Double shoe box

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

Re: Double shoe box

Bericht door pieterleclercq »

Deze van Uzume ( Yasin Gach) is precies wat ik wil (denk ik) en dan zo efficiënt en minst vervuilend mogelijk: https://youtu.be/RcBGAd6lA5U
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double shoe box

Bericht door peterberg »

Pieter, je woont in Frankrijk, je wilt op het ding koken en je huis er mee verwarmen en je hebt nog geen ervaring met dit soort kachels. Dan is de keus volgens mij snel gemaakt: neem contact op met Uzume, ze kunnen een complete set vuurvaste stenen leveren, op maat gezaagd. Via hen kun je ook de deur, kookplaat, floor channel en ander metaalwerk bestellen. Dan kun je het ding zelf opbouwen, je hebt een getest en bewezen werkend systeem en je loopt niet het risico dat je een hele winter bezig bent om de kachel/het fornuis aan te passen.
Yasin Gach kan je ook vertellen of je er een bank aan kan bouwen en hoe groot dan wel.

Heb je meer geld te besteden dan kun je ook het nieuwste model bestellen dat niet als zelfbouw geleverd wordt. Die nieuwste is nog maar net in productie, grote kans dat je hem pas kan krijgen als de winter al voorbij is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

Re: Double shoe box

Bericht door pieterleclercq »

Goede morgen Peter,
Dank voor je antwoord.
Je antwoord is begrijpelijk voor iemand die zo veel ervaring heeft tegenover iemand met minimale ervaring. Ik ben al jaren een aantal kachel-fora aan het volgen en afstruinen om uiteindelijk te kijken wat ik zelf zou kunnen doen. En het begint nu steeds meer te kriebelen. Ik wil gewoon meer dan alleen een bouwpakket in elkaar zetten. Ik ben bouwer en ik vermoed dat ik dat wel kan. Hoe mooi het ook is. Ik wil kijken wat ik zelf kan doen op een "houtje-touwtje manier". Wat Uzume aanbiedt is prachtig en kost veel geld....geld dat ik nu niet heb.
Als mijn geklooi nergens toe leidt, dan kan ik altijd nog de keuze voor Uzume (bijvoorbeeld) maken. Geen haast.

Ik ga het gewoon proberen. Eerst (buiten) een DSR2 als systeem maken om te kijken wat er gebeurt. Dan een ijzeren plaat er op en temperatuur meten en kijken welke temp de schoorsteen produceert. Daarna zien we wel weer. Stap voor stap.

vraag:
- Wat voor soort isolatie vuurvaste steen adviseer je mij te nemen voor de bovenste box? (er zijn zoveel soorten)
én
- ik zal de temperatuur moeten meten. Iets dat niet gaat met een normale thermometer. Wat zou ik kunnen gebruiken?

Ik zal mijn leerproces op dit forum publiceren, dan heeft het in ieder geval nut. toch?

hartelijke groet en dank voor je moeite.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double shoe box

Bericht door peterberg »

Hmmm... dat klinkt een beetje als Pippi Langkous: "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan".
Overigens: de ontwerpen van Uzume zijn ook open source, je kunt er gewoon eentje uitkiezen en zelf alles bij elkaar scharrelen.

Elk aspect zelf uitproberen is niet de verstandigste weg en ook niet de eenvoudigste.
Maar ga gerust je gang, maak je eigen fouten en leer er van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

Re: Double shoe box

Bericht door pieterleclercq »

Haha Pipi Langkous, dat klopt eigenlijk wel.

Ik zie zelfs niet eens wat er mis kan zijn om het zelf te proberen. Elk probleem dat ik tegenkom is waarschijnlijk al in een forum besproken. Steeds meer zal ik begrijpen waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Dat zal al een enorme winst zijn. Hopelijk begrijp ik dan ook waarom jij het niet toejuicht.
Wordt vervolgd.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Double shoe box

Bericht door tobsie »

Echt een mooi compact ontwerp dat ik mijn ogen prima toegepast kan worden in vrijstaande kachels. Ook de compacte modellen met een hoogte onder de 100cm, zodat deze mooi onder een schouw passen. Je kunt de kachel dan zelfs in een frame op poten zetten. De omlijsting (bell) van de kachel zou dan mooi breed van speksteen kunnen, zodat het niet misstaat in het interieur. Dit model zou in een zelfbouwpakket super zijn.

De laatste tijd heb ik veel research gedaan naar kachels die schoon verbranden. Ik kom dan telkens weer uit bij de twinfire technieken, waar ook dergelijke +1000C in voorkomen. Nadeel is dat je veel van wensen hoort dat de issues met de kachels zijn met hoge reparatiekosten.

Voor de gemiddelde persoon (zoals mij) is het lassen van een stalen omlijsting voor het deurframe, zoals Peter gemaakt heeft, al een groot probleem.
Plaats reactie