Meedenken voor de nieuwe buitenoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Orbiter »

Het nieuwe plan hier is om een soort pizzaoven te bouwen. Buiten in de tuin dus. En uiteraard niet enkel voor pizza's :D. Zal hier zowat dagelijks gebruikt worden voor het bereiden van de gerechten en het brood.

Het design van deze oven staat nog niet vast, maar de culinaire voorkeur gaat naar een pizzaoven type halve bol. Dus geen rocket stove principe.
Is het een idee om in die oven een spiraal te voorzien om de buffer bij te vullen? En dan welke soort spiraal (koperleiding? diameter?) en waar/hoe steek ik die dan best?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door peterberg »

Orbiter schreef: 12 mei 2020, 13:40Het design van deze oven staat nog niet vast, maar de culinaire voorkeur gaat naar een pizzaoven type halve bol.
Vreemde zin.
In de aanhef staat het design nog niet vast maar na de komma is dat wel het geval. En dat de culinaire voorkeur uitgaat naar een halve bol klinkt ook al merkwaardig als je het over een oven hebt. Maar vervang "culinaire" door "esthetische" en het wordt al een stuk beter.

Trouwens, zo'n oven kan een halve bolvorm hebben en toch voorzien zijn van een rocket stove achtige als verbranding kamer, het een sluit het ander niet uit. Scheelt je mogelijke onmin met je buren, een klassieke pizzaoven rookt erger dan de spreekwoordelijke ketter. En met een bedroevend rendement...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Orbiter »

Lekker weer veel vooroordelen Peter.

Heb je ooit al eens aan een echte traditionele pizza-oven gemeten? Zo eentje met een secundaire verbranding en dubbele wand en zo? Roken doen die al niet meer kort na het opstarten. En je weet ook dat het voor een stuk massakachels zijn waar je een paar uur na het stoken nog mee kan koken? (net die energie wil ik deels kunnen recupereren trouwens) Ik zou echt graag eens objectieve metingen willen zien van zo'n oven. Kan er niet direct vinden op het internet.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door peterberg »

Orbiter schreef: 12 mei 2020, 19:55 Lekker weer veel vooroordelen Peter.
Mijn mening over het roken van een klassieke pizza oven kan je als vooroordeel zien als je dat persé wilt. Meer zie ik er op dit moment niet. Als je bedoelt dat ik altijd al vol zit met vooroordelen dan waag ik dat zeer te betwijfelen.
Orbiter schreef: 12 mei 2020, 19:55Heb je ooit al eens aan een echte traditionele pizza-oven gemeten? Zo eentje met een secundaire verbranding en dubbele wand en zo? Roken doen die al niet meer kort na het opstarten.
Interessant! Traditionele pizza of brood ovens hebben overigens geen secundaire beluchting voorzieningen, dan zijn het moderne. Over welke oven heb je het dan, ken je een fabrikant? Ik heb inmiddels een paar koepel ovens meegemaakt en na een uur stoken werden die inderdaad rookloos. De afgas temperatuur was dan flink hoog en rendement naar verwachting navenant laag. Dat waren geen kleine ovens waar ik het over heb, dome ovens met een doorsnede van 80 cm of meer intern. Om zo'n ding op temperatuur te krijgen was trouwens naar mijn maatstaven absurd veel hout nodig.
Orbiter schreef: 12 mei 2020, 19:55En je weet ook dat het voor een stuk massakachels zijn waar je een paar uur na het stoken nog mee kan koken? (net die energie wil ik deels kunnen recupereren trouwens) Ik zou echt graag eens objectieve metingen willen zien van zo'n oven. Kan er niet direct vinden op het internet.
Ja, het zijn massakachels, daar is geen discussie over.
Metingen van deze ovens heb ik geen kennis van. Maar als jij er een gaat bouwen wil ik die wel komen meten, ik leer graag bij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Orbiter »

In de betere cob oven is er in de bodem een afsluitbaar gat. Vooral gebruikt als uitlaat voor de assen maar eigenlijk is het de secundaire lucht inlaat. Zit net onder de inlaat van een soort dubbele wand en daar is er ontbranding van de gassen.

