Ik wil ook een Rocket Stove bouwen ;-)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rohalt
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2020, 10:23

Ik wil ook een Rocket Stove bouwen ;-)

Bericht door Rohalt »

Mede dankzij dit forum en de website van 'Peterberg' ben ik van plan een Rocket mass heater te bouwen in een stuk nieuwbouw dat ik momenteel aan het optrekken ben (zelfbouwer). Ik heb een schets bijgevoegd hieronder.

De kachel komt centraal in de ruimte, maar heeft ook een dragende functie voor de leeshoek op het verdiep. Daar wil ik een 'verwarmd' zitbankje voorzien. Ik zou max 4 KWh willen kunnen stoken (2 stookbeurten) en denk dus aan 175 als heat riser diameter. Er is een basis-vloerverwarming voorzien.
Ik heb een paar vragen:

- Is 75 cm diep realistisch? (buitenmaat) Ik denk aan een Sidewinder.
- Om de dragende functie te verkrijgen was ik van plan de 2 zijwanden in volle betonblokken te metsen, die op verdiephoogte met een betonbalkje verbonden worden. Een betonnen kader, als het ware, waarbinnen dan de kachel gebouwd kan worden. Is dat een goed idee?
- De buitenafmetingen zal 150 breed, 75 diep, en 390 hoog zijn. Dit is te groot voor de bel. Wat doe ik met het te veel aan volume bovenaan?
- Hoe verwarm ik het zitbankje bovenaan? Of zal zonder extra voorziening, een aangename temperatuur krijgen?

Ik ben mij nog volop aan het verdiepen in de materie. De bouw zal pas volgend jaar zijn, maar ik moet nu het betonnen kader bouwen om het verdiep te kunnen leggen. Alvast bedankt voor jullie feedback!

Rohalt
Situatieschets
Situatieschets
Plaats reactie