Houtwol + leem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Houtwol + leem

Bericht door Oersted »

Ik zou het zadeldak van mijn woning willen isoleren (woning is 30 jaar oud). Momenteel zit er maar 8cm minerale wol in het dak en 5cm minerale wol in de spouw.
Het onderdak bestaat uit menuiserite platen (asbest). Hierop is een lattenwerk gemonteerd waarop de natuurleien zijn bevestigd. De leien zijn nog in goede staat en wil ik behouden. Ik kan dus best langs binnen isoleren.

Ik heb al redelijk veel opgezocht, maar ben toch nog niet 100% zeker.

Geplande aanpak:
- gipsplaten en minerale wol uit het dak verwijderen.
- De menuiserite platen langs binnen winddicht maken. Scheuren waar mogelijk dichtkitten en afplakken met tape.
- Een extra laag onderdakfolie onder de menuiserite platen monteren, op het idee van een Erzats onderdak
Afbeelding
Maar dan zonder de latten in het midden (nummer 5 op foto)
Te gebruiken folie: Koramic korafleece plus
Één kamer is afgewerkt met planchetten, als het waait voel ik de wind door de kieren komen. Daarom zou ik die extra onderdakfolie aanbrengen om het dak zeker winddicht te krijgen. Ik betwijfel wel of ik die onderdakfolie in de goot ga kunnen laten uitkomen... daarom is het belangrijk om de eventuele gaten en scheuren in de menuiserite platen zo goed als mogelijk dicht te maken.
- De kepers opvullen met flexibele houtwol (Steico flex 8cm dik)
- De kepers ophogen langs onder met extra balk van 8cm hoogte + opvullen met flexibele houtwol (Steico flex 8cm dik)
- Dampscherm plaatsen en afplakken (Pro clima intello plus)
- Vaste houtwolplaat op de kepers schroeven (Steico internal 4cm dik)



Hierop zou ik dan lemen. Ik heb nog nooit met leem gewerkt, en geraak niet goed wijs uit alle info op het net. Is volgende opbouw goed of kan ik dit beter anders doen? Kunnen jullie een ander merk/product aanbevelen (beter prijs/kwaliteit?)? Liefst iets dat gemakkelijk te verwerken is aangezien ik nog geen ervaring met lemen heb.
Als eindkleur zou ik gebroken wit willen. Ik veronderstel dat als ik de leemfinish al wit neem, ik niet meer hoef te schilderen?
Ik zou de eindlaag ook zo vlak mogelijk willen.

- Met een lijmkam een laag leem aanbrengen op de houtwolplaten (Dikte: 3mm?) (bv Claytec leempleister sanremo?)
- Hierop een wapeningsweefsel indrukken en vlakstrijken
- Nadien een Leemfinish aanbrengen (Claytec Yosima Designstuc Leemfinish?)



Ik zou het volledig dak op deze manier willen afwerken. Onder het dak zitten 2 verdiepingen.
De minerale wol uit het dak zou ik dan tussen de balken van de zoldervloer steken. Op de onderkant van de balken van de zoldervloer zou ik ook steico internal (4cm) schroeven en lemen. Moet ik hier ook nog een dampscherm voorzien? Ik veronderstel dat dit volledig nutteloos is, omdat beide verdiepen in het "beschermd volume" zitten? De zolder wordt niet gebruikt en zal in de winter zeker kouder zijn dan de onderliggende kamers.

Totale isolatiedikte dak zal dan 20cm zijn. Ik had liever dikker geïsoleerd, maar denk dat dit niet veel zin heeft:
- renovatie --> sowieso koudebruggen
- op sommige plaatsen geeft dikker isoleren problemen (die ook weer te verhelpen zijn, maar dat is weer extra werk)
- nog meer plaatsverlies
Jullie mening? Toch nog een extra laag erbij proberen proppen?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Houtwol + leem

Bericht door maarten martens »

Het onderdak bestaat uit menuiserite platen (asbest). Hierop is een lattenwerk gemonteerd waarop de natuurleien zijn bevestigd. De leien zijn nog in goede staat en wil ik behouden. Ik kan dus best langs binnen isoleren.
neen,
mijn advies : ga door die bittere pil heen, neem de leien weg om te herbruiken, asbest weg (anders gaan je kinderen of kleinkinderen het moeten doen)
alleen dan heb je een goede startbasis om je dak een lang leven te laten!

start met een steico of cellit houtwolplaat OP je kepers, aansluitingen op gevel of dakgoot is geen probleem, naar binnentoe verder isoleren, eventueel je kepers verder uitdikken met OSB stuk en latwerk.