Een pizza oven gebruiken is ook een manier van koken, die oven moet rondom goed heet zijn en ook helemaal 'opgeladen' worden. Typisch 400 à 450°C. Dubbel zo heet als in de gewone oven dus. Het vraagt, eist zelfs, aangepast koken welk ikzelf nog niet meester ben. Het koken start vandaag met pizza in de brandkamer en gaat verder over de nacht met stoofpotten, brood en koffiekoeken, 's morgens vroeg dan ook soepen en zaken die op lage temperatuur gekookt worden met yoghurt bvb. Er wordt maar één keer hout ingedaan daarna gaat het verder op de accumulatie/restwarmte van die ene stook.

Een rocket heeft dan wel bruut geweld aan de uitgang, dat bruut geweld zit onderaan de oven, komt binnen via een gat in de bodem of zijkant, kletst tegen het plafond of wand en loopt dan naar buiten. Sublieme convectiehitte echter worden de wanden en vooral de bodem van de oven niet voldoende heet opgeladen tenzij er heel erg lang gestookt kan worden en dan is er niet voldoende stralingswarmte in de oven. Ervaringen die te vinden zijn geven 4 tot 5 uur stoken aan alvorens de nodige homogeniteit in temperatuur bereikt gaat worden equivalent aan rechtstreeks hout branden in de oven. Een zwaardere rocket brandt de boel kapot. Iemand anders heeft de 'koude' bodem willen oplossen door er een soort tunnel onder te bouwen zoals in een bel of warmtebank maar dan duurde het stoken nog langer en werd de rest niet voldoende heet meer. Conclusie is dat zo'n rocket nuttig is wanneer normale oven temperaturen gebruikt kunnen worden (180->250°C) maar vervelende eigenschappen heeft wanneer bij veel heter koken. Dat extra verbruik neem ik er wel bij dan. Of er komt een combi-oven van.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Wouter Gillis »

Ik volg hier even mee. Een rocket onder een klassieke pizzaoven zonder verdere aanpassingen loopt niet zo goed, dat heb ikzelf al kunnen vaststellen. Ik ben er wel van overtuigd dat je met aanpassingen aan het concept van de oven dit moet kunnen oplossen. Zelf denk ik aan een dubbele bodem waar de rocket zijn hete rookgassen in loslaat, langs de randen van de dubbele bodem een spleet zodat warmte naar boven kan in de oven en misschien een kleine opening in de dubbele bodem recht boven de riser, bijvoorbeeld 1/3 van de doormeter van de riser. Daarnaast denk ik ook aan een laag geplaatste rookgasafvoer, bijvoorbeeld door de bodem. Ik sta op het punt om een pizzaoven op die manier aan te passen (behalve de rookgasafvoer) maar hoor graag of er nuttige tips/advies zijn. Overigens niet mijn oven maar die van mijn broer.

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
ik heb heel veel geexperimenteerd met een pizzaoven op een rocket. In de laatste modellen met de pizza oven in een kleine bell boven de rocket. Dat werkt prima maar je moet het spul echt kunnen instellen om de juiste temperaturen op de goede plek te krijgen. Nadeel is ook dat een pizzaoven groot moet zijn, niet alleen om een pizza te bakken maar ook om te kunnen schuiven.

Eigenlijk ben je een gewoon een ingewikkelde oven aan het ontwikkelen. Die oven wordt hier vervolgens niet heel vaak gebruikt.

Maar een rocket is natuurlijk wel de beste warmtebron!
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rits,
bedankt voor het bericht terug.

Nu de oven staat er al met de rocket eronder. Wat zou jij in dat geval doen? Trachten te optimaliseren of de vloer dichtmaken en een traditioneel vuur erin? Het is al een redelijk groot model. Heb echter de afmetingen hier nu niet.

Jouw bell lijkt in principe op hetgeen ik voor ogen heb. Kan je nader toelichten wat je bedoelt met "het spul echt kunnen instellen om de temperatuur op de goede plek te krijgen"? Wat zijn hier de aandachtspunten?

Peter, hoe kijk jij hiernaar?

alvast bedankt
Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Wouter Gillis »

@ orbiter,

een spiraal zeker nooit in de verbrandingskamer. Dat is garantie op slechte stook en behoorlijk onveilig. In de buitenmantel zou kunnen maar stel je dan niet teveel voor van de opbrengst. In de schouw is ook veel risico op teerafzetting en dichtslibben. Ook vraag ik me af wat je met het buffervat gaat doen? SWW of ruimteverwarming? Ik ga ervan uit dat je hoofdzakelijk stookt in de zomer of de betere tussenseizoensmomenten? Is een zonnecollector dan niet interessanter? Desnoods integreren als dak boven de coboven?

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
Gewoon mee doorgaan. Een pizza oven bouwen is veel simpeler en dat kan altijd nog.

Wellicht kan je nog aanpassingen doen om hem regelbaar te maken. Afsluitbare openingen om de luchstromen te beinvloeden.

Probleem is dat de vloer redelijk precies op temperatuur moet zijn. Als ie te heet wordt dan verbrand de bloem. Voordeel is dat je de vloer achteraf dikker kan maken waardoor de temperatuur afvlakt. De riser direct onder de vloer is al snel veel te heet.

De warmte bovenin moet ook goed zijn. Je kan dat verminderen door de luchtstroom wat af te remmen met bijvoorbeeld blokjes steen. je kan het vergroten door het gebruik van isolatie (klei met vermiculiet).

Het warmteverlies is vrij groot als je uitgaat van een 177 dan zul je goed moeten isoleren en dan ben je ook wel even aan het stoken.
groet!

Ritsaert
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Orbiter »

Uit de commentaren hier en elders blijf ik opmaken dat de pizza-oven in zijn klassiek gebruik (=hoge temperatuur en veel hitte gelijkmatig opslaan in de wanden en vloer van de oven) eigenlijk niet gediend is met een rocket. Het is niet onmogelijk maar dan wordt het complex en experimenteren geblazen en dat wil ik voor dit project liever vermijden, de tijd gaat me ook ontbreken.

Het combi-oven idee waar een rocket als voorverwarming wordt gebruikt of wanneer er niet al te hoge temperaturen nodig zijn in de oven lijkt wel beter doenbaar want dan zit het allemaal zo nauw niet. En dan beeld ik me in dat het ideaal wordt wanneer die rocket ook een secundaire functie van warmte voorziet. Zoals een kookplaat om snel iets in een pannetje te koken of koffie en thee te zetten. Of een lekkere warmtebank.

Hier blijkt ook duidelijk dat water verwarmen noch efficiënt noch praktisch gaat zijn met een pizza oven design. Jammer, maar ok, ik leg me er bij
neer.
Ook vraag ik me af wat je met het buffervat gaat doen? SWW of ruimteverwarming?
Beide, vat is van de CV en staat hier al. Zonnecollector kan ik momenteel niet leggen (slechte ligging + schaduw) maar daar komt ooit verandering in. Bovenop het dakje van de oven daar is vrouwlief het nog niet mee eens, en dat is een esthetische zaak, ik kan haar niet echt ongelijk geven. Hoeveel die oven gebruikt gaat worden zal eerder afhangen van de neerslag dan van de buitentemperatuur.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Orbiter »

Kan er als isolatielaag rond de oven ook gebruik gemaakt worden van rotswol (redelijk samengedrukt spul welk zo een 2de leven kan krijgen)? Of moet er absoluut met witte ceramische dekens geïsoleerd worden omdat die wat hogere temperaturen aankunnen?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Wouter Gillis »

Rotswol is prima. Na de eerste laag steen valt de temperatuur een stuk terug.

Groet Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door JantjeV8 »

Met het comprimeren van isolatie neemt de isolerende waarde ook af.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Meedenken voor de nieuwe buitenoven

Bericht door Bossie »

Orbiter schreef: 15 mei 2020, 22:08 Kan er als isolatielaag rond de oven ook gebruik gemaakt worden van rotswol (redelijk samengedrukt spul welk zo een 2de leven kan krijgen)? Of moet er absoluut met witte ceramische dekens geïsoleerd worden omdat die wat hogere temperaturen aankunnen?
Bij de ovens hier in de regio (vlaaien streek) gebruiken ze bij de bakhuizen/leemovens als isolatie stro en paardenstront en ander dierlijke restproducten in de opbouw van de oven.
Gestookt met schansen (takkenbossen van wilg ed) heb je na de opstart een rookvrije verbranding.
Ik vraag me af of extreem goede (moderne superzoom ed) isolatie wel gewenst is bij een oven van leem...stook je hem dan niet stuk na een tijd?
Leemoven is naar mijn mening ook niet echt geschikt voor dagelijks gebruik. Je steekt hem op vrijdag aan zodat je zaterdag vlaaien kan bakken en zondag broden.
Plaats reactie