht.

Isoleren ga ik beperkt of niet doen, eveneens door angst voor vochtproblemen en omdat het al 95 jaar zonder isolatie goed functioneert. Ook stoken wij relatief weinig t.o.v. het gemiddelde, dus ik verwacht dat het zonder meer mee gaat vallen met energieverbruik. Zo niet, dan zien we dan wel weer.
Laatst gewijzigd door fietser op 05 aug 2020, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

willem schreef: 04 aug 2020, 13:04
fietser schreef: 31 jul 2020, 08:08 Wij kunnen de muur niet zichtbaar bewerken, want het gaat om een beschermd dorpsgezicht.
Dan snap ik je keuze voor Klimop oid niet, d'r blijft weinig zichtsbaar over.

Overigens lijken onze muren m.i. in goede staat, voor zover ik dat als ondeskundige kan zien.
Laat een deskundige hier naar kijken en stel hem gelijk de vragen en vertel hem jouw Klimop idee.
Dank voor je reacties. Goed punt, mijn aanname was dat klimop niet het beschermd dorpsgezicht zou aantasten. Maar dit weet ik niet zeker. Maar wij zien toch af van gevel-begroeiing omdat we toch gaan twijfelen of de muren netto wel droger worden. Ook het extra onderhoud en mogelijke aantasting van de (kalkhoudende) voegen klinken niet goed.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

@Gargouille: wederom dank voor je uitgebeide reactie.

Ik zou er dan denk ik voor willen kiezen om met een laagje leem af te werken voor de muren die we met kalkhennep af zouden gaan werken. (want eenvoudiger dan afwerken met kalk) Echter vraag ik mij het volgende af: zou je ook de complete laag van leem kunnen maken, dus zonder de kalkhennep? Of heeft dit nadelen t.o.v. eerst een laag kalkhennep? (hechting?)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 05 aug 2020, 11:16 Echter vraag ik mij het volgende af: zou je ook de complete laag van leem kunnen maken, dus zonder de kalkhennep? Of heeft dit nadelen t.o.v. eerst een laag kalkhennep? (hechting?)
Ja dat kan. Techniek noemt lichtleem. Wordt meestal stroleem voor gebruikt. Voor de goede hechting wordt echter geen leem maar puur klei gebruikt.
Nadeel -vind ik dan- is dat het bij binnenisolatie een lange droogtijd nodig heeft die vrijwel altijd tot schimmelvorming leidt. Die schimmel verdwijnt dan weer als alles droog is , maar toch. Ook de lambda-waarde krijg je -denk ik- niet zo laag als kelkhennep. Dus wordt de laag weer wat dikker , de droogtijd weer wat langer ....
Kalkhennep droogt ook traag en dat moet ook voor de chemische uitharding van kalk, maar kalk is erg basisch zodat je geen schimmel krijgt gedurende die tijd.

Minke en Franz Volhard hebben er veel over gepubliceerd. Minke heeft ook mengelingen met argex, schuimglas en dergelijke gemaakt.
Fabrikant die met dit systeem werkt is Haacke Celco (https://cellco-systeme.de/produkte/waermedaemmlehm), dure mix met oa kurkkorrels.

Download zo snel mogelijk voor het weer verdwijnt volgende boeken (zeker die van Volhard):
Minke:
http://www.rivendellvillage.org/Building_With_Earth.pdf

Volhard:
https://www.pdfdrive.com/bauen-mit-leic ... 22847.html
Plaats reactie