- De menuiserite platen langs binnen winddicht maken. Scheuren waar mogelijk dichtkitten en afplakken met tape.
-> bijna onbegonnen werk !
- Een extra laag onderdakfolie onder de menuiserite platen monteren, op het idee van een Erzats onderdak
Te gebruiken folie: Koramic korafleece plus
-> opletten met dubbele winddichtingen, ontstaan van condensatie problemen of 'ingeblazen' vochtige lucht tussen de 2 schermen !
Ik betwijfel wel of ik die onderdakfolie in de goot ga kunnen laten uitkomen...
-> neen



je opbouw ivm leem op houtwolplaat is ok, het werk is niet te onderschatten !
leem is zwaar, zonder pomp zou ik er niet aan beginnen, zeker niet op verdieping.
leemfinish hoef je inderdaad niet meer te schilderen.
nog geen ervaring met leem en nu al een vlak resultaat willen is wishfull thinking,
je zal veel moeten oefenen en herbeginnen, maar dat gaat wel met leem.
als je tijd en goesting hebt, moet het wel lukken en veel, veel geduld

Ik zou het volledig dak op deze manier willen afwerken. Onder het dak zitten 2 verdiepingen.
De minerale wol uit het dak zou ik dan tussen de balken van de zoldervloer steken.
-> ALLE naden afkitten, anders blijf je vezels minerale wol in je woonruimte vinden,
eventueel gebroken vezels rotwol zijn erg klein en kunnen in je longen terecht komen ....
beter ineens ook houtvezel, vlas, cellulose of ander groot-vezelig materiaal insteken
Op de onderkant van de balken van de zoldervloer zou ik ook steico internal (4cm) schroeven en lemen. Moet ik hier ook nog een dampscherm voorzien?
-> neen
Totale isolatiedikte dak zal dan 20cm zijn. Ik had liever dikker geïsoleerd, maar denk dat dit niet veel zin heeft:
- renovatie --> sowieso koudebruggen
-> niet per se als je langs buiten kan isoleren

succes,
mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Houtwol + leem

Bericht door Oersted »

maarten martens schreef: 09 mei 2020, 23:03 je opbouw ivm leem op houtwolplaat is ok, het werk is niet te onderschatten !
leem is zwaar, zonder pomp zou ik er niet aan beginnen, zeker niet op verdieping.
leemfinish hoef je inderdaad niet meer te schilderen.
nog geen ervaring met leem en nu al een vlak resultaat willen is wishfull thinking,
je zal veel moeten oefenen en herbeginnen, maar dat gaat wel met leem.
als je tijd en goesting hebt, moet het wel lukken en veel, veel geduld
Maarten, bedankt voor feedback. Ik ben mij verder aan het informeren.

Betreffende de leem op de houtwolplaat.
In deze demonstratievideo spreekt met over een basislaag van 3mm. Hierin wordt een antischeurdoek ingedrukt. Daarboven komt dan nog een finishlaag (2á3mm?).
[youtube]https://youtu.be/3RsoRMWrIqA?t=145[/youtube]

De totale dikte komt dan op +/-6mm.
Gewicht per m² is dan 0.006m*2000kg/m³=+/-12kg/m² voor een laagdikte van 6mm. Dat loopt inderdaad behoorlijk op, maar lijkt mij nog doenbaar. Een gyprocplaat weegt ook +/-11kg/m².

Ik zou de dikte van de leemlaag beperkt willen houden! Lijkt een totale dikte van 6mm realiseerbaar of ga ik sowieso dikker moeten? Indien mogelijk kan ik eventueel ook leemverf over de basislaag van 3mm zetten? Het vochtregulerend effect zal dan ook zeer beperkt zijn maar daar kan ik mee leven. Er zit ook nog een houtwolplaat achter die toch ook een groot vochtregulerend effect heeft. Meestal raad men een dikte van 1 tot 3cm leem aan, over dunne leemdiktes vind ik weinig info.

Mijn idee was om met een getande lijmkam de leemdikte gelijkmatig te verdelen over de houtwolplaten. Daar het antischeurdoek indrukken en vervolgens de leem vlakstrijken. Is dit een goede werkwijze? Met een vlakke lijmkam direct een gelijkmatige dikte realiseren vind ik moeilijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtwol + leem

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou tegen het dakhout, tussen de gordingen en er overheen hempcrete/hennepcrete aanbrengen (in 3 keer), strak maken en verven met kalkverf. Veel goedkoper, makkelijker, misschien ecologischer dan al die producten, een hogere isolatiewaarde, conserverend, brandwerend, ademend en lichter.
groet!

Ritsaert
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Houtwol + leem

Bericht door maarten martens »

hennep is zeker een goede mogelijkheid, maar dan wel met verwijderen van die menuiserite & vervangen door een houtwolplaat of folie.
alleen zo kan je zeker zijn op een 'winddicht' onderdak.
je wil echt geen risico van ophoping van infiltrerend vocht of condensatie hebben tussen de dakbalken en het oude onderdak...
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